Opel Concept A – pohled za oponu času

Byť svými vnějšími rozměry je spíš trpaslíkem, přesto patřil Opel Concept A na jarním autosalonu v Ženevě k nejobletovanějším exponátům. Zřetelně totiž naznačuje cestu, kterou chce jedna jít ve vývoji kompaktního vozu nejenom pro městské ulice. Odborníci předpokládají, že ve stále houstnoucím provozu bude tento segment v příštích letech výrazně posilovat.

Opel Concept A - pohled za oponu času

Studie nového vozu kategorie „mikrovan“ Concept A vyniká praktickým a přizpůsobivým interiérem a ekologickými motory, schopnými používat dva druhy paliva – stlačený zemní plyn nebo tradiční benzin. Pětidveřový mikrovan lze rychle a snadno přeměnit ze čtyřsedadlového osobního vozu na překvapivě prostornou dodávku. Concept A osloví především mladé, progresivní osobnosti, které chtějí naplno využívat svůj volný čas.

Pro Concept A připravili konstruktéři Opelu dvoupalivové motory, které se vyznačují extrémně čistými spalinami. Pro volbu pohonu buď na stlačený plyn nebo benzin stačí řidiči zmáčknout jediné tlačítko na palubní desce. Tříválcový litrový motor se čtyřventilovou technikou, dobře známý z vozů Opel Corsa, je ve studii Concept A vybavený turbodmychadlem, díky kterému se motor může pochlubit vysokým výkonem a zároveň nízkou spotřebou. Tříválec řady ECOTEC disponuje při pohonu na stlačený plyn výkonem 65 kW/88 k, o maličko více, než při pohonu na benzin, kdy maximální výkon činí 63 kW/86 k. Nejvyšší točivý moment motoru je 140 Nm (při benzinovém pohonu 130 Nm), z klidu na 100 km/h zrychluje Concept A poháněný stlačeným plynem za pouhých 11 sekund, při pohonu na benzin pak za 11,5 sekundy.


Opel Concept A - pohled za oponu času

Pětapadesátilitrová nádrž na stlačený plyn stačí vozu na ujetí více než 200 km, 25 litrů benzinu v druhé nádrži zvýší dojezd o dalších 425 km. Palivový systém se sám přepíná na druhou nádrž, jestliže první z nich se vyprázdní.

Mikrovan Concept A znovu dokazuje umění konstruktérů automobilky Opel nabídnout i ve voze kompaktních rozměrů mimořádně velký vnitřní prostor. Díky speciálnímu mechanismu lze obě zadní sedačky i sedadlo předního spolujezdce lehce sklopit a zapustit do podlahy vozu. Po sklopení sedadel se ve voze vytváří velmi objemný prostor pro náklad s plochou podlahou, který si – při použití vyjímatelných držáků – snadno poradí např. s  přepravou dvou jízdních kol. Pokud by prostor ve voze nestačil, uplatní se střešní nosič, jehož podélné nosníky jsou plynule začleněné do křivek střechy.


Svěže laděný interiér citlivě kombinuje všechny použité barvy a materiály. Na palubní desce zaujmou digitální přístroje, pro čalounění sedadel a věnce volantu je použity kvalitní umělý semiš.


Opel Concept A - pohled za oponu času

Bezpečnostní výbava Opelova prototypu zahrnuje např. čelní a boční airbagy, předpínače bezpečnostních pásů a patentovaný systém Pedal Release System (PRS), který v případě čelního nárazu uvolňuje pedály z jejich zavěšení. Do bohaté výbavy vozu dále patří mj. elektricky ovládaná posuvná střecha, složená z několika lamel, a satelitní navigační systém.

Prototyp Concept A vyjíždí na sedmnáctipalcových kolech, které nejenom zvyšují komfort jízdy, ale jsou i velmi atraktivním designerským prvkem, zdůrazňujícím dynamický charakter vozu. Ke snížení spotřeby paliva přispívají svým dílem i pneumatiky s nízkým odporem valení o rozměru 155/60.


Na prototypu Concept A si vývojáři automobilky Opel ověřovali některé technické konstrukce s postupy, které by v budoucnu mohly obohatit nabídku sériových modelů – systém využití dvou různých paliv v jednom motoru je tím nejprogresivnějším. Dalším důvodem vystavení studie Concept A bylo testování reakce zákazníků na koncepci tohoto kompaktu. Přijetí bylo více než vřelé a i když o uvedení Conceptu A do sériové výroby zatím oficiálně nehovoří je pravděpodobné, že tento ambiciózní projekt zřejmě neskončí někde ve firemním depozitáři…

převzato z OPEL magazínu léto ´99
vychází zpravidla čtvrtletně a je k dispozici u dealerů OPEL

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autorizovaný dealer a opravce OPEL

Člen koncernu TUkas

Kontakt:
AUTO-STAIGER CZ A.S.
Praha 10, Černokostelecká 621/122
+420 271 009 111
servis.opel@auto-staiger.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Opel Astra: Přes překážky ke hvězdám

Opel Astra: Přes překážky ke hvězdám

Přes 30 let, šest generací a jedno legendární auto, které se vyrábí tak dlouho, až to není pěkné. Co naopak pěkné je, to je právě nová Astra. Novinka Opelu podle všeho trefila jackpot....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - První továrna na světě sériově vyrábějící užitkové vozy poháněné vodíkem, elektřinou i fosilními palivy

První továrna na světě sériově...

Skupina Stellantis cílí na to, stát se prvním producentem sériově vyráběných užitkových vozidel na vodíkový pohon. Proto se v továrně ve francouzském Hordainu rozjede velkosériová výroba...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Které auto do 100 tisíc doporučíte příbuzným? Profesionální mechanici hodnotili nejoblíbenější značky Čechů

Které auto do 100 tisíc doporučíte...

Jaké auto v jednotlivých cenových kategoriích by doporučili svým známým automechanici? To zjišťoval unikátní průzkum prováděný sítí nezávislých autoservisů ProfiAuto. 239...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Opel i v období COVID krize vykazuje zisk!

Opel i v období COVID krize vykazuje zisk!

Operativní zisk německé automobilky za první pololetí roku 2020 dosáhl výše 110 milionů EUR I když evropský automobilový trh je brutálně zasažen krizí COVID-19 –  v prvních šesti...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jürgen Klopp, nejlepší fotbalový trenér světa, otestoval novou Mokku

Jürgen Klopp, nejlepší fotbalový...

Úspěšný kouč po první jízdě prohlásil: „Super auto!“ Opel Brand Ambassador tvrdí: „S Mokkou zase zažijete řidičskou radost!“ Jürgen Klopp, vysoce respektovaný fotbalový trenér klubu...