Evropský výzkumný projekt OpEneR představuje řešení, která mají zvýšit dojezd elektromobilů a hybridních automobilů a snížit jejich spotřebu energie až o 36 %

Závěrečné hodnocení evropského výzkumného projektu OpEneR proběhlo ve dnech 17.—18. července ve španělském městě Vigo.

Byly na něm představeny

– společně vyvinuté strategie řízení a podpůrné systémy řízení, které mají v budoucnu výrazně zlepšit účinnost a bezpečnost elektromobilů a hybridních automobilů. Toto zlepšení účinnosti přispěje k uvolnění trhu s elektromobily a hybridními automobily, jimž se díky tomu zvýší dojezd, aniž by bylo nutné používat větší baterii. Technici a výzkumníci pracovali na zdokonalení elektrické pohonné jednotky, systému rekuperace energie při brzdění, navigačního systému a čidel emisí škodlivin a funkcí, které tyto jednotlivé části propojují. Dva zcela provozuschopné elektromobily, které sestrojili, již prokázaly potenciál úspor při řízení v reálných podmínkách.

Projekt OpEneR (Optimal Energy Consumption and Recovery)

– byl spuštěn v květnu 2011. Partnery projektu jsou rakouský výrobce pohonných jednotek AVL List GmbH, Galicijský institut pro výzkum automobilových technologií (CTAG) ve Španělsku, Výzkumné středisko pro informatiku (FZI) v Karlsruhe v Německu, druhý největší výrobce automobilů v Evropě PSA Peugeot Citroën a němečtí výrobci příslušenství do automobilů Robert Bosch GmbH a Robert Bosch Car Multimedia GmbH. Jde o evropský výzkumný projekt v rámci 7. rámcového programu EU, na němž se finančně podílí Evropská komise (generální ředitelství Komunikační sítě, obsah a technologie). Projekt, který měl k dispozici celkový rozpočet ve výši 7,74 milionů €, z toho 4,4 mil. € ve formě dotací, řídil koncern Bosch.

Jedním z cílů projektu byl tzv. „écouroutage“

– výpočet optimální trasy pro elektromobil. Navigační systém při něm neustále zohledňuje reálné chování vozu z hlediska spotřeby energie. Testy ukázaly, že úspory energie mohou dosáhnout až 30 % za cenu prodloužení času jízdy o méně než 14 %. Používání zkratek při jízdách ve městě výrazně zvyšuje účinnost.

Různá řešení pro efektivnější řízení

Již dlouhou dobu je všeobecně známo, že nejúčinnějším způsobem ke snížení spotřeby vozidla je proaktivní chování. Tempomat (ACC, Adaptive Cruise Control) byl proto speciálně přizpůsoben ekonomickému stylu jízdy. Bohatší kartografické údaje navíc obsahují informace o stoupání, klesání a omezení rychlosti a systém komunikující s infrastrukturou informuje řidiče o semaforech. Tyto údaje vytváří elektronický koncept, který může ještě více optimalizovat ACC a funkci „coasting“(volnoběh), jež řidiči radí, kdy má uvolnit pedál akcelerátoru, když se přiblíží k obydlené části nebo jiné oblasti s omezenou rychlostí. Převodovka se přepne do neutrálu a lépe se využívá dynamika vozidla.

Intuitivní rozhraní člověk-stroj a inovativní místo řidiče s volně programovatelným displejem TFT jsou navrženy tak, aby se co nejvíce usnadnilo čtení relevantních informací. Bohatší kartografické údaje navíc zajišťují podstatně přesnější a pro řidiče transparentní výpočet dojezdu.

Dalším velkým cílem bylo určení optimální interakce

– mezi pohonným ústrojím a systémem rekuperace brzdné energie. Pro optimalizaci této rekuperace vybavili technici oba předváděcí vozy Peugeot 3008 e-4WD elektromechanickým brzdovým asistentem Bosch iBooster a stabilizačním systémem ESP®, speciálně upraveným pro elektromobily. Pohonné ústrojí se skládá ze dvou elektromotorů – každý pohání jednu nápravu – které se používají jak pro pohon, tak pro rekuperaci energie. Partneři vyšli z tohoto technického základu a vyvinuli inovační strategie rekuperace energie, zejména díky rozdělení brzdné síly mezi přední a zadní kola, čímž se optimalizuje míra rekuperace i stabilita vozidla.

