Nastanou lepší vztahy mezi motoristy a cyklisty?

Ministr dopravy Gustav Slámečka jmenoval v červnu 2009 národního cyklokoordinátora.

Ing. Jaroslav Martinek se ve spolupráci s Ministerstvem dopravy a za aktivní účasti pana ministra snaží vytvořit lepší podmínky na národní úrovni změnou legislativy.

Inspiraci i odborné zkušenosti čerpá zejména v cyklisticky vyspělých státech. Pomocnou ruku mu nabídlo velvyslanectví dánského království v Praze mj. díky tomu, že dánský velvyslanec pan Ole Moesby je také cyklista a na svém kole se pohybuje i po Praze. Z iniciativy ministra Slámečky byly na ministerstvu dopravy vytvořeny podmínky pro návštěvníky i pracovníky, kteří přijedou na kole, jako vzorové řešení hodné následování.

Legislativní návrhy v oblasti cyklistické dopravy

Na Ministerstvu dopravy byla z pověření náměstka ministra dopravy Iva Vykydala, vytvořena skupina pro začlenění rozvoje cyklistické dopravy do silniční legislativy. Jejím cílem bylo připravit konkrétní návrh změny vyhlášky č. 30/2001 Sb., kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích a úprava a řízení provozu na pozemních komunikacích (dále jen „vyhláška 30/2001 Sb“). Dalším cílem je připravit pracovní podklady pro návrh novelizace zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon 361/2000 Sb.“). Skupina je složena ze zástupců Ministerstva dopravy a podřízených správních orgánů, Centra dopravního výzkumu, Policie České republiky, projektantů dopravních staveb a odborné veřejnosti.

Vnitroresortní připomínkové řízení návrhu změny vyhlášky č. 30/2001 Sb bylo již ukončeno. V současné době probíhá meziresortní připomínkové řízení. Součástí tohoto návrhu je i několik „pro-cyklistických“ bodů, které jsou motivovány zvýšeným úsilím o lepší začlenění cyklistů do silničního provozu.

Aby bylo možno nově a srozumitelně upravit provoz cyklistů zpravidla na dvou a víceproudé pozemní komunikaci v jednom směru jízdy odlišně od ostatního provozu, zavádí se nová dodatková tabulka „Povolený směr jízdy cyklistů“ (č. E 12c), která za použití odpovídajících směrových šipek vyznačuje možný směr jízdy cyklistů. Taková úprava umožní zejména přesunout provoz cyklistů z tzv. vnitřních jízdních pruhů do pravého jízdního pruhu, kde je jejich bezpečnost nesrovnatelně vyšší. Užití symbolu této dodatkové tabulky se předpokládá zejména v rámci dopravní značky č. IP 19 „Řadicí pruhy“ při řazení před křižovatkou, ale jinak může být tato dodatková tabulka užita i pro modifikaci významu jiných, např. příkazových dopravních značek.

Pro zvýšení bezpečnosti cyklistů v provozu na pozemních komunikacích návrh nově zavádí „Návěst doporučeného odbočení cyklistů vlevo“ (č. IS lOe), která informuje cyklisty o možnosti využít k bezpečnému odbočení vlevo způsob příčného přejezdu nebo převedení jízdního kola přes pozemní komunikaci. Tato úprava si klade za cíl pomoci jednak zejména starším osobám, ale na druhé straně i například rodinám s dětmi na jízdních kolech bezpečně provádět odbočující manévr vlevo, a to zejména na frekventovanějších křižovatkách či méně přehledných místech. Současně však budou na možnost takového způsobu odbočení cyklistů upozorněni i řidiči dalších vozidel.

S cílem zajistit cyklistům lepší orientaci při jízdě po značených cyklistických trasách je

– navrhováno zavedení nové dopravní značky „Konec cyklistické trasy“ (č. IS 21d). Návrh dále umožňuje v místech, kde vede společné více než jedna cyklotrasa, zobrazit číslo, případně jiné označení cyklistické trasy na jedné, společné dopravní značce (v současné době se v této situaci používá pro každou jednotlivou trasu samostatná směrová tabulka, což se jeví jako značně nepraktické).

