Nový průzkum zjistil, že současní mladí řidiči více riskují a prospěl by jim dodatečný výcvik

Praha 7. ledna 2014 – Evropští instruktoři autoškol se domnívají, že dnešní mladí řidiči riskují více než předcházející generace. Podle nové studie jsou pro zajištění připravenosti mladých řidičů potřeba nové přístupy k jejich vzdělávání.

Podle průzkumu provedeného výrobcem pneumatik Goodyear EMEA a Evropskou asociací autoškol (EFA) mezi 2334 instruktory autoškol pocházejících z 12 evropských zemí více než polovina z nich (51 %) věří, že dnešní mladí řidiči (do 25 let) potřebují více výcviku než předcházející generace.

Začínající řidiči si přitom nejsou nevědomi svých sklonů k riskování při řízení. V roce 2012 Goodyear provedl výzkum mezi začínajícími řidiči a odhalil, že dvě třetiny porušují rychlostní limity a téměř dvě pětiny (39 %) porušují dopravní značení nebo signalizaci.

Postoje k bezpečnosti na silnicích a výcviku řidičů

Hlavními příčinami nebezpečného řízení mladých Evropanů je podle 65 % instruktorů autoškol nedostatek povědomí o možných následcích nehod. Dvě třetiny (65 %) instruktorů se domnívají, že dnešní mladí řidiči (ve věku 17-25 let) potřebují více výcviku zaměřeného na bezpečné řízení, protože existuje více podnětů, které odvádějí pozornost jak ve vozidle, tak na silnici, než kdykoli předtím. Podobný počet instruktorů (63 %) říká, že současná generace začínajících řidičů vyrostla v hektické, netrpělivé společnosti, což způsobilo, že řídí nebezpečněji než předcházející generace.

Je znepokojivé, že 29 % evropských instruktorů autoškol věří, že ve srovnání s předchozími generacemi budou dnešní začínající řidiči méně pravděpodobně následovat rady, jež obdrželi během výcviku. Ve skutečnosti si 29 % instruktorů myslí, že mladí řidiči nevidí v lekcích autoškoly vůbec žádný význam.

John Lepine, prezident Evropské asociace autoškol, okomentoval výsledky průzkumu následovně: „Tato studie odhaluje, jak důležité je pro instruktory vyučovat více než jen jízdní dovednosti. Vynikající instruktor se vyznačuje neustálým zájmem o rozvíjení bezpečného chování za volantem u začínajících řidičů. Tím jim napomůže jednak vypořádat se s rušivými podněty, jednak brát bezpečnost silničního provozu vážně.”

Michel Rzonzef, viceprezident společnosti Goodyear EMEA pro divizi osobních pneumatik, dodal: „K tomu, aby mladí lidé dostatečně ovládali dovednosti nutné pro bezpečnou jízdu, je nezbytně nutné, aby instruktoři autoškol, automobilový průmysl a politici rozuměli postojům této generace k bezpečnosti na silnicích a zároveň si uvědomili, co všechno odvádí pozornost nováčků při řízení ve skutečném provozu. Tento průzkum ukazuje, že může být uděláno více pro to, abychom vštěpovali mladým řidičům důležitost řádného výcviku v autoškole.“

Hlavní příčiny nebezpečného řízení

V Evropě je dvakrát pravděpodobnější, že mladí řidiči budou účastníky nehody než jakákoli jiná věková skupina. Dle instruktorů autoškol jsou hlavními příčinami nebezpečného řízení mezi mladými Evropany:

– nedostatek povědomí nováčků o možných následcích nehod (65 %)

– nedostatek zkušeností (62 %)

– odvádění pozornosti mobilními telefony (50 %)

– užívání drog a alkoholu (49 %)

– klam nesmrtelnosti (51 %)

– rozptylování hlasitou hudbou (21 %)

– popkulturní glorifikace nebezpečné jízdy (33 %)

Převaha jednotlivých faktorů odvádějících pozornost u mladých řidičů se v různých evropských zemích liší: francouzští instruktoři uvádějí, že nejvíce přispívá k neopatrné jízdě nováčků užívání drog a alkoholu (85 %), zatímco v Polsku instruktoři tvrdí, že tlak vrstevníků je největší příčinou nebezpečné jízdy mezi mladými lidmi (73 %). Za nejčastější důvody nezodpovědného chování při řízení u mladých Čechů považují instruktoři nedostatečné zkušenosti (48 %) a pocit nezranitelnosti či dokonce nesmrtelnosti za volantem (54 %). Naopak mobilní telefon jako důvod odvádění pozornosti od řízení uvádí pouze 22 % dotazovaných českých instruktorů, což je nejméně z celé Evropské unie (50 %)

Názory instruktorů autoškol na to, co má největší vliv na nezodpovědné řízení u mladých řidičů:

goodyear II

Firemním závazkem společnosti Goodyear je osvěta v oblasti bezpečné jízdy. Společnost Goodyear je předním výrobcem inovativních pneumatik s pokrokovými technologiemi, které mohou motoristům pomoci jezdit bezpečně, bez ohledu na podmínky, jimž mohou být vystaveni.

Zdroj: Goodyear

 

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jozef Kabaň se podepíše pod design nových MG

Jozef Kabaň se podepíše pod design...

Slovenská designová star Jozef Kabaň má novou práci. Světoznámý automobilový tvůrce se stal 22. dubna 2024 oficiálně novým členem rodiny MG na pozici Vice President of Global Design Center....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Francouzské otevření nové sezony

Francouzské otevření nové sezony

Tým Rabbit Czech Racing otevřel letošní sezónu prvním podnikem mezinárodního seriálu FIA International Hill Climb Cup ve francouzském St Jean du Gard. Jezdec Adam Králík obsadil na této trati...

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny jsou ještě výhodnější

Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny...

Toyota vyrukovala s jarní ofenzivou. Velkou část modelů lze pořídit s ještě větším zvýhodněním. V akční nabídce je teď také Prius s plug-in hybridním pohonem nebo Highlander. Nová...