Opel Commodore

V minulém čísle Opel magazínu jsme našemu čtenáři Petru Bajkaiovi z Prahy slíbili článek o kdysi velmi oblíbených automobilech Opel Commodore. Sliby se samozřejmě plní: Opel Commodore je zde i s dobovými snímky z továrního archívu.

Opel Commodore

Opel Commodore první generace (obvykle označovaný jako Commodore A) debutoval koncem února 1967. Konstrukčně navazoval na typ střední třídy Rekord C vyráběný od léta 1966, s nímž měl v podstatě shodnou karoserii i podvozek. Odlišoval se však luxusnější výbavou ve sportovním duchu a výkonnějšími šestiválcovými motory. Jeho předchůdcem byl Rekord L-6(a kupé s označením Coupé-6) s řadovým šestiválcem 2,6 l, který od jara 1964 diskrétně doplňoval nabídku modelů Rekord A a B. První šestiválcové verze Rekordu však byly až příliš nenápadné a zákazníky nijak zvlášť nenadchly. Luxusnější a dražší šestiválec potřeboval zvučné jméno a atraktivní image. A tak se zrodil Commodore.

Elegantní 4,57 m dlouhý automobil se od jara 1967 vyráběl coby dvoudveřový a čtyřdveřový sedan a jako úhledné kupé se splývavou zádí. Na objednávku (a za tučný příplatek) nabízela karosárna Deutsch v Kolíně nad Rýnem přestavbu dvoudveřového vozu na 2+2místný kabriolet. Zpočátku se Commodore prodával se šestiválcem 2239 cm3 o výkonu 95 koní (70 kW) a s jeho o málo větším sourozencem, který z objemu 2490 cm3 dával 115 koní (85 kW). Zákazník si mohl vybrat mezi standardní čtyřstupňovou převodovkou s přímým řazením a dvoustupňovou automatikou Powerglide americké provenience, kterou na podzim 1968 nahradila o poznání lepší třístupňová samočinná převodovka Opel. Mezitím se však už od září 1967 vyráběly sportovněji laděné modely Commodore GS s dvoukarburátorovou verzí šestiválce 2,5 l o výkonu 130 koní (96 kW), které dosahovaly největší rychlosti dobrých 180 km/h.


Zatímco menší motor 2,2 l tiše zmizel ze scény už v září 1968 (vozů s tímto motorem se prodalo jen něco přes 1300 kusů) výkon jednokarburátorového šestiválce 2,5 l byl v létě 1969 lehce zvýšen na 120 koní (88 kW) a zároveň dostaly všechny modely Commodore větší palivovou nádrž o objemu 70 litrů (místo původních 55 l).


Opel Commodore

Na jaře 1970 se na špičku nabídky vyhoupl nový Commodore GS/E s motorem 2,5 l opatřeným elektronickým vstřikováním paliva Bosch. Díky výkonu 150 koní (110 kW) dosahoval rychlosti nad 190 km/h, což tehdy u vozu s pohotovostní hmotností kolem 1200 kg rozhodně nebylo málo.

Jen pár týdnů po premiéře „ostřejších“ modelů GS/E následovalo decentnější kupé Commodore GS 2800, které převzalo dvoukarburátorový šestiválec 2784 cm3 o výkonu 145 koní (107 kW) z většího typu Admiral. I tenhle luxusněji pojatý Commodore dokázal flirtovat s rychlostí 190 km/h a průměrně spotřeboval 11 až 12 l benzínu na 100 km svižné a komfortní jízdy.


Výroba vozů Commodore A skončila na podzim 1971, přičemž jejich celková produkce od roku 1967 přesáhla 156 tisíc kusů. V letech 1972 až 1977 následovala řada vozů Commodore B, v období 1978 až 1982 pak historii této vývojové linie uzavřely automobily třetí generace s označením Commodore C.

Jan Tuček
převzato z OPEL magazínu zima 98/99
vychází zpravidla čtvrtletně a je k dispozici u dealerů OPEL

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autorizovaný dealer a opravce OPEL

Člen koncernu TUkas

Kontakt:
AUTO-STAIGER CZ A.S.
Praha 10, Černokostelecká 621/122
+420 271 009 111
servis.opel@auto-staiger.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Opel Astra: Přes překážky ke hvězdám

Opel Astra: Přes překážky ke hvězdám

Přes 30 let, šest generací a jedno legendární auto, které se vyrábí tak dlouho, až to není pěkné. Co naopak pěkné je, to je právě nová Astra. Novinka Opelu podle všeho trefila jackpot....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - První továrna na světě sériově vyrábějící užitkové vozy poháněné vodíkem, elektřinou i fosilními palivy

První továrna na světě sériově...

Skupina Stellantis cílí na to, stát se prvním producentem sériově vyráběných užitkových vozidel na vodíkový pohon. Proto se v továrně ve francouzském Hordainu rozjede velkosériová výroba...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Které auto do 100 tisíc doporučíte příbuzným? Profesionální mechanici hodnotili nejoblíbenější značky Čechů

Které auto do 100 tisíc doporučíte...

Jaké auto v jednotlivých cenových kategoriích by doporučili svým známým automechanici? To zjišťoval unikátní průzkum prováděný sítí nezávislých autoservisů ProfiAuto. 239...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Opel i v období COVID krize vykazuje zisk!

Opel i v období COVID krize vykazuje zisk!

Operativní zisk německé automobilky za první pololetí roku 2020 dosáhl výše 110 milionů EUR I když evropský automobilový trh je brutálně zasažen krizí COVID-19 –  v prvních šesti...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jürgen Klopp, nejlepší fotbalový trenér světa, otestoval novou Mokku

Jürgen Klopp, nejlepší fotbalový...

Úspěšný kouč po první jízdě prohlásil: „Super auto!“ Opel Brand Ambassador tvrdí: „S Mokkou zase zažijete řidičskou radost!“ Jürgen Klopp, vysoce respektovaný fotbalový trenér klubu...