Firmy požadují omezení nové legislativy zvyšující náklady.

Sdružení automobilového průmyslu (Sdružení AP) uspořádalo 10. října 2008 tiskovou konferenci k současné situaci automobilového průmyslu a k výsledkům výroby motorových vozidel v ČR za tři čtvrtletí tohoto roku.

Prezident Sdružení AP Martin Jahn uvedl, že za podmínek snížené možnosti financování nákupu nových automobilů a při ochlazování hospodářského růstu dochází ke snížení poptávky po nových vozech.

Probíhají odvolávky zakázek zejména v oblasti západní Evropy. Očekává se, že výroba českých finálních výrobců v roce 2008 v porovnání s rokem 2007 stoupne pouze o 4 až 5 %, přičemž původní předpoklad se pohyboval mezi 8 až 10 %. V roce 2009 bude zřejmě pokračovat stagnace na trzích a od roku 2010 by se měla situace vrátit do normálního stavu. Různé trhy se chovají různě. V nejbližších měsících dojde pravděpodobně k propadu prodejů v západní Evropě, ve střední Evropě je stále mírný růst, v Rusku se očekává stagnace, maximálně nárůst prodejů na úrovni 5 % (původní předpoklad až 30% růst).

Přesto se v ČR očekává meziroční nárůst výroby osobních automobilů i v roce 2009, jelikož naběhne výroba v Hyundai Nošovice a TPCA Czech plánuje zvýšení kapacit. Na českém trhu, vzhledem k dosud stálé nízké obnově vozového parku, se předpokládá nárůst prodejů nových osobních automobilů ve výši kolem 5 %.

Viceprezident Sdružení AP Pavel Juříček (Brano Group) uvedl, že dopady současné hospodářské a finanční situace zasahují ve větší míře dodavatelský průmysl, který vytváří přes 55 % objemu produkce českého automobilového průmyslu. Ti výrobci dílů, kteří dodávají především českým finalistům, přitom mají relativně menší problémy, protože tuzemští klíčoví producenti buď omezují produkci oproti plánu na rok 2008 jen mírně (Škoda Auto) nebo ji dokonce zvyšují (TPCA Czech). Situace v západní Evropě a v USA je mnohem závažnější. Za těchto okolností opět nabývá na důležitosti problematika silné koruny, která v těchto teritoriích snižuje konkurenceschopnost českých dodavatelů. Jejich zahraniční partneři dávají mnohdy přednost svým domácím dodavatelům (paradoxně i za cenu vyšších nákladů z důvodu udržení zaměstnanosti) nebo intenzivně hledají producenty v nízkonákladových zemích. Obtížnou situaci dodavatelů, zejména pokud jsou orientováni na vozy určené americké trhy (zde dochází ke 30 – 40% snižování poptávky), potvrdil i viceprezident Sdružení AP Oldřich Svoboda (Hella Autotechnik).

Prezident Sdružení AP Martin Jahn konstatoval, že český automobilový průmysl byl 15 let motorem ekonomického rozvoje ČR, přičemž cykličnost vývoje v tomto oboru je po určitém období růstu normálním jevem. Automobily, jak osobní, tak nákladní vozy či autobusy, jsou komodita, kterou je zákazník schopen si odříci jen krátkodobě.

Dále byly prezentovány odhady roční produkce celého českého autoprůmyslu pro rok 2008. V roce 2007 činily celkové tržby členů Sdružení AP 641 miliard Kč, pro letošní rok se předpokládal nárůst o cca 10 %. V souvislosti se současnou hospodářskou recesí je nutno tento odhad pro rok 2008 korigovat na cca 5 %, přičemž zhruba stejné hodnoty jako v roce 2008 bude dosaženo i v roce 2009. Firmy musí flexibilně reagovat, vyrábět „na sklad“ již není ekonomicky udržitelné. Zákonitě dojde k omezování zaměstnanosti Ze 130 000 zaměstnanců Sdružení AP se nyní uvažuje s uvolněním cca 2 500 až 3 500 osob. Týká se to prakticky jen agenturních zaměstnanců. Rozhodně si budou firmy udržovat kvalifikované zaměstnance, techniky, pracovníky vývoje apod.

V souvislosti s tím představitelé automobilového průmyslu očekávají flexibilní jednání a vstřícný přístup a pochopení odborových svazů, hlavně pokud se týká vyjednávání o mzdových požadavcích na příští rok.

