Nový výkonnější a hospodárnější dieselový motor Fordu Mondeo a první dojmy z jízdy s ním

Nový motor Fordu 2,0 TDCi je vybaven systémem vstřikování „common rail“ druhé generace.

Nový výkonnější a hospodárnější dieselový motor Fordu Mondeo a první dojmy z jízdy s ním

Nový šestnáctiventilový turbodiesel Fordu Duratorq 2.0 TDCi se systémem přímého vstřikování paliva „common-rail“ druhé generace přináší zákazníkům tři hlavní výhody: vysoký výkon, nízkou spotřebu a komfortní jízdu.

Nový výkonnější a hospodárnější dieselový motor Fordu Mondeo a první dojmy z jízdy s ním

Nový čtyřválec Duratorq 2.0 16V TDCi, který se objevuje pod kapotou modelu Ford Mondeo, svými parametry a chováním mění pohled zákazníků na naftové motory v osobních vozech střední třídy. Tento nový motor dovoluje dynamickou jízdu, vyniká svým kultivovaným chováním a přitom jeho spotřeba zůstává extrémně nízká.

Motor dosahuje svého maximálního výkonu 96 kW (130 k) už při 4000 min-1. Jeho nejvyšší točivý moment činí pozoruhodných 330 Nm při otáčkách pouze 1800 ot/min. Točivý moment je o výrazných 18 % vyšší než u motoru Duratorq 2.0 TDDi o výkonu 85 kW/115 k, ze kterého nový motor technicky vychází.


Nový výkonnější a hospodárnější dieselový motor Fordu Mondeo a první dojmy z jízdy s ním

Nový motor Duratorq 2.0 16V TDCi je navíc vybavený systémem umožňujícím krátkodobé zvýšení točivého momentu. Ten na základě přesného algoritmu, který respektuje okamžité jízdní podmínky, upraví činnost turbodmychadla a vstřikovacího systému, takže při sešlápnutí pedálu plynu se zvýší točivý moment až na 350 Nm.. Z 0 na 100 km/h zrychlí Ford Mondeo za 9,9 sekund, jeho nejvyšší rychlost činí 200 km/h, což jsou výkony plně srovnatelné s „benzinovou“ konkurencí.

Své rivaly se zážehovými motory však Ford Mondeo s motorem Duratorq 2.0 16V TDCi jednoznačně překonává hospodárností provozu – kombinovanou spotřebou jen 5,9 l/100 km se tento model řadí k nejúspornějším vozům své kategorie. Při jízdách mimo městské aglomerace průměrná spotřeba ještě klesá, a to až na hodnotu jen 4,7 l/100 km. Vynikající je i čistota spalin – produkuje jenom 156 gramů CO2 na 100 km jízdy.


Srdcem motoru Duratorq 2.0 16V TDCi je systém přímého vstřikování paliva do válců common-rail druhé generace Multec DCR1400 firmy Delphi Automotive Systems, která garantuje extrémně přesně načasované vstřikování předem precizně definovaného množství paliva do válců. Jednou z mnoha výhod tohoto sofistikovaného vstřikovacího systému je fakt, že na rozdíl od konvenčních zařízení není kvalita procesu vstřikování nijak ovlivněna otáčkami motoru.


Další výhodou je možnost tzv. pilotního předvstřiku, kdy se do spalovacích prostorů vstříkne v přesný okamžik ještě před hlavní dodávkou paliva velmi malé množství nafty. Díky tomu není chod motoru tak tvrdý, jako u jiných systémů vstřikování, palivo dokonale prohoří, což se příznivě projevuje na spotřebě i výkonech motoru. Pilotní předvstřik je také hlavním faktorem kterému motor Duratorq 2.0 16V TDCi vděčí za příkladnou čistotu spalin a klidný chod. Vibrační čidlo, umístěné přímo na bloku motoru dokáže totiž přesně identifikovat okamžik zážehu směsi při pilotním předvstřiku a díky tomu lze perfektně načasovat okamžik vstřiku hlavní dávky paliva.


