Legenda slaví 100 let! (část 1. – 1903 až 1949)

Rok 2003 je pro Ford Motor Company obrovským milníkem – slaví totiž 100 let od svého založení. Pojďte se s námi projít její bohatou historií…

Henry Ford byl mužem mnoha snů, odvážných vizí i smělých plánů. Vždy ale dbal na to, aby užitek z jeho podnikání měl co nejvíce lidí. Stačí si jen připomenout slova, s nimiž se pustil do návrhu Fordu T, vozu, který změnil nejen Ameriku, ale návazně i celý automobilový svět: „Postavím automobil pro široké vrstvy lidí… Bude tak levný, že si ho bude moci dovolit každý.“

Legenda slaví 100 let! (část 1. – 1903 až 1949)
Legenda slaví 100 let! (část 1. – 1903 až 1949)
Legenda slaví 100 let! (část 1. – 1903 až 1949)


Když 16. června 1903 zakládal s dalšími 11 společníky vkladem 28 000 dolarů v hotovosti Ford Motor Company, měl už za sebou několik pozoruhodných činů. Roku 1896 sestrojil svůj první vůz Quadricycle a v roce 1901 porazil při automobilovém závodě slavného jezdce Alexandra Wintona – to vše mu dodalo kredit a důvěryhodnost při jednání s investory, jejichž podporu potřeboval při rozjezdu své továrny. Tedy továrny… V roce 1903 šlo jen o malou halu v Detroitu, v niž se kdysi montovaly vagóny. První vyrobený automobil – šlo o model A – si u Forda koupil Dr. Pfennig z Chicaga měsíc po založení společnosti. Akcionáři tou dobou začínali být nervózní, na firemním účtě totiž zůstalo pouhých 223 dolarů. Během následujících 14 měsíců ale našlo své zákazníky 1700 vozů a Ford Motor Company se mohla přestěhovat do větších prostorů. Čtyři roky po založení společnosti se Ford dočkal první expanze mimo Severní Ameriku, když otevřel prodejnu v Paříži.

Legenda slaví 100 let! (část 1. – 1903 až 1949)
Legenda slaví 100 let! (část 1. – 1903 až 1949)
Legenda slaví 100 let! (část 1. – 1903 až 1949)


Ford své vozy pojmenoval písmeny abecedy a do roku 1908 jich vystřídal 19 – od A do S. Někdy však šlo o pokusné, testovací vozy, které se do výroby nikdy nedostaly. V nabídce firmy bylo možné nalézt vozy dvou-, čtyř-i šestiválcové s různým druhem pohonu a uspořádáním. Nejúspěšnější byl malý a levný model N, který se prodával za 500 dolarů. Šestiválcový model K za 2500 dolarů se už takovou oblibou chlubit nemohl. Henry Ford vytušil, že cesta k úspěchu vede hlavně přes jednoduchost a nízké ceny. Takový názor nesdílel druhý významný společník Alexander Malcomson – s Fordem se nakonec rozešel a svůj podíl mu odprodal. Henry tak vlastnil 58,5 % akcií a stal se prezidentem společnosti, která nesla jeho jméno.


Jedno písmeno automobilové abecedy ale bylo pro Henry Forda osudové a učinilo z něj legendu. Když 1. října 1908 vyjel jednoduchý a nenáročný model T, konkurenti se nejdříve usmívali. Humor je přešel během pár týdnů. Ford se dokázal přesně trefit do poptávky běžných zákazníků. Základní verze modelu T stála pouhých 260 dolarů, průměrná cena vozu se i po montáži příplatkových prvků stále držela na hranici 400 dolarů. Během prvního roku výroby se prodalo 10 660 „Plechových Lízinek“, což byl nový rekord. Hvězda Henryho Forda a Ford Motor Company začala stoupat k automobilovým výšinám.


Stále stoupající poptávka po jeho vozech (v roce 1913 polovina všech prodaných vozů v USA nesla značku Ford) přivedla Henryho Forda k myšlence masové výroby, která by vedle výrazného zvýšení produktivity práce přinesla i razantní snížení nákladů. Pásová výroba se rozběhla 7. října 1913 a znamenala převrat v automobilovém průmyslu. Čas potřebný na montáž jednoho vozu se zkrátil osmkrát a z výrobní linky sjížděly novoučké Fordy T v nevídaném taktu každých 10 sekund! Henry Ford přitom díky vyšší produktivitě mohl zdvojnásobit platy svým řadovým zaměstnancům na 5 dolarů denně. „Když někdo sníží mzdy, sníží tím přitom i počet svých zákazníků,“ komentoval tehdy svůj krok Henry Ford.


