Neste Rallye Finsko (5. – 8. srpna 2004): Skoky až na samý vrchol

Kdo zdolá rallyový „Everest“?

Původně « Jyväskylän Suurajot » od roku 1951, poté « Rallye tisíců jezer » od roku 1954, od roku 1997 Neste Rallye Finsko. Společné mají jedno – centrum ve městě Jyväskylä. Jedná se o univerzitní městečko na severním břehu jezera Päijänne, 270 km severně od Helsinek.


Trať 54. ročníku měří 1577,16 km, z toho je 382,71 km měřených a rozložených do 22 rychlostních zkoušek na 15 trasách. Devět z nich je identických s rokem 2003, pět je obměněných, jedna speciálka – Vaheri – je zcela nová. Seznámení s tratí je plánováno na úterý 3. srpna od 13 do 22 hod. a na středu 4. srpna mezi 6  a 20 hodinou. Paviljonki (Mezinárodní kongresové centrum) bude místem startu, cíle i asistenčního parku.

  • Shakedown se uskuteční poblíž lyžařských skokanských můstků Laajavuori ve čtvrtek 5. srpna mezi 8 a 10 hodinou na okruhu dlouhém 3,76 km stejně jako před rokem.
  • 1. etapa – pátek 6. srpna: 488,03 km (měřených 119,65 km) v 10 rychlostních zkouškách. Start v 8 hod. zkouškou « Kuohu 1 ». Cíl je plánován na 19.45 hod.
  • 2. etapa – sobota 7. srpna: 739,55 km (měřených 167,80 km) v 8 RZ. Start 5.48 hod., plánovaný dojezd ve 21.45 hod.
  • 3. etapa – neděle 8. srpna: 349,58 km (měřených 95,26 km) ve 4 RZ. Start je v 7 hod., cíl 14.40 hod.

Po úspěších v „jižní části“ mistrovství světa v automobilových soutěžích čeká na dva vozy Citroën Xsara WRC velice obtížná „severní“ zkouška. Sébastien Loeb a Daniel Elena, stejně jako Carlos Sainz a Marc Marti jsou připraveni.

Jen tři porazili Seveřany


Šotolinová Grand Prix není jediným přídomkem, který si finská soutěž vysloužila. Často je také přezdívána například „Víc než rallye“, či „Everest rallye“, a to jako vyjádření obtížnosti a náročnosti soutěže. Však také pouze třikrát v historii se stalo, že Finskou rallye nevyhrál někdo ze Skandinávců. Na tento pomyslný nejvyšší soutěžácký vrchol vystoupili z tohoto pohledu pouze Carlos Sainz, Didier Auriol a Markko Märtin.

Co je pro Finskou rallye typické?


Nejcharakterističtějším rysem jsou dlouhé a tvrdé tratě, které prakticky neznají pojem „pomalá zatáčka“. Piloti jsou nuceni vést své vozy ve vysokých rychlostech, které nemají jinde obdoby. Například průměrná rychlost loňského vítěze se pohybovala přes 121 km/ hod., v jednom místě dokonce přes 130 km/hod. Tato rychlost v kombinaci se zvlněným terénem, dědictvím „doby ledové“, vystřelují soutěžní vozy do vysokých skoků. Pro ty se ve Finsku vžilo unikátní označení „yamps“ jako zkomolenina anglického originálu „jumps“. Výkony jezdců tak připomínají ekvilibristická vystoupení za volanty.

Kočičí podvozky


Vysoké a dlouhé skoky kladou velké nároky také na vozy a jejich podvozky a nastavení. Odpovědný technik Citroënu Jean-Claude Vaucard tento stav dokonce charakterizuje jako nutnost mít podvozek ohebný jako kočka. Na tom tým Citroën Sport pečlivě pracoval při přípravě aerodynamických prvků a zavěšení kol, které nejvíce trpí zejména při náročných „přistáních“.


„Finská rallye představuje pro nás baštu, před kterou máme respekt, ale kterou chceme dobýt,“ charakterizuje odhodlání svého týmu stájový šéf Citroën Sport Guy Fréquelin. Týmu, který si před nedávnem přivezl „double“ z Argentinské rallye. „I teď « po vychladnutí » prvních dojmů mne to ještě stále velmi hřeje u srdce“, říká Fréquelin a dodává: „Naše pozice v mistrovství světa je příznivá. Ovšem ne ještě natolik, že bychom si mohli dovolit bezhlavě riskovat a promarnit tak nashromážděný kapitál. Je to jako ve fotbalovém mužstvu, které si vybírá, jak hrát.“

