Legenda slaví 100 let! (část 1. – 1903 až 1949)

Rok 2003 je pro Ford Motor Company obrovským milníkem – slaví totiž 100 let od svého založení. Pojďte se s námi projít její bohatou historií…

Henry Ford byl mužem mnoha snů, odvážných vizí i smělých plánů. Vždy ale dbal na to, aby užitek z jeho podnikání měl co nejvíce lidí. Stačí si jen připomenout slova, s nimiž se pustil do návrhu Fordu T, vozu, který změnil nejen Ameriku, ale návazně i celý automobilový svět: „Postavím automobil pro široké vrstvy lidí… Bude tak levný, že si ho bude moci dovolit každý.“

Legenda slaví 100 let! (část 1. – 1903 až 1949)
Legenda slaví 100 let! (část 1. – 1903 až 1949)
Legenda slaví 100 let! (část 1. – 1903 až 1949)


Když 16. června 1903 zakládal s dalšími 11 společníky vkladem 28 000 dolarů v hotovosti Ford Motor Company, měl už za sebou několik pozoruhodných činů. Roku 1896 sestrojil svůj první vůz Quadricycle a v roce 1901 porazil při automobilovém závodě slavného jezdce Alexandra Wintona – to vše mu dodalo kredit a důvěryhodnost při jednání s investory, jejichž podporu potřeboval při rozjezdu své továrny. Tedy továrny… V roce 1903 šlo jen o malou halu v Detroitu, v niž se kdysi montovaly vagóny. První vyrobený automobil – šlo o model A – si u Forda koupil Dr. Pfennig z Chicaga měsíc po založení společnosti. Akcionáři tou dobou začínali být nervózní, na firemním účtě totiž zůstalo pouhých 223 dolarů. Během následujících 14 měsíců ale našlo své zákazníky 1700 vozů a Ford Motor Company se mohla přestěhovat do větších prostorů. Čtyři roky po založení společnosti se Ford dočkal první expanze mimo Severní Ameriku, když otevřel prodejnu v Paříži.

Legenda slaví 100 let! (část 1. – 1903 až 1949)
Legenda slaví 100 let! (část 1. – 1903 až 1949)
Legenda slaví 100 let! (část 1. – 1903 až 1949)


Ford své vozy pojmenoval písmeny abecedy a do roku 1908 jich vystřídal 19 – od A do S. Někdy však šlo o pokusné, testovací vozy, které se do výroby nikdy nedostaly. V nabídce firmy bylo možné nalézt vozy dvou-, čtyř-i šestiválcové s různým druhem pohonu a uspořádáním. Nejúspěšnější byl malý a levný model N, který se prodával za 500 dolarů. Šestiválcový model K za 2500 dolarů se už takovou oblibou chlubit nemohl. Henry Ford vytušil, že cesta k úspěchu vede hlavně přes jednoduchost a nízké ceny. Takový názor nesdílel druhý významný společník Alexander Malcomson – s Fordem se nakonec rozešel a svůj podíl mu odprodal. Henry tak vlastnil 58,5 % akcií a stal se prezidentem společnosti, která nesla jeho jméno.


Jedno písmeno automobilové abecedy ale bylo pro Henry Forda osudové a učinilo z něj legendu. Když 1. října 1908 vyjel jednoduchý a nenáročný model T, konkurenti se nejdříve usmívali. Humor je přešel během pár týdnů. Ford se dokázal přesně trefit do poptávky běžných zákazníků. Základní verze modelu T stála pouhých 260 dolarů, průměrná cena vozu se i po montáži příplatkových prvků stále držela na hranici 400 dolarů. Během prvního roku výroby se prodalo 10 660 „Plechových Lízinek“, což byl nový rekord. Hvězda Henryho Forda a Ford Motor Company začala stoupat k automobilovým výšinám.


Stále stoupající poptávka po jeho vozech (v roce 1913 polovina všech prodaných vozů v USA nesla značku Ford) přivedla Henryho Forda k myšlence masové výroby, která by vedle výrazného zvýšení produktivity práce přinesla i razantní snížení nákladů. Pásová výroba se rozběhla 7. října 1913 a znamenala převrat v automobilovém průmyslu. Čas potřebný na montáž jednoho vozu se zkrátil osmkrát a z výrobní linky sjížděly novoučké Fordy T v nevídaném taktu každých 10 sekund! Henry Ford přitom díky vyšší produktivitě mohl zdvojnásobit platy svým řadovým zaměstnancům na 5 dolarů denně. „Když někdo sníží mzdy, sníží tím přitom i počet svých zákazníků,“ komentoval tehdy svůj krok Henry Ford.


