Ford a Cosworth – logické spojení

Historie spolupráce Fordu a Cosworthu – to je vlastně historie evropského automobilového sportu v kostce, Když Cosworth v roce 1967 postavil převratný Fordův motor určený pro závody Grand Prix, který legendárního Jima Clarka již ve stejném roce dovezl až k vítězství v nezapomenutelné Velké ceně Holandska, znamenalo to vlastně převrat v pohledu na konstrukci tehdejšího závodního vozu F-1 a zejména jeho motoru.

Už úspěšný debut ve formuli jedna potvrdil Fordův netradiční, dynamický a kreativní pohled na konstrukci nejen závodních a sportovních, ale i běžných sériových vozů. Ve spolupráci s Cosworthem totiž Ford začal nečekaně vyvíjet i prvky určené právě jen pro sériově vyráběné automobily a překvapil tak motoristickou veřejnost celou řadou vysokovýkonných cestovních vozů. Tento trend pak pokračoval po celá tři desetiietí. Důkazem je třeba i skutečnost, že poslední generace Fordových motorů pro sériové vozy převzala mnoho komponentů elektronické řídící jednotky motoru z desetiválcového třílitrového agregátu Zetec – R V 10 Formula 1, jenž se stal zatim posledním Fordovým mistrem světa formule jedna. Navíc při vývoji tohoto závodního motoru inženýři Fordu a Cosworthu našli novou cestLI, jak výrazně snížit jeho vnitřní tření. Toto zlepšení se potom velice rychle objevilo v sériových motorech, kterým dopomohlo ke zvýšení výkonu i životnosti při současném snížení průměrné spotřeby.


Díky tomu se třeba dnešní Ford Fiesta 1,25 ZETEC SE 16 V může pochlubit vynikajícím motorem, kombinujícím vysoký výkon s přiznivým průběhem točivého momentu a nízkou spotřebou. Tento agregát nesporně patří k absolutní evropské špičce své třídy – a není divu: je v něm totiž použita spousta technických řešení, která dovezla vozy Benetton s Fordem ZETEC v zádi k titulu mistrů světa… A to je právě ideální příklad takzvaného transferu technologií Z motoristického sportu do sériové výroby, který je dnes jednou z podmínek rozsáhlých investic velkých firem třeba právě do Závodů F-1. Díky skutečnosti, Že Ford Motor Company je nyní stoprocentním majitelem společnosti Cosworth Racing, existuje jistota, že se nejnovější technologie osvědčené v extrémně náročném Závodním provozu budou v sériových vozech s modrobílým oválem ve znaku objevovat ještě častějí.


Celá společnost Cosworth Engineering group se – jak známo – před časem po uzavření smlouvy mezi koncerny VW a Vickers stalamajetkem německé automobilky Audi AG. Ford se však s Audi dohodl a odkoupil od něho Cosworth Racing, tedy právě tu část Cosworthu, se kterou již přes třicet let spolupracuje a která byla dosud jednou ze čtyř částí skupinyCosworth Engineering.


„Tato smlouva je výhodná pro všechny zúčastněné strany“, míní Martin Whitaker, šéf evropského sportovního oddělení Fordu. „Ford díky jí získal stoprocentní kontrolu nad svou sportovní odnoží, Audi připadly právě ty části Cosworthu, které potřebuje pro vývoj a výrobu sériových motorů – a Víckers dosáhl velmi rozumné ceny, kterou za jednotlivé části společnosti obdrží.


Motoristický sport znamená pro Ford mnohem více než jen propagační či marketingové cvičení. Sportovní programy jsou totiž propojeny prakticky se všemi důležitými odděleními firmy, sterá mají na jedné straně přístup ke všem poznatkům, jež sportovní aktivity přinášejí – a na straně druhé zase dávají k dispozici své poznatky a kapacity. Ford si dokonce před nedávnem své angažmá v motoristickém sportu a náklady na ně prověřil běžným auditem. Díky tomu se ukázalo, že se motoristický sport Fordu jednoduše řečeno velice vyplácí a že kromě jiného společnosti napomáhá nabízet tu nejvyspělejší techniku v každém nově vyrobeném voze. Kromě toho je také vývoj sportovní techniky a technologie ideálním prostředím pro výchovu mladých techniků a inženýrů. Ti se tu naučí rychle, správně a odpovědněrozhodovat a odevzdávat i podvelikým tlakem práci odvedenou dokonale a přesně v termínu: Velká cena totiž nepočká… Tyto zkušenosti pak mladá generace Fordových konstruktérů může velmi dobře zúročit i ve vývoji a výrobě sériových automobilů.


Poté, co se Cosworth Racing stal součástí společnosti Ford Motor Company, lze očekávat ještě aktivnější angažmá Fordu v motoristickém sportu. Je například vysoce pravděpodobné, že jakmile ve formuli jedna v roce 2000 Fordu vyprší exkluzivní smlouva na dodávku motorů, uzavřenás týmem Stewart, bude okruh spolupracujících týmů rozšířen. Stejně tak se počítá s pokračováním dodávek tzv. „motorů pro zákazníky“, s nimiž v současné době jezdí týmy Minardi a Tyrrel.


Ford však hodlá své nové odnoži, společnosti Coswort Racing také ponechat potřebnou svobodu pro původní vlastní vývojové i obchodní aktivity, podobně jako je tomu u dalších firem ve Fordově vlastnictví, např. Aston – Martin či Jaguar.


Coswort Racing, nová odnož Fordu, byla až dosud jednou ze čtyř firem sdružených do skupiny Cosworth Engineering group. Jejím sídlem zůstane i po stoprocentním převzetí Fordem Northampton ve Velké Británii, zatímco společnost Cosworth Racing lne., specializovaná na vývoj a výrobu motorů pro americkou formulovou sérii CART, bude i nadále působit v kalifornském Los Angeles.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ford Mustang Mach-E má nové baterky a prodloužený dojezd

Ford Mustang Mach-E má nové baterky a...

Jmenuje se Mach-E a před čtyřmi lety přijel jako elektrická obdoba slavného Mustangu s majestátním předkem a specifickým zadkem. Nicméně s Mustangem toho má společného asi jako petrolejka a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě Dakaru osmé místo

Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě...

Pracovní týden začal pro závodníky 44. ročníku Dakaru pěkně zostra. Pořadatelé jim nachystali nejdelší kilometráž v podobě 830 kilometrů z nichž 395 bylo měřených. Šokem pro Martina...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Martin Prokop se i po třetí etapě Dakaru drží v TOP 10

Martin Prokop se i po třetí etapě...

Krátká a rychlá třetí etapa letošního Dakaru obnášela 255 měřených kilometrů v okolí bivaku v Al Qaisumah, když pořadatel musel kvůli zaplavenému maratonskému bivaku v Al Artawiyah změnit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na elektromobil v 87 letech, pořídil si Ford Mustang Mach-E

Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na...

Pedro García (87), který celý život jezdil s auty poháněnými spalovacím motorem, dokazuje, že na budoucnost není nikdy pozdě. Rozhodl se totiž přejít na elektrický pohon a pořídil si Mustang...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokopovi v druhé etapě Dakaru chyběla rychlost, průběžně je šestý

Prokopovi v druhé etapě Dakaru chyběla...

Do druhé etapy 44. ročníku Dakarské rally vstupovali Martin Prokop s Viktorem Chytkou z Benzina Orlen Teamu po excelentním vstupu do soutěže jako třetí nejlepší posádka celkové klasifikace...