Lidé si mohou dovolit stále lepší ojetiny, rozhodujícím kritériem již není jen cena

Za srovnatelné peníze dnes zákazník pořídí mnohem kvalitnější a lépe vybavený vůz než před deseti lety.

 Cenový vývoj na trhu ojetin je určován

– především množstvím disponibilní nabídky vozů. Ta se od devadesátých let pro zákazníky vyvíjí velmi pozitivně, což vede k mírnějšímu růstu cen ojetin v porovnání se zvyšující se životní úrovní našich občanů. Katalyzátorem je trvale rostoucí výroba aut ve středoevropském regionu. Vyplynulo to z analýzy AAA AUTO, která srovnala nabídku a cenový vývoj na trhu v České republice a na Slovensku za uplynulých 25 let.

Karolína Topolová, generální ředitelka AAA AUTO International, komentuje:

„Cena ojetin obecně závisí na mnoha faktorech, jako jsou typ vozu, výbava, jeho věk a stav. Ovšem ceny srovnatelných aut v různých zemích se zpravidla liší. Důvodem jsou velké rozdíly v šíři nabídky ojetých aut. Na příkladu rozdělení Československa v roce 1993 je možné popsat trend rozevírání cenových nůžek mezi Českou republikou a Slovenskem.“ 

Z údajů o trhu z analytického oddělení AAA AUTO vyplývá

– že na Slovensku lidé obecně vlastní svá auta déle než v České republice. To vede k menší obměně aut mezi různými majiteli a tím pádem omezenější nabídce. „Ochota lidí prodávat auta je základním faktorem ovlivňujícím nabídku na trhu, a tedy i ceny,“ dodává Karolína Topolová. Faktem tedy je, že množství disponibilních ojetin bylo ve slovenské části federace zpravidla nižší než v Česku. To vede k situaci, kdy ceny srovnatelných nabízených vozů jsou u našich východních sousedů i dvojnásobně vyšší. Ovšem i na Slovensku nabídka ojetin trvale roste a ceny zde rovněž nerostou takovým tempem jako životní úroveň.

Rovněž je při cenových úvahách důležité

– zohlednit reálnou cenu určité výbavy vozu a rostoucí kupní sílu obyvatel. Zkrátka, za srovnatelné peníze v dnešní době zákazník pořídí mnohem kvalitnější a lépe vybavený vůz. Důvodem je dynamika rozvoje technologií, která je mnohem rychlejší než dynamika cen. Hodnota, kterou zákazník za své peníze dostane, díky technologickému pokroku dlouhodobě roste. Dlouhodobý cenový pokles v ČR i SR je pak znatelný v obou sledovaných kategoriích:

  • Prodejní cena v autobazaru
  • Prodejní cena aut mezi soukromými osobami

Tato situace spolu s vyššími výdělky se také projevuje

– na skutečnosti, že podíl útrat domácností za průmyslové výrobky obecně celou porevoluční dobu klesá. Děje se tak ve prospěch sektoru služeb, který naopak celou sledovanou dobu roste. I na trhu ojetin je jasný příklon ke službám. Zákazníci se mnohem více soustředí na poprodejní péči nebo například finanční služby. Důsledkem je příklon k velkým prodejcům, kteří takový servis standardně nabízí.

 Skupina AAA AUTO působí na trhu již 25 let

Provozuje síť více než 40 poboček v České republice, na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku. Za dobu své existence obsloužila přes 2 miliony zákazníků. Skupina prodá ročně téměř 80 000 vozů a je tak největším prodejcem ojetých aut ve střední a východní Evropě. Prodává také zánovní vozy pod obnovenou značkou Mototechna. Společnost se pravidelně umisťuje v žebříčcích CZECH TOP 100 a Českých 100 nejlepších. Pro rok 2017 se stala i držitelem prestižního ocenění Superbrands a umístila se na 2. místě v celoevropské soutěži European Business Awards. Skupinu AAA AUTO vlastní britsko-polský investiční fond Abris Capital Partners. Značky AAA AUTO a Mototechna jsou oficiálním partnerem české nejvyšší fotbalové soutěže, HET Ligy.

 

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Porsche ČR startuje projekt QHERO na podporu mladých talentů v autobranži: cílem projektu je motivace studentů k aktivnímu zájmu o obor a praxi

Porsche ČR startuje projekt QHERO na...

QHERO, projekt komplexní podpory škol a studentů automobilového zaměření, zahájili v Integrované střední škole automobilní v Brně jednatelé společnosti Porsche Česká republika Vratislav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kia se vyšplhala až na samotný vrchol seznamu nominací soutěže Světové auto roku (WCOTY), a to díky šesti nominacím modelů Kia, nově uváděných na trzích po celém světě.

Kia se vyšplhala až na samotný vrchol...

Mezi nominovanými je i gran turismo Kia Stinger: Vysoký počet nominací – jde ruku v ruce s nedávnou produktovou ofenzivou automobilky Kia. Porotci soutěže WCOTY budou hodnotit modely Picanto,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mladí lidé baží po trendy vozech – na zimu preferují SUV, v létě sahají po kupé a kabrioletech

Mladí lidé baží po trendy vozech –...

Za pět let vzrostl počet studentů a mladých do 25 let kupujících ojetiny o třetinu. Vlastnit automobil patří v dnešní době pro mnohé k základní výbavě – a jinak tomu není ani u...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Největší showroom značek Renault a Dacia otevřela skupina TUkas v Praze Malešicích pod názvem TUkas ČSAO

Největší showroom značek Renault a...

Na plochu více než 1000 m2 se vejde 13 vozů Renault, 7 vozů Dacia a 4 užitkové vozy z programu PRO+. Na fotografii zleva: Petr Lehký, Zdeněk Grund, Jiří Tůma Výstavba trvala 1,5 roku, náklady na...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Nissan LEAF získal první mezinárodní cenu

Nový Nissan LEAF získal první...

Nový Nissan LEAF první ocenění získal na každoroční slavnostní události CES Unveiled v rámci veletrhu CES (Consumer Electronics Show), který pořádá asociace CTA (Consumer Technology...