Nové Volvo XC90 bylo představeno ve světové premieře na autosalonu v Detroitu 7. ledna 2002

První sportovně užitkový vůz Volvo s maximálním pohodlím pro sedm cestujících s pohonem všech čtyř kol, s třemi výkonnými motory, s novým bezpečnostním systémem RSC, s nočním viděním a infozábavou.

Volvo XC90 působí robustně, mohutně, ale ne agresivně. Mohutný vzhled vytváří souhrn počtu tradičních, jedinečných rysů Volva: svislá přední část s tmavou maskou chladiče, kapota ve tvaru V, široká výrazná záď a charakteristická koncová světla. Tvary Volva XC90 jsou vyváženy zkosenou hranou přídě i zádě, což podporuje jemný neagresivní dojem, který nenarušují žádné nestejnorodé prvky.


Nové Volvo XC90 bylo představeno ve světové premieře na autosalonu v Detroitu 7. ledna 2002
Nové Volvo XC90 bylo představeno ve světové premieře na autosalonu v Detroitu 7. ledna 2002

V interiéru Volva XC90 byl prostor pro cestující co nejvíce posunut dopředu i s výrazně skloněným čelním sklem. Tím se podařilo vytvořit sedmimístné SUV uvnitř rozměrově kompaktní karoserie. Volvo XC90 dosahuje délky 480 cm. Interiér Volva XC90 je charakteristický vzdušností, prostorností a kvalitními materiály.

Řidiči je k dispozici jedna z nejpřehlednějších a nejlépe ergonomicky navržených automobilových přístrojových desek na světě. Je charakteristická skandinávskou jednoduchostí a funkčností: mnoho informací z precizně navržených přístrojů.


Volvo se zaměřilo se vstupem modelu XC90 na trh na několik nových oblastí v bezpečnosti. Jednou z nich je ochrana proti převrácení vozidla a zvýšena bezpečnost posádky při převrácení vozidla i v případech, kdy se vícekrát otočí „přes střechu“. Aby se snížilo nebezpečí převrácení vozu v extrémních podmínkách, je Volvo XC90 vybaveno kontrolním systémem RSC. Systém využívá snímač náklonu. Pokud je výsledný úhel natolik velký, že hrozí reálné nebezpečí převrácení, aktivuje se DSTC (systém dynamické stability a regulace prokluzu). Systém na danou situaci reaguje snížením výkonu motoru a zabrzděním jednoho nebo více kol, a to do doby, dokud není znovu obnovena stabilita a neutrální, nebo mírně přetáčivé chování vozu. Stabilizační systém RSC je v současné době na trhu jediný, který měří také náklon karoserie. Byl vyvinut na základě spolupráce společnosti Volvo a Ford Motor Company.


Cílem je i snížit riziko poranění hlavy o vnitřní střešní panel nebo boční strany interiéru při převrácení vozidla na střechu. V případě XC90 jsou části střešní konstrukce vyztuženy extrémně tuhou borovou ocelí, která je až pětinásobně pevnější než běžná ocel. Všechna sedadla jsou vybavena napínači bezpečnostních pásů. Aby se snížilo riziko poranění hlavy o boční stěny vozidla, je Volvo XC90 vybaveno velkoobjemovými hlavovými airbagy (IC), které jsou speciálně přizpůsobeny pro případ převrácení vozidla. U sedmimístné verze jsou všechny tři řady sedadel vybaveny systémem IC.


Problém, kdy se v případě nehody automobily SUV čelně střetnou s běžnými, podstatně nižšími osobními automobily, byl během vývoje Volva XC90 podrobně zkoumán. Typické SUV je charakteristické robustností a vyšší světlou výškou, kvůli které často disponuje vysoko umístěnými nárazníky. V případě nárazu je protijedoucí vozidlo vystaveno většímu riziku poškození a zranění posádky, protože ochranné nárazníky a deformační zóny nižšího vozu jednoduše zajedou pod přední část SUV, aniž by splnily svůj účel. Aby se snížilo riziko poškození menšího automobilu, jsou přední polonápravy Volva XC90 doplněny příčným nosníkem umístěným ve výšce nárazníků běžného osobního vozidla. Tento nosník je zakomponován do konstrukce XC90 a je skryt za spodním okrajem nárazníku. Tento typ konstrukce snižuje riziko poranění při čelních nárazech a stejně je tomu u nárazů do zadní části nebo boku vozidla. Příčný nosník v případě srážky naráží do ochranné konstrukce protijedoucího vozidla, aktivuje jeho deformační zónu a dává tak cestujícím protijedoucího vozu šanci na maximální možnou ochranu.


Volvo Cars je prvním evropským výrobcem aut, který nabízí možnost „nočního vidění“. Nový systém IR v XC90 umožňuje řidiči vidět až pětkrát dále, než je běžně možné při použití tlumeného světla. Speciální infrakamera reaguje na teplejší předměty, které pak znázorňuje na monitoru umístěném v zorném poli řidiče. Lze tak předcházet střetům především s chodci a zvířaty.


