Jako sáček bonbonů – Volvo XC60 Concept

 Představení prototypu XC60 Concept na autosalonu v Detroitu v lednu 2007 bylo vyvrcholením čtyř měsíců intenzivní práce střediska pro vývoj konceptů ve společnosti Volvo Cars.

Vývojové středisko Volvo Cars Concept Centre tvoří řada specializovaných oddělení. Na vzniku prototypu XC60 Concept se podílelo 70 pracovníků střediska Volvo Cars Concept Centre v Göteborgu. Mezi nimi byli specialisté na techniku frézování, broušení, odborníci na čalounění, zámečníci, technici a inženýři.

Od začátku do konce

Součásti zavěšení kol se v zámečnické dílně řežou pomocí laserového zařízení. V tomto oddělení pracuje přibližně 30 zámečníků. Tentokrát byl jako základ použit podvozek z modelu V70, který byl pro XC60 Concept odpovídajícím způsobem upraven.Boky karoserie a střecha byly vyrobeny z uhlíkových vláken, přičemž jednotlivé díly mají stejnou tloušťku jako plechy používané při výrobě střech běžných automobilů.

Další oddělení je vybaveno počítačem řízenými frézami a dalšími obráběcími stroji, které jsou schopny zajistit velkou část prací vyžadujících frézování a řezání. Pracovníci využívají zařízení nazvaná „Rapid Prototyping“, která umožňují rychlou výrobu a obrábění komponent, jako jsou tlačítka či kryty světel, přímo z počítačových programů CAD.

Pak přichází na řadu oddělení vývoje vozidel, které zajišťuje všechny potřebné elektronické systémy a funkce.

Každý koncept Volvo musí mít například plně funkční osvětlení a zamykání a jeho motor musí být možné nastartovat. Jako příklady výsledků této fáze vývoje je možné uvést naprogramování elektrického ovládání dveří zavazadlového prostoru či přípravu diodového panelu pro přední světla. Technik Andreas Johansson pracuje na diodovém panelu předních světlometů. „Je to opravdu skvělý pocit, podílet se na vzniku takového automobilu od fáze návrhu až po jeho dokončení. Jsou k tomu ale nezbytné opravdu rozsáhlé znalosti,“ říká Andreas Johansson.

Dokonalost v každém detailu

Pro výrobu součástí interiéru se používají metody vakuového nebo tepelného tvarování – takto vznikají například panely pro obložení sloupků nebo skla některých světel. K dosažení požadovaných výsledků je však zapotřebí mnoha pokusů.

Pro vytvoření výrazných světlometů, které jsou charakteristickým prvkem prototypu XC60 Concept, byl použit frézovaný akrylát. U XC60 bylo nezbytné tyto díly obrousit velmi jemným brusným papírem a vyleštit tak, aby bylo dosaženo požadovaného povrchu. Velmi pečlivě jsou tyto díly upevněny do vnějšího rámu z leštěného hliníku, čímž vzniká unikátní světelný paprsek. Pro zajištění přesného lícování všech jednotlivých součástí do jednolitého celku je nutno provést bezpočet měření.

Zde vstupuje do hry oddělení geometrie. To provádí veškeré výpočty a přípravy nástrojů, které umožní přeměnu plánů a výkresů na komponenty připravené k výrobě nebo k opracování. Zároveň musí dohlédnout na to, aby všechny díly pro veškeré systémy byly vhodné a připravené k výrobě a k montáži.

V sekci označované jako sedlářská dílna mají na starost podlahovou krytinu. U XC60 Concept je vyrobena z tmavě hnědé sedlářské kůže, která je o něco silnější než běžná kůže. Tento materiál je nutné nechat nejprve nasáknout vodou, a teprve potom jej lze tvarovat a řezat na požadované díly. Při práci s ostrou čepelí používanou na úpravu okrajů je třeba mimořádného soustředění. Kontrastní švy na čalounění sedadel jsou vyšívány limetkově zelenou nití.

Důmyslný design

Ve zvláštní místnosti působil revoluční systém otevírání dveří zavazadlového prostoru bolení hlavy nejednomu z techniků. Dva experti věnovali vývoji funkčního řešení tohoto systému sedm týdnů intenzivní práce. Důmyslná konstrukce dveří zavazadlového prostoru umožňuje jejich otevírání ve třech fázích. Vytvoření funkčního řešení si vyžádalo množství experimentů a nakonec tým musel vyrobit zkušební zařízení, na kterém byly všechny funkce důkladně odzkoušeny.

V příslušných fázích montáže se automobil přesouvá do vedlejší lakovny, kde jsou jednotlivé díly stříkány. Pokud je karoserie tvořena díly z uhlíkových vláken, je proces lakování odlišný, neboť ho nelze urychlit.

