Katalog a kalendář Škoda Auto Muzeum

– pocta řemeslné dovednosti, poctivé práci a technickému důvtipu prostřednictvím vizuální eseje.

Na prahu roku 2005, tedy v roku, kdy se firma Škoda Auto, a.s., chystala oslavit hned několik významných výročí, padlo významné rozhodnutí pořídit reprint katalogu muzea vydaného právě před deseti lety z podobných jubilejních důvodů.

Přestože původní katalog Auto muzea Škoda, fotograficky a výtvarně zpracovaný v roce 1995 skupinou studentů semináře reklamní a propagační fotografie profesora Miroslava Vojtěchovského na katedře fotografie pražské FAMU, byl velmi úspěšný, jevil se desetiletý odstup od jeho vzniku jako mohutná výzva k pořízení zcela nového díla.

Katalog a kalendář Škoda Auto Muzeum
Katalog a kalendář Škoda Auto Muzeum
Katalog a kalendář Škoda Auto Muzeum

O spolupráci byl vedením muzea opět požádán prof. Vojtěchovský, který se spolu s odborným asistentem, MgA. Marianem Benešem ujal tohoto náročného úkolu se studenty prvního ročníku fotografické speciálky nově vzniklé Vyšší odborné školy umění a reklamy, známé odborné veřejnosti spíše pod názvem „Orange Factory“, která je jednou ze škol, na nichž prof. Vojtěchovský po svém odchodu z FAMU působí. Návaznost na předchozí katalog byla tak zajištěna nejenom osobou vedoucího pedagoga, ale také asistujícím pedagogem Benešem, který byl jako student členem předchozího týmu a vytvořil mimo jiné pozoruhodnou obálku původního katalogu.

Když byly počátkem února 2005 zahájeny práce na novém katalogu, nelišily se de facto úkoly od předešlého vydání: vytvořit skutečně živý obraz muzea nikoliv jenom jako „skladiště veteránů“, ale jako pulzující instituce, která je centrem kulturního dění, přesahujícího svým významem lokalitu Mladé Boleslavi.

Jakkoliv muzeum má svou hlavní náplň v dokumentování historického vývoje produkce automobilů, je stejně tak edukativním a konferenčním střediskem, scénou pro divadelní a operní představení, stejně jako místem bezpočtu nejrůznějších koncertů a výstav. To vše mělo a muselo být v novém katalogu zachyceno fotograficky a zvýrazněno finálním grafickým řešením.

Přes tyto rozsáhlé oblasti, které nemohly nebýt akcentovány, se hlavní pozornost soustředila na zachycení bohatství automobilů, vyznačujících vývojovou linii mladoboleslavského závodu. V tomto směru stáli tvůrci katalogu před největším úkolem: zachytit automobily v prostoru muzea tak, aby byla zachována atmosféra muzejní expozice, ale přitom pořídit takové fotografie, které by snesly srovnání s náročnou profesionální fotografií, pořizovanou výhradně v rozsáhlých specializovaných studiích, vybavených enormně nákladným osvětlovacím parkem. Ani jednou z uvedených podmínek pochopitelně výbava nově vzniklé školy nemohla splňovat, nehledě k faktu, že muzejní expozice se sama o sobě potýká s problematikou limitovaného prostoru. Právě z těchto důvodů si pracovní skupina Orange Factory vytvořila speciální, svým způsobem unikátní a pro fotografování automobilů dosud ve světě nevyužívanou technologii, postavenou na principu pohyblivého světla a následné digitální montáži celé řady dílčích fotografií do jednoho výsledného obrazu. Finální obraz automobilu tak sestává mnohdy až z deseti záběrů postupně zpracovávajících buď celek, nebo detaily vozu či prostředí a atmosféru muzejní expozice.

