Lidé si mohou dovolit stále lepší ojetiny, rozhodujícím kritériem již není jen cena

Za srovnatelné peníze dnes zákazník pořídí mnohem kvalitnější a lépe vybavený vůz než před deseti lety.

 Cenový vývoj na trhu ojetin je určován

– především množstvím disponibilní nabídky vozů. Ta se od devadesátých let pro zákazníky vyvíjí velmi pozitivně, což vede k mírnějšímu růstu cen ojetin v porovnání se zvyšující se životní úrovní našich občanů. Katalyzátorem je trvale rostoucí výroba aut ve středoevropském regionu. Vyplynulo to z analýzy AAA AUTO, která srovnala nabídku a cenový vývoj na trhu v České republice a na Slovensku za uplynulých 25 let.

Karolína Topolová, generální ředitelka AAA AUTO International, komentuje:

„Cena ojetin obecně závisí na mnoha faktorech, jako jsou typ vozu, výbava, jeho věk a stav. Ovšem ceny srovnatelných aut v různých zemích se zpravidla liší. Důvodem jsou velké rozdíly v šíři nabídky ojetých aut. Na příkladu rozdělení Československa v roce 1993 je možné popsat trend rozevírání cenových nůžek mezi Českou republikou a Slovenskem.“ 

Z údajů o trhu z analytického oddělení AAA AUTO vyplývá

– že na Slovensku lidé obecně vlastní svá auta déle než v České republice. To vede k menší obměně aut mezi různými majiteli a tím pádem omezenější nabídce. „Ochota lidí prodávat auta je základním faktorem ovlivňujícím nabídku na trhu, a tedy i ceny,“ dodává Karolína Topolová. Faktem tedy je, že množství disponibilních ojetin bylo ve slovenské části federace zpravidla nižší než v Česku. To vede k situaci, kdy ceny srovnatelných nabízených vozů jsou u našich východních sousedů i dvojnásobně vyšší. Ovšem i na Slovensku nabídka ojetin trvale roste a ceny zde rovněž nerostou takovým tempem jako životní úroveň.

Rovněž je při cenových úvahách důležité

– zohlednit reálnou cenu určité výbavy vozu a rostoucí kupní sílu obyvatel. Zkrátka, za srovnatelné peníze v dnešní době zákazník pořídí mnohem kvalitnější a lépe vybavený vůz. Důvodem je dynamika rozvoje technologií, která je mnohem rychlejší než dynamika cen. Hodnota, kterou zákazník za své peníze dostane, díky technologickému pokroku dlouhodobě roste. Dlouhodobý cenový pokles v ČR i SR je pak znatelný v obou sledovaných kategoriích:

  • Prodejní cena v autobazaru
  • Prodejní cena aut mezi soukromými osobami

Tato situace spolu s vyššími výdělky se také projevuje

– na skutečnosti, že podíl útrat domácností za průmyslové výrobky obecně celou porevoluční dobu klesá. Děje se tak ve prospěch sektoru služeb, který naopak celou sledovanou dobu roste. I na trhu ojetin je jasný příklon ke službám. Zákazníci se mnohem více soustředí na poprodejní péči nebo například finanční služby. Důsledkem je příklon k velkým prodejcům, kteří takový servis standardně nabízí.

 Skupina AAA AUTO působí na trhu již 25 let

Provozuje síť více než 40 poboček v České republice, na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku. Za dobu své existence obsloužila přes 2 miliony zákazníků. Skupina prodá ročně téměř 80 000 vozů a je tak největším prodejcem ojetých aut ve střední a východní Evropě. Prodává také zánovní vozy pod obnovenou značkou Mototechna. Společnost se pravidelně umisťuje v žebříčcích CZECH TOP 100 a Českých 100 nejlepších. Pro rok 2017 se stala i držitelem prestižního ocenění Superbrands a umístila se na 2. místě v celoevropské soutěži European Business Awards. Skupinu AAA AUTO vlastní britsko-polský investiční fond Abris Capital Partners. Značky AAA AUTO a Mototechna jsou oficiálním partnerem české nejvyšší fotbalové soutěže, HET Ligy.

 

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Značku Audi povede Marcel Archleb

Značku Audi povede Marcel Archleb

Novým vedoucím divize Audi společnosti Porsche Česká republika s.r.o. bude od 27. srpna 2018 Marcel Archleb a obsadí tak pozici ve vedení, která byla od května volná. „V panu Marcelu Archlebovi...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ondřej Pavlík přechází z české a slovenské pobočky DKV řídit region severní, střední a východní Evropy i Turecka

Ondřej Pavlík přechází z české a...

„Jedním z mých hlavních úkolů bude v regionu úspěšně zavést DKV Box Europe,“ říká O. Pavlík. Dosavadní ředitel české a slovenské pobočky DKV Ondřej Pavlík od 1. 7. 2018 přechází...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ekologické vozy Hyundai zvítězily ve dvou kategoriích „New Car Awards“

Ekologické vozy Hyundai zvítězily ve...

Hyundai Kona Electric se stal „Cenově dostupným elektromobilem roku“ (Affordable Electric Car of the Year) a IONIQ Plug-In je nositelem titulu „Cenově dostupný hybridní vůz roku“ (Affordable...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Inovace BASF pomáhají začlenit elektromobily do běžného života

Inovace BASF pomáhají začlenit...

Bateriové materiály BASF utvářejí budoucnost elektromobility Díky katodovým materiálům BASF jsou baterie výkonnější, spolehlivější a cenově dostupné Inovace firmy BASF pomáhají zvýšit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Pět chyb, které lidé dělají při používání klimatizace

Pět chyb, které lidé dělají při...

Jednou z nejčastějších chyb je zapnutí klimatizace na nejvyšší výkon bez předchozího vyvětrání interiéru Výdechy ventilační soustavy by měly směřovat ke stropu, nikoli na cestující,...