Ford Focus s novým turbodieslovým motorem v redakčním testu

Na testování Focuse nejprodávanějšího auta na světě a ještě k tomu s novým výkonným motorem 1,8 TDCi – kdo by se netěšil!

Více než milion prodaných Ford Focusů v roce 2001 na celém světě potvrzuje, že se Ford důsledně řídí známým heslem „Vše co děláme, řídíte vy!“


Ford Focus s novým turbodieslovým motorem v redakčním testu
Ford Focus s novým turbodieslovým motorem v redakčním testu
Ford Focus s novým turbodieslovým motorem v redakčním testu

Přes tento jednoznačný úspěch Ford na začátku tohoto roku realizoval  některé dílčí změny designu: novou konstrukci hlavních světlometů se dvěma jednotkami krytými rozměrným průhledným sklem. Do sdružených hlavních světlometů se přestěhovala i směrová světla, která byla až dosud umístěna samostatně v rozích předního nárazníku. Těmito stylistickými změnami se Focus hlásí k designerskému trendu nastolenému novými modely Galaxy a Mondeo. Světla do mlhy jsou nyní umístěna v dolní části mírně pozměněného předního nárazníku. Ford Focus

Ford Focus s novým turbodieslovým motorem v redakčním testu

dostal také ochranné lišty umístěné v rozích předních i zadních nárazníků, které chrání karoserii a nárazníky v barvě karoserie před zbytečným poškozením či poškrábáním při drobných nárazech, ke kterým v hustém městském provozu dochází velmi často. Už tak bohatou výbavu modelů Ford Focus Ghia obohacují nyní dveřní kliky a boční a rohové ochranné pásky v barvě karoserie, v interiéru se objevují nové materiály čalounění a nechybí ani osvětlení prostoru pro nohy. Ford Focus Ghia ma atraktivní lité ráfky kol v základní výbavě. Všechny Fordy Focus mají nyní víko hlavní odkládací schránky v palubní desce uchycené pomocí speciálních tlumičů, podsvětlený přední popelník a novou odkládací schránku ve středové konzoli. Úložná plošina a síťky v zavazadlovém prostoru a další síťky a kapsy v interiéru vozu. Do boků zavazadlového prostoru jsou integrované robustní háčky sloužící k zavěšení nákupních tašek. Paletu barev pro řadu Focus obohacuje šest atraktivních laků.

Ford Focus s novým turbodieslovým motorem v redakčním testu

K testování zapůjčený Ford Focus byl v nejvyšší výbavě – Ghia a s novým čtyřválcovým motorem Duratorq 1,8 TDCi vybaveným systémem přímého vstřikování nafty do válců „common-rail“, který tomuto vozu propůjčuje dynamické parametry srovnatelné s benzinovými modely, přičemž si však Focus 1.8 TDCi zachovává tradiční výhody vozů se vznětovými motory – tedy vynikající hospodárnost, dlouhou životnost a nízké emise škodlivin ve výfukových plynech.

Vzhledem k jedinečnosti tohoto motoru, bych se chtěl právě o něm a jeho technických detailech zmínit podrobněji.


Na rozdíl od konvenčních vznětových motorů, u kterých je nafta rozváděna pod vysokým tlakem od vstřikovacího čerpadla k jednotlivým mechanickým vstřikovačům poměrně dlouhým vysokotlakým vedením, systém „common-rail“ využitý v motoru Duratorq 1.8 TDCi staví na trubkovém vysokotlakém zásobníku, umístěném v těsné blízkosti hlavy motoru. V zásobníku je neustále udržováno vysokotlakým rotačním čerpadlem dostatečné množství paliva pod velmi vysokým tlakem. Ze zásobníku je vedena natlakovaná nafta krátkým vedením k elektricky ovládaným solenoidovým vstřikovacím jednotkám.


Jednou z hlavních výhod systému „common-rail“ je možnost mimořádně přesného časování i dávkování paliva vstřikovaného přímo do spalovacích prostorů. Na rozdíl od konvenčních vznětových motorů není vstřikování paliva nijak ovlivňováno například otáčkami motoru, se kterým je mechanicky spojeno vstřikovací čerpadlo. Přesné dávkovaní paliva a velmi vysoké vstřikovací tlaky jsou klíčem k vysoké účinnosti a tedy i výkonovým parametrům „common-rail“ motoru Duratorq 1.8 TDCi. Maximální výkon nového čtyřválcového motoru činí 85 kW (115k) při 3800 min-1. To je asi o 28 % vyšší výkon než u turbodieslu předcházející generace. Stejně tak je vyšší o 25 % maximální točivý moment motoru Duratorq 1.8 TDCi, který dosahuje 250 Nm při 1850 ot/min.


Nový motor Duratorq 1.8 TDCi je však navíc vybaven systémem umožňujícím krátkodobé zvýšení výkonu, resp. točivého momentu, nazvaným Overboost. Ten se automaticky aktivuje v okamžicích kdy řidič potřebuje razantně zrychlit – například při předjíždění – bez nutnosti řadit na nižší rychlostní stupně. S tímto systémem dokáže motor Duratorq 1.8 TDCi krátkodobě vyvinout točivý moment až 280 Nm. Ford Focus dosahuje s novým motorem maximální rychlost 193 km/h a rychlost 100 km/h dosáhne za 10,8 sekund a přitom spotřeba je stejně nízká jako u modelu poháněného čtyřválcem 1.8 DI – tedy pouhých 5,5 l/100 km.


