Nebankovní financování: Vývoj investic zatím nevzbuzuje optimismus

V roce 2012 celkově český trh nebankovního financování stagnoval, za období prvních devíti měsíců dokonce zaznamenal pokles.

U společností, které jsou v první desítce největších,

– šlo celkově až o desetinu. V případě největšího segmentu, tedy prodejů a financování osobních vozidel, došlo rovněž ke stagnaci (a to včetně započítání reexportovaných vozů, reportování falešných prodejů nebo přeskladňování dealerů). Stoupají prodeje korejských a německých značek včetně Škody, dolů jdou výsledky zejména francouzských výrobců. Leasingové společnosti se tak trochu „vezou“ s tím, kterému výrobci zrovna poskytují značkové financování.

O něco lepší byla situace v první desítce společností financujících stroje a zařízení.

Nadějné vyhlídky do budoucna dává momentální prostředí velmi nízkých mezibankovních sazeb. Nájemci nových strojů si zvykli o celkových nákladech financování smlouvat a jejich vyjednávací síla vede k obecnému růstu tlaku na marže napříč trhem. Stagnaci zaznamenal i trh zemědělské techniky, jelikož státu došly prostředky na dotace nových financování právě v době, kdy se do výroby objednává nejvíce zemědělských strojů. Protože doba je nejistá, a nové spuštění dotačních titulů může přijít třeba až za čtvrt roku, zemědělci se s nákupy nové techniky rozhodli počkat.

Pokles výroby i poptávky po investicích

– je v komoditě nákladních aut zjevně patrný. Ostatně, za první tři čtvrtletí loňského roku, s výjimkou UniCredit Leasing a Mercedes-Benz Financial Services, zaznamenali všichni provideři financování pro komodity nákladních aut citelný pokles financované hodnoty.

Trh nákladních aut bývá obecně považován za jeden z indikátorů blížícího se poklesu ekonomického růstu. Teprve vývoj následujících měsíců ukáže, zda se recese při financování transportní techniky promítne i do následné výrobní sféry a do jaké míry s ní bude spojena. I nadále předpokládáme silnou vyjednávací pozici velkých klientů v oblasti strojů a nákladních aut, zvláště pak s klesajícími výnosy z nákladní přepravy, která může tlačit úroky na financování nových vozidel dále dolů.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Policie ČR omlazuje vozový park. Do konce letošního roku převezme 352 vozů Škoda Kodiaq II. generace. Prvních 51 kusů už bylo předáno na polygonu automobilky Škoda Auto v Úhelnici u Mladé...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vozy na autoplyn mají našlápnuto k dalšímu rekordu. Jak se ceny LPG dotknou emisní povolenky?

Vozy na autoplyn mají našlápnuto k...

Za letošní tři čtvrtletí už bylo registrováno více nových osobních vozů na LPG než za celý loňský rok. Dá se tak očekávat, že v roce 2025 přibude na českých silnicích přes 6000 LPG...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový SEAT Ibiza a Arona: Španělský temperament v moderním kabátě

Nový SEAT Ibiza a Arona: Španělský...

SEAT to není jen její mladší a ambicióznější Cupra. Španělská automobilka slaví 75 let a dává to patřičně najevo. Do nového výročí vstupuje s modernizovanými modely Ibiza a Arona –...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kia PV5 Cargo stanovila rekord Guinnessovy knihy: Ujela 693,38 kilometru na jedno dobití

Kia PV5 Cargo stanovila rekord Guinnessovy...

Kia přepsala historii a stanovila nový globální standard dojezdu elektrických vozidel. Kia PV5 Cargo, první specializované elektrické lehké užitkové vozidlo značky a součást průkopnické řady...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda Prelude: Návrat technické ikony

Honda Prelude: Návrat technické ikony

Po pětadvaceti letech se na evropské silnice vrací legendární jméno – Honda Prelude. A vrací se v podobě, která dokonale vystihuje dnešní automobilovou éru: plně hybridní kupé e:HEV,...