Mezinárodní představení Škody Octavia modelový rok 2001 (3. část)

V tomto již třetím pokračování o využití nejmodernější elektroniky u modelů Škoda Octavia a Škoda Octavia Combi roku 2 001 a o inovacích na podvozku nových modelů zejména s ohledem na zkvalitnění jízdních vlastností a bezpečnosti.


Všechny benzinové motory splňující nejpřísnější emisní normu EU 4 jsou vybaveny palubní diagnostikou „On Board Diagnose” – EOBD (European On Board Diagnose). Všechny naftové motory splňují normu EU 3. Motory, jako např. nový 1.4 l/55 kW, mají dva třícestné kazalyzátory a emise jsou kontrolovány dvěma sondami lambda, z nichž jedna je umístěna před katalyzátorem a druhá za ním. Všechny součásti motoru, jejichž funkce má vliv na složení výfukových plynů, jsou průběžně elektronicky kontrolovány. Pokud hodnoty neodpovídají požadavkům, rozsvítí se kontrolní světlo na přístrojové desce, které řidiče upozorní na to, aby co nejdříve zajel do servisu. Příčina se uloží do paměti závad, což servisu usnadní nalezení a odstranění problému. Vozidla vybavená palubní diagnostikou „On Board Diagnose” jsou dodávána do zemí, jejichž předpisy vyžadují plnění norem EU 3, EU 3D, popř. EU 4. Dojde-li v některé zemi ke zpřísnění exhalačních norem, je ŠkodaAuto připravena dodávat ihned vozy v odpovídajícím provedení. Vozy řady ŠkodaOctavia modelového roku 2001 mají značně rozšířenou elektroniku. Pomocí nejmodernější sběrnice dat je navzájem propojeno až devět elektronických řídicích jednotek. Ty regulují vstřikování a zapalování i ABS, ASR a ESP, dále pak například elektronicky řízený plynový pedál, elektronicky řízenou klimatizaci, elektronické udržování předvolené rychlosti – tempomat nebo „inteligentní” zámky dveří. Pokud tiskneme tlačítko dálkového ovládání pro uzavírání cca 3 sekundy, lze jeho pomocí uzavřít všechna okna včetně střešního.


Podvozek vozů řady ŠkodaOctavia byl optimalizován z hlediska zlepšení jízdních vlastností, komfortu, větší životnosti a bezpečnosti. Na přední nápravě jsou použity vzpěry McPherson s vinutou pružinou a tlumicí jednotkou v kombinaci s dolním trojúhelníkovým příčným ramenem. Toto uspořádání dobře zajišťuje jízdu vozu v přímém směru i jeho stabilitu při brždění. Zkrutný stabilizátor snižuje naklánění karoserie v zatáčkách. Přední náprava je upevněna na pomocném rámu, čímž se snižuje přenos hlučnosti do interiéru. Hydraulické uložení motoru zamezuje přenášení vibrací motoru na karoserii. Zadní náprava je konstruována jako kliková se zkrutnou příčkou a stabilizátorem. Pérování a tlumiče jsou řazeny za sebou, čímž je dosaženo velké šířky zavazadlového prostoru.


Ve srovnání s vozy řady ŠkodaOctavia předcházející generace dochází ke značnému rozšíření elektronicky řízených soustav podvozku: U všech modelů je dodáván elektronický rozdělovač brzdného účinku – EBV, který podle potřeby a zatížení vozidla omezuje brzdnou sílu kol zadní nápravy. Tento systém reguluje brzdné síly podle jízdních podmínek mnohem pružněji než mechanický omezovač. Stabilizuje vozidlo a zkracuje brzdnou dráhu. Protiblokovací systém brzd ABS je sériově dodáván u verzí s vyššími výkony motoru. U verzí s motory o nižším výkonu je ABS dodáváno na přání. Protiprokluzový systém hnacích kol ASR patří k sériovému vybavení u benzinových turbomotorů o výkonu 110 kW/150 k a 132 kW/180 k i u motoru TDI o výkonu 81 kW (110 k). U některých dalších typů motoru jej lze obdržet na přání. ASR zamezuje protáčení kol při rozjezdu a při zrychlování. Vozidlo je stabilnější především na vlhké nebo kluzké vozovce. V případě, že chceme, aby se kola protáčela (pro sportovní účely nebo za určitých podmínek na sněhu a v písku), lze ASR vypnout. Vozy vybavené systémem ASR mají samozřejmě nadále i ABS. Elektronickým systémům kraluje dnes elektronický stabilizační program ESP. Pomocí počítače je nepřetržitě porovnáván směr, který udává řidič otáčením volantu, se skutečnou dráhou vozidla. Pokud se vozidlo začíná dostávat do smyku a dráha se proto liší, pak zasáhne systém ESP přibrzděním jednotlivých kol, popřípadě samočinným „ubráním” plynu, čímž se směr vozidla stabilizuje. K systému ESP patří vždy ABS a ASR. I tento systém lze odpojit, například při motoristických soutěžích. Systém ESP je k dispozici na přání u všech modelů ŠkodaOctavia, počínaje motorem o výkonu 66 kW, a sériově u verze ŠkodaOctavia Combi 4×4 s motorem 1.8 l Turbo/110 kW.

Mezinárodní představení Škody Octavia modelový rok 2001 (3. část)
Mezinárodní představení Škody Octavia modelový rok 2001 (3. část)
Mezinárodní představení Škody Octavia modelový rok 2001 (3. část)


V zítřejším již  4.pokračování o modelu ŠkodaOctavia Combi 4×4 a o jeho jízdních vlastnostech, které jsem měl možnost poznat na vytyčené šestikilometrové trati v Maďarsku a dále o nově uváděné šestistupňové převodovce a prvních poznatcích z testovacích jízd s ní na 60ti kilometrovém okruhu okolo Budapešti.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Policie ČR omlazuje vozový park. Do konce letošního roku převezme 352 vozů Škoda Kodiaq II. generace. Prvních 51 kusů už bylo předáno na polygonu automobilky Škoda Auto v Úhelnici u Mladé...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vozy na autoplyn mají našlápnuto k dalšímu rekordu. Jak se ceny LPG dotknou emisní povolenky?

Vozy na autoplyn mají našlápnuto k...

Za letošní tři čtvrtletí už bylo registrováno více nových osobních vozů na LPG než za celý loňský rok. Dá se tak očekávat, že v roce 2025 přibude na českých silnicích přes 6000 LPG...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový SEAT Ibiza a Arona: Španělský temperament v moderním kabátě

Nový SEAT Ibiza a Arona: Španělský...

SEAT to není jen její mladší a ambicióznější Cupra. Španělská automobilka slaví 75 let a dává to patřičně najevo. Do nového výročí vstupuje s modernizovanými modely Ibiza a Arona –...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kia PV5 Cargo stanovila rekord Guinnessovy knihy: Ujela 693,38 kilometru na jedno dobití

Kia PV5 Cargo stanovila rekord Guinnessovy...

Kia přepsala historii a stanovila nový globální standard dojezdu elektrických vozidel. Kia PV5 Cargo, první specializované elektrické lehké užitkové vozidlo značky a součást průkopnické řady...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda Prelude: Návrat technické ikony

Honda Prelude: Návrat technické ikony

Po pětadvaceti letech se na evropské silnice vrací legendární jméno – Honda Prelude. A vrací se v podobě, která dokonale vystihuje dnešní automobilovou éru: plně hybridní kupé e:HEV,...