Nehody za uplynulý půlrok 1998

V I. pololetí roku 1998 bylo zaevidováno 93 867 nehod, při kterých bylo 562 lidí usmrceno, 2 730 těžce zraněno a 13 054 zraněno lehce. Hmotná škoda na vozidlech, jejich nákladu nebo zařízení komunikace přesáhla, podle odhadu dopravní policie na místě nehody, 2,92 mld. Kč. S výjimkou počtu nehod (nárůst o 665, tj. o 0,7%) a odhadu hmotných škod (zvýšení o 178,1 mil.Kč, tj. o 6,5%), zaznamenáváme pokles ostatních základních ukazatelů, a sice :

  • počtu usmrcených o 54 osob, tj. o 8,8%
  • počtu těžce zraněných o 234 osob, tj. o 7,9%
  • počtu lehce zraněných o 617 osob, tj. o 4,5%.

Nejčastějšími viníky nehod jsou řidiči motorových vozidel, na které z celkového počtu připadá téměř 93% nehod, následují nehody zaviněné lesní (domácí) zvěří – 2,5%, chodci – 1,5% atd. Řidiči motorových vozidel tvoří tedy největší skupinu viníků nehod a v této skupině připadá nejvíce nehod na řidiče osobních automobilů – téměř 75% nehod. Nejvíce nehod bylo zaviněno z důvodu nesprávného způsobu jízdy – přes 62% a z důvodu nedání přednosti v jízdě – téměř 18%.

Hlavní příčina nehody
Hlavní příčina nehody Počet nehod tj. %
nepřiměřená rychlost 14453 16,65
nesprávné předjíždění 2289 2,64
nedání přednosti 15599 17,97
nesprávný způsob jízdy 54448 62,74


Nejvíce usmrcených stále připadá na nehody zaviněné nepřiměřenou rychlostí jízdy – 217, tj. přes 44% a nesprávným způsobem jízdy – 179, tj. přes 36%. Účastníci silničního provozu zavinili pod vlivem alkoholu 4 217 nehod, při nichž 87 lidí zahynulo a 2 372 bylo zraněno. Odhad způsobených hmotných škod přesahuje 155,7 mil. Kč. Oproti loňskému 1. pololetí je počet nehod nižší o 170 (o 3,9%) a počet zraněných – o 146 osob (o 6,6%), ale počet usmrcených je vyšší o 10 osob (o 13%) .


Přes 77% nehod se stalo v obcích a tento podíl je nižší než v loňském roce. V obcích se snížily všechny základní ukazatele a nejvyšší pokles registrujeme u počtu usmrcených – snížení o 34 osob, tj. o 13,3%. Při nehodách mimo obec byl vyšší počet nehod a počet lehce zraněných osob. Oproti minulým obdobím se v obci snížily i podíly usmrcených a zraněných osob.

Místo nehody
Místo nehody Počet nehod Počet usmrcených Počet těžce zraněných Počet lehce zraněných Hmotná škoda v mil. Kč
v obci 72671 221 1478 8112 18862644
tj. % 77,42 39,32 54,14 62,14 64,43
Mimo obec 21196 341 1252 4942 10415013
tj. % 22,58 60,68 45,86 37,86 35,57


Nejvíce usmrcených bylo ale na silnicích I. a II. třídy ( 224, resp. 128 usmrcených osob). Pouze na dálnicích, silnicích III. třídy a na místních komunikacích je počet usmrcených vyšší (o 8, resp. o 4, resp. o 2 osoby). Na dálnicích se stalo 1 717 nehod (+ 20,7%), při kterých bylo 21 osob usmrceno (+ 61,5%) a dalších 319 bylo zraněno.


Z letošní statistiky vyplývá, že nejvíce nehod se stalo zatím v červnu – 17 505 nehod (z dlouhodobého porovnání je zřejmé, že tento červnový počet nehod je nejvyšší v historii české statistiky). V letošním roce byl v únoru, v dubnu a v květnu nižší počet nehod (oproti loňskému období).. Nejvíce usmrcených bylo při červnových nehodách – 105. Nejvíce nehod bylo zaviněno na území hl. m. Prahy – 19 811, nejméně pak na území Jihočeského kraje – 6 700.

K r a j
K r a j Počet nehod Index Počet usmrcených Index
HLAVNÍ MĚSTO PRAHA 19 811 101,49 31 72,09
STŘEDOČESKÝ 10 671 105,05 89 92,71
JIHOČESKÝ 6 700 105,86 57 132,56
ZÁPADOČESKÝ 8 441 97,08 41 68,33
SEVEROČESKÝ 10 141 101,56 64 87,67
VÝCHODOČESKÝ 9 282 99,04 70 92,11
JIHOMORAVSKÝ 14 849 99,32 94 87,85
SEVEROMORAVSKÝ 13 972 98,45 116 98,31


Z celkového počtu 562 lidí, kteří přišli o život při nehodách v 1. pololetí bylo :

  • 219 řidičů osobních automobilů
  • 123 chodců
  • 115 spolujezdců v os. automobilech atd.

Při nehodách bylo usmrceno 13 dětí (o 17 méně než v 1. pololetí 1997)


Současný vývoj nehodovosti, z důvodu významného poklesu počtu usmrcených a zraněných osob, můžeme hodnotit velmi pozitivně, přesto existují kategorie nehod, kde vývoj počtu usmrcených má nepříznivý trend.


K nárůstu usmrcených došlo především:

  • u nehod zaviněných pod vlivem alkoholu (+ 10 osob)
  • u nehod zaviněných nesprávným předjížděním ( + 12 osob)
  • u nehod na dálnici (+ 8 osob)
  • u nehod na silnicích III. třídy (+4 osoby) atd.

Zpracováno dle údajů MVČR

Související články

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny jsou ještě výhodnější

Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny...

Toyota vyrukovala s jarní ofenzivou. Velkou část modelů lze pořídit s ještě větším zvýhodněním. V akční nabídce je teď také Prius s plug-in hybridním pohonem nebo Highlander. Nová...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Superb dostupná další pohonné jednotky včetně nového plug-in hybridu

Superb dostupná další pohonné jednotky...

Čtvrtá generace modelu Superb vstupuje na český trh v dalších variantách. Nabídku motorizací obohacuje výkonný zážehový motor 2,0 TSI, karosářskou verzi kombi lze nově objednávat i s...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda v Milánu představí vizi udržitelnosti

Honda v Milánu představí vizi...

Honda na festivalu Milan Design Week, který se uskuteční ve dnech 16. až 21. dubna, představí svůj rozvíjející se přístup k udržitelnějšímu produktovému designu a poprvé v Evropě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - LBX je tak trochu jiný Lexus do města

LBX je tak trochu jiný Lexus do města

LBX je zcela novým modelem pro nový trh značky Lexus v Evropě. Má ambice změnit pravidla hry a stát se klíčovým modelem k dalšímu růstu značky v tomto regionu. LBX, dosud nejkompaktnější...