Aby byla zajištěna informovanost cyklistů, že je jim dovolen vjezd a další jízda do jednosměrné pozemní komunikace v protisměru, je nově zaváděna dodatková tabulka „Vjezd cyklistů v protisměru povolen“ (č. E 12b), která bude umístěna pod dopravní značkou č. B 2 „Zákaz vjezdu všech vozidel“, a tak bude cyklista o takové možnosti vyrozuměn.

Navrhovaná změna také nově stanoví možnost vodorovného vyznačení přejezdu pro cyklisty přimknutého k přechodu pro chodce. Zejména tam, kde pozemní komunikaci dnes již přetíná stezka pro chodce a cyklisty, se jeví jako neúčelné vyznačovat zvlášť přechod pro chodce a zvlášť přejezd pro cyklisty.

Předmětem návrhu je dále zavedení nově vyznačeného jízdního prostoru nazvaného „Piktogramový koridor pro cyklisty“ (vodorovná dopravní značka č. V 20). Tato novinka je inspirována obdobnými provedeními užívanými v zahraničí. Vyznačuje prostor a směr jízdy cyklistů a řidiče motorových vozidel upozorňuje, že se nachází na pozemní komunikaci se zvýšeným provozem cyklistů. Jeho užití však nezakládá cyklistům žádná zvláštní práva ve vztahu k řidičů m motorových vozidel, ani ve vztahu k chodcům, kteří se na komunikaci mohou nacházet. Cílem piktogramového koridoru je sloužit jako vhodný doplněk připomínající obecně stanovenou povinnost ohleduplnosti chování účastníků provozu na pozemních komunikacích, a to na straně cyklistů užitím především takto označené části pozemní komunikace, a na straně ostatních účastníků provozu umožněním provozu cyklistů zejména v tomto prostoru.

Návrh novelizace zákona č. 361/2000 Sb. se zatím zaměřil

– na doplnění základních pojmů uvedených v § 2 zákona č. 361/2000 Sb. o definice nových dopravních prostorů pro cyklisty (víceúčelový pruh pro cyklisty, piktogramový koridor pro cyklisty), resp. na definice stávajících prostorů pro cyklisty, které nejsou ve vymezení základních pojmů obsaženy (stezka pro cyklisty). Obsahem jednání bylo především precizování těchto definic a identifikace těch ustanovení zákona, jež v souvislosti s tím budou dotčena. Na to naváže vymezení jednotlivých pravidel pro vzájemné vztahy mezi cyklisty a ostatními účastníky silničního provozu, ale i otázky k vozíkům, nákladním kolům a elektrokolům.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Policie ČR omlazuje vozový park. Do konce letošního roku převezme 352 vozů Škoda Kodiaq II. generace. Prvních 51 kusů už bylo předáno na polygonu automobilky Škoda Auto v Úhelnici u Mladé...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vozy na autoplyn mají našlápnuto k dalšímu rekordu. Jak se ceny LPG dotknou emisní povolenky?

Vozy na autoplyn mají našlápnuto k...

Za letošní tři čtvrtletí už bylo registrováno více nových osobních vozů na LPG než za celý loňský rok. Dá se tak očekávat, že v roce 2025 přibude na českých silnicích přes 6000 LPG...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový SEAT Ibiza a Arona: Španělský temperament v moderním kabátě

Nový SEAT Ibiza a Arona: Španělský...

SEAT to není jen její mladší a ambicióznější Cupra. Španělská automobilka slaví 75 let a dává to patřičně najevo. Do nového výročí vstupuje s modernizovanými modely Ibiza a Arona –...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kia PV5 Cargo stanovila rekord Guinnessovy knihy: Ujela 693,38 kilometru na jedno dobití

Kia PV5 Cargo stanovila rekord Guinnessovy...

Kia přepsala historii a stanovila nový globální standard dojezdu elektrických vozidel. Kia PV5 Cargo, první specializované elektrické lehké užitkové vozidlo značky a součást průkopnické řady...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda Prelude: Návrat technické ikony

Honda Prelude: Návrat technické ikony

Po pětadvaceti letech se na evropské silnice vrací legendární jméno – Honda Prelude. A vrací se v podobě, která dokonale vystihuje dnešní automobilovou éru: plně hybridní kupé e:HEV,...