Karoserie je lakována třemi vrstvami metalického laku. Tato lakovna však provádí také lakování interiéru. Například díly středové konzoly nebo zadní panely sedadel jsou rovněž opatřeny třemi vrstvami laku. Svrchní vrstva laku XC60 Concept je tvořena průhledným lakem, díky kterému povrch působí „gumovitě“. Mnoho pokusných nátěrů bylo zapotřebí také v systému světel, aby odstíny a povrchové efekty přesně odpovídaly představám designérů. „Pokud mícháte vlastní barvy, je to často otázka několika kapek. Aby byl odstín o něco více do žluta nebo do zelena. Prakticky vše děláme sami – a je to skutečně zábava!“ říká Mikael Banryd ze střediska pro výrobu prototypů. Důkladná příprava laku vždy zabere hodně času, ale pokud má být výsledek dokonalý, je zcela nezbytná.

Koncept, který vydrží

Většina automobilek vyvíjí koncepty s cílem představit svá futuristická řešení v oblasti designu a přilákat pozornost ke své značce. Ale málokteré postupují stejně jako Volvo – vyrábějí tyto prototypy samy.

Bývaly doby, kdy výroba konceptu trvala 36 měsíců. XC60 Concept vznikl pouze za 8 měsíců. Projekt byl schválen v dubnu, práce byly zahájeny v srpnu a po čtyřech měsících ve středisku pro vývoj konceptů byl hotový koncept na začátku ledna dopraven z Torslandy do Detroitu. Jednalo se o týmovou práci, která trvala rekordně krátkou dobu.

Jakmile bylo o realizaci XC60 Concept rozhodnuto, středisko pro vývoj konceptů zahájilo plánování a přípravu personálního obsazení projektu. Harmonogram prací byl naplánován do nejmenších detailů s přesností na minuty. Tým, který byl realizací tohoto konceptu pověřen, musel úzce spolupracovat s designéry a inženýry.

První model vozu byl vytvořen v počítači na základě informací o designu a dalších technických údajů. Jako další krok následoval hliněný model, který poskytl další prostor pro jemné doladění a vylepšení designu. Konečný produkt byl vyroben z uhlíkových vláken. Automobilový koncept musí být výstavní skříní designu a zároveň „sáčkem bonbonů“ pro techniky a odborníky.

Společnost Volvo Cars navrhuje své koncepty takovým způsobem, aby mohly být používány po delší dobu. Takový prototyp se musí vydat na cestu po autosalonech celého světa a mnohé z těchto konceptů končí v muzeích. Proto musejí být navrženy tak, aby vydržely. Jejich kvalita musí být prvotřídní – každý prototyp je odborníky podroben přísnému zkoumání. To, čeho se snažíte dosáhnout, je automobil, který vezme dech každému, kdo ho spatří. A tohoto cíle bylo dosaženo, když Steve Mattin, viceprezident společnosti Volvo Cars pro design, koncept XC60 Concept odhalil.

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Autorizovaný dealer a opravce VOLVO

Člen koncernu TUkas

 

Kontakt:
AUTO-STAIGER CZ A.S.
Praha 10, Černokostelecká 621/122
+420 271 009 111
servis.volvo@auto-staiger.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Volvo S60 Polestar vítězí ve světovém šampionátu WTCC, úspěchy však slaví i V60 Polestar v českých závodech!

Volvo S60 Polestar vítězí ve světovém...

Mistrovství světa cestovních automobilů WTCC patří k nejprestižnějším motoristickým podnikům a závodní speciály S60 Polestar tam nelze přehlédnout. (na fotografii Andrej Procházka a Volvo...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - VIDEO – Volvo XC60 – Ženeva 2017

VIDEO – Volvo XC60 – Ženeva 2017

Moderátor Viktor Tamayo se svým štábem představuje novinky pořízené u automobilky VOLVO přímo z autosalonu v Ženevě.

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Společnost Volvo Cars, prémiová automobilka, včera na Ženevském autosalonu odhalila dlouho očekávané nové luxusní SUV Volvo XC60

Společnost Volvo Cars, prémiová...

Nově představený model nahradí původní vysoce úspěšné Volvo XC60, které se po devíti letech svého uvedení na trh stalo v Evropě nejlépe prodávaným středně velkým prémiovým SUV,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Dnes ve čtvrtek 23. a ještě v pátek 24. a sobotu  25. února mají zájemci možnost jako první v Česku  osobně otestovat nové  terénní kombi Volvo V90 Cross Country

Dnes ve čtvrtek 23. a ještě v pátek...

Česká premiéra nejnovějšího modelu švédské automobilky – terénního kombi Volvo V90 Cross Country proběhne pod sjezdovkami ski areálu Monínec, kde proběhne testování (nutná předchozí...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Skupina Auto Palace vloni prodala 14 069 nových a ojetých automobilů a dosáhla obratu 5,8 mld. Kč

Skupina Auto Palace vloni prodala 14 069...

Pohled na centrálu Auto Palace na pražském Spořilově: Srdce v logu skupiny vyjadřuje nejlépe vztah k zákazníkům: Pro dealerskou skupinu Auto Palace byl loňský rok 2016 nejlepší v historii...