Nový výkonnější a hospodárnější dieselový motor Fordu Focus a první dojmy z jízdy s ním

Nový motor Fordu 1,8 TDCi je vybaven systémem vstřikování „common rail“ druhé generace.

Nový výkonnější a hospodárnější dieselový motor Fordu Focus a první dojmy z jízdy s ním

Ford Focus, nejprodávanější automobil světa, se na tuzemském trhu prodává v celé řadě verzí a modifikací. Čerstvou novinkou nabídkové škály jsou modely Focus poháněné vznětovým motorem. Nový čtyřválcový motor řady Duratorq 1.8 TDCi je vybavený sofistikovaným systémem přímého vstřikování nafty do válců „common-rail“, který tomuto vozu propůjčuje dynamické parametry srovnatelné s benzinovými modely, přičemž si však Focus 1.8 TDCi zachovává tradiční výhody vozů se vznětovými motory – tedy vynikající hospodárnost, dlouhou životnost a nízké emise škodlivin ve výfukových plynech.

Nový výkonnější a hospodárnější dieselový motor Fordu Focus a první dojmy z jízdy s ním
Nový výkonnější a hospodárnější dieselový motor Fordu Focus a první dojmy z jízdy s ním
Nový výkonnější a hospodárnější dieselový motor Fordu Focus a první dojmy z jízdy s ním

Na rozdíl od konvenčních vznětových motorů, u kterých je nafta rozváděna pod vysokým tlakem od vstřikovacího čerpadla k jednotlivým mechanickým vstřikovačům poměrně dlouhým vysokotlakým vedením, systém „common-rail“ využitý v motoru Duratorq 1.8 TDCi staví na trubkovém vysokotlakém zásobníku, umístěném v těsné blízkosti hlavy motoru. V zásobníku je neustále udržováno vysokotlakým rotačním čerpadlem dostatečné množství paliva pod velmi vysokým tlakem. Ze zásobníku je vedena natlakovaná nafta krátkým vedením k elektricky ovládaným solenoidovým vstřikovacím jednotkám.

Jednou z hlavních výhod zásobníkového systému „common-rail“ je možnost mimořádně přesného časování i dávkování paliva vstřikovaného přímo do spalovacích prostorů. Na rozdíl od konvenčních vznětových motorů není vstřikování paliva nijak ovlivňováno například otáčkami motoru, se kterým je mechanicky spojeno vstřikovací čerpadlo. Přesné dávkovaní paliva a velmi vysoké vstřikovací tlaky jsou klíčem k vysoké účinnosti a tedy i výkonovým parametrům „common-rail“ motoru Duratorq 1.8 TDCi. Maximální výkon nového čtyřválcového motoru činí 85 kW (115k)  při 3800 min-1. To je asi o 28 % vyšší výkon než u dieselového motoru Endura DI s přímým vstřikováním paliva do válců o výkonu 66 kW/90 k, což byl až dosud nejsilnější turbodiesel pro modelovou řadu Ford Focus.


Maximální točivý moment motoru Duratorq 1.8 TDCi činí 250 Nm při 1850 ot/min, tedy o 25 % více než je hodnota točivého momentu motoru Endura DI. Nový motor Duratorq 1.8 TDCi je však navíc vybaven systémem umožňujícím krátkodobé zvýšení výkonu, resp. točivého momentu, nazvaným Overboost. Ten se automaticky aktivuje v okamžicích kdy řidič potřebuje razantně zrychlit – například při předjíždění – bez nutnosti řadit na nižší rychlostní stupně. S tímto systémem dokáže motor Duratorq 1.8 TDCi krátkodobě vyvinout točivý moment až 280 Nm. Ford Focus dosahuje s novým motorem maximální rychlost 193 km/h a rychlost 100 km/h dosáhne za 10,8 sekund a přitom spotřeba je stejně nízká jako u modelu poháněného čtyřválcem 1.8 DI – tedy pouhých 5,5 l/100 km.


