Opel Zafira poháněná palivovými články

„Pohon vodíkovými palivovými články je velmi efektivní, zplodinami jsou pouze neškodné vodní páry, je téměř bezhlučný a přitom zároveň nabízí opravdové potěšení z jízdy“, tvrdí Dr. Erhard Schubert, jeden z ředitelů Globálního centra alternativních pohonů.

Na mezinárodním autosalonu v Ženevě (2. až 12. března) představí Opel prototyp kompaktního velkoprostorového modelu Zafira, využívající technologie palivových článků. O pohon tohoto koncepčního vozu se stará třífázový elektromotor o výkonu 55 kW (75 k), jemuž potřebnou energii dodává sada vodíkových palivových článků. Pětimístná Zafira dosahuje rychlosti až 140 km/h a její akční rádius činí přibližně 400 km.


Opel Zafira poháněná palivovými články

Na rozdíl od předchozích prototypů, které používaly k přeměně metanolu na vodík tzv. transformátor, skladuje Zafira čistý vodík přímo ve speciální nádrži. Podobný systém uložení čistého vodíku v nádrži zabudované ve voze předvedl už prototyp Precept FCEV (fuel cell electric vehicle), představený v Detroitu. Speciální nádrž z ušlechtilé nerezavějící oceli (75 l zkapalněného vodíku skladovaného při – 253 oC) je v experimentální Zafiře uložena bezpečně pod druhou řadou sedadel a částí zavazadlového prostoru. Je konstruovaná tak, aby bez poškození přestála zrychlení či zpomalení až 30 g (1 g = 9,81 m/s2).

Zabudování mnoha technologicky unikátních prvků do experimentálního vozu si vynutilo uložení druhé řady sedadel a podlahy zavazadlového prostoru o 30 resp. 100 mm výše, než je tomu u sériové Zafiry. Palivové články a elektromotor jsou uložené pod přední kapotou. Principem práce palivových článků je elektrochemický proces, při kterém vodík reaguje s kyslíkem, přičemž se generuje elektrická energie. Maximální elektrický výkon sady celkem 195 pospojovaných palivových článků Zafiry je 80 kW.


Elektrická energie ze sady palivových článků se přivádí k třífázovému asynchronnímu elektromotoru o výkonu 55 kW, který prostřednictvím jednostupňové převodovky pohání přední kola. Celá poháněcí jednotka váží jen 68 kg. Charakteristickým rysem poháněcího systému je pozoruhodná schopnost akcelerace: Nejvyšší točivý moment elektromotoru 251 N.m je k dispozici ve všech režimech jízdy a vůz o pohotovostní hmotnosti 1575 kg (sériová Zafira 1425 kg) zrychluje z klidu na 100 km/h za 16 sekund! Krátkodobě je však elektromotor schopen dodávat výkon až 60 kW (82 k) a nejvyšší točivý moment 305 N.m, takže dynamické parametry prototypu mohou být ještě lepší. Odborníkům se již podařilo úspěšně a opakovaně spouštět sadu článků při teplotách minus 20 oC a nyní se zkoumá schopnost palivových článků spolehlivě pracovat při teplotách minus 40 oC.


Tyto údaje dokazují, jaký pokrok ve vývoji a přípravě této technologie pro zavedení do sériové produkce udělal tým konstruktérů Globálního centra alternativních pohonů GAPC Opel/GM. Společnost General Motors se alternativním pohonům věnuje již od roku 1964.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autorizovaný dealer a opravce OPEL

Člen koncernu TUkas

Kontakt:
AUTO-STAIGER CZ A.S.
Praha 10, Černokostelecká 621/122
+420 271 009 111
servis.opel@auto-staiger.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Od roku 2020 budou vozy skupiny PSA díky společnosti SoundHound vybaveny inteligentním asistentem

Od roku 2020 budou vozy skupiny PSA díky...

Skupina PSA podepsala smlouvu o strategickém partnerství s firmou SoundHound Inc, start-upem ze Silicon Valley, jež zaujímá vedoucí postavení v oblasti technologií umělé inteligence a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Všechny modely osobních vozů skupiny PSA získaly homologaci podle protokolu WLTP a jsou nyní k dispozici zákazníkům

Všechny modely osobních vozů skupiny...

Všechny osobní vozy Peugeot, Citroën, DS, Opel et Vauxhall již prošly homologací podle protokolu WLTP*, který poskytuje vypovídající hodnoty o spotřebě paliva a emisích ve skutečném provozu. ...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Skupina PSA je evropským lídrem v oblasti lehkých užitkových vozů (LUV) a v rámci své ofenzívy obnovuje svou nabídku v segmentu malých dodávek

Skupina PSA je evropským lídrem v...

Posílení produktové ofenzívy LUV skupiny PSA v rámci Core Model Strategy plánu Push to Pass Po obnovení řady kompaktních dodávek v roce 2016 nastala další etapa modernizace nabídky LUV Nová...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Novým generálním ředitelem pro retail skupiny Auto Palace v České a Slovenské republice se stal Radek Donner

Novým generálním ředitelem pro retail...

S účinností od 1. června 2018 zastává nově pozici Generálního ředitele pro retail skupiny Auto Palace v České a Slovenské republice Radek Donner. Jedná se tak o další personální posilu v...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Opel Connect: Opel uvádí nové služby konektivity

Opel Connect: Opel uvádí nové služby...

Opel v souladu se svým strategickým plánem PACE! pokračuje v rychlé integraci technologií koncernu Groupe PSA. Po nedávném oznámení, že konstrukční tým z německého Rüsselsheimu bude...