Ford Motor Company nabírala sílu každým dnem. K automobilům záhy přibyla výroba traktorů a nákladních vozů, v roce 1918 dokonce i lodí. Ve stejném roce byl zprovozněn i velmi pokrokový Rouge plant, závod, který ve svém areálu sdružoval všechny výrobní operace od zpracování surovin až po konečnou montáž. O rok později stanul na postu prezidenta společnosti Henryho syn Edsel Ford, který se zároveň stal spoluvlastníkem firmy. Následovala koupě značky Lincoln (1922) a průnik do další sféry výroby dopravních letadel (199 strojů Ford Tri-Motor, od roku 1925). Legendární model T se udržel ve výrobě až do roku 1927 a do dějin se navždy zapsal 15 007 033 prodanými exempláři! V té době už fungují pobočky Ford Motor Company v Anglii, Německu a Dánsku, značka je aktivní i v Asii a Jižní Americe. Firma si po skončení výroby „Téčka“ dovolila dnes nemyslitelnou věc – na šest měsíců uzavřela své provozy, aby je důkladně upravila pro náběh výroby nového modelu A. Pečlivé přípravy se vyplatily a v rozmezí let 1927 až 1931 se pro Ford A rozhodlo na 4,5 milionu zákazníků. Po hospodářské krizi vzrostla v první polovině třicátých let poptávka po luxusnějších vozech. Ford jí vyšel vstříc výkonným motorem V8, který měl poprvé v historii blok válců tvořený jedním odlitkem. Obliba tohoto motoru byla obrovská, a to i díky jeho vyhlášené spolehlivosti.


Druhá světová válka se pochopitelně promítla i do výroby Ford Motor Company. Firma začala v roce 1941 montovat terénní armádní vozy, později pojmenované Jeep Willys. V únoru 1942 byla zastavena produkce všech civilních automobilů – všechny síly nyní směřovaly do výroby automobilů, letadel (mj. i B-24 Liberator) a zbraní pro spojenecké armády. Tyto těžké časy byly pro Henryho Forda i náročnou životní zkouškou – v roce 1943 umírá jeho syn Edsel a Henry je znovu zvolen prezidentem společnosti. Po skončení války jej v této pozici střídá Henry Ford II, nejstarší vnuk zakladatele firmy. Poválečné hospodářství si žádalo nové automobily a koncern Ford se opět přesně trefil do poptávky – v lednu 1948 uvedl na trh novou řadu pickupů série F, vozů, které patří dodnes k absolutně nejprodávanějším na světě.


Toho se však již nedožil Henry Ford 1. Poté, co předal vedení společnosti svému vnukovi, se s manželkou Clarou stáhl do ústraní na svůj ranč Fair Lane v Dearbornu, kde také 7. dubna 1947 ve věku 83 let umírá.


Král byl mrtev, jeho království však čekala další prudká expanze a posílení. Padesátá léta se totiž nesla ve znamení velké automobilové konjunktury. O tom ale více v příštím vydání Světa Fordu.


Svět Fordu jaro 2003
Aktuální informace najdete na .

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ford GT bude  v omezeném množství nabízen v rámci nadcházejícího modelového roku v nové limitované edici ’67 Heritage

Ford GT bude v omezeném množství...

Ford Performance tak skládá poctu závodnímu vozu Ford GT40 Mk IV, s nímž Dan Gurney a A. J. Foyt v roce 1967 zvítězili v závodě 24 hodin Le Mans. Limitovaná edice se vyznačuje speciálním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Český Ford motoristům poprvé oficiálně představí nový Ford Fiesta na velkém festivalu zvaném Friends Fest již tuto sobotu 12. srpna v Pardubicích na dostihovém závodišti

Český Ford motoristům poprvé...

Ford Fiesta byl v březnu letošního roku vůbec nejprodávanějším vozem v Evropě, a přesto již teď přichází Ford Fiesta ve zcela nové generaci.   Nová Fiesta, považovaná odborníky za...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Před 100 lety představil Ford převratný Model TT, který vydláždil cestu moderním užitkovým vozům

Před 100 lety představil Ford...

Model TT konstrukčně vycházel z legendárního osobního Modelu T, ale byl delší a robustnější. O legendárním Fordu Model T jste nepochybně již slyšeli. Ale co takový Model TT? Je sice méně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Ford Fiesta – technicky nejvyspělejší malý vůz na evropském trhu – nabídne zákazníkům výběr ze čtyř variant: luxusní Vignale, sportovní  ST-Line, stylové Titanium a Trend (velmi podrobná informace)

Nový Ford Fiesta – technicky...

Nový Ford Fiesta  přijíždí na náš trh s nejpokročilejší sadou asistenčních systémů a nejširšími možnostmi konektivity v kategorii velkosériově vyráběných evropských malých vozů....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nejluxusnější Fiesta na českém trhu : Ford zahajuje prodej verze Vignale

Nejluxusnější Fiesta na českém trhu :...

Ford rozšiřuje nabídku zbrusu nové Fiesty o dvě další verze: zákazníci si od začátku července mohou objednat luxusní Vignale a sportovní ST-Line. Obě varianty se od již známého provedení...