Michelin radí: Rozumný řidič přezouvá

Řada motoristů stále váhá, zda se jim vyplatí pořizovat si na zimu speciální sadu pneumatik, nebo celý rok odjezdit na univerzálních pneumatikách. Všechny argumenty však jasně hovoří pro použití letních pneumatik v letních měsících a zimních v zimě.

Univerzální pneumatiky nemají optimální vlastnosti ani v létě, ani v zimě. Řidiči většinou argumentují tím, že v zimě nejezdí tak rychle, a proto jim stačí. Problém však může nastat třeba v okamžiku, kdy vpředu jedoucí vůz na zimních pneumatikách náhle prudce zabrzdí – za ním jedoucí řidič s univerzálním obutím v tom okamžiku samozřejmě nemá šanci zastavit na stejně krátké dráze a dochází ke kolizi. Vůz se zimními pneu zastaví na sněhu z rychlosti 50 km/h na dráze o 40 % kratší než stejný na letních. Velký význam má také správné huštění pneumatik a hloubka jejich vzorku. Pneu s 3 mm vzorkem má oproti nové pouze třetinovou schopnost odvádět ze své stopy vodu. Pneu sjetá na 1,6 mm odvede dokonce jen 15 % vody. S klesající hloubkou vzorku tak výrazně roste nebezpečí vzniku aquaplaningu.


Pro použití zimních pneumatik hovoří základní argument, a tím je tvrdost, resp. měkkost jejich směsi. Už při teplotách pod 10 oC ztrácejí letní pneumatiky potřebnou pružnost a jejich adhezní vlastnosti se s klesající teplotou prudce zhoršují. Zimní pláště si naproti tomu udržují své optimální vlastnosti v rozmezí teplot zhruba + 10 oC až – 40 oC. Na jaře, jakmile teploty opět stoupnou, musí řidič samozřejmě přezout zpět na letní pneumatiky. Při vyšších teplotách se totiž měkké zimní pláště velmi rychle opotřebovávají.


Přestože moderní zimní pneumatiky překvapují skvělými vlastnostmi na sněhu a ledu, je třeba, aby řidič zimním podmínkám přizpůsobil také své chování a styl jízdy. Řidič musí především mnohem více sledovat situaci na silnici daleko před sebou a předvídat. Na vlhkém, zasněženém či zledovatělém povrchu je nutné všechny manévry provádět s dostatečným předstihem a hlavně se vyvarovat prudkého brzdění, akcelerace nebo zatáčení. Obecně platí, že v zimě se jezdí především pomaleji než jiných ročních obdobích. Pro základní odhad povrchu vozovky stačí znát několik pravidel:


Je-li vlhko s teplotami bezpečně nad 0 oC, je povrch vozovky jednolitě lesklý. Silnice je vlhká, ale není zledovatělá. Přesto je kluzká.


Je-li vlhko s teplotami těsně kolem 0 oC, je povrch také jednolitě lesklý. Je vlhký a místy proto může být pokrytý jinovatkou nebo zledovatělý a je tedy mimořádně kluzký.


Je-li sucho, ale teplota je zřetelně pod bodem mrazu, může být povrchu suchý. Nebezpečné však mohou být občas se vyskytující zledovatělé plochy. Za těchto podmínek se silnice zdá být relativně bezpečná, může však náhle nepříjemně překvapit.


Obecně tedy platí:


Vlhká silnice je dvakrát kluzčí než suchá vozovka.


Na zasněžené vozovce to klouže dvakrát více než na vlhké.


Zledovatělá silnice je dvakrát kluzčí než silnice zasněžená.

Související články

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny jsou ještě výhodnější

Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny...

Toyota vyrukovala s jarní ofenzivou. Velkou část modelů lze pořídit s ještě větším zvýhodněním. V akční nabídce je teď také Prius s plug-in hybridním pohonem nebo Highlander. Nová...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Superb dostupná další pohonné jednotky včetně nového plug-in hybridu

Superb dostupná další pohonné jednotky...

Čtvrtá generace modelu Superb vstupuje na český trh v dalších variantách. Nabídku motorizací obohacuje výkonný zážehový motor 2,0 TSI, karosářskou verzi kombi lze nově objednávat i s...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda v Milánu představí vizi udržitelnosti

Honda v Milánu představí vizi...

Honda na festivalu Milan Design Week, který se uskuteční ve dnech 16. až 21. dubna, představí svůj rozvíjející se přístup k udržitelnějšímu produktovému designu a poprvé v Evropě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - LBX je tak trochu jiný Lexus do města

LBX je tak trochu jiný Lexus do města

LBX je zcela novým modelem pro nový trh značky Lexus v Evropě. Má ambice změnit pravidla hry a stát se klíčovým modelem k dalšímu růstu značky v tomto regionu. LBX, dosud nejkompaktnější...