Ford Motor Company nabírala sílu každým dnem. K automobilům záhy přibyla výroba traktorů a nákladních vozů, v roce 1918 dokonce i lodí. Ve stejném roce byl zprovozněn i velmi pokrokový Rouge plant, závod, který ve svém areálu sdružoval všechny výrobní operace od zpracování surovin až po konečnou montáž. O rok později stanul na postu prezidenta společnosti Henryho syn Edsel Ford, který se zároveň stal spoluvlastníkem firmy. Následovala koupě značky Lincoln (1922) a průnik do další sféry výroby dopravních letadel (199 strojů Ford Tri-Motor, od roku 1925). Legendární model T se udržel ve výrobě až do roku 1927 a do dějin se navždy zapsal 15 007 033 prodanými exempláři! V té době už fungují pobočky Ford Motor Company v Anglii, Německu a Dánsku, značka je aktivní i v Asii a Jižní Americe. Firma si po skončení výroby „Téčka“ dovolila dnes nemyslitelnou věc – na šest měsíců uzavřela své provozy, aby je důkladně upravila pro náběh výroby nového modelu A. Pečlivé přípravy se vyplatily a v rozmezí let 1927 až 1931 se pro Ford A rozhodlo na 4,5 milionu zákazníků. Po hospodářské krizi vzrostla v první polovině třicátých let poptávka po luxusnějších vozech. Ford jí vyšel vstříc výkonným motorem V8, který měl poprvé v historii blok válců tvořený jedním odlitkem. Obliba tohoto motoru byla obrovská, a to i díky jeho vyhlášené spolehlivosti.


Druhá světová válka se pochopitelně promítla i do výroby Ford Motor Company. Firma začala v roce 1941 montovat terénní armádní vozy, později pojmenované Jeep Willys. V únoru 1942 byla zastavena produkce všech civilních automobilů – všechny síly nyní směřovaly do výroby automobilů, letadel (mj. i B-24 Liberator) a zbraní pro spojenecké armády. Tyto těžké časy byly pro Henryho Forda i náročnou životní zkouškou – v roce 1943 umírá jeho syn Edsel a Henry je znovu zvolen prezidentem společnosti. Po skončení války jej v této pozici střídá Henry Ford II, nejstarší vnuk zakladatele firmy. Poválečné hospodářství si žádalo nové automobily a koncern Ford se opět přesně trefil do poptávky – v lednu 1948 uvedl na trh novou řadu pickupů série F, vozů, které patří dodnes k absolutně nejprodávanějším na světě.


Toho se však již nedožil Henry Ford 1. Poté, co předal vedení společnosti svému vnukovi, se s manželkou Clarou stáhl do ústraní na svůj ranč Fair Lane v Dearbornu, kde také 7. dubna 1947 ve věku 83 let umírá.


Král byl mrtev, jeho království však čekala další prudká expanze a posílení. Padesátá léta se totiž nesla ve znamení velké automobilové konjunktury. O tom ale více v příštím vydání Světa Fordu.


Svět Fordu jaro 2003
Aktuální informace najdete na .

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ford Mustang Mach-E má nové baterky a prodloužený dojezd

Ford Mustang Mach-E má nové baterky a...

Jmenuje se Mach-E a před čtyřmi lety přijel jako elektrická obdoba slavného Mustangu s majestátním předkem a specifickým zadkem. Nicméně s Mustangem toho má společného asi jako petrolejka a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě Dakaru osmé místo

Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě...

Pracovní týden začal pro závodníky 44. ročníku Dakaru pěkně zostra. Pořadatelé jim nachystali nejdelší kilometráž v podobě 830 kilometrů z nichž 395 bylo měřených. Šokem pro Martina...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Martin Prokop se i po třetí etapě Dakaru drží v TOP 10

Martin Prokop se i po třetí etapě...

Krátká a rychlá třetí etapa letošního Dakaru obnášela 255 měřených kilometrů v okolí bivaku v Al Qaisumah, když pořadatel musel kvůli zaplavenému maratonskému bivaku v Al Artawiyah změnit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na elektromobil v 87 letech, pořídil si Ford Mustang Mach-E

Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na...

Pedro García (87), který celý život jezdil s auty poháněnými spalovacím motorem, dokazuje, že na budoucnost není nikdy pozdě. Rozhodl se totiž přejít na elektrický pohon a pořídil si Mustang...