Ford Fiesta nové generace se představí na březnovém autosalonu v Ženevě

Společnost Ford of Europe od základu mění svoji nabídku malých a kompaktních vozů. První v řadě je zcela nová Fiesta, která se představí v Ženevě v třídveřovém i pětidveřovém provedení.

Vůz byl navržen a vyvíjen v Evropě, prodávat se však bude na všech kontinentech. Je to první důležitý produkt nové strategie globálního vývoje společnosti Ford. Tradiční přednosti vozů s modrým oválem ve znaku se zde spojily se stylovým a dynamickým vzhledem, aby otevřely novou kapitolu v úspěšné historii modelu Fiesta.

Ford Fiesta nové generace se představí na březnovém autosalonu v Ženevě
Ford Fiesta nové generace se představí na březnovém autosalonu v Ženevě
Ford Fiesta nové generace se představí na březnovém autosalonu v Ženevě

Nová Fiesta navazuje na mimořádně populární model: od svého uvedení na trh v roce 1976 nalezl tento vůz již více než 12 000 000 zákazníků. Charismatická nová generace udělala významné pokroky v oblastech dílenského zpracování, kvality materiálů a možností individualizace, aniž by však ztratila ze zřetele tradiční silné stránky Fiesty: praktičnost, vynikající poměr užitné hodnoty a ceny, jízdní vlastnosti a bezpečnost. S novou generací také přicházejí do segmentu malých vozů technologie, jež bylo dosud možné vídat jen o několik kategorií výše.

Ford Fiesta nové generace se představí na březnovém autosalonu v Ženevě
Ford Fiesta nové generace se představí na březnovém autosalonu v Ženevě

Nová Fiesta staví na principech „kinetického designu“, který se tak přesvědčivě uplatnil na jádru modelové řady Ford v Evropě. Ženevský debut potvrzuje, že Fiesta proměnila ty nejpozoruhodnější designové prvky koncepčního tria Verve v realitu sériové výroby.

„Nový vůz se opírá o samotné základy Fiesty – radost, vitalitu a emoce, Jsme přesvědčeni, že tato kombinace dynamického exteriéru, moderního interiéru, prvotřídního řemeslného zpracování a nových technologií má potenciál nadchnout novou generaci zákazníků po celém světě. Vím, že budou příjemně překvapeni tím, co uvidí a ucítí,“ řekl prezident a generální ředitel společnosti Ford of Europe John Fleming.

Malý vůz s globálními záměry

Nový Ford Fiesta v mnohem navazuje na vzrušující koncept Verve, který získal ovace publika na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem roku 2007. Ve Frankfurtu vystavovaný automobil byl jedním z trojice konceptů Verve. Dva další, čtyřdveřové sedany, byly navrženy s přihlédnutím k estetickým měřítkům regionů, v nichž se poprvé ukázaly světu. Jeden byl vystavován v čínském Kantonu, druhý na North American International Auto Show v Detroitu. Všechny tři koncepty společně otevřely cestu novému globálnímu programu malých vozů Ford pro léta 2008 až 2010.

V sériové podobě se nejprve představuje evropská Fiesta. Výroba evropské Fiesty bude zahájena na podzim 2008 v německém Kolíně nad Rýnem. O další rok později se přidá ještě montážní závod společnosti Ford ve španělské Valencii.

S příchodem nové generace Fiesty se řada ekologicky šetrných vozů Ford ECOnetic rozroste o nový model, Fiesta ECOnetic s emisemi CO2 nižšími než 100 g/km.

Technika a výbava

Na rozdíl od mnoha klíčových rivalů, kteří „přibrali“ na velikosti i na váze, je nová Fiesta prakticky stejně velká jako odcházející model. A váží dokonce o něco méně, což se projevilo příznivě na spotřebě i emisích!

Vývojový tým zkoumal součást po součásti všechny konstrukční celky automobilu a pátral po neodůvodněné „nadváze“. Kompromisy v určitých oblastech nicméně nepřicházely v úvahu – a jednou z nich byla bezpečnost. Nová Fiesta zde dosáhla významného pokroku, pyšní se mimořádně tuhou karoserií a Systémem inteligentní ochrany Ford IPS včetně kolenního airbagu řidiče.

Při konstrukci karoserie nalezla široké uplatnění vysokopevnostní ocel, díky které bylo možné radikálně zvýšit torzní tuhost a současně snížit hmotnost. Tento ušlechtilý materiál se vyskytuje zejména v bezpečnostně kritických oblastech, jako jsou A-sloupky a B-sloupky.

