Ford Mondeo – spolehlivý bodygard

Jestliže se členové posádky v novém Fordu Mondeo cítí velmi pohodlně a bezpečně, není to jen kvůli jeho velkým vnějším rozměrům a komfortnímu interiéru. Pocit bezpečí vytváří i zcela nový tzv. inteligentní systém ochrany.

Ford Mondeo – spolehlivý bodygard

Tento zázrak moderní bezpečnostní techniky, rovněž označovaný IPS ( Intelligent Protection System) nejen splňuje a vysoko překračuje současné legislativní požadavky, ale také vytváří zcela nová měřítka pro úroveň pasivní bezpečnosti ve střední třídě. IPS je kombinací několika vysoce účinných ochranných systémů, které pracují ve vzájemné součinnosti. Je až neuvěřitelné, kolik navzájem synchronizovaných akcí k ochra ně posádky může proběhnout během pár kritických milisekund v okamžiku nárazu. Celá práce IPS je totiž odbyta za dobu, kterou potřebujeme k jednomu rychlému mrknutí oka!

Důležitou součástí IPS jsou tzv. duální a adaptivní airbagy. Tato zcela nová generace airbagů dokáže aktivně reagovat na eventuální náraz. To je zásluha elektronického řídícího modulu, umístěného poblíž řadicí páky, jenž sbírá informace od jednotlivých senzorů a dává airbagům pokyn k naplnění. Data o síle a směru nárazu přicházejí od senzoru v přední části vozu, senzory umístěné přímo v sedadle pak dodávají údaje o pozici řidiče – tedy jak blízko volantu či přístrojové desce sedí. Podle toho také systém na základě milionu dat uložených v paměti usoudí, jak je příslušná osoba velká a těžká. Na základě těchto údajů pak řídící modul rozhodne o ideálním čase a způsobu naplnění airbagu. Ten se může „nafouknout“ bud‘ na 70 nebo na 100% (případně vůbec, pokud sedadlo spolujezdce není obsazeno) – a nabídnout tak řidiči či spolujezdci ideální stupeň ochrany. Airbag se dokonce dokáže i naplnit i dvakrát po sobě, což znamená dramatické zvýšení bezpečnosti při řetězových srážkách či vyjetí mimo silnici, kde vůz může narazit do více překážek.


Další důležitou součástí IPS jsou vyspělé tříbodové bezpečnostní pásy na všech sedadlech. Jejich pyrotechnické předpínače se při nárazu aktivují přesně v momentu, kdy se začínají plnit airbagy. Předpínače pásy o něco utáhnou a zajistí tak, aby pasažér seděl pevně v sedadle a pás mu dokonale přiléhal k tělu. Sedadla jsou přitom tvarována tak, aby cestující pod pásem nemohl podklouznout. Pásy pak každého člena posádky spolehlivě zadrží, ale neublíží mu. Jsou totiž vybaveny zařízením, která jejich tah pomalu uvolňuje tak, aby při příliš prudkém rázu nemohlo dojít k žádnému poranění.


Boční a hlavové airbagy jsou dalším komponentem systému IPS. Boční airbagy o objemu 11 litrů jsou zamontovány přímo v předních sedadlech a při aktivování vytvoří polštář chránící před nárazem celou horní část těla. Hlavové airbagy mají objem 24 litrů a vytváří trojúhelníkový polštář od předního až po zadní sloupek, takže chrání cestující vpředu i vzadu. Řídící modul zařídí jejich naplnění 8 až 10 milisekund po začátku nárazu.


Adaptabilní opěrky hlavy předních sedadel se v případě nárazu zezadu automaticky vysunou dopředu a zabrání tak vážnému poranění krční páteře, k němuž následkem rychlého a nekontrolovatelného pohybu hlavy dopředu a dozadu jinak často dochází. Bezpečnostní pedál brzdy se v okamžiku nárazu – když už je další brždění zbytečnému – uvolní a nemůže tak na řidičovu nohu přenést nežádoucí a nebezpečné rázy.


Konstruktéři pochopitelně pamatovali i na bezpečnost dětí v dětských sedačkách. O tu se starají sériově montované úchyty ISO-Fix. Základem celé pasivní bezpečnosti je přitom pochopitelně extrémně tuhá počítačem navržená karoserie s přední a zadní deformační zónou, pevnou buňkou pro přežití posádky a bočními výztuhami z vysokopevnostní oceli.


Mondeo tedy svou posádku dokáže ochránit jako ten nejlepší bodyguard. To je ovšem dobré vědět, ale není na to dobré spoléhat…

Svět Fordu – podzim 2001
Aktuální informace najdete na

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ford Mustang Mach-E má nové baterky a prodloužený dojezd

Ford Mustang Mach-E má nové baterky a...

Jmenuje se Mach-E a před čtyřmi lety přijel jako elektrická obdoba slavného Mustangu s majestátním předkem a specifickým zadkem. Nicméně s Mustangem toho má společného asi jako petrolejka a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě Dakaru osmé místo

Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě...

Pracovní týden začal pro závodníky 44. ročníku Dakaru pěkně zostra. Pořadatelé jim nachystali nejdelší kilometráž v podobě 830 kilometrů z nichž 395 bylo měřených. Šokem pro Martina...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Martin Prokop se i po třetí etapě Dakaru drží v TOP 10

Martin Prokop se i po třetí etapě...

Krátká a rychlá třetí etapa letošního Dakaru obnášela 255 měřených kilometrů v okolí bivaku v Al Qaisumah, když pořadatel musel kvůli zaplavenému maratonskému bivaku v Al Artawiyah změnit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na elektromobil v 87 letech, pořídil si Ford Mustang Mach-E

Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na...

Pedro García (87), který celý život jezdil s auty poháněnými spalovacím motorem, dokazuje, že na budoucnost není nikdy pozdě. Rozhodl se totiž přejít na elektrický pohon a pořídil si Mustang...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokopovi v druhé etapě Dakaru chyběla rychlost, průběžně je šestý

Prokopovi v druhé etapě Dakaru chyběla...

Do druhé etapy 44. ročníku Dakarské rally vstupovali Martin Prokop s Viktorem Chytkou z Benzina Orlen Teamu po excelentním vstupu do soutěže jako třetí nejlepší posádka celkové klasifikace...