Evropský výzkumný projekt OpEneR představuje řešení, která mají zvýšit dojezd elektromobilů a hybridních automobilů a snížit jejich spotřebu energie až o 36 %

Závěrečné hodnocení evropského výzkumného projektu OpEneR proběhlo ve dnech 17.—18. července ve španělském městě Vigo.

Byly na něm představeny

– společně vyvinuté strategie řízení a podpůrné systémy řízení, které mají v budoucnu výrazně zlepšit účinnost a bezpečnost elektromobilů a hybridních automobilů. Toto zlepšení účinnosti přispěje k uvolnění trhu s elektromobily a hybridními automobily, jimž se díky tomu zvýší dojezd, aniž by bylo nutné používat větší baterii. Technici a výzkumníci pracovali na zdokonalení elektrické pohonné jednotky, systému rekuperace energie při brzdění, navigačního systému a čidel emisí škodlivin a funkcí, které tyto jednotlivé části propojují. Dva zcela provozuschopné elektromobily, které sestrojili, již prokázaly potenciál úspor při řízení v reálných podmínkách.

Projekt OpEneR (Optimal Energy Consumption and Recovery)

– byl spuštěn v květnu 2011. Partnery projektu jsou rakouský výrobce pohonných jednotek AVL List GmbH, Galicijský institut pro výzkum automobilových technologií (CTAG) ve Španělsku, Výzkumné středisko pro informatiku (FZI) v Karlsruhe v Německu, druhý největší výrobce automobilů v Evropě PSA Peugeot Citroën a němečtí výrobci příslušenství do automobilů Robert Bosch GmbH a Robert Bosch Car Multimedia GmbH. Jde o evropský výzkumný projekt v rámci 7. rámcového programu EU, na němž se finančně podílí Evropská komise (generální ředitelství Komunikační sítě, obsah a technologie). Projekt, který měl k dispozici celkový rozpočet ve výši 7,74 milionů €, z toho 4,4 mil. € ve formě dotací, řídil koncern Bosch.

Jedním z cílů projektu byl tzv. „écouroutage“

– výpočet optimální trasy pro elektromobil. Navigační systém při něm neustále zohledňuje reálné chování vozu z hlediska spotřeby energie. Testy ukázaly, že úspory energie mohou dosáhnout až 30 % za cenu prodloužení času jízdy o méně než 14 %. Používání zkratek při jízdách ve městě výrazně zvyšuje účinnost.

Různá řešení pro efektivnější řízení

Již dlouhou dobu je všeobecně známo, že nejúčinnějším způsobem ke snížení spotřeby vozidla je proaktivní chování. Tempomat (ACC, Adaptive Cruise Control) byl proto speciálně přizpůsoben ekonomickému stylu jízdy. Bohatší kartografické údaje navíc obsahují informace o stoupání, klesání a omezení rychlosti a systém komunikující s infrastrukturou informuje řidiče o semaforech. Tyto údaje vytváří elektronický koncept, který může ještě více optimalizovat ACC a funkci „coasting“(volnoběh), jež řidiči radí, kdy má uvolnit pedál akcelerátoru, když se přiblíží k obydlené části nebo jiné oblasti s omezenou rychlostí. Převodovka se přepne do neutrálu a lépe se využívá dynamika vozidla.

Intuitivní rozhraní člověk-stroj a inovativní místo řidiče s volně programovatelným displejem TFT jsou navrženy tak, aby se co nejvíce usnadnilo čtení relevantních informací. Bohatší kartografické údaje navíc zajišťují podstatně přesnější a pro řidiče transparentní výpočet dojezdu.

Dalším velkým cílem bylo určení optimální interakce

– mezi pohonným ústrojím a systémem rekuperace brzdné energie. Pro optimalizaci této rekuperace vybavili technici oba předváděcí vozy Peugeot 3008 e-4WD elektromechanickým brzdovým asistentem Bosch iBooster a stabilizačním systémem ESP®, speciálně upraveným pro elektromobily. Pohonné ústrojí se skládá ze dvou elektromotorů – každý pohání jednu nápravu – které se používají jak pro pohon, tak pro rekuperaci energie. Partneři vyšli z tohoto technického základu a vyvinuli inovační strategie rekuperace energie, zejména díky rozdělení brzdné síly mezi přední a zadní kola, čímž se optimalizuje míra rekuperace i stabilita vozidla.