Seb bude „zametat“


Sébastien Loeb startuje ve Finsku popáté, z toho třikrát na voze Xsara WRC. „ Mně nejvíce vyhovuje « klasika » jako je třeba RZ Ouninpohja, tam jsem loni zajel při obou průjezdech nejlepší časy. Velkou roli hraje určitě i zkušenost, každý rok si upravujeme  noty.“ Na otázku zda je výhodou útočit na tuto vrcholovou rallye z pozice aktuálního leadera soutěže, Seb odpovídá : „Určitě ano, i když páteční etapa bude díky tomu pro mne « zametací » a to obecně žádné štěstí není, navíc to bude ve Finsku v tomto smyslu moje premiéra, tak teprve uvidíme, jak to zvládnu. Prvních 80 kilometrů bude nejdůležitějších, hodně bude záležet na počasí. Vyhrát tuto rallye je prestižní, nicméně pro nás je důležitější celkový světový titul.“

Má Carlos „klíče“ od Finské rallye?


Carlos Sainz se posunul do čela historických tabulek už v Turecku, kdy srovnal krok s legendou, Colinem McRaem. V Argentině přešel do vedení, když dosáhl už 26. prvenství. „Finsko, to je supersoutěž, Tisíc jezer bych chtěl vyhrát znovu. Je to vzrušující rallye, kde se jezdci skutečně baví průjezdy širokými tratěmi. Nemám speciální recept, jak nejlépe projet všechny ty  vlnky. Je třeba mimořádné předvídavosti a citu pro tuto specifickou trať, neboť při špatném odhadu průjezdu zatáčky se můžete velmi rychle ocitnout mimo trať a to může znamenat i konec v soutěži…Všechny týmy mají silnou motivaci. Já se těším na souboj s „místními“ Marcusem Grönholmem, Harri Rovanperäou a Markko Märtinem.“

Bilance pilotů Citroënu


Sébastien Loeb se poprvé Finské rallye zúčastnil v roce 2000 (Saxo Challenge, vypadl), 2001 (Saxo Super 1600, 1.), 2002 (Xsara WRC, 10.) a 2003 (Xsara WRC, 5.).


Carlos Sainz má 13 startů. Po 6. místě (1988) a 3. příčce (1989) se stal madridský pilot prvním „neseverským“ vítězem – 1990. Dále – 1991 (4.), 1994 (3.), 1996 (vypadl), 1997 (vypadl), 1998 (2.), 1999 (3.), 2000 (14.), 2001 (6.), 2002 (4.) a 2003 (4.).


Pro pamětníky – Citroën DS 19 pilotovaný Pauli Toivonenem a Jaakko Kallionem vyhrál Rallye tisíců jezer v roce 1962.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autorizovaný dealer a opravce VOLVO

Člen koncernu TUkas

 

Kontakt:
AUTO-STAIGER CZ A.S.
Praha 10, Černokostelecká 621/122
+420 271 009 111
servis.volvo@auto-staiger.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Průměrné emise CO2 nových automobilů v roce 2023 v Česku nepatrně klesly. Premiantem je Citroën

Průměrné emise CO2 nových automobilů...

V uplynulém roce si v oblasti osobních vozidel připsaly nejvíce registrací značky Škoda (35,0 %), Hyundai (9,1 %), Volkswagen (8,6 %), Toyota (7,9 %) a Kia (5,2 %). Jak je na tom český trh a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stellantis a Hype nasazují v Paříži první flotilu 50 bezbariérových taxíků na vodíkový pohon

Stellantis a Hype nasazují v Paříži...

Skupina Stellantis – první výrobce na světě, který uvedl na trh sériová užitková a osobní vozidla na vodíkový pohon – a Hype, nezávislý subjekt nabízející čistě vodíková řešení...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Koncepční bohyně zvítězila v anketě GQ CAR AWARDS 2023!

Koncepční bohyně zvítězila v anketě...

Koncepční vůz DS E-TENSE PERFORMANCE, navržený jako vysoce výkonná laboratoř, která má urychlit vývoj technologií pro další generace vozů DS Automobiles, získává nové ocenění v anketě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Sláva na Hradě:  DS Automobiles a pak nový prezident

Sláva na Hradě: DS Automobiles a pak...

Pár dní před zvolením nové hlavy státu představila značka DS Automobiles na Pražském hradě své dva vrcholné modely, novou DS 7 E-TENSE 300 a limuzínu DS 9 E-TENSE 360. Modely mohli obdivovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Druhá dobrá volba ve světě dvojitého šípu

Druhá dobrá volba ve světě dvojitého...

Ještě před několika měsíci to byl největší a nejdražší Citroën v nabídce, a bylo to poprvé v historii, co takový Citroën nebyl velký sedan. Dnes už to neplatí… Dnes už je vlajkovou...