Legenda slaví 100 let! (část 1. – 1903 až 1949)

Rok 2003 je pro Ford Motor Company obrovským milníkem – slaví totiž 100 let od svého založení. Pojďte se s námi projít její bohatou historií…

Henry Ford byl mužem mnoha snů, odvážných vizí i smělých plánů. Vždy ale dbal na to, aby užitek z jeho podnikání měl co nejvíce lidí. Stačí si jen připomenout slova, s nimiž se pustil do návrhu Fordu T, vozu, který změnil nejen Ameriku, ale návazně i celý automobilový svět: „Postavím automobil pro široké vrstvy lidí… Bude tak levný, že si ho bude moci dovolit každý.“

Legenda slaví 100 let! (část 1. – 1903 až 1949)
Legenda slaví 100 let! (část 1. – 1903 až 1949)
Legenda slaví 100 let! (část 1. – 1903 až 1949)


Když 16. června 1903 zakládal s dalšími 11 společníky vkladem 28 000 dolarů v hotovosti Ford Motor Company, měl už za sebou několik pozoruhodných činů. Roku 1896 sestrojil svůj první vůz Quadricycle a v roce 1901 porazil při automobilovém závodě slavného jezdce Alexandra Wintona – to vše mu dodalo kredit a důvěryhodnost při jednání s investory, jejichž podporu potřeboval při rozjezdu své továrny. Tedy továrny… V roce 1903 šlo jen o malou halu v Detroitu, v niž se kdysi montovaly vagóny. První vyrobený automobil – šlo o model A – si u Forda koupil Dr. Pfennig z Chicaga měsíc po založení společnosti. Akcionáři tou dobou začínali být nervózní, na firemním účtě totiž zůstalo pouhých 223 dolarů. Během následujících 14 měsíců ale našlo své zákazníky 1700 vozů a Ford Motor Company se mohla přestěhovat do větších prostorů. Čtyři roky po založení společnosti se Ford dočkal první expanze mimo Severní Ameriku, když otevřel prodejnu v Paříži.

Legenda slaví 100 let! (část 1. – 1903 až 1949)
Legenda slaví 100 let! (část 1. – 1903 až 1949)
Legenda slaví 100 let! (část 1. – 1903 až 1949)


Ford své vozy pojmenoval písmeny abecedy a do roku 1908 jich vystřídal 19 – od A do S. Někdy však šlo o pokusné, testovací vozy, které se do výroby nikdy nedostaly. V nabídce firmy bylo možné nalézt vozy dvou-, čtyř-i šestiválcové s různým druhem pohonu a uspořádáním. Nejúspěšnější byl malý a levný model N, který se prodával za 500 dolarů. Šestiválcový model K za 2500 dolarů se už takovou oblibou chlubit nemohl. Henry Ford vytušil, že cesta k úspěchu vede hlavně přes jednoduchost a nízké ceny. Takový názor nesdílel druhý významný společník Alexander Malcomson – s Fordem se nakonec rozešel a svůj podíl mu odprodal. Henry tak vlastnil 58,5 % akcií a stal se prezidentem společnosti, která nesla jeho jméno.


Jedno písmeno automobilové abecedy ale bylo pro Henry Forda osudové a učinilo z něj legendu. Když 1. října 1908 vyjel jednoduchý a nenáročný model T, konkurenti se nejdříve usmívali. Humor je přešel během pár týdnů. Ford se dokázal přesně trefit do poptávky běžných zákazníků. Základní verze modelu T stála pouhých 260 dolarů, průměrná cena vozu se i po montáži příplatkových prvků stále držela na hranici 400 dolarů. Během prvního roku výroby se prodalo 10 660 „Plechových Lízinek“, což byl nový rekord. Hvězda Henryho Forda a Ford Motor Company začala stoupat k automobilovým výšinám.


Stále stoupající poptávka po jeho vozech (v roce 1913 polovina všech prodaných vozů v USA nesla značku Ford) přivedla Henryho Forda k myšlence masové výroby, která by vedle výrazného zvýšení produktivity práce přinesla i razantní snížení nákladů. Pásová výroba se rozběhla 7. října 1913 a znamenala převrat v automobilovém průmyslu. Čas potřebný na montáž jednoho vozu se zkrátil osmkrát a z výrobní linky sjížděly novoučké Fordy T v nevídaném taktu každých 10 sekund! Henry Ford přitom díky vyšší produktivitě mohl zdvojnásobit platy svým řadovým zaměstnancům na 5 dolarů denně. „Když někdo sníží mzdy, sníží tím přitom i počet svých zákazníků,“ komentoval tehdy svůj krok Henry Ford.


