Nižší hmotnost může znamenat vyšší bezpečnost

Zdůrazňuje Bert Suffis, obchodní ředitel pro vývoj a aplikace – ARPRO®, JSP

Dle tradičního pohledu na automobilový průmysl jsou těžké materiály synonymem kvality, pevnosti a bezpečnosti.

Člověk by si tak mohl myslet, že využívání lehkých materiálů v zájmu snižování hmotnosti automobilů, které souvisí s nástupem hybridních a elektrických automobilů, může být pro cestující nebezpečné.

Je však tato domněnka pravdivá?

Hmotnost je pouze jedním faktorem, který se podílí na bezpečnosti automobilů. Bez ohledu na skutečnost, že využití lehkých materiálů na některé komponenty ještě nemusí snížit celkovou hmotnost vozu, je klamné i tvrzení, že zvýšením hmotnosti vozu zvýšíme také jeho bezpečnost. Nejdůležitějším faktorem z hlediska bezpečnosti je totiž správná konstrukce a využití materiálů, které při různých typech nehod dokážou pohltit dostatek nárazové energie. Zároveň platí, že přidání či zdokonalení ochranného prvku může zvýšit bezpečnost v jednom ohledu a snížit ji v ohledu jiném. Například tuhá a těžká sestava předního nárazníku může zvýšit ochranu cestujících při čelním nárazu, avšak zároveň představuje větší nebezpečí při střetu s chodcem. To znamená, že k zajištění ochrany pasažérů i ostatních účastníků silničního provozu bychom rozhodně neměli opomínat lehké materiály.

Díky rychlým pokrokům v tomto oboru skutečně platí, že je možné snižovat hmotnost a zároveň optimalizovat bezpečnost.

Nejnovější lehké materiály mají díky svému složení jedinečnou pevnostní charakteristiku. Jsou stlačitelné, a dokážou tak pohltit značné množství nárazové energie, a to nikoliv pouze jednou, ale opakovaně. Zároveň spolehlivě a předvídatelně odolávají nárazům z různých směrů. To znamená, že obstojí ve srovnání s řadou kovových či plastových materiálů vyrobených vstřikovaným lisováním, které jsou v každém případě podstatně těžší.

Skvělým příkladem je řešení ochrany proti zadnímu nárazu u moderních vozů.

Řada automobilů využívala jako dalšího prostředku k přenosu a rozptýlení nárazové energie do kostry vozidla, kterou nepohltil zadní nárazník, rezervní kolo. Mnozí výrobci však nyní rezervní kolo nahrazují sadou na opravu pneumatiky, která řidiči umožní dojet do nejbližšího servisu. Jak lze ale bez rezervy dosáhnout stejné úrovně ochrany proti nárazu do zadní části vozidla? Komponent z lehkého materiálu poskytuje nejen pohodlné místo k uložení sady na opravu pneumatik a rozšiřuje funkčnost zavazadlového prostoru, ale pokud je také správně navržen a namontován, může výrazně přispět k pohlcení nárazové energie.

Optimalizace bezpečnosti vozu

– kterou vyjadřuje hodnocení EURO NCAP a která zvyšuje jeho atraktivitu pro zákazníky, spočívá v co nejpředvídatelnější a nejbezpečnější deformaci v případě nárazu. Ačkoliv je každá nehoda z hlediska rychlosti a směru působení nárazových sil jedinečná, konstruktéři mohou volit množství a typ materiálu, které vozu zajistí požadovanou úroveň bezpečnosti. A pokud materiál dokáže zvýšit bezpečnost cestujících a zároveň snížit hmotnost vozidla, je bezesporu vítaným příspěvkem ke snížení spotřeby paliva. Kromě toho nelze opomenout, že moderní materiály nám mají hodně co nabídnout v oblasti udržitelného vývoje a recyklace.

www.arpro.com

O společnosti JSP a materiálu ARPRO®:

Společnost JSP přední světový výrobce materiálu ARPRO a řady aplikací z tohoto materiálu. ARPRO je nepostradatelný materiál pro automobilový a obalový průmysl a pro výrobu spotřebního zboží. Díky nízké hmotnosti a schopnosti účinně pohlcovat nárazovou energii přispívá k úspoře paliv a zvýšení bezpečnosti. Společnost JSP je globální dodavatel, který svým zákazníkům pomáhá zvyšovat zisk díky novátorskému využití materiálu ARPRO. Společnost je kótována na tokijské burze cenných papírů.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Policie ČR omlazuje vozový park. Do konce letošního roku převezme 352 vozů Škoda Kodiaq II. generace. Prvních 51 kusů už bylo předáno na polygonu automobilky Škoda Auto v Úhelnici u Mladé...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vozy na autoplyn mají našlápnuto k dalšímu rekordu. Jak se ceny LPG dotknou emisní povolenky?

Vozy na autoplyn mají našlápnuto k...

Za letošní tři čtvrtletí už bylo registrováno více nových osobních vozů na LPG než za celý loňský rok. Dá se tak očekávat, že v roce 2025 přibude na českých silnicích přes 6000 LPG...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový SEAT Ibiza a Arona: Španělský temperament v moderním kabátě

Nový SEAT Ibiza a Arona: Španělský...

SEAT to není jen její mladší a ambicióznější Cupra. Španělská automobilka slaví 75 let a dává to patřičně najevo. Do nového výročí vstupuje s modernizovanými modely Ibiza a Arona –...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kia PV5 Cargo stanovila rekord Guinnessovy knihy: Ujela 693,38 kilometru na jedno dobití

Kia PV5 Cargo stanovila rekord Guinnessovy...

Kia přepsala historii a stanovila nový globální standard dojezdu elektrických vozidel. Kia PV5 Cargo, první specializované elektrické lehké užitkové vozidlo značky a součást průkopnické řady...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda Prelude: Návrat technické ikony

Honda Prelude: Návrat technické ikony

Po pětadvaceti letech se na evropské silnice vrací legendární jméno – Honda Prelude. A vrací se v podobě, která dokonale vystihuje dnešní automobilovou éru: plně hybridní kupé e:HEV,...