Nový monopost MP4-22 výrazně rychlejší a spolehlivější

Vodafone McLaren Mercedes v čele poháru konstruktérů F1 i díky technologiím Henkel

Závodní tým Vodafone McLaren Mercedes vjel do nové sezóny světového mistrovství vozů Formule 1 s novým vozem a stává se horkým favoritem sezóny.

Nový monopost MP4-22 výrazně rychlejší a spolehlivější
Nový monopost MP4-22 výrazně rychlejší a spolehlivější
Nový monopost MP4-22 výrazně rychlejší a spolehlivější
Nový monopost MP4-22 výrazně rychlejší a spolehlivější
Nový monopost MP4-22 výrazně rychlejší a spolehlivější

Monopost MP4-22 dosáhl v několika kolech nejrychlejšího času a trvale vykazuje špičkovou výkonnost, což jej vyneslo až do čela poháru konstruktérů. Za úspěchem stáje stojí výrazné konstrukční úpravy závodního stroje, vycházející z více než roční práce výzkumného a vývojového oddělení a dlouhodobých testů v aerodynamických tunelech. Významný podíl na nich má i dlouholetý partner stáje – společnost Henkel.

Společnost Henkel jako oficiální dodavatel poskytuje závodnímu týmu Vodafone McLaren Mercedes stále více výrobků a technologií, jež v monopostu MP4-22 nacházejí široké uplatnění a umožňují konstruktérskému týmu realizovat konstrukční změny s potřebnou rychlostí a spolehlivostí. Během třináctileté spolupráce se počet využití výrobků Henkel na vozu zvýšil z původních padesáti až na současných více než tři sta. Při průběžném testování technikové stáje Formule 1 objevují stále nové možnosti využití inovačních značkových výrobků.

Například lepidlo Loctite® 246, které se vyrábí v USA, se v současné době na monopostu Vodafone McLaren Mercedes MP4-22 používá na dvanácti místech, kde spojuje různé neobvyklé materiály používané při konstrukci závodního vozu, např. brzdové destičky, hnací hřídel či zadní přítlačné křídlo. Při důkladném testování, které loni provedli pracovníci společnosti Henkel dle požadavků techniků a konstruktérů stáje, se totiž ukázalo, že lepidlo Loctite® 246 může pomoci vyřešit dlouhodobý konstrukční problém. Poskytuje totiž takové uchycení komponentů, které snese extrémní podmínky, ale zároveň umožňuje jejich snadnou demontáž a opakované použití. Nové lepidlo vykazuje i přes svou pevnost středního stupně mimořádnou odolnost proti vysokým teplotám. Jednou z jeho hlavních východ je, že technikové mohou během závodu nebo testů díly snadno vyměnit s běžným ručním nářadím, aniž by se použité díly musely po demontáži vyhodit. Náhradní díly pak pevně drží na místě po zbytek jízdy.

„Závody Formule 1 vyžadují neustálé změny a inovace,“ říká Martin Whitmarsh, šéf týmu formule 1 Vodafone McLaren Mercedes. „U tak rychlého a nepředvídatelného sportu je nejdůležitější mít spolehlivé, pružné a rychlé technické procesy. Henkel dodává naší závodní stáji prověřené a inovační výrobky a technologie, na které se můžeme při rychlých a pružných úpravách spolehnout – ať už v dílnách technologického střediska McLaren, nebo pár hodin před startem na závodním okruhu.“

Snaha o dokonalou kombinaci aerodynamiky vozu pro jízdu po rovinkách a optimální přítlačné síly pro agresivní a bezpečné projíždění zatáček vyžaduje neustálé inovační úsilí. Vzhledem k tomu, že aerodynamická přítlačná síla představuje až 80 % síly, která drží závodní auto formule 1 na vozovce, musejí technikové stáje Vodafone McLaren Mercedes karosérii vozu upravovat podle charakteristiky každé trati. Kvůli snížení odporu na okruzích s dlouhými rovinkami nebo naopak pro zvýšení přítlačné síly na zatáčkovitých tratích se úpravy mohou dotknout i lisovaných dílů, jako jsou přední a zadní přítlačná křídla.

Úpravy rychlostí Formule 1

Výrobky společnosti Henkel hrají klíčovou úlohu při průběžném konstrukčním vývoji zaměřeném na dosažení optimální aerodynamiky vozu. Při testování v aerodynamickém tunelu technikové stáje určí optimální nastavení pomocí modelů vozu MP4-22 v měřítku 1:0,6. Ty se vyrábějí s využitím stejných výrobků společnosti Henkel, jaké se používají při konstrukci skutečného závodního vozu. Například k lepení plastových dílů zadního přítlačného křídla modelu se používá vteřinové lepidlo s nízkou viskozitou Loctite® 420, které se rychle „vsákne“ mezi díly, takže na povrchu nezůstanou žádné zbytky, které by ovlivnily tok vzduchu při testování. Technikové díky tomu mohou pracovat se spolehlivými výsledky.

Potřebné konstrukční úpravy, na které upozornily aerodynamické testy, se urychleně provedou na karosérii vozu pomocí epoxidů značky Henkel Syncore®, které zvyšují tuhost dílů při minimálním zvýšení hmotnosti. Ke spojování vrstev materiálu, z něhož se vyřezávají šablony pro modelování konkrétních dílů, se používá lepicí fólie Hysol® EA9686. Tento výrobek společnosti Henkel byl vybrán díky své vynikající spolehlivosti a odolnosti vůči extrémním podmínkám při závodech.