Volvo XC90 je vůz navržený pro všechny typy vozovek i počasí. Třebaže není speciálně určen pro jízdy mimo silnice, kombinace elektronicky řízeného pohonu všech čtyř kol a dostatečné světlé výšky (22 cm) vytvářejí dobré předpoklady i pro jízdu v lehčím terénu. Zadní náprava je zcela oddělena, s tlumiči a pružinami připojenými přímo k nápravnici. Výsledkem je tišší jízda, hluk od vozovky a převodovky je z velké části snižován ještě předtím, než se stačí přenést na karoserii. Přední zavěšení typu MacPherson ve spojení s novým systémem řízení ZF podporuje lepší kontakt s vozovkou.


Volvo XC90 má mimořádně široký rozchod (1634 mm vpředu a 1624 mm vzadu) a dlouhý rozvor (2859 mm). Tyto parametry přispívají k mimořádné stabilitě vozidla, které se chová spolehlivě a bezpečně i na větších nerovnostech. Jednou z velkých předností Volva XC90 je elektronicky řízený pohon všech kol, vyvinutý v úzké spolupráci s renomovanou švédskou firmou Haldex. Systém pohonu kol pracuje zcela nezávisle na zásahu řidiče, síla je optimálně rozdělována mezi přední a zadní kola.


Elektronicky řízený systém AWD zpracovává signály o prokluzu kol, pohybu volantu a brzdového a plynového pedálu. Tyto informace pomáhají určit, jakým způsobem se hnací síla přerozdělí. Při běžné jízdě na suché silnici je téměř všechen výkon přenesen na přední kola. Jestliže povrch vozovky způsobuje prokluz předních kol, je výkon úměrně převeden na zadní kola. Systém AWD se aktivuje v extrémně krátké době (po jedné sedmině otáčky kola). Je tak zaručena co nejlepší přilnavost kola.


Volvo XC90 je k dispozici s výběrem tří celohliníkových pohonných jednotek:

  • Benzinový řadový šestiválec objemu 2,9 litru, vybavený dvojitým turbodmychadlem. Výkon motoru je 272 k (200 kW), točivý moment je 380 Nm od 1800 1/min.
  • Benzinový řadový pětiválec objemu 2,5 litru s nízkotlakým turbodmychadlem. Výstupní výkon je 210 k (154 kW) a točivý moment 320 Nm od 1500 1/min
  • Řadový přeplňovaný dieslový pětiválec objemu 2,4 litru s vysokotlakým vstřikováním. Výkon motoru je 163 k (120 kW) a točivý moment 340 Nm při 1750 1/min.

Jednou z nejsledovanějších hodnot společnosti Volvo Cars je péče o životní prostředí. Benzinové motory Volva XC90 splňují již dnes normu EURO 4, která vejde v platnost až v roce 2005. Nový dieslový pětiválec firmy Volvo Cars je nejekologičtější pohonnou jednotkou na současném trhu a vyznačuje se vynikající hospodárností.


V případě XC90 byl kladen velký důraz na komplexnost programu, který by uspokojil cestující v průběhu jízdy. Výsledkem je skutečnost, že Volvo je prvním výrobcem aut na světě, který zavedl Dolby Prologic II do audiosystému ve voze. Dolby Prologic II vytváří podmínky pro optimální vnímání zvuku i pro cestující na zadních sedadlech, zvuk je více přirozený. Volvo XC90 může být vybaveno 13 reproduktory; jeden z nich je osmipalcový 140wattový aktivní hloubkový reproduktor pro lepší kvalitu basů. Cestující na zadních sedadlech mají k dispozici vlastní kontrolní panel audiosystému. Do tohoto panelu mohou zapojit sluchátka a poslouchat dle svého vlastního výběru bez ohledu na to, co je slyšet z reproduktorů vozidla. To znamená, že rodiče a děti mohou poslouchat svůj oblíbený žánr současně – což činí dlouhý výlet ve Volvu XC90 ještě příjemnější.


Volvo XC90 nabízí více než audiozábavu. Kromě hudby si mohou cestující zpříjemnit cestu sledováním filmu. DVD přehrávač se sedmipalcovou obrazovkou může být umístěn ve střeše, odkud je vidět na obrazovku z  druhé a třetí řady sedadel. Design je velmi kompaktní, funkce jsou dálkově ovládané a použít lze bezdrátových sluchátek, aby ostatní cestující nebyli rušeni. DVD přehrávač samozřejmě přehrává i nosiče CD.


Navigační systém RTI (Road and Traffic Information) je zajímavou součástí výbavy Volva XC90. Displej o rozměru 6,5 palce je zapuštěn do vrchní desky přístrojového panelu, odkud se vysune po stisknutí tlačítka na volantu. Displej navigačního systému zároveň slouží jako součást interaktivních funkcí ve Volvu XC90. Řidič se může pomocí integrovaného telefonu GSM připojit na internet nebo přijmout a odeslat e-mail. Interaktivní funkce dále zahrnují hlasový záznam, kdy řidič může pomocí mikrofonu ze sady handsfree nahrávat a poslouchat stručné poznámky. Interaktivní funkce budou zpočátku k dispozici pouze na evropském trhu. Všechny tyto systémy využívají digitálních, optických vysokorychlostních sítí.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Pětihvězdičkově bezpečná Honda Civic e:HEV

Pětihvězdičkově bezpečná Honda Civic...

Poslední štempl přiklepnut. Nový Civic e:HEV získal v nejnovějších testech bezpečnosti Euro NCAP maximální pětihvězdičkové hodnocení. Je to další krok k závazku Hondy dosáhnout u jejích...