Novinky Audi na letošním březnovém Autosalonu Ženeva 2014 (2.podrobná informace)

Na autosalonu v Ženevě 2014 Audi představilo řadu novinek, s kterými vás v Periskopu postupně seznamujeme:

• včera 13.března s novým Audi TT a Audi TTS

• dnes v pátek 14. března se studií Audi TT quattro sport konceptem

• s novými Audi S1 a Audi S1 Sportback v pondělí 17.března

• s Audi S3 Cabrioletem v úterý 18.března

Studie Audi TT quattro sport concept

Audi TT quattro sport concept

Audi představila na letošním ženevském autosalonu zcela mimořádnou studii. Audi TT quattro sport concept ukazuje v naprosto ryzí podobě dynamický potenciál nového Audi TT. Jeho dvoulitrový motor TFSI dosahuje nejvyššího výkonu 309 kW, který je přenášen na vozovku pohonem všech kol quattro. Tento nový model je určen pro jízdu na závodním okruhu – je to extrémní stroj pro řidiče, kteří patří mezi nadšené příznivce motoristického sportu.

 Pohon

Motor 2.0 TFSI pod kapotou studie Audi TT quattro sport stanovuje svým výjimečně vysokým výkonem 309 kW při 6700 min-1 nový rekord v kategorii dvoulitrových motorů. Specifický výkon činí 155 kW na litr zdvihového objemu, což je více než u závodního vozu Audi R18, vítěze závodu 24 h Le Mans 2001, u něhož Audi poprvé zkombinovalo přeplňování výfukovým turbodmychadlem a přímé vstřikování benzinu FSI. V rozpětí otáček od 2400 do 6300 min-1 poskytuje tento čtyřválec maximální točivý moment 450 N.m a již při 1900 min-1 je k dispozici více než 300 N.m.

Audi TT quattro sport concept je s pohotovostní hmotností 1344 kg (bez řidiče) skvěle připraveným lehkým atletem. Na každou „koňskou sílu“ dvoulitrového motoru TFSI, který samotný váží necelých 150 kilogramů, připadá jen 3,2 kilogramu. Čtyřválec katapultuje tuto studii z 0 na 100 km/h za 3,7 sekundy.

I u tohoto vysokovýkonného agregátu tvoří základ

– konstrukce úspěšné technologie třetí generace motoru EA888, jako je např. variabilní zdvih ventilů AVS (Audi Valvelift System), proměnné časování sacích a výfukových ventilů nebo dvojité vstřikování paliva (FSI a MPI). Mezi četné úpravy patří speciální hliníkové písty s integrovaným chladicím kanálem a kovaný klikový hřídel z oceli nejvyššího stupně pevnosti. Hlava válců byla důsledně přizpůsobena zvýšenému zatížení a většímu průtoku plynů. Kvůli vyššímu výkonu byl známý, velmi kompaktní tenkostěnný odlitek bloku válců motoru EA888 nahrazen velmi odolnou litinou. Rovněž nově vyvinuté výfukové turbodmychadlo s optimalizovanou technologií přivádění výfukových plynů k turbíně vytváří plnicí tlak až 1,8 baru. Za jízdy nadchne tento čtyřválec vytříbeným sportovním charakterem. Přeplňovaný motor s přímým vstřikováním spontánně reaguje na pohyby pedálu plynu a s lehkostí se vytáčí až k hranici zásahu omezovače při 7200 min-1.

Převodovka a trvalý pohon všech kol quattro

Hnací síla motoru 2.0 TFSI je přenášena kompaktní převodovkou S tronic s tříhřídelovou konstrukcí. Dvouspojková převodovka řadí extrémně rychle, a přispívá tak k pozoruhodnému zrychlení tohoto konceptu.

Točivý moment je následně rozdělován mezi přední a zadní kola trvalým pohonem všech kol quattro. Z důvodu optimálního rozložení hmotnosti mezi nápravy je hydraulicky ovládaná a elektronicky řízená vícelamelová spojka umístěna před zadní nápravou. Pohon quattro aktivně mění rozdělování hnací síly mezi nápravy během milisekund, a přispívá tak k dynamickým jízdním vlastnostem.

Podvozek

Audi TT quattro sport concept nabízí díky vyspělému podvozku – vpředu je náprava se vzpěrami McPherson a hliníkovými komponenty, vzadu čtyřprvková konstrukce – bezprostřední reakce a precizní ovladatelnost závodního vozu. V porovnání se sériovými modely TT má podvozek s tuhou charakteristikou odpružení ještě nižší světlou výšku. Na přední nápravu připadá 54 procent hmotnosti, na zadní nápravu 46 procent. Elektronicky řízený stabilizační systém ESC, který lze částečně nebo kompletně vypnout, harmonicky doplňuje sportovní vlastnosti podvozku. Při průjezdu zatáčkou přichází ke slovu selektivní řízení hnací síly na jednotlivých kolech. V případě potřeby je točivý moment přenášen z vnitřních kol na vnější. Díky tomu se vůz, k radosti řidiče, mírně natočí do zatáčky a projede zatáčku precizně s neutrálním chováním. TT tak dosahuje ještě vyšší dynamiky a stability.

Karoserie

Rozhodující roli v koncepci lehké konstrukce studie Audi TT quattro sport concept hraje karoserie, postavená na základě platformy MQB pro vozy s motorem uloženým vpředu napříč. Její hybridní struktura představuje nejnovější evoluční stupeň prostorového rámu ASF (Audi Space Frame) a zároveň ještě více snižuje těžiště vozu v porovnání se sériově vyráběným modelem TT druhé generace.

