Naftová ofenziva Chevroletu

Polovina modelového portfolia značky Chevrolet má nyní k dispozici i naftové motory

Po úspěšném debutu naftového motoru do modelové řady Chevrolet Captiva a posléze do komfortních limuzín střední třídy Epica nyní mohou „diesel“ volit i zájemci o modely nižší střední třídy Chevrolet Lacetti. To znamená, že tři z celkem šesti modelových řad evropské nabídky automobilky Chevrolet nabízejí naftové motory. Tímto rozšířením své nabídky si Chevrolet Europe zaručuje budoucí růst, protože popularita vznětových motorů v Evropě je nepopiratelná: Během minulých patnácti let se podíl vznětových modelů na celkovém automobilovém trhu Evropy (přesněji EU) zvýšil téměř čtyřikrát! Zatímco v roce 1990 činil podíl vznětových modelů na celkovém trhu nových automobilů jen 13,8 %, v roce 2006 diesely prolomily padesátiprocentní podílovou bariéru.

Naftová ofenziva Chevroletu
Naftová ofenziva Chevroletu
Naftová ofenziva Chevroletu

V souladu s těmito údaji jsou i očekávání automobilky Chevrolet velmi ambiciózní: „Zahajujeme „vznětovou ofenzivu“ – do konce desetiletí očekáváme, že každý třetí Chevrolet v Evropě bude mít pod kapotou vznětový motor,“ říká Wayne Brannon, šéf společnosti Chevrolet Europe.

Důvodů vysoké popularity vznětových motorů je několik: Mohutný zátah v nízkých otáčkách, mimořádná hospodárnost díky nízké spotřebně paliva a výhodnějším cenám nafty a vyšší zůstatková hodnota při následném odprodeji ojetého vozu. A vznětové motory si stále důrazněji nacházejí cestu i do motoristického sportu – to jasně ukazuje i vznětový koncept Chevrolet WTCC Ultra. Tato plně funkční studie závodního vozu, která se oficiálně představila ve světové premiéře na autosalonu v Paříži v roce 2006, je poháněna turbodieselem, který z objemu 1991 cm3 dává výkon 139 kW/190 k.

Moderní a „čisté“ vznětové motory, tedy takové, jaké do svých modelů uvádí Chevrolet, jsou dalším významným krokem na cestě k vozům neprodukujícím škodlivé emise – tzv. „zero emissions vision“ je dlouhodobou strategií automobilového koncernu General Motors. O tom, kam již Chevrolet v tomto snažení postoupil, vypovídají inovativní prototypy, jakými jsou např. koncepty Chevrolet Sequel s vodíkovými palivovými články nebo elektromobil Chevrolet Volt.

Moderní turbodiesely „common-rail“: Výkony 121 k a 150 k

Chevrolet připravil dvě verze moderního turbodieselu „common-rail“ o objemu 2,0 l: Pro modely Captiva a Epica je určena verze o výkonu 110 kW/150 k, pro modely Lacetti je připraven agregát o výkonu 89 kW/121 k. Výkonné a hospodárné čtyřválce jsou vybaveny nejmodernějším systémem přímého vstřikování „common-rail“ značky Bosch, který pracuje se vstřikovacími tlaky až 1600 barů.

K dalších charakteristickým rysům motorů s rozvodem SOHC patří hliníková hlava válců, čtyřventilová technika a dvojic vyvažovacích hřídelů. Zatímco motor o výkonu 110 kW/150 k v modelech Epica a Captiva má turbodmychadlo VTG s proměnnou geometrií lopatek rozváděcího kola, modely Lacetti mají motor s turbodmychadlem s FTG s pevnou geometrií.

Všechny vznětové modely značky Chevrolet dostávají standardně bezúdržbový filtr pevných částic DPF (Diesel Particle Filter), který nepracuje s žádnými aditivy. Díky systému samočinné regenerace jsou výkony, spotřeba i emise CO2 prakticky stejné, jako u motoru bez DPF filtru.

Turbodmychado a přímé vstřikování: Klíč k úspěchu vznětových motorů

Narozdíl od zážehových motorů nepotřebují vznětové motory k zapálení směsi žádný vnější zdroj. Naprostá většina vznětových motorů jsou čtyřdobé agregáty. V první fázi je vzduch nasáván do válců a poté při kompresním zdvihu stlačen, přičemž dochází z takovému nárůstu teploty, že ve třetí fázi se samočinně vzněcuje směs vzduchu a nafty. Tento princip si nechal v roce 1892 patentovat Rudolf Diesel (*1858, (1913). První pokusný vznětový motor se rozběhl v prosinci roku 1896.