Tým při procesu vývoje využil pokročilé simulační techniky umožňující zejména provádět realistické interakce mezi vozidlem a jeho prostředím. Použitý integrovaný přístup umožnil urychlit přesun vyspělých funkcí a jejich simulací k pozdějším fázím vývoje a ověřování na zkušebním zařízení určeném pro pohonné jednotky AVL InMotion ™.

S tím, jak byly do obou prototypů tyto funkce postupně začleňovány

– prováděly se nejrůznější testy. Měřilo se zlepšení účinnosti, a to za pomoci simulačních nástrojů a testovacích zařízení AVL, Bosch a FZI i soukromých testovacích tratí Bosch a CTAG a veřejného silničního koridoru CTAG. Ve srovnání s typickým sportovním řízením vedly strategie ke snížení spotřeby energie o 27–36 %, přičemž dráha se prodloužila o 8–21 %, podle toho, jak řidič dodržoval poskytnutá doporučení. Přibližně 5 procentních bodů úspory energie přineslo inteligentní rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní elektromotory, které nemá žádný vliv na dobu jízdy.

Skupina PSA Peugeot Citroën

Skupina PSA Peugeot Citroën, za kterou stojí dvě světově proslulé značky Peugeot a Citroën, prodala po celém světě v roce 2013 celkem 2,8 milionu vozů, z toho 42 % mimo Evropu. Jako druhý největší výrobce automobilů v Evropě dosáhla skupina v roce 2013 obratu 54 miliardy eur. Skupina PSA Peugeot Citroën je evropským lídrem z hlediska emisí CO2, průměrné emise CO2 v roce 2013 činily 115,9 g/km. Skupina PSA Peugeot Citroën je obchodně přítomna ve 160 zemích. Její aktivity zahrnují i financování (Banque PSA Peugeot Citroën Finance) a výrobu automobilového příslušenství (Faurecia).

Více informací naleznete na psa-peugeot-citroen.com

 

 

 

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
CARNOVA s.r.o.
Hněvkovského 603/81, 617 00 - Brno
543 420 720
brno@carnova.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výrazná osobnost české hudební scény jezdí výrazným vozem

Výrazná osobnost české hudební scény...

Značka DS uvádí na trh nový atraktivní model, kompaktní prémiové SUV, DS 7 CROSSBACK. Jeho prvním uživatelem se stal houslový virtuos Jaroslav Svěcený, který si klíčky od tohoto luxusního...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - FERNANDO COSTA VYSTAVUJE V DS WORLD PARIS PO BOKU NOVÉHO VOZU DS 3 CROSSBACK

FERNANDO COSTA VYSTAVUJE V DS WORLD PARIS...

Showroom DS World  Paris se od 26. října mění na galerii moderního umění, která bude hostit  Fernanda Costu. Bude zde vystavena celá série děl tohoto sochaře používajícího pro tvorbu metodu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - DS AUTOMOBILES ZVE K NÁVŠTĚVĚ PAŘÍŽSKÉHO AUTOSALONU

DS AUTOMOBILES ZVE K NÁVŠTĚVĚ...

Ať jste kdekoliv, společnost DS Automobiles vás zve na návštěvu svého stánku v Pavilonu 1 na pařížském autosalonu. Až do 14. října je možné na internetu absolvovat virtuální návštěvu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - DS 7 CROSSBACK E-TENSE 4×4: VYSOCE VÝKONNÝ HYBRID BY DS

DS 7 CROSSBACK E-TENSE 4×4: VYSOCE...

Společnost DS Automobiles potvrzuje svou nabídkou výkonného hybridního motoru v segmentu kompaktních SUV, konkrétně u vozu DS 7 Crossback, že z hlediska technologického pokroku stojí na špici....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - DS 3 CROSSBACK: IKONA STYLU HI-TECH

DS 3 CROSSBACK: IKONA STYLU HI-TECH

  Krásně vypracovaný vzhled a nevídané proporce, 100 % spalovací i 100 % elektrická varianta, exkluzivní inovace a jedinečná elegance… vůz DS 3 CROSSBACK posouvá hranice. Nová...