Technologie přímého vstřikování paliva do válců „common-rail“ druhé generace, použitá u motoru Duratorq 1.8 TDCi, dovoluje přesné načasování vstříknutí velmi malého množství paliva v přesně definovaném předstihu před vstříknutím hlavní dávky paliva. Tento tzv. pilotní předvstřik účinně eliminuje příliš tvrdý chod motoru, který je nepříjemným průvodním jevem práce většiny vznětových motorů s přímým vstřikováním paliva. Pilotní předvstřik paliva je také hlavním faktorem, kterému motor Duratorq 1.8 TDCi vděčí za vynikající čistotu spalin.


Na tichém běhu čtyřválce Duratorq 1.8 TDCi má svoji zásluhu také unikátní elektronický systém, využívající mj. citlivé čidlo klepání motoru. To je umístěno uprostřed bloku motoru a jeho úkolem je monitorovat vibrace motoru. Řídicí jednotka vystřikovacího systému vyhodnocuje údaje tohoto senzoru a aktuálně jim přizpůsobuje průběh spalování, takže motor Duratorq 1.8 TDCi se svými akustickými projevy v kterémkoli režimu práce prakticky neliší od benzinových motorů.


Jedním z mnoha technicky vyspělých prvků motoru Duratorq 1.8 TDCi je také solenoidem ovládaná jednotka s podtlakovou membránou, která v momentu otočení klíčku do polohy „vypnuto“ bleskurychle přeruší dodávku vzduchu do spalovacích prostorů, takže i doběh motoru po jeho vypnutí je mimořádně jemný.


Motor Duratorq 1.8 TDCi je osazený turbodmychadlem Garret s proměnnou geometrií lopatek rozváděcího kola, které vytváří přetlak až 1,2 baru. Díky zabudování turbodmychadla do výfukového potrubí velmi blízko motoru a jeho elektronické řídicí jednotce pracuje dmychadlo Garret s vysokou účinností a jeho konstruktéři mohli vypustit obvyklý obtokový kanál s řídicí klapkou.


Při cca 50 km dlouhé testovací jízdy s Ford Focusem jsem především ocenil výbornou akceleraci nového motoru 1,8 TCDi, které umožňuje především již výše uvedený systém krátkodobého zvýšení výkonu, resp. točivého momentu, nazvaný Overboost. Motor již při 1800 ot/min při sešlápnutí plynu ochotně a neprodleně reaguje a bez nutnosti podřaďovat nižší rychlostní stupeň umožňuje bezpečné předjetí nebo se vyhnutí kolisní situaci. Těším se, že stejně kladné hodnocení tohoto motoru vám budu moci sdělit po jeho zapůjčení k redakčnímu testu.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ford Mustang Mach-E má nové baterky a prodloužený dojezd

Ford Mustang Mach-E má nové baterky a...

Jmenuje se Mach-E a před čtyřmi lety přijel jako elektrická obdoba slavného Mustangu s majestátním předkem a specifickým zadkem. Nicméně s Mustangem toho má společného asi jako petrolejka a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě Dakaru osmé místo

Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě...

Pracovní týden začal pro závodníky 44. ročníku Dakaru pěkně zostra. Pořadatelé jim nachystali nejdelší kilometráž v podobě 830 kilometrů z nichž 395 bylo měřených. Šokem pro Martina...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Martin Prokop se i po třetí etapě Dakaru drží v TOP 10

Martin Prokop se i po třetí etapě...

Krátká a rychlá třetí etapa letošního Dakaru obnášela 255 měřených kilometrů v okolí bivaku v Al Qaisumah, když pořadatel musel kvůli zaplavenému maratonskému bivaku v Al Artawiyah změnit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na elektromobil v 87 letech, pořídil si Ford Mustang Mach-E

Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na...

Pedro García (87), který celý život jezdil s auty poháněnými spalovacím motorem, dokazuje, že na budoucnost není nikdy pozdě. Rozhodl se totiž přejít na elektrický pohon a pořídil si Mustang...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokopovi v druhé etapě Dakaru chyběla rychlost, průběžně je šestý

Prokopovi v druhé etapě Dakaru chyběla...

Do druhé etapy 44. ročníku Dakarské rally vstupovali Martin Prokop s Viktorem Chytkou z Benzina Orlen Teamu po excelentním vstupu do soutěže jako třetí nejlepší posádka celkové klasifikace...