Nově upravený vůz se pak den před závodem otestuje na závodní dráze. Analýzy testovacích jízd se předají konstrukčnímu týmu v technologickém středisku McLaren v anglickém Wokingu. Jsou-li nutné další úpravy, technikové ve středisku podle aerodynamických specifikací okamžitě vylisují díly a pošlou je do místa závodu. Díky tomuto neustálému vývoji a úpravám se na konci sezóny mohou díly na voze až o 75 % lišit od těch původních.

„Stejně jako naše spolupráce s předními výrobci z různých odvětví celého světa, je i naše účast ve stáji Vodafone McLaren Mercedes víc než jen jednorázovou krátkodobou akcí,“ řekl Alois Linder, výkonný viceprezident divize Lepidel a technologií společnosti Henkel. „Toto týmové úsilí nám umožňuje průběžně ověřovat a vylepšovat spolehlivost a výkonnost výrobků Henkel ve špičkovém a náročném motoristickém sportu. Rovněž nám pomáhá využít získané zkušenosti a znalosti při vývoji výrobků a inovací pro další odvětví.“

O společnosti McLaren

Firma McLaren Racing, která stojí za závodním týmem Vodafone McLaren Mercedes, vznikla v září roku 1980 spojením týmu McLaren a britské společnosti Project Four, kterou vlastnil současný předseda a generální ředitel skupiny McLaren Ron Denis. Tým McLaren získal celkem jedenáct titulů světového šampióna v soutěži pilotů F1 (včetně titulů v letech 1998 a 1999) a osm vítězství v poháru konstruktérů F1. Závodů formule 1 se tým účastní od roku 1966 a 149 vítězství ve Velkých cenách ho řadí mezi nejúspěšnější stáje všech dob. Vozy v jeho barvách se dosud objevily na startu celkem 617 Velkých cen. Více informací naleznete na www.mclaren.com.

Henkel – síla, která hýbe světem motorů

Společnost Henkel spolupracuje s motoristickým sportem na celém světě. Její logo se poprvé objevilo na zadním spojleru závodních vozů stáje McLaren Mercedes v roce 2004. Skupina tehdy navázala na dosavadní spolupráci prostřednictvím značky Loctite®, která se datuje již od roku 1995. Jako oficiální dodavatel dodává Henkel závodní stáji řadu inovačních výrobků. V závodním voze McLaren Mercedes MP4-22, zkonstruovaném pro závody Formule 1 v roce 2007, našly její výrobky více než tři stovky uplatnění. Na osm tisíc kilometrů dlouhé Dakarské rallye vedoucí náročným pouštním terénem společnost Henkel poskytla každému týmu základní nouzovou mechanickou sadu obsahující řadu lepidel, těsnících hmot, čisticích prostředků a lepicích pásek.

Henkel, jež patří mezi společnosti žebříčku Fortune Global 500, působí ve třech strategických oblastech – prací a čisticí prostředky, kosmetika a lepidla a technologie. Firma dodává své výrobky automobilovému, elektronickému, leteckému, výrobnímu a kovodělnému průmyslu, odvětví spotřebního zboží, oprav a údržby a obalů na celém světě. Henkel dále nabízí široké spektrum výrobků pro profesionální řemeslníky i spotřebitele. Pomocí svých značek a technologií společnost činí život lidí snadnějším, lepším a krásnějším. Henkel má na celém světě více než 50 000 zaměstnanců. Důvěru k jejím značkám a technologiím chovají lidé ve 125 zemích.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Porsche ČR startuje projekt QHERO na podporu mladých talentů v autobranži: cílem projektu je motivace studentů k aktivnímu zájmu o obor a praxi

Porsche ČR startuje projekt QHERO na...

QHERO, projekt komplexní podpory škol a studentů automobilového zaměření, zahájili v Integrované střední škole automobilní v Brně jednatelé společnosti Porsche Česká republika Vratislav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Oficiální slavnostní otevření digitální laboratoře SEAT

Oficiální slavnostní otevření...

SEAT Metropolis:Lab Barcelona sází ve svých budoucích projektech na autobusy na požádání nebo sdílené cestování po městě. Laboratoř SEAT Metropolis:Lab Barcelona – stoprocentní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kia se vyšplhala až na samotný vrchol seznamu nominací soutěže Světové auto roku (WCOTY), a to díky šesti nominacím modelů Kia, nově uváděných na trzích po celém světě.

Kia se vyšplhala až na samotný vrchol...

Mezi nominovanými je i gran turismo Kia Stinger: Vysoký počet nominací – jde ruku v ruce s nedávnou produktovou ofenzivou automobilky Kia. Porotci soutěže WCOTY budou hodnotit modely Picanto,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mladí lidé baží po trendy vozech – na zimu preferují SUV, v létě sahají po kupé a kabrioletech

Mladí lidé baží po trendy vozech –...

Za pět let vzrostl počet studentů a mladých do 25 let kupujících ojetiny o třetinu. Vlastnit automobil patří v dnešní době pro mnohé k základní výbavě – a jinak tomu není ani u...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Největší showroom značek Renault a Dacia otevřela skupina TUkas v Praze Malešicích pod názvem TUkas ČSAO

Největší showroom značek Renault a...

Na plochu více než 1000 m2 se vejde 13 vozů Renault, 7 vozů Dacia a 4 užitkové vozy z programu PRO+. Na fotografii zleva: Petr Lehký, Zdeněk Grund, Jiří Tůma Výstavba trvala 1,5 roku, náklady na...