Ford Motor Company nabírala sílu každým dnem. K automobilům záhy přibyla výroba traktorů a nákladních vozů, v roce 1918 dokonce i lodí. Ve stejném roce byl zprovozněn i velmi pokrokový Rouge plant, závod, který ve svém areálu sdružoval všechny výrobní operace od zpracování surovin až po konečnou montáž. O rok později stanul na postu prezidenta společnosti Henryho syn Edsel Ford, který se zároveň stal spoluvlastníkem firmy. Následovala koupě značky Lincoln (1922) a průnik do další sféry výroby dopravních letadel (199 strojů Ford Tri-Motor, od roku 1925). Legendární model T se udržel ve výrobě až do roku 1927 a do dějin se navždy zapsal 15 007 033 prodanými exempláři! V té době už fungují pobočky Ford Motor Company v Anglii, Německu a Dánsku, značka je aktivní i v Asii a Jižní Americe. Firma si po skončení výroby „Téčka“ dovolila dnes nemyslitelnou věc – na šest měsíců uzavřela své provozy, aby je důkladně upravila pro náběh výroby nového modelu A. Pečlivé přípravy se vyplatily a v rozmezí let 1927 až 1931 se pro Ford A rozhodlo na 4,5 milionu zákazníků. Po hospodářské krizi vzrostla v první polovině třicátých let poptávka po luxusnějších vozech. Ford jí vyšel vstříc výkonným motorem V8, který měl poprvé v historii blok válců tvořený jedním odlitkem. Obliba tohoto motoru byla obrovská, a to i díky jeho vyhlášené spolehlivosti.


Druhá světová válka se pochopitelně promítla i do výroby Ford Motor Company. Firma začala v roce 1941 montovat terénní armádní vozy, později pojmenované Jeep Willys. V únoru 1942 byla zastavena produkce všech civilních automobilů – všechny síly nyní směřovaly do výroby automobilů, letadel (mj. i B-24 Liberator) a zbraní pro spojenecké armády. Tyto těžké časy byly pro Henryho Forda i náročnou životní zkouškou – v roce 1943 umírá jeho syn Edsel a Henry je znovu zvolen prezidentem společnosti. Po skončení války jej v této pozici střídá Henry Ford II, nejstarší vnuk zakladatele firmy. Poválečné hospodářství si žádalo nové automobily a koncern Ford se opět přesně trefil do poptávky – v lednu 1948 uvedl na trh novou řadu pickupů série F, vozů, které patří dodnes k absolutně nejprodávanějším na světě.


Toho se však již nedožil Henry Ford 1. Poté, co předal vedení společnosti svému vnukovi, se s manželkou Clarou stáhl do ústraní na svůj ranč Fair Lane v Dearbornu, kde také 7. dubna 1947 ve věku 83 let umírá.


Král byl mrtev, jeho království však čekala další prudká expanze a posílení. Padesátá léta se totiž nesla ve znamení velké automobilové konjunktury. O tom ale více v příštím vydání Světa Fordu.


Svět Fordu jaro 2003
Aktuální informace najdete na .

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Už během prvního čtvrtletí příštího roku se na českých silnicích objeví nová verze kultovního amerického Fordu Mustang za cenu od 1 134 900 Kč

Už během prvního čtvrtletí...

 Český Ford proto už teď oznamuje jeho ceny a zahajuje příjem objednávek. Ceny nového Fordu Mustang tedy budou začínat částkou 1 134 990 Kč – za verzi s motorem 2.3 Ecoboost/290 k,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ford představil elektronickou ruční brzdu, inspirovanou světem automobilových soutěží

Ford představil elektronickou ruční...

Určena je pro sportovní hatchback Focus RS. Vývoj probíhal v režii Ford Performance – a podílel se na něm mimo jiné známý drifter Ken Block. Účelem páky je uvést vůz rychle do...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Sébastien Ogier vybojoval o víkendu s Fordem Fiesta WRC titul mistra světa v automobilových soutěžích

Sébastien Ogier vybojoval o víkendu s...

Posádka Fordu Fiesta RS WRC Sébastien Ogier a Julien Ingrassia z týmu M-Sport si třetím místem na Dayinsure Wales Rally GB zajistila titul mistrů světa v hodnocení jezdců a       M-Sport...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Specialisté na úspornou jízdu z Velké Británie a Norska stanovili tři nové rekordy hospodárnosti s novou Ford Fiestou a pick-upem Ford Ranger

Specialisté na úspornou jízdu z Velké...

V britském „MPG Marathonu“ bodovala Fiesta se zážehovým motorem 1.0 EcoBoost i vznětovým agregátem 1.5 TDCi a Ranger urazil při jízdě přes Norsko, Švédsko a Finsko 1 616 kilometrů bez...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Ford Mustang je dobrý soused!

Nový Ford Mustang je dobrý soused!

Steve von Foerster vymyslel režim „dobrého souseda“, který umožňuje řidičům Fordu Mustang naplánovat, ve kterou denní dobu se má z výfuku ozývat plný sportovní řev a kdy má naopak vůz...