Vstřikovací systém „common-rail druhé generace, použitý u motoru Duratorq 2.0 16V TDCi, používá štíhlé solenoidové vstřikovače se šestiotvorovými tryskami (průměr otvorů trysek je menší než průměr lidského vlasu). Solenoidovými ventily řízené vstřikování garantuje maximální přesnost a preciznost dávkují palivo dodávané pod extrémně vysokými tlaky do spalovacích prostorů. Výhodou solenoidových vstřikovačů jsou i jejich kompaktní rozměry – největší průměr vstřikovací jednotky činí pouze 17 mm, takže konstruktéři neměli problém se zabudováním vstřikovačů do šestnáctiventilové hlavy motoru.


Nejvýkonnější z řady vznětových motorů nabízených pro modelovou řadu Mondeo je vybavený vyspělým turbodmychadlem Allied Signal GT 20/17 s proměnnou geometrií lopatek rozváděcího kola a mezichladičem stlačovaného vzduchu. O čištění spalin se stará oxidační katalyzátor, do výfukového systému je zařazený recirkulační okruh, který vrací část spalin do spalovacích prostorů. Recirkulační systém má vlastní chlazení vodou.


Ford Mondeem s novým šestnáctiventilovým motorem Duratorq 2.0 TDCi jsme projížděli stanoveným okruhem, který vedl jak po silnicích tak i po dálnici. Vzhledem k tomu, že okruh byl pouze 50 km dlouhý, vám můžeme sdělit pouze naše dojmy z jízdy – podrobnější poznatky vám sdělíme po zapůjčení Mondea s novým motorem na redakční test.


Již po nastartování motoru mně zaujala tichost chodu motoru, je téměř nerozeznatelný od benzinového motoru. V průběhu jízdy mně při sešlápnutí plynu překvapila již od 2 000 ot/min bezprostřední a ochotná reakce motoru a jeho prudká akcelerace, která mě umožnila bez nutnosti podřaďování na nižší rychlostní stupeň bezpečné předjetí nebo se vyhnutí kolisní situaci. Uvedená akcelerace je zejména důsledkem systému krátkodobého zvýšení výkonu, kterým je nový motor vybaven. Testovací jízda, i když krátká, mě utvrdila, že Ford Mondeo s novým výkonným a pružným motorem Duratorq 2.0 TDCi a s kvalitním podvozkem, který jsem vyzkoušel v prudkých zatáčkách, příjemně překvapí i náročné řidiče a že dynamická jízda s Mondeem se pro ně stane opravdovým požitkem.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ford Mustang Mach-E má nové baterky a prodloužený dojezd

Ford Mustang Mach-E má nové baterky a...

Jmenuje se Mach-E a před čtyřmi lety přijel jako elektrická obdoba slavného Mustangu s majestátním předkem a specifickým zadkem. Nicméně s Mustangem toho má společného asi jako petrolejka a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě Dakaru osmé místo

Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě...

Pracovní týden začal pro závodníky 44. ročníku Dakaru pěkně zostra. Pořadatelé jim nachystali nejdelší kilometráž v podobě 830 kilometrů z nichž 395 bylo měřených. Šokem pro Martina...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Martin Prokop se i po třetí etapě Dakaru drží v TOP 10

Martin Prokop se i po třetí etapě...

Krátká a rychlá třetí etapa letošního Dakaru obnášela 255 měřených kilometrů v okolí bivaku v Al Qaisumah, když pořadatel musel kvůli zaplavenému maratonskému bivaku v Al Artawiyah změnit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na elektromobil v 87 letech, pořídil si Ford Mustang Mach-E

Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na...

Pedro García (87), který celý život jezdil s auty poháněnými spalovacím motorem, dokazuje, že na budoucnost není nikdy pozdě. Rozhodl se totiž přejít na elektrický pohon a pořídil si Mustang...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokopovi v druhé etapě Dakaru chyběla rychlost, průběžně je šestý

Prokopovi v druhé etapě Dakaru chyběla...

Do druhé etapy 44. ročníku Dakarské rally vstupovali Martin Prokop s Viktorem Chytkou z Benzina Orlen Teamu po excelentním vstupu do soutěže jako třetí nejlepší posádka celkové klasifikace...