K prioritám vývoje patřilo také další zlepšení tradičně vynikajících jízdních vlastností, které zcela korespondují s dynamicky stylizovaným exteriérem vozu. Renomovaní odborníci společnosti Ford přitom zapracovali rovněž na potlačení valivého, aerodynamického i mechanického hluku. Díky tomu je nová Fiesta na poměry své kategorie pozoruhodně tichý automobil.

I ve své nejnovější generaci zůstává Fiesta u osvědčeného uspořádání se vzpěrami MacPherson vpředu a vlečenými rameny vzadu. Odpružení, tlumení a řízení nicméně prošly řadou dílčích vylepšení.

Nová Fiesta je vůbec poprvé vybavena elektrickým posilovačem řízení (E-PAS), který ideálně vyhovuje protichůdným požadavkům na snadné manévrování v nízkých rychlostech a současně dobrou odezvu a zpětnou vazbu na otevřené silnici. E-PAS má ještě jednu výhodu: přispívá k nižší spotřebě paliva. Čerpadlo elektricky posilovaného řízení pracuje pouze v okamžicích, kdy je aktuálně zapotřebí posilovací účinek. Tradiční hydraulické čerpadlo naproti tomu běží pořád, je-li spuštěný motor.

Hospodárné pohonné jednotky

K dispozici bude pětice agregátů, od vznětového Duratorq TDCi (50 kW/68 k) po nový zážehový Duratec 1,6 l Ti-VCT o výkonu 84 kW/115 k. Fiesta ECOnetic vyprodukuje méně než 100 g CO2 na kilometr. Novinkou v paletě motorizací je populární zážehový čtyřválec Ford Duratec 1,6 l Ti-VCT. Díky proměnnému časování ventilů nabízí vysoký výkon 84 kW/115 koní při velmi příznivé spotřebě paliva.

V nabídce nadále zůstávají zážehové motory Duratec o objemu 1,25 l (44 kW/60 k) a 1,4 l (59 kW/80 k) a vznětové motory Duratorq TDCi o objemu 1,4 (50 kW/68 k) a 1,6 l (66kW/90 k, na přání také s filtrem pevných částic); oba s přepracovaným vstřikovacím systémem common-rail a řídicí elektronikou.

Kromě standardní pětistupňové přímo řazené převodovky bude pro novou Fiestu s motorem 1.4 Duratec k dispozici rovněž čtyřstupňová samočinná převodovka Durashift.

Nová Fiesta zřetelně navazuje na koncept Verve.

Do sériové výroby se dostal futuristický interiér s neobvykle řešeným středovým panelem Funkční výbava zahrnuje „bezklíčové“ odemykání vozu, startovací tlačítko Ford Power, hrdlo nádrže Ford Easyfuel a USB připojení. Radikálně navržený exteriér a interiér konceptu Verve se s příchodem nové Fiesty stává sériovou realitou. Fiesta navíc přináší do segmentu malých vozů funkční výbavu, která je známá spíše z vozů vyšších tříd, a vyvrací tak domněnku, že cenově dostupný malý automobil musí být skromně vybavený nebo nudný.

Dominantou nového interiéru je futuristicky pojatá středová konzola, jejíž vzhled i logika ovládání byly inspirovány filozofií mobilních telefonů. Ploché, kolmé středové panely, tolik typické pro většinu malých vozů, jsou diktovány nutností umístit za ně jednotku audio systému. Nové technologie nicméně umožnily konstruktérům Fordu Fiesta oddělit klíčové prvky audio soustavy (elektronika, displej a ovládací tlačítka) od sebe. Designéři tak získali více svobody, a výsledkem je přehlídka esteticky působivých, přitom však zcela funkčních tvarů.

Nová generace zákazníků, která vyrostla s mobilními telefony v rukou, bude v interiéru nové Fiesty ihned jako doma. Srdcem ovládacího rozhraní je systém Ford Convers+ s velkým displejem a panelem tlačítek audio soustavy, telefonu a nastavení vozidla. Ergonomické kolébkové přepínače na volantu umožňují řidiči snadnou a intuitivní obsluhu všech důležitých funkcí.

Systém Ford Convers+, známý z luxusních vozů Ford Mondeo, S-MAX a Galaxy, bude pro zákazníka v sektoru malých vozů kvalitativním skokem vpřed. Tato vyspělá technologie přitom nebude svázána s nejvyššími stupni výbavy. Ford předpokládá, že 85 % všech objednaných Fiest bude disponovat jedním ze dvou existujících provedení tohoto multifunkčního displeje.

