Nový smart fortwo – ještě více smart fortwo

Nový smart fortwo je ještě komfortnější, ještě agilnější, ještě bezpečnější a k životnímu prostředí ještě ohleduplnější než jeho předchůuce.

Větší míru komfortu získal nový smart fortwo lehce zvětšenou karoserií a změnami na podvozku. Také v oblasti aktivní a pasivní bezpečnosti došlo k vylepšení. Nová technika pohonu se postarala o větší agilitu a větší radost z jízdy. Zároveň se stal nový smart fortwo ještě vstřícnější k životnímu prostředí.

Nový smart fortwo – ještě více smart fortwo
Nový smart fortwo – ještě více smart fortwo
Nový smart fortwo – ještě více smart fortwo

Přepracovaný design dává novému vozu svěží, mužnější vzhled. Přesto si však zachoval svůj nezaměnitelný charakter: smart fortwo se pozná na první pohled. Předně podle výrazného bezpečnostního skeletu tridion , který je zároveň podstatnou součástí pasivní bezpečnosti vozu. Dalším nezaměnitelným znakem pak jsou inovativní panely karoserie z plastu, které jsou navíc velmi praktické.

Nový smart fortwo – ještě více smart fortwo
Nový smart fortwo – ještě více smart fortwo
Nový smart fortwo – ještě více smart fortwo

Motory: výkonné, čisté, hospodárné

Při zavedení nového smart fortwo na trh v dubnu 2007 budou v jeho nabídce nově vyvinuté benzínové motory se zvýšenými výkony: tříválec s litrovým zdvihovým objemem má nyní tři výkonové stupně – 45 kW, 52 kW nebo 62 kW (61 k, 71 k nebo 84 k). Výkon motoru pro model smart fortwo cdi byl zvýšen o 10 % a dostal se tak na hodnotu 33 kW (45 k).

Všechny motory jsou rovněž propojeny s nově vyvinutou automatizovanou pětistupňovou převodovkou Getrag. Nejvyšší rychlost se u benzínových variant posunula oproti předchozím provedením směrem nahoru o 10 km/h na 145 km/h.

Zvnějšku i zevnitř stále smart

Vzhledem k první generaci se poněkud zvětšily vnější rozměry vozu. Délkový nárůst o 19,5 centimetrů je využit pro ochranu chodců a pro snížení následků nárazu zezadu, samozřejmě se jím zvýšil i jízdní komfort.

Zavazadlový prostor má nyní objem 220 litrů, což je o 70 litrů víc než dosud a naloží-li se fortwo až ke stropu, je k dispozici objem 340 litrů (plus 80 litrů). Zadní víko je i nadále dvoudílné, takže při otevření může být jeho spodní díl využit jako malá plošina pro jednodušší nakládání a vykládání.

Nejen zvnějšku ale i v kabině zůstává smart fortwo samozřejmě i nadále smartem. Patří k němu charakteristické, vystouplé výdechy vzduchu a obdobně řešené přídavné přístroje kruhového tvaru nebo velké, textilem potažené dveřní panely a dále také bezpečnostní integrální sedadla a zámek zapalování umístěný za řadící pákou.

Okamžitě je patrná změna tvaru přístrojové desky, která už se nestáčí do oblouku směrem ke spolujezdci, ale je rovná aby odpovídala požadavkům bezpečnostních norem v USA. Dělená je na horní a spodní díl, které jsou oba uchyceny ve skeletu tridionu. Spodní pak slouží svojí konstrukcí i jako bezpečnostní element pro ztlumení nárazu kolene v případě havárie. Nové provedení přístrojové desky je přehlednější a kabině navíc dodává pocit velkorysejšího prostoru.

Bezpečnost na nejvyšší úrovni

Již velice dobrá úroveň pasivní bezpečnosti vozu první generace byla nyní ještě zvýšena. Z interně prováděných testů vyplývá, že hodnocení smart fortwo podle podmínek EuroNCAP může být na úrovni čtyř hvězdiček.

A to ještě není vše: vzhledem k tomu, že v roce 2008 začne prodej nového smart fortwo i v USA, splňuje také přísné americké předpisy týkající se nárazových zkoušek.

Aby vůz vyhovoval novým podmínkám ochrany chodců, bylo třeba vhodně upravit jeho čelní partii. Zákazník si může také objednat nově vyvinuté boční airbagy typu Head-Thorax, které při nárazu z boku zajišťují ještě účinnější ochranu hlavy a hrudníku.

Spotřeba na nejnižší úrovni

Svoji dosavadní příkladnou hospodárnost podtrhuje smart fortwo její další optimalizací. Přestože se zvýšil výkon motorů je spotřeba benzínových variant podle normy nižší než pět litrů.

Další úsporu dosahující v městském provozu až 13 % slibuje smart fortwo vybavený startovacím generátorem, který bude k dispozici od konce roku 2007 pro benzínovou variantu motoru s výkonem 52 kW.

Zvláště v městském provozu a při častém zastavování a rozjíždění (Stop-and-Go) jsou jeho přednosti markantní: pokud je vůz v klidu, například na křižovatce řízené semaforem, automaticky se motor vypíná. Jakmile se řidič dotkne plynového pedálu, automaticky motor startuje.

Ještě méně paliva spotřebuje nový smart fortwo cdi: měl-li naftový motor již v předchozím modelu nejnižší spotřebu ve své třídě, dosahuje nový smart fortwo s pouhými 90 gramy oxidu uhličitého ve výfukových plynech na kilometr jízdy status třílitrového automobilu (odpovídá normované spotřebě menší než 3,5 litru na 100 km).

