Kola se kradou ve velkém: vloni se jich ztratilo v ČR za 122 milionů

Začíná cyklistická sezóna – V České republice zmizí dvacet kol denně.

1kolokolo900

A to i těch dobře zabezpečených kol, zloději si dobře spočítali

– že na jejich prodeji dobře vydělají, zájem o kvalitní kola neutuchá. Ty lepší stojí od dvaceti tisíc korun výš a není výjimkou, že se přehoupnou i přes stotisícovou hranici. Vloni se jich ztratilo za 122 milionů.

Z policejních statistik vyplývá, že vloni bylo za tyto krádeže stíháno téměř 750 lidí, z toho 560 recidivistů. Kola se kradou v noci i za bílého dne a mizí doslova odkudkoliv, ze stojanů, střech aut, sklepů, garáží i lodžií. Obvykle krádeži nezabrání ani bytelný zámek, o poznání lépe funguje výrazný zvukový alarm.

Prevence se vyplatí

Majitelé dražších kol by rozhodně neměli zaváhat a kola si včas opatřit sadou Datatag a zaregistrovat je u Policie ČR. Navíc je vhodné se proti krádeži kola i pojistit a kola opatřená tímto systémem pak získají i určitou slevu na pojištění. Přesto je nutné počítat s výjimkami v pojistných podmínkách a částkou na pojistném ve výši několika tisícovek. V podstatě lze říci, že zaplatíte dost podobnou částku, jako u povinného ručení.

Garáž není bezpečná

„Svoje vysněné kolo jsem si doslova vyšperkoval.“ Říká milovník cyklistiky Martin Novotný, který tráví každou volnou chvíli na svém speciálu za bezmála 150 tisíc. „Mám na něm spoustu různých ochranných prvků, hlídám ho jako oko v hlavě, uzavřel jsem si i pojistku proti krádeži, přesto mě děsí představa, že mi kolo někdo ukradne a já v tom lepším případě dostanu „jen“ peníze. Ve svých obavách jsem se dostal až tak daleko, že ho raději než doma garážuji v profesionálních skladovacích kójích, které jsou hlídané a jištěné alarmem. Mohu si ho vyzvednout nebo naopak dát pod zámek kdykoliv mě napadne a mám tak klidné spaní.“

Vloni se ztratila kola za 122 milionů!

„Cyklisté si dnes dobře uvědomují, jakým lákadlem jsou jejich kola. Jen za rok 2015 má policie nahlášeno přes sedm tisíc krádeží s celkovou škodou přes 122 miliónů korun. Policii se následně podařilo zajistit kradená kola jen za 677 tisíc korun, což je pouhé půl procento všech hlášených případů.“ Uvádí děsivé statistické údaje Ondřej Šubrt, ze společnosti Less Mess Storage, který dodává, že v sezóně to u nich pak vypadá jak na rušné cyklostezce. Dnes a denně projede areálem spousta cyklistů, kteří si zde vyzvedávají nebo naopak ukládají své vytuněné miláčky. Majitelé dražších modelů vědí, že z garáží, stejně jako z lodžií každoročně zmizí tisíce kol, které se v drtivé většině případů už ke svým majitelům nikdy nevrátí. A jsou tak schopní udělat maximum, aby krádeži zabránili.

Pojistky a ochranné prvky vyjdou na tisíce

Je zapotřebí si uvědomit, že běžné pojistky domácnosti krádeže kol zcela nepokrývají a pro drahá kola to platí obzvlášť. Pojišťovny tak nabízí samostatné pojištění specializované výhradně pro kola, i v nich však najdeme různé výjimky, omezení nebo spoluúčast. Například zcela běžně nekryjí krádež kola ze střešního nosiče auta nebo volného prostranství v nočních hodinách. Často se lze setkat i se spoluúčastí klienta. Cena u pojistek za kolo v ceně do padesáti tisíc se přitom šplhá až ke třem tisícům za rok.

Mezi rozšířené ochranné prvky pak patří UV nátěry pro trvalé označení rámu, vidlic a kol nebo tzv. mikrotečky. Na rámu je navíc i připevněný štítek, že kolo je chráněno. Použít se dá i alarm na kolo, který začne výrazně houkat v případě manipulace s kolem. Ten vyjde od 150 do 300 korun, dražší až na tisícovku. Elektronický zámek na kotoučovou brzdu s alarmem lze pořídit od patnácti set do dvou tisíc a zámek s alarmem na střešní nosič za dva až tři tisíce korun. Celkem tedy majitel drahého kola vydá za zabezpečení před zloději i několik tisícovek ročně.

 

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Roztržitost za volantem je příčinou až čtvrtiny dopravních nehod. Manipulace s telefonem zvyšuje riziko až dvanáctinásobně

Roztržitost za volantem je příčinou...

Tři čtvrtiny řidičů se těsně před nehodou věnují okolnostem, které snižují jejich koncentraci na dění na silnici. Mezi nejčastější příčiny, jež narušují řidičovu pozornost, patří...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - CUPRA odhaluje interiér koncepčního elektromobilu

CUPRA odhaluje interiér koncepčního...

První silniční elektromobil CUPRA je odvážným vyjádřením postoje díky sebejistému vnějšímu designu, s nímž je harmonicky sladěn výrazně tvarovaný a zároveň praktický interiér...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výzva všestrannosti pro C3 WRC

Výzva všestrannosti pro C3 WRC

Rally Německo (22. – 25. srpna 2019) Desátý podnik sezony vrací mistrovství světa WRC na asfalt. Posádky Citroën Total World Rally Teamu Sébastien Ogier – Julien Ingrassia a Esapekka...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Čtvrtá generace ikony RS: Nové Audi RS 6 Avant

Čtvrtá generace ikony RS: Nové Audi RS...

Vysokovýkonný Avant pro všechny účely – sportovní charakter i praktická využitelnost 0 TFSI V8 Biturbo s částečně hybridní soustavou: vysoký výkon i hospodárnost 441 kW (600 k), 800 N.m,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výroba motorových vozidel v Česku opět roste

Výroba motorových vozidel v Česku opět...

Sdružení automobilového průmyslu přináší tradiční přehled o výrobě a odbytu vozidel za období od 1. ledna do 31. července 2019. Celkem 838 142 motorových vozidel bylo vyrobeno v České...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Hyundai ve Frankfurtu představí limitovanou edici oblíbeného modelu i30 N

Hyundai ve Frankfurtu představí...

i30 N Project C je lehčí a nižší verzí modelu i30 N o výkonu 275 k, která je jako stvořená pro zatáčky Specifikace limitované edice, nabízené pouze evropským zákazníkům, jsou inspirovány...