Náročnost zvolené technologie, pro kterou se tým profesora Vojtěchovského rozhodl, je snad možno přibližně ilustrovat prostým, jakkoli nepřesným, výčtem hodin potřebných ke vzniku jednoho z obrazů v katalogu, kalendáři a na výstavě: Fotografické práce probíhaly výhradně v noci, protože muzeum je s výjimkou Štědrého dne a Nového roku otevřeno denně od 10 do 17 hodin. Od sedmnácté hodiny do půl páté ráno, kdy do expozice nastupuje úklidová služba, vznikly v nejlepším případě tři, ale většinou dvě nebo jenom jedna série fotografií zobrazujících vždy jeden konkrétní vůz. Tím ale vlastně celá práce začala, protože poté následovaly týdny práce na spojení každé z pořízených sérií do harmonicky vyváženého finálního obrazu.

Přesto ale můžeme s radostí konstatovat, že přes obrovskou náročnost byla pro všechny členy týmu Orange Factory, i pro pracovníky Auto muzea Škoda práce na katalogu a z něj odvozeném kalendáři čímsi povznášejícím i naplňujícím uspokojivým pocitem, že slouží zviditelnění onoho slovy těžko popsatelného půvabu mladoboleslavského muzea.

Zcela na závěr, i když s velkým důrazem, konstatujeme, že realizace tohoto náročného úkolu by nebyla možná bez velkorysého daru společnosti Olympus – digitální stěny PhaseOne, přístroje Hasselblad a laptopu Apple Mac G4 – Soukromé vyšší odborné škole umění a reklamy. Práce dále vznikla za účinné podpory společností ADES a Compactron, tisku katalogu i kalendáře se ujalo nakladatelství Kant pana Karla Kerlického a vystavené fotografie jsou pořízeny unikátní technologií Light Jet ve firmě Thalia Picta pana Vojtěcha Písaříka.

PHOTO & DIGITAL DESIGN © 2005

PROF. MIROSLAV VOJTĚCHOVSKÝ & MGA. MARIAN BENEŠ, ORANGE FACTORY, PRAGUE

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Největší obchodní dům

automobilů v ČR

 

Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”

Kontakt:
AUTO JAROV, s.r.o.
130 00 Praha 3, Osiková 2
251 002 111
autojarov@autojarov.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Superb dostupná další pohonné jednotky včetně nového plug-in hybridu

Superb dostupná další pohonné jednotky...

Čtvrtá generace modelu Superb vstupuje na český trh v dalších variantách. Nabídku motorizací obohacuje výkonný zážehový motor 2,0 TSI, karosářskou verzi kombi lze nově objednávat i s...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Enyaq překonal hranici 200 000 vyrobených kusů

Enyaq překonal hranici 200 000...

Škoda Auto dosáhla významného milníku v rozvoji své strategie e-mobility: celkem vyrobila již 200 000 vozů Enyaq a Enyaq Coupé. Jubilejním vozem se stal bílý Enyaq Coupé Sportline, který sjel z...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vloni v Česku přibylo 6640 nových osobních bateriových elektromobilů

Vloni v Česku přibylo 6640 nových...

V České republice byl v roce 2023 zaregistrován historicky nejvyšší počet nových bateriových elektrických vozidel. Podle kategorií se jednalo o 6640 osobních vozidel, 353 lehkých užitkových...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Modernizované modely Scala a Kamiq přicházejí na český trh ve verzi First Edition

Modernizované modely Scala a Kamiq...

Dvojice kompaktních modelů značky Škoda přichází v inovované podobě. České zastoupení automobilky pro tuto příležitost připravilo speciální nabídku vozů Scala First Edition a Kamiq First...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Plzeňským zlatem do vedení poháru 2+

Plzeňským zlatem do vedení poháru 2+

XVII. ročník Lak Racing Rallye Plzeň přinesl dramatický a divácky zajímavý souboj o celkové vítězství od první až do poslední rychlostní zkoušky. Jedním z jeho protagonistů byla posádka...