Technologie přímého vstřikování paliva do válců „common-rail“ druhé generace, použitá u motoru Duratorq 1.8 TDCi, dovoluje přesné načasování vstříknutí velmi malého množství paliva v přesně definovaném předstihu před vstříknutím hlavní dávky paliva. Tento tzv. pilotní předvstřik účinně eliminuje příliš tvrdý chod motoru, který je nepříjemným průvodním jevem práce většiny vznětových motorů s přímým vstřikováním paliva. Pilotní předvstřik paliva je také hlavním faktorem, kterému motor Duratorq 1.8 TDCi vděčí za vynikající čistotu spalin.


Na tichém běhu čtyřválce Duratorq 1.8 TDCi má svoji zásluhu také unikátní elektronický systém, využívající mj. citlivé čidlo klepání motoru. To je umístěno uprostřed bloku motoru a jeho úkolem je monitorovat vibrace motoru. Řídicí jednotka vystřikovacího systému vyhodnocuje údaje tohoto senzoru a aktuálně jim přizpůsobuje průběh spalování, takže motor Duratorq 1.8 TDCi se svými akustickými projevy v kterémkoli režimu práce prakticky neliší od benzinových motorů.


Jedním z mnoha technicky vyspělých prvků motoru Duratorq 1.8 TDCi je také solenoidem ovládaná jednotka s podtlakovou membránou, která v momentu otočení klíčku do polohy „vypnuto“ bleskurychle přeruší dodávku vzduchu do spalovacích prostorů, takže i doběh motoru po jeho vypnutí je mimořádně jemný.


Motor Duratorq 1.8 TDCi je osazený turbodmychadlem Garret s proměnnou geometrií lopatek rozváděcího kola, které vytváří přetlak až 1,2 baru. Díky zabudování turbodmychadla do výfukového potrubí velmi blízko motoru a jeho elektronické řídicí jednotce pracuje dmychadlo Garret s vysokou účinností a jeho konstruktéři mohli vypustit obvyklý obtokový kanál s řídicí klapkou.


Při testovacích jízdách jsem především ocenil výbornou akceleraci nového motoru 1,8 TCDi, které umožňuje především již výše uvedený systém krátkodobého zvýšení výkonu, resp. točivého momentu, nazvaný Overboost. Motor již při 1800 ot/min při sešlápnutí plynu ochotně a neprodleně reagoval a bez nutnosti podřaďovat nižší rychlostní stupeň mně umožňoval bezpečné předjetí na krátké vzdálenosti. Využit výkon nového motoru mně umožňovala především celková konstrukce podvozku, která zabezpečuje vozu výbornou ovladatelnost, stabilitu a držení stopy i při rychlém projíždění zatáček. Testovací jízdy s Ford Focusem s novým motorem Duratorq 1.8 TDCi byly pro mě opravdu příjemným řidičským zážitkem.


. Základní ceny Ford Focuse se podle druhu zvoleného modelu – výbavy, motoru a převodovky pohybují od 399 900 Kč do 680 000 Kč (včetně DPH).


S nejnovějším vysoce výkonným a hospodárným motorem 1,8 TDCi je Ford Focus dodáván pouze v nejvyšší výbavě Ghia. Cena včetně DPH je ve čtyřdveřovém provedení 660 000 Kč, pětidveřovém 645 000 Kč a v provedení Kombi 680 000 Kč.


Základní výbava ve stupni Ghia je opravdu bohatá, přesto bych doporučoval přiobjednat ESP s TCS (52 600 Kč), boční airbagy (10 200 Kč) a případně xenonové světlomety s automatickým nastavením sklonu a s ostřikovači světlometů (35 000 Kč). Tuto příplatkovou výbavu doporučuji především vzhledem ke zvýšení vaší bezpečnosti. Ford Focus si uvedenou příplatkovou výbavu opravdu zaslouží.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ford GT bude  v omezeném množství nabízen v rámci nadcházejícího modelového roku v nové limitované edici ’67 Heritage

Ford GT bude v omezeném množství...

Ford Performance tak skládá poctu závodnímu vozu Ford GT40 Mk IV, s nímž Dan Gurney a A. J. Foyt v roce 1967 zvítězili v závodě 24 hodin Le Mans. Limitovaná edice se vyznačuje speciálním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Český Ford motoristům poprvé oficiálně představí nový Ford Fiesta na velkém festivalu zvaném Friends Fest již tuto sobotu 12. srpna v Pardubicích na dostihovém závodišti

Český Ford motoristům poprvé...

Ford Fiesta byl v březnu letošního roku vůbec nejprodávanějším vozem v Evropě, a přesto již teď přichází Ford Fiesta ve zcela nové generaci.   Nová Fiesta, považovaná odborníky za...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Před 100 lety představil Ford převratný Model TT, který vydláždil cestu moderním užitkovým vozům

Před 100 lety představil Ford...

Model TT konstrukčně vycházel z legendárního osobního Modelu T, ale byl delší a robustnější. O legendárním Fordu Model T jste nepochybně již slyšeli. Ale co takový Model TT? Je sice méně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Ford Fiesta – technicky nejvyspělejší malý vůz na evropském trhu – nabídne zákazníkům výběr ze čtyř variant: luxusní Vignale, sportovní  ST-Line, stylové Titanium a Trend (velmi podrobná informace)

Nový Ford Fiesta – technicky...

Nový Ford Fiesta  přijíždí na náš trh s nejpokročilejší sadou asistenčních systémů a nejširšími možnostmi konektivity v kategorii velkosériově vyráběných evropských malých vozů....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nejluxusnější Fiesta na českém trhu : Ford zahajuje prodej verze Vignale

Nejluxusnější Fiesta na českém trhu :...

Ford rozšiřuje nabídku zbrusu nové Fiesty o dvě další verze: zákazníci si od začátku července mohou objednat luxusní Vignale a sportovní ST-Line. Obě varianty se od již známého provedení...