Viceprezident Sdružení AP Jiří Černý (TPCA Czech) dále uvedl, že automobilový průmysl je silný nejen v ČR, ale jedná se o nesmírně důležitý obor v rámci celé Evropské unie. Proto po české vládě nepožadujeme žádné zvláštní výhody, ale vytváření přijatelných podmínek pro podnikání v ČR i v mezinárodním kontextu. Toto by mělo být i jedním z témat nadcházejícího českého předsednictví EU.

Za této situace představitelé Sdružení AP vyzvali Vládu ČR i orgány EU, aby po dobu probíhající ekonomické recese dočasně pozastavily přípravu a schvalování takových legislativních norem, které by firmám autoprůmyslu (a nejen jim, ale celé podnikatelské sféře) v této době přinesly další zvyšování nákladů (chemická legislativa, snižování emisí CO2, omezování průmyslově právní ochrany vnějších dílů vozidel, v ČR pak celoroční páteční omezení jízd kamiónů a další). Firmy nyní potřebují především klid na práci a na řešení vlastních problémů plynoucích především ze snížené poptávky, větší opatrnosti bankovního sektoru při poskytování úvěrů, vývoje kursu Kč vůči euro a neexistence termínu vstupu ČR do eurozóny. V této souvislosti opakovaně upozorňujeme, že neexistence termínu pro přijetí eura začíná vážně ohrožovat investiční záměry zahraničních společnosti v ČR v oblasti vývoje, technologických inovací a výroby výrobků s vysokou přidanou hodnotou.

Stávající situace by mohla být i impulsem, aby česká vláda konečně přijala opatření k obnově vozového parku v České republice. Jedná se například o omezení dovozů starších neekologických a bezpečnostně nevyhovujících ojetých automobilů do ČR. Pracovní skupina vytvořená na MD ČR usnesením vlády ČR, jejímž členem je i zástupce Sdružení AP, již prakticky ukončila svou činnost, základní principy byly touto skupinou navrženy a bylo by možno přistoupit k jejich realizaci.

Ředitelka ZAP SR Mária Nováková v rámci odpovědí na dotazy sdělila, že situace na Slovensku je velmi obdobná jako v ČR. Pozitivní je přijetí eura v SR od 1.1.2009. Slovenští finální výrobci v roce 2008 budou mít meziroční nárůst 8 až 10 %. Výroba v závodech KIA Žilina a PSA Trnava roste, mírné kolísání je zaznamenáno u VW Bratislava. Dodavatelé do uvedených závodů nemají problémy. Omezení výroby zasahuje dodavatele automobilových dílů do západní Evropy. Celkově však slovenský automobilový průmysl očekává v roce 2008 růst produkce i tržeb.

Závěrem byly sděleny základní údaje o výrobě vozidel v ČR za 1. až 3. čtvrtletí 2008 (podrobněji uvedeny v následujícím článku).

Ing. Antonín Šípek, ředitel sekretariátu

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Češi stále riskují: Nejčastější příčiny nehod jsou rychlost, nepozornost a nedání přednosti

Češi stále riskují: Nejčastější...

Ve Spojeném království právě probíhá Road Safety Week (letos od 16. do 22. 11.), týden věnovaný prevenci a bezpečnosti silničního provozu. Do jednotlivých aktivit se zapojují partneři...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové Renault Clio: Malý městský švihák startuje na 430 tisících

Nové Renault Clio: Malý městský...

Šestá generace Renaultu Clio přijíždí do Česka. Odvážnější design, chytřejší technologie a hybrid, který zvládne 80 % městské jízdy na elektřinu. Renault vzal své ikonické Clio a dal...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Na Olympu se usadil BYD: Jak se nabíjí výkonem 1 megawatt?

Na Olympu se usadil BYD: Jak se nabíjí...

Když se dnes mluví o elektrické mobilitě, BYD stojí na vrcholku hory a vyhlíží celé odvětví z výšky. Není to náhoda – a už vůbec ne trik. Tahle technologická mašina o 120 000...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - CUPRA vypouští bestii: Leon VZ TCR přináší závodní adrenalin na běžné silnice

CUPRA vypouští bestii: Leon VZ TCR...

Závodní okruhy mají nového vyslance – a míří rovnou do ulic. CUPRA představuje Leon VZ TCR, nejsilnější Leon s pohonem předních kol v historii. Limitovaná edice pro pouhých 499 řidičů...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Peugeot Polygon: Když volant není volant a auto má duši z budoucnosti

Peugeot Polygon: Když volant není volant...

Peugeot odhalil koncepční vůz Polygon – plně funkční prototyp, který mění samotnou podstatu řízení. S revolučním volantem Hypersquare, elektronickým řízením Steer-By-Wire a překvapivě...