Goodyear a NASA vyvinuli „pružinovou pneumatiku“ pro použití na Měsíci

Světlo světa spatřila energeticky efektivní pneumatika, která neztratí tlak

Národní úřad pro letectví a kosmonautiku (NASA) a The Goodyear Tire & Rubber Company vyvinuli bezvzduchovou pneumatiku pro pohyb mohutných vozidel po povrchu Měsíce na velké vzdálenosti.

Goodyear a NASA vyvinuli „pružinovou pneumatiku“ pro použití na Měsíci

Nová „pružinová pneumatika” s 800 nosnými pružinami je navržena pro přepravu mnohem těžších vozidel na mnohem větší vzdálenosti než pneumatika s drátěnou sítí, která byla dříve použita na lunárním vozidle Apollo (Apollo Lunar Roving Vehikle – LRV). Nová pneumatika umožní širší průzkum a případný rozvoj a údržbu lunární základny.

Goodyear a NASA vyvinuli „pružinovou pneumatiku“ pro použití na Měsíci
Goodyear a NASA vyvinuli „pružinovou pneumatiku“ pro použití na Měsíci

Podle Vivake Asnaniho, vedoucího vědeckého pracovníka NASA v Glennově výzkumném centru (Glenn Research Center) v Clevelandu, byla inovace nutná především kvůli značně rozdílnému zadání. „Vzhledem ke zvýšeným požadavkům na zatížení a životnost jsme museli původní měsíční pneumatiku zásadním způsobem pozměnit,” řekl. „To, co tým Goodyear-NASA vyvinul, je inovativní, přesto jednoduchá síť protkaných pružin, která splňuje všechny požadavky. Při pohledu zpět se konstrukce jeví jako samozřejmá, stejně jako většina dobrých vynálezů.”

Pružinová pneumatika byla instalována na lunárním elektrickém testovacím vozidle NASA Rover a uvedena do provozu v Johsonově vesmírném centru „Rock Yard” v Houstonu, kde úspěšně prošla testy.

„Tato pneumatika má extrémní životnost a je abnormálně energeticky efektivní,” poznamenal Jim Benzing, hlavní inovátor společnosti Goodyear v tomto projektu. „Pružinová konstrukce přilne k povrchu, po kterém jede, a zajistí trakci. Ale všechna energie, která je využita k deformaci pneumatiky, se vrátí zpět, když se pružina propne. Nevytváří teplo jako normální pneumatika.”

Z prohlášení inženýrů společnosti Goodyear vyplývá, že vývoj původní pneumatiky pro měsíční misi Apollo a nové pružinové pneumatiky byl veden skutečností, že tradiční gumová, vzduchem plněná pneumatika používaná na Zemi má na Měsíci malé využití. Vlastnosti gumy se velmi výrazně mění při extrémně nízkých a naopak vysokých teplotách, vyskytujících se na Měsíci ve stínu a v oblastech s přímým slunečním svitem. Navíc nefiltrované sluneční záření znehodnocuje gumu a vzduchem plněná pneumatika čelí nepřijatelnému riziku ztráty tlaku.

Jak zdůrazňuje Asnani, pružinová pneumatika nemá slabé místo. „Například tvrdý náraz, který může způsobit defekt a ztrátu tlaku vzduchem plněné pneumatiky, by u této pneumatiky pouze poškodil jednu z 800 nosných pružin. Kromě těchto vysoce záložních vlastností se pneumatika vyznačuje tuhostí a současně ohebností, což umožňuje terénním vozidlům rychlou jízdu v náročném terénu s přenosem relativně malých otřesů na vozidlo.”

NASA byla pneumatikou tak ohromena, že se rozhodla tento projekt vyzdvihnout v průběhu nedávného NASA Day on the Hill – výstavy v Rayburn House Office Building ve Washingtonu, DC. „Hovořil jsem s deseti až patnácti členy Kongresu a asi šedesáti zaměstnanci,” poznamenal Asnani. „Skutečně každý, s kým jsem o tom mluvil, byl unesen myšlenkou, že tato technologie může být jednoho dne použita nejen pro mimozemská vozidla, ale také pro vozidla zde na Zemi.”

Navíc NASA vyzdvihla tento technologický pokrok ve svém každoročním televizním seriálu Hallmarks of Success. Seriál ukazuje nejúspěšnější projekty společných týmů NASA. Společnost Goodyear byla jednou z pouhých jedenácti společností a jediným výrobcem pneumatik v tomto seriálu. O měsíčních pneumatikách můžete také zhlédnout video na adrese http://www.nasa.gov/offices/ipp/video/hallmarks_moontires_index.html.

Goodyear

Goodyear je jedním z největších světových výrobců pneumatik. Společnost zaměstnává přibližně 70 000 pracovníků a své výrobky vyrábí ve více než 60 závodech ve 25 zemích světa. Ve svých dvou vývojových centrech v Akronu, Ohiu a Lucembursku usiluje o vývoj technologicky nejvyspělejších produktů a služeb, které stanovují technologické a výkonnostní normy v průmyslu. Více informací naleznete na adrese www.goodyearpneu.cz.

NASA „John H. Glenn Research Center”

Výzkumné centrum NASA „John H. Glenn Research Center” je jedním z deseti NASA center, majících zdroje na rozvoj technologií a náročných vědeckých výzkumů, které se zaměřují na mise NASA, jež pracují na budoucím prozkoumávání vesmíru, vědeckých objevech a leteckém průzkumu. Ve spolupráci s vládou, průmyslem a vědou slouží toto centrum k udržování ekonomického globálního vůdčího postavení a současnému užitku všech lidí na světě.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Češi stále riskují: Nejčastější příčiny nehod jsou rychlost, nepozornost a nedání přednosti

Češi stále riskují: Nejčastější...

Ve Spojeném království právě probíhá Road Safety Week (letos od 16. do 22. 11.), týden věnovaný prevenci a bezpečnosti silničního provozu. Do jednotlivých aktivit se zapojují partneři...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové Renault Clio: Malý městský švihák startuje na 430 tisících

Nové Renault Clio: Malý městský...

Šestá generace Renaultu Clio přijíždí do Česka. Odvážnější design, chytřejší technologie a hybrid, který zvládne 80 % městské jízdy na elektřinu. Renault vzal své ikonické Clio a dal...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Na Olympu se usadil BYD: Jak se nabíjí výkonem 1 megawatt?

Na Olympu se usadil BYD: Jak se nabíjí...

Když se dnes mluví o elektrické mobilitě, BYD stojí na vrcholku hory a vyhlíží celé odvětví z výšky. Není to náhoda – a už vůbec ne trik. Tahle technologická mašina o 120 000...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - CUPRA vypouští bestii: Leon VZ TCR přináší závodní adrenalin na běžné silnice

CUPRA vypouští bestii: Leon VZ TCR...

Závodní okruhy mají nového vyslance – a míří rovnou do ulic. CUPRA představuje Leon VZ TCR, nejsilnější Leon s pohonem předních kol v historii. Limitovaná edice pro pouhých 499 řidičů...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Peugeot Polygon: Když volant není volant a auto má duši z budoucnosti

Peugeot Polygon: Když volant není volant...

Peugeot odhalil koncepční vůz Polygon – plně funkční prototyp, který mění samotnou podstatu řízení. S revolučním volantem Hypersquare, elektronickým řízením Steer-By-Wire a překvapivě...