Také soustava velkých otočných přepínačů uprostřed konzoly má původ v konceptu Verve. Trojice ovladačů, jejichž vzhled byl inspirován moderními sprchovými hlavicemi, je zasazena do panelu ve tvaru kosočtverce.

Další silnou stránkou nového Fordu Fiesta je konektivita. Odkládací přihrádka na středové konzole je jako dělaná pro přehrávače MP3 – nechybí zde konektor 3,5 mm („jack“) pro připojení vnějšího zdroje zvuku, USB port ani tradiční zásuvka na 12 voltů. Připojený přehrávač je tedy možné ovládat prostřednictvím palubního audio systému a zároveň ho dobíjet.

Jak je u modelů evropského Fordu zvykem, v nabídce výbavy na přání figuruje rovněž rozhraní Bluetooth® pro bezdrátové připojení mobilního telefonu a hlasové ovládání.

Odvážná, dynamická, sportovní

Nápadné barvy, dynamické tvary a ostře řezané linie nového Fordu Fiesta naznačují, jak silně koncept Verve ovlivnil podobu sériového vozu. V nové paletě vzrušujících, zářivých barev lze nalézt mimo jiné lak „Hot Magenta“ – sériovou analogií k odstínu, jímž byl nalakován třídveřový koncept Verve.

Atletický profil sériového vozu a jeho sebevědomý postoj neztratily nic z emocionální přitažlivosti konceptu. Napjaté plochy, odvážné linie a dynamické křivky jsou ve vzájemné harmonii a působí dojmem energie v pohybu. Agresivně tvarovaná kapota a blatníky dávají vozu optickou mohutnost, zatímco masivní mřížka chladiče ve tvaru lichoběžníku vizuálně podtrhuje jeho sportovní naturel. Rozměrné světlomety se táhnou daleko dozadu, téměř k A-sloupkům. V dolní části nárazníku se nacházejí oválné světlomety do mlhy ve chromovaných objímkách. Díky dynamicky klenuté linii střechy a klínovitému tvaru bočních oken působí nová Fiesta z profilu sportovně, téměř jako kupé, a to ve třídveřové i pětidveřové variantě.

Široké lemy blatníků dávají tušit dynamické schopnosti vozu, zejména v kombinaci s litými koly o průměru sedmnáct palců. Klenutá linie na zádi opticky spojuje sdružené zadní svítilny se střešním spoilerem, nesoucím třetí brzdové světlo s technologií LED. Vzhled samotných svítilen je opět silně inspirován konceptem Verve, což bezezbytku platí také o šípovitém tvaru zadního okna.

Podrobné technické údaje nového Fordu Fiesta budou zveřejněny na podzim 2008, před uvedením vozu na trh.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ford Mustang Mach-E má nové baterky a prodloužený dojezd

Ford Mustang Mach-E má nové baterky a...

Jmenuje se Mach-E a před čtyřmi lety přijel jako elektrická obdoba slavného Mustangu s majestátním předkem a specifickým zadkem. Nicméně s Mustangem toho má společného asi jako petrolejka a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě Dakaru osmé místo

Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě...

Pracovní týden začal pro závodníky 44. ročníku Dakaru pěkně zostra. Pořadatelé jim nachystali nejdelší kilometráž v podobě 830 kilometrů z nichž 395 bylo měřených. Šokem pro Martina...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Martin Prokop se i po třetí etapě Dakaru drží v TOP 10

Martin Prokop se i po třetí etapě...

Krátká a rychlá třetí etapa letošního Dakaru obnášela 255 měřených kilometrů v okolí bivaku v Al Qaisumah, když pořadatel musel kvůli zaplavenému maratonskému bivaku v Al Artawiyah změnit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na elektromobil v 87 letech, pořídil si Ford Mustang Mach-E

Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na...

Pedro García (87), který celý život jezdil s auty poháněnými spalovacím motorem, dokazuje, že na budoucnost není nikdy pozdě. Rozhodl se totiž přejít na elektrický pohon a pořídil si Mustang...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokopovi v druhé etapě Dakaru chyběla rychlost, průběžně je šestý

Prokopovi v druhé etapě Dakaru chyběla...

Do druhé etapy 44. ročníku Dakarské rally vstupovali Martin Prokop s Viktorem Chytkou z Benzina Orlen Teamu po excelentním vstupu do soutěže jako třetí nejlepší posádka celkové klasifikace...