Příď vozu je vyrobena z oceli.

Součástí podlahy prostoru pro cestující jsou vysokopevnostní komponenty z oceli tvářené za tepla včetně tvrzení. Tento materiál může mít vzhledem ke své extrémní pevnosti malou tloušťku stěny, což s sebou přináší nižší hmotnost. Skelet prostoru pro cestující, veškeré vnější panely, dveře, zadní víko a kapota jsou vyrobeny z hliníku s využitím klasických polotovarů Audi v podobě odlitků uzlových spojů, výtlačně lisovaných profilů a plechů.

Vnější design

Přídi studie

– dominují nízké světlomety Matrix LED společně s širokou maskou chladiče Singleframe. Její výrazný rámeček nese nápis quattro a vnitřní prostor je vyplněn tmavou kosočtvercovou mřížkou. Velké otvory pro přívod vzduchu, rovněž s kosočtvercovou mřížkou, působí díky svým výrazným hranám téměř jako vsazené airboxy. Tím navazují na klíčové stylistické prvky nového Audi TT – prvky jako prosklení kabiny a podběhy kol působí jako samostatná tělesa a vytvářejí typické napětí. Studie stojí na 20“ kolech s centrální maticí a polohladkými pneumatikami. Daleko dopředu protažený spoiler z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny je umístěn pod nárazníkem a zvyšuje přítlak na přední nápravě.

Silueta studie Audi TT quattro sport koncept

– jejíž karoserie je lakována krystalicky bílým odstínem, působí z každého úhlu pohledu atleticky a dynamicky. Jak je u modelu TT typické, tvoří podběhy kol klasické půlkruhy. Jejich okraje jsou v porovnání se sériovou verzí protaženy na každé straně do stran o 30 milimetrů – vůz je tak vizuálně ještě pevněji spojen s vozovkou. Vzájemně je propojují výrazně tvarované prahové lišty, jejichž spodní části jsou vyrobeny z uhlíkového kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny. A společně s předním spoilerem a zadním difuzorem, které sahají až k podběhům kol, tvoří aerodynamicky účinné plochy. Závodní charakter studie umocňuje difuzor z uhlíkového kompozitu, který přesahuje siluetu vozu a je členěn vertikálními hranami. Z difuzoru vyčnívají dvě velké kruhové koncovky výfukové soustavy, které jsou umístěny blíž k vnějším okrajům než u sériového vozu. Po stranách pod zadními svítilnami se nacházejí velké ventilační otvory. Velký, pevně namontovaný spoiler na zádi studie Audi TT quattro sport concept zvyšuje přítlak.

Vnitřní design

Interiér studie je omezen na to nejpodstatnější a odlehčen o četné komponenty, které nejsou na závodním okruhu potřebné: Výplně dveří jsou bez loketních opěrek a reproduktorů, přičemž závodní atmosféru uvnitř vozu dotváří čalounění z Alcantary. Silný, diagonálně vedený popruh z Alcantary slouží jako madlo a kliky dveří mají jemnou konstrukci. Lehká závodní skořepinová sedadla jsou nízko uložena a vybavena černými čtyřbodovými pásy s bílými ozdobnými pruhy. V zavazadlovém prostoru je vyhrazeno místo pro dvě závodní přílby.

Stejně jako u sériového modelu TT je koncept ovládání soustředěn výhradně na řidiče.

Ten sedí ve studii Audi TT quattro sport concept před kompaktním volantem, jehož tlustý věnec je dole zploštělý. Ramena volantu nesou kromě červeného tlačítka Start-Stop ovládací prvky digitálního přístrojového panelu Audi virtual cockpit s úhlopříčkou 12,3“ a rozmanitými režimy zobrazování.

 

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Auto Anex s.r.o.
Žerotínova 378, 405 02 - Děčín III
412 558 098
seat@autoanex.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové Audi RS 6 Avant GT: Když model dosáhne svého maxima…

Nové Audi RS 6 Avant GT: Když model...

Král kombíků je zpět. Audi představilo nový RS 6 Avant GT, novou vrcholnou variantou této modelové řady s masou výkonu a exkluzivitou. Vyrobí se jen 660 vozů pro celý svět, pro Česko je...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Inteligentní a poutavé: Audi Q6 e-tron s digitální technikou OLED druhé generace

Inteligentní a poutavé: Audi Q6 e-tron s...

Audi začne psát s modelem Q6 e-tron novou kapitolu nejen elektromobility, ale také jedné z důležitých součástí DNA značky: osvětlovací techniky. Q6 e-tron přinese jako světovou novinku...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nadčasová designová ikona: Audi TT je 25 let

Nadčasová designová ikona: Audi TT je...

Je to už vousatý milník, o to víc ale ukazuje, jakou trefu představuje. Letos Audi slaví 25 let od uvedení prvního modelu TT. Tehdy bylo revoluční kupátko inspirované Bauhausem a ihned se zapsalo...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kdesi na daleké severu. Audi testuje téměř sériový prototyp modelu Q6 e-tron

Kdesi na daleké severu. Audi testuje...

Blíží se to. Je to blízko. Model Q6 e-tron, který je již téměř připraven na sériovou výrobu, zahájí největší modelovou ofenzivu v historii Audi. Značka do roku 2025 představí více než...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Díky za každého koně navíc pro Audi RS 6 a 7 performance

Díky za každého koně navíc pro Audi...

V Ingolstadtu zvýšili u svých prémiových „eresek“ výkonové parametry o 30 k a 50 N.m a díky tomu se zrychlil sprint z 0 na 100 km/h na 3,4 sekundy. „Performance“ znamená u značky Audi v...