Tým při procesu vývoje využil pokročilé simulační techniky umožňující zejména provádět realistické interakce mezi vozidlem a jeho prostředím. Použitý integrovaný přístup umožnil urychlit přesun vyspělých funkcí a jejich simulací k pozdějším fázím vývoje a ověřování na zkušebním zařízení určeném pro pohonné jednotky AVL InMotion ™.

S tím, jak byly do obou prototypů tyto funkce postupně začleňovány

– prováděly se nejrůznější testy. Měřilo se zlepšení účinnosti, a to za pomoci simulačních nástrojů a testovacích zařízení AVL, Bosch a FZI i soukromých testovacích tratí Bosch a CTAG a veřejného silničního koridoru CTAG. Ve srovnání s typickým sportovním řízením vedly strategie ke snížení spotřeby energie o 27–36 %, přičemž dráha se prodloužila o 8–21 %, podle toho, jak řidič dodržoval poskytnutá doporučení. Přibližně 5 procentních bodů úspory energie přineslo inteligentní rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní elektromotory, které nemá žádný vliv na dobu jízdy.

Skupina PSA Peugeot Citroën

Skupina PSA Peugeot Citroën, za kterou stojí dvě světově proslulé značky Peugeot a Citroën, prodala po celém světě v roce 2013 celkem 2,8 milionu vozů, z toho 42 % mimo Evropu. Jako druhý největší výrobce automobilů v Evropě dosáhla skupina v roce 2013 obratu 54 miliardy eur. Skupina PSA Peugeot Citroën je evropským lídrem z hlediska emisí CO2, průměrné emise CO2 v roce 2013 činily 115,9 g/km. Skupina PSA Peugeot Citroën je obchodně přítomna ve 160 zemích. Její aktivity zahrnují i financování (Banque PSA Peugeot Citroën Finance) a výrobu automobilového příslušenství (Faurecia).

Více informací naleznete na psa-peugeot-citroen.com

 

 

 

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Autocentrum BARTH a.s.
Bratří Štefanů 985, 500 03 - Hradec Králové
494 945 105
autocentrum@autocentrum.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - CITROËN NOMINOVAL PILOTY PRO SEZONU 2018

CITROËN NOMINOVAL PILOTY PRO SEZONU 2018

Kompletní program mistrovství světa čeká z Citroën Total Abu Dhabi World Rally Teamu Krise Meeka, Craig Breen pojede za volantem C3 WRC na deseti podnicích a Khalid Al Qassimi má naplánovánu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Skupina  přichází v rámci evropského konsorcia EU-LIVE s lehkým elektromobilem

Skupina přichází v rámci evropského...

Evropské konsorcium EU-LIVE Efficient Urban Light VEhicle sdružuje 12 partnerů ze 6 zemí, z nichž je skupina PSA jediným výrobcem automobilů. Lehký elektromobil, jehož tvar se podobá tříkolce,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - SHOWROOMY CITROËN: PROBÍHAJÍCÍ TRANSFORMACE!

SHOWROOMY CITROËN: PROBÍHAJÍCÍ...

Citroën v rámci své modernizace prochází kompletní transformací, která se netýká jen obnovy nabídky vozů, ale také všeho dalšího, s čím se zákazníci potkávají, počínaje...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - NOVÉ KOMPAKTNÍ SUV CITROËN C3 AIRCROSS OSLAVUJE KOUZLO VÁNOC V OBCHODNÍM DOMĚ PRINTEMPS NA BULVÁRU HAUSSMANN

NOVÉ KOMPAKTNÍ SUV CITROËN C3 AIRCROSS...

Citroën se spojil s obchodním domem Printemps, aby společně s ním oslavil Vánoce. V 11 výkladních skříních na pařížském bulváru Haussmann – se vypráví vánoční pohádka, která zve...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Opel/Vauxhall vyráží s plánem PACE! směrem k ziskové, elektrické a globální budoucnosti

Opel/Vauxhall vyráží s plánem PACE!...

Michael Lohscheller, generální ředitel společnosti Opel Automobile, včera oznámil strategický plán PACE!, jehož cílem je obnovit finanční základy podniku a zajistit udržitelnou...