Goodyear a NASA oceněni za inovativní „pružinovou” pneumatiku

Tým vyvinul energeticky efektivní pneumatiku, která nemůže mít defekt.

Národní úřad pro letectví a kosmonautiku (NASA) a The Goodyear Tire & Rubber Company byly oceněny „R&D 100 Award“ za bezvzduchovou pneumatiku pro pohyb mohutných vozidel na velké vzdálenosti po povrchu vesmírných těles, jako jsou Měsíc nebo Mars.

Goodyear a NASA oceněni za inovativní „pružinovou” pneumatiku
Goodyear a NASA oceněni za inovativní „pružinovou” pneumatiku
Goodyear a NASA oceněni za inovativní „pružinovou” pneumatiku

V pořadí 44. výroční ceremoniál „R&D 100“, označovaný za „Oskary inovací”, se konal 11. listopadu v Orlandu na Floridě.

Konstrukci pneumatiky, jež byla vyvinuta minulý rok, tvoří 800 nosných pružin. Je navržena pro přepravu mnohem těžších vozidel na mnohem větší vzdálenosti než pneumatika s drátěnou sítí, která byla dříve používána na lunárním vozidle Apollo (Lunar Roving Vehicle – LRV).

Nová pneumatika umožní širší průzkum a případný rozvoj i údržbu lunární základny. Může být také využita na Zemi.

Podle Vivake Asnaniho, vedoucího vědeckého pracovníka projektu NASA v Glennově výzkumném centru (Glenn Research Center) v Clevelandu, byla u pneumatiky oceněné „R&D 100 Award“ inovace nutná především kvůli značně rozdílnému zadání. „Vzhledem ke zvýšeným požadavkům na zatížení a životnost jsme potřebovali udělat podstatné změny původních pneumatik určených pro provoz na Měsíci. To, co tým Goodyear-NASA vyvinul, je inovativní, a přesto jednoduchá síť vzájemně protkaných pružin, která splňuje všechny požadavky zadání. Při pohledu zpět se konstrukce jeví jako samozřejmá, stejně jako většina dobrých vynálezů,” dodává Asnani.

Pružinová pneumatika byla instalována minulý rok na lunárním elektrickém testovacím vozidle NASA Rover a uvedena do provozu v Johsonově vesmírném centru „Rock Yard” v Houstonu, kde úspěšně prošla všemi testy.

„Tato pneumatika má extrémní životnost a je abnormálně energeticky efektivní,” poznamenal Jim Benzing, hlavní inovátor společnosti Goodyear v tomto projektu. „Pružinová konstrukce přilne k povrchu, po kterém jede, a zajistí trakci. Ale všechna energie, která je využita k deformaci pneumatiky, se vrátí zpět, když se pružina propne. Nevytváří teplo jako běžná pneumatika.“

Z prohlášení inženýrů společnosti Goodyear vyplývá, že vývoj původní pneumatiky pro měsíční misi Apollo a nové pružinové pneumatiky byl veden skutečností, že tradiční gumová, vzduchem plněná pneumatika používaná na Zemi má na Měsíci malé využití. Vlastnosti gumy se velmi výrazně mění při extrémně nízkých a naopak vysokých teplotách, vyskytujících se na Měsíci ve stínu a v oblastech s přímým slunečním svitem. Navíc nefiltrované sluneční záření znehodnocuje gumu a vzduchem plněná pneumatika čelí nepřijatelnému riziku ztráty tlaku.

Jak zdůrazňuje Asnani, pružinová pneumatika nemá slabé místo. „Například tvrdý náraz, který může způsobit defekt a ztrátu tlaku vzduchem plněné pneumatiky, by u této pneumatiky pouze poškodil jednu z 800 nosných pružin. Kromě těchto vysoce záložních vlastností se pneumatika vyznačuje tuhostí, a současně ohebností, což terénním vozidlům umožňuje rychlou jízdu po náročném povrchu s přenosem relativně malých otřesů na vozidlo.”

Goodyear představuje pružinovou pneumatiku na výstavě pořádané při příležitosti předávání cen „R&D 100 Awards”.

Goodyear

Goodyear je jedním z největších světových výrobců pneumatik. Společnost zaměstnává přibližně 70 000 pracovníků a své výrobky vyrábí ve více než 60 závodech ve 26 zemích světa.

Novinky společnosti Goodyear již více než sto let nasazují laťku pro celý automobilový průmysl. Goodyear je průkopníkem inovační bezpečnostní technologie známé jako RunOnFlat, jež řidiči umožňuje pokračovat v jízdě i po defektu pneumatiky. Goodyear je v této oblasti světovou špičkou: pneumatiky s touto technologií najdeme na různých vozech BMW, cenami ověnčeném Mini, vysoce výkonných vozech Mercedes-Benz a u dalších značek. V roce 2007 Goodyear dodal přes 2,5 milionu pneumatik RunOnFlat.

Více informací naleznete na adrese www.goodyearpneu.cz.

NASA „John H. Glenn Research Center”

Výzkumné centrum NASA „John H. Glenn Research Center” je jedním z deseti NASA center majících zdroje na rozvoj technologií a náročných vědeckých výzkumů, které se zaměřují na mise NASA, jež pracují na budoucím prozkoumávání vesmíru, vědeckých objevech a leteckém průzkumu. Ve spolupráci s vládou, průmyslem a vědou slouží toto centrum k udržování ekonomického globálního vůdčího postavení a současnému užitku všech lidí na světě.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda Prelude: Návrat technické ikony

Honda Prelude: Návrat technické ikony

Po pětadvaceti letech se na evropské silnice vrací legendární jméno – Honda Prelude. A vrací se v podobě, která dokonale vystihuje dnešní automobilovou éru: plně hybridní kupé e:HEV,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota GR Yaris Aero Performance 2026 má české ceny

Toyota GR Yaris Aero Performance 2026 má...

Toyota zahájila předprodej nové sportovní verze modelu GR Yaris pro rok 2026 pod označením Aero Performance. Cena vozu inspirovaného účastí Toyoty ve světovém šampionátu rallye WRC začíná na...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Chtěli byste mít tohle ve „sklepě“? Toyota chystá mini elektromobil do 45 km/h

Chtěli byste mít tohle ve „sklepě“?...

Toyota zkoumá, jak bude vypadat městská doprava zítřka – malá, tichá a elektrická. Konsorcium vedené Toyota Manufacturing UK získalo od britské vlády podporu na studii proveditelnosti lehkého...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Peugeot Boxer Furgon: Síla, prostor a spolehlivost v každém detailu

Nový Peugeot Boxer Furgon: Síla, prostor...

Peugeot nedávno představil novou generaci robustního pracovního partnera. S nejvýkonnějším dieselovým motorem, komfortní kabinou a moderní technikou. Vyzkoušeli jsme Peugeot Boxer Furgon ve verzi...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nextbase: Počet srážek automobilů se zvěří roste, hodí se mít záznam z palubní kamery

Nextbase: Počet srážek automobilů se...

V loňském roce došlo k dalšímu nárůstu počtu automobilových nehod způsobených srážkou se zvěří. Úměrně cenám nových vozů a nákladům na opravy rostou také způsobené škody....