Možné jsou také alternativní pohony: nový smart fortwo je koncepčně provedený tak, že lze velice rychle přejít například na pohon zemním plynem nebo elektromotorem – samozřejmě pokud takovou změnu bude trh vyžadovat a ta bude ekonomickým přínosem.

Smart fortwo cabrio s elektricky ovládanou střechou

Dalším důkazem zvýšeného komfortu je elektricky ovládaná střecha kabrioletu smart fortwo. Nyní se nabízí možnost jejího automatického ovládání dovolující plynulé nastavení v požadované poloze. Znamená to, že stisknutím tlačítka lze zadní díl střechy sklopit a znovu pro uzavření kabiny vysunout. Pozoruhodné je, že smart fortwo při této manipulaci nemusí být v klidu – otevírat a zavírat střechu lze při jakékoli rychlosti. Navíc je možné odstranit střešní nosníky, které je možné bez problémů umístit ve speciální schránce uvnitř víka zavazadlového prostoru. Komfort a bezpečnost ještě dále zvyšuje vyhřívané zadní sklo skládací střechy.

Výbavové verze pure, pulse a passion, BRABUS

Výbavové verze se i nadále nazývají pure, pulse a passion. Zatímco základní provedení pure má plastovou střechu, u provedení pulse a passion je panoramatická střecha z vysokopevnostního polykarbonátu. Také příznivci varianty BRABUS nepřijdou zkrátka: pro podzim 2007 je naplánováno zvýšení jejího výkonu.

Bohaté sériové a doplňkové vybavení

K nejdůležitější sériové bezpečnostní výbavě patří tuhý skelet tridion, čelní airbagy, bezpečnostní pásy s jejich napínači a omezovači síly nebo také bezpečnostní integrální sedadla. Do sériové výbavy jsou zahrnuty i systémy ESP, ABS a integrovaný brzdový asistent, které jsou v této automobilové třídě zcela ojedinělé.

V položkách sériové výbavy najdeme ještě například světlomety – H7 s projekční technikou, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, nebo ukazatel venkovní teploty. Řidič má k dispozici také komfortní stěrače pracující s intervaly v závislosti na rychlosti vozu a směrové blikače s komfortní funkcí (3x bliknutí na jeden dotek ovladače).

Smart fortwo může být doplněn o další položky, které splňují individuální požadavky majitele. Nabídka kromě jiného obsahuje boční airbagy typu Head-Thorax, klimatizaci (sériově je dodávána ve verzi passion), elektrický posilovač řízení, vyhřívání sedadel, kola z lehké slitiny (jsou u variant pulse a passion v sérii), kožená sedadla, úchyty dětské sedačky Isofix i špičkové audio zařízení s měničem CD pro šest disků a zvukový systém s basovým reproduktorem a s rozhraním MP3. Objednat lze také přenosný navigační systém, který se do vozu nechá jednoduše instalovat. Jeho hlasové informace se přenášejí pomocí reproduktorů stereo soustavy. Dalšími prvky individuální výbavy, které se spíše objevují v automobilech vyšších segmentů, jsou například čidla pro světlo a déšť nebo elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka.

Hambach: příklad pro modulární výrobní proces a ochranu životního prostředí

Smart fortwo je vyráběn ve francouzském Hambachu. Participující firmy operující přímo na místě dodávají předmontované moduly rovnou na výrobní pás. Proces výroby tak mohl být dál optimalizován – konkrétně se zkrátil z původních 9,5 hodiny na 8 hodin. Celkový čas montáže, který už u předchozího modelu trval pouhé 4,5 hodiny, je nyní ještě o hodinu kratší.

Důležitou pozici ve výrobním závodě v Hambachu má ochrana životního prostředí. Například pro karosářské díly smartu fortwo vyrobené z plastu se používají výlučně vodou ředitelné základní laky.

Lakování bezpečnostního skeletu tridion se provádí technologií využívající práškovou vrstvu, pro kterou opět není třeba ředidel. Probarvené díly karoserie jsou kompletně znovu využitelné.

Ceny na úrovni předchozích modelů

Základní cena nového smartu fortwo zůstala na úrovni předchozích modelů. Rovněž varianta s naftovým motorem zůstala cenově nejpříznivějším třílitrovým vozem, který má navázat na mimořádný úspěch svého předchůdce. Také nové provedení modelu smart fortwo cabrio zůstává s velkým odstupem cenově nejpříznivějším otevřeným sériovým automobilem na světě.

Největší obchodní dům

automobilů v ČR

 

Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”

Kontakt:
AUTO JAROV, s.r.o.
130 00 Praha 3, Osiková 2
251 002 111
autojarov@autojarov.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Autocentrum Jan Šmucler
Borská 59, 301 00 - Plzeň-Karlov
800 900 701
plzen@smucler.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Generátor dálkových autoovladačů KD-900 se čtečkou frekvencí

Generátor dálkových autoovladačů...

Zabýváte se výrobou autoklíčů a pracujete s dálkovými ovladači? Pak jistě víte, že vybavení kvalitními a moderními přístroji může značně ulehčit práci každému klíčaři. Takovým...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Autoklíče jedině z autoservisu? Nyní už ne!

Autoklíče jedině z autoservisu? Nyní...

Pokud jste majitelem automobilu, pak se i Vás týká problém pořizování autoklíčů a jejich duplikátů. Prodejem autoklíčů se v současnosti zabývají nejen autoservisy, ale také mnohé...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Opatrnost při pořizování autoklíče se vyplatí

Opatrnost při pořizování autoklíče...

Spolu s rozvojem automobilového průmyslu dochází i k růstu nabídky autoklíčů na trhu. Ve skutečnosti tato oblast patří k nejrychleji se rozvíjejícím v klíčařském odvětví. Na trhu se v...