Nepojištěných škod loni výrazně ubylo!

Díky zavedení příspěvku do garančního fondu ČKP ubylo škod způsobených vozidly bez povinného ručení (meziročně o 20 %).

V roce 2009 počet nepojištěných škod, ve srovnání s rokem 2008, poklesl o 20 % a dostal se pod hranici 4 000 nepojištěných škod evidovaných v jednom kalendářním roce.

Z českých silnic zároveň ubylo 200 tisíc nepojištěných vozidel. Podíl nepojištěných vozidel na celkovém počtu registrovaných vozidel díky tomu klesl pod 10 %.

Zásluhu na těchto pozitivních trendech má především zavedení příspěvku nepojištěných do garančního fondu ČKP. Od února 2009 do konce března 2010 již Česká kancelář pojistitelů rozeslala 185 tis. výzev k zaplacení příspěvků nepojištěných. Do garančního fondu bylo za toto období uhrazeno 113,5 mil. Kč.

„Máme za sebou první rok účinnosti povinného příspěvku nepojištěných do garančního fondu ČKP a zároveň první rok, kdy Česká kancelář pojistitelů (ČKP) úhradu příspěvku na neplatičích velmi důsledně uplatňovala. Jsem rád, že se zavedení příspěvku pozitivním způsobem promítlo do snížení nepojištěných škod a také do snížení počtu nepojištěných vozidel,“ komentuje Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů. „Výrazně se také zvýšil počet vozidel vyřazených z registru vozidel – loni jich bylo vyřazeno o polovinu více, než v roce předcházejícím,“ dodává Hradec.

vozidla registrovaná pojištěná nepojištěná trvale vyřazená z registru
2008 7,0 mil. 6,2 mil. 817 tis. 185 tis.
2009 7,1 mil. 6,5 mil. 617 tis. 285 tis.
Meziroční nárůst/pokles + 1 % + 4 % – 24 % + 54 %

Počet nepojištěných škod klesá, průměrná výše nepojištěné škody však roste

V roce 2009 bylo nahlášeno celkem 3 909 nepojištěných škod, což je o celých 986 méně, než v roce 2008. „Počet nepojištěných škod klesl o 20 %, průměrné plnění z garančního fondu za jednu nepojištěnou škodu však neustále roste a ke změně tohoto negativního trendu nedošlo ani v roce 2008,“ říká Jakub Hradec. Průměrné plnění z garančního fondu za nepojištěnou škodu v roce 2009 činilo 70 990 Kč, což oproti roku 2008 představuje nárůst o cca 15 %. Hlavním důvodem tohoto nárůstu je především vysoký podíl závažných škod na zdraví, které velmi výrazně zvyšují závazky garančního fondu. Z garančního fondu bylo v roce 2009 vyplaceno téměř 400 mil. Kč.

Nejvyšší nepojištěná škoda řešená ČKP v roce 2009 vznikla při nehodě na Liberecku, kdy se nepojištěné vozidlo převrátilo na střechu a dopadlo na spolujezdce, který při nehodě vypadl z automobilu. Škoda na jeho zdraví se vyšplhala k závratným 32 352 447 Kč. Pro srovnání – cena povinného ručení pro dané vozidlo a v daném roce činila cca 8 000 Kč.

Obesílání a výběr sankčních příspěvků se zintenzivňuje…

ČKP odhaduje, že vzhledem k zefektivňování procesů a k současnému tempu obesílání a inkasa, dosáhne celková suma vybraná v roce 2010 až dvojnásobku sumy vybrané v roce 2009. Jestliže tedy bylo od 1.1. do 31.12. 2009 vybráno do garančního fondu cca 65 mil. Kč, tak celkové inkaso za rok 2010 bude dalších 121 mil. Kč. „Postupně dochází k narovnávání nespravedlivého systému, kdy za nepojištěné škody v konečném důsledku platili poctiví plátci povinného ručení,“ říká Hradec.

Příspěvek nepojištěných je vždy několikanásobně vyšší než cena povinného ručení Doposud nejvyšší příspěvek do garančního fondu zaplatil majitel tahače z Tábora, který neměl sjednáno povinné ručení po dobu tří měsíců. Po obeslání zaplatil příspěvek ve výši 27 150 Kč Za stejnou dobu by za povinné ručení zaplatil cca 10 763 Kč, tedy téměř třikrát méně. „Motoristé by měli pamatovat na to, že vozidlo musí být pojištěno vždy a že i krátkodobé nepojištění v řádech dnů či týdnů bude sankcionováno,“ vysvětluje Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů.

Nejnižší příspěvek do garančního fondu tak uhradil majitel motocyklu, který za 7 dní bez povinného ručení zaplatil 290 Kč, tedy 22 x více, než by zaplatil za povinné ručení. „Je třeba zdůraznit, že příspěvek nepojištěných nenahrazuje povinné ručení a pokud navíc ještě s nepojištěným vozidlem způsobíte škodu, nejenže budete muset uhradit sankční příspěvek, ale zároveň, jako viník nehody, budete povinen hradit vzniklou škodu,“ uzavírá Jakub Hradec.

Česká kancelář pojistitelů

Česká kancelář pojistitelů je profesní organizací pojišťoven, které poskytují tzv. povinné ručení. Spravuje garanční fond, z něhož hradí poškozeným škody, jež jim byly způsobeny nepojištěnými vozidly. Kancelář následně tyto škody vymáhá po řidičích a vlastnících nepojištěných vozidel. Řeší rovněž případy, kdy došlo k újmě na zdraví nebo usmrcení osob při nehodě způsobené nezjištěným vozidlem, a zabezpečuje plnění dalších úkolů vyplývajících ze zákona č. 168/1999 Sb., který tuto problematiku upravuje.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Policie ČR omlazuje vozový park. Do konce letošního roku převezme 352 vozů Škoda Kodiaq II. generace. Prvních 51 kusů už bylo předáno na polygonu automobilky Škoda Auto v Úhelnici u Mladé...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vozy na autoplyn mají našlápnuto k dalšímu rekordu. Jak se ceny LPG dotknou emisní povolenky?

Vozy na autoplyn mají našlápnuto k...

Za letošní tři čtvrtletí už bylo registrováno více nových osobních vozů na LPG než za celý loňský rok. Dá se tak očekávat, že v roce 2025 přibude na českých silnicích přes 6000 LPG...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový SEAT Ibiza a Arona: Španělský temperament v moderním kabátě

Nový SEAT Ibiza a Arona: Španělský...

SEAT to není jen její mladší a ambicióznější Cupra. Španělská automobilka slaví 75 let a dává to patřičně najevo. Do nového výročí vstupuje s modernizovanými modely Ibiza a Arona –...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kia PV5 Cargo stanovila rekord Guinnessovy knihy: Ujela 693,38 kilometru na jedno dobití

Kia PV5 Cargo stanovila rekord Guinnessovy...

Kia přepsala historii a stanovila nový globální standard dojezdu elektrických vozidel. Kia PV5 Cargo, první specializované elektrické lehké užitkové vozidlo značky a součást průkopnické řady...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda Prelude: Návrat technické ikony

Honda Prelude: Návrat technické ikony

Po pětadvaceti letech se na evropské silnice vrací legendární jméno – Honda Prelude. A vrací se v podobě, která dokonale vystihuje dnešní automobilovou éru: plně hybridní kupé e:HEV,...