Myšlenka Rudolfa Diesela byla geniální, ale bez dalších inovací by vznětové motory nikdy nedosáhly takové popularity. Jednou z klíčových technologií bylo uvedení řadového vstřikovacího čerpadla (1927), které umožnilo rozšíření malých vysokoobrátkových vznětových motorů i do užitkových a později i do osobních automobilů. Moderní vstřikovací čerpadlo pracující s vysokými tlaky umožnilo přesně regulovat množství i časování paliva.

Poté přichází éra turbodmychadel, která sehrála klíčovou roli při úspěšném tažení vznětových motorů segmentem osobních automobilů. Díky turbodmychadlům se vznětové motory probudily ze své letargie a staly se stály vyrovnanějšími konkurenty zážehových agregátů. Vznětové motory na rozdíl od zážehových nemají škrticí klapku, k efektivnímu plnění se používá i energie výfukových plynů, které jsou v dostatečném množství k dispozici i v nízkých otáčkách motoru.

Přímé vstřikování paliva do válců, které nahradilo předchozí nepřímé vstřikování do předkomůrky, dále zvýšilo efektivitu moderních vznětových motorů, které fascinují svojí nízkou spotřebou. Ke klidnějšímu a tiššímu chodu přispívá vyspělé elektronické ovládání motoru a technologie přímého vstřikování „common-rail“.

Neustálý růst popularity vznětových motorů v Evropě: Každý druhý automobil v EU je poháněný vznětovým motorem

Během uplynulých patnácti let se podíl vznětových modelů na prodejích nových automobilů v Evropě, resp. EU, zvýšil téměř čtyřikrát. Jestliže v roce 1990 činil podíl vznětových modelů na prodejích nových automobilů pouze 13,8 procent, v roce 2006 už byla prolomena hranice podílu 50 procent. V západní Evropě činí podíl vznětových modelů asi 51,7 procent, pokud je do sledování zahrnuta i střední Evropa, činí tento podíl 49,4 procent.

Kromě nižších provozních nákladů (malá spotřeba, levnější palivo) jsou příčinou rostoucí popularity vznětových motorů především jejich špičkové technologie: Díky přeplňování turbodmychadlem, přímému vstřikování „common-rail“ a řadě dalších prvků jsou současné „diesely“ nejenom „čisté“, ale s podporou mohutného točivého momentu v nízkých otáčkách přinášejí mimořádné potěšení z jízdy. Ten tam je i tvrdý chod (tzv. nýtování) starších vznětových motorů – dnešní vznětové motory o sobě dávají vědět snad jenom hned po studeném startu, ale už za pár okamžiků se jejich zvuk ztišuje a nijak neruší.

Podíl vznětových modelů na automobilovém trhu Evropy (2005)

Země Podíl %
L 72.5
A 70.9
B 70.2
F 69.2
E 65.4
I 58.3
P 56.9
RO 52.2
SLO 45.3
D 43.6
GB 32.6
N 28.1
PL 26. 3
CH 25.2
NL 24.9
DK 24.2
IRL 18.3
FIN 15.5
IS 15.2
S 8.0

Zdroj: ACEA

Největší zastoupení na automobilovém trhu mají tedy vznětové motory v Lucembursku (72,5 %), Rakousku (70,9 %), Belgii (70,2 %) a ve Francii (69,2 %).

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Máca s.r.o.
Znojemská 86, 586 01 - Jihlava
567 302 971
jsedlak@automaca.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Autocentrum BARTH a.s.
Bratří Štefanů 985, 500 03 - Hradec Králové
494 945 105
autocentrum@autocentrum.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Aktuálně nejlepší česká tenistka Karolína Plíšková se spolu se sestrou Kristýnou stala novou tváří značky Mototechna

Aktuálně nejlepší česká tenistka...

Nejlepší současná tenistka Češka Karolína Plíšková se dnešním podpisem smlouvy se společností AURES Holdings stala jednou z tváří značky zánovních vozů Mototechna. Mototechna poskytne...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stanislav Gálik se stal výkonným ředitelem inovací společnosti AAA AUTO

Stanislav Gálik se stal výkonným...

Praha, 2. února 2018 – Společnost AAA AUTO včera oficiálně uvedla novou značku AuresLab, pod kterou sjednotila veškeré inovace, na kterých pracuje. Inovační centrum povede Stanislav Gálik,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Generátor dálkových autoovladačů KD-900 se čtečkou frekvencí

Generátor dálkových autoovladačů...

Zabýváte se výrobou autoklíčů a pracujete s dálkovými ovladači? Pak jistě víte, že vybavení kvalitními a moderními přístroji může značně ulehčit práci každému klíčaři. Takovým...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Autosalon Ženeva 2015 – to nejzajímavější a nejhezčí včetně krásných dívek

Autosalon Ženeva 2015 – to...

Viktor Tamayo pro vás vybral skutečné novinky, které stojí za povšimnutí. Podívejte se v následujícím videu na zajímavé momenty ze světové akce vonící benzínem ve Švýcarsku. Nechybět...