Eklundův úspěch na Pikes Peak

V roce 1999 vybojoval švédský jezdec Per Eklund pro automobilku Saab evropský titul v rallycrossu a ta se odvděčila tím, že mu umožnila splnit jeho dávný sen – startovat ve slavném závodě do vrchu Pikes Peak.

V roce 1915 nechal milionář Spencer Penrose postavit na samý vrchol hory Pikes Peak (pojmenované podle svého objevitele poručíka Zebulona Pikea) horskou „dálnici“, na níž o rok později uspořádal závod do vrchu. Tehdejší vítěz potřeboval na zdolání 21 minut. Ačkoliv Pikes Peak v pohoří Rocky Mountains nepatří svojí výškou 4301 m n.m. mezi nejvyšší, přesto je slavný. Zdejší závod do vrchu je druhým nejstarším motoristickým podnikem Ameriky.


Letos se jel 78.ročník. Start je ve výšce 1450 metrů a po projetí 156 zatáček se po dvaceti kilometrech vyšplhá do cíle ve výšce 4301 m. Automobily nejrůznějších kategorií včetně dvoumotorových monster, bugin, trucků, pikapů atd. se v přímých úsecích řítí po prašné cestě bez svodidel a lemované hlubokými srázy, rychlostí 160 km/h i vyšší. V roce 1987 vyždímal Walter Röhrl s Audi quattro S1 rychlost 196 km/h. Závodníky před nebezpečím ochraňuje kněz, bez něhož a jeho modliteb by pořadatel závod ani neodstartoval. Snad právě proto pouze jeden pád do propasti skončil smrtí.


Letos se na trati objevil poprvé i bývalý švédský soutěžák a dnes jeden z nejlepších rallycrossových jezdců Per Eklund a hned vyhrál kategorii „Open“, když se Saabem 9-3 Vignette projel trať za 11.21.58 min, což stačilo zároveň na druhé celkové místo za domácím Larry Raglandem, který kopec pokořil za 11.17.66 min. Ten startoval na pětilitrovém osmiválci GMC Envoy.


Eklundův úspěch na Pikes Peak

Po úspěšném vystoupení Per Eklund prohlásil: „V mé 36leté kariéře bylo mým snem zde zvítězit. Letos jsem vyhrál otevřenou třídu, příští rok bych rád zaútočil na absolutní vítězství a také na rekordní čas 10.04.06 novozélandského jezdce Rod Millena“.

Saab 9-3 byl vyladěn na výkon 750 k, kterého však dosahuje 1000 kg těžký vůz ve spodní části tratě. Směrem k cíli totiž vzduch postupně řídne, což snižuje výkon zhruba na 400 až 450 k v nadmořské výšce kolem 4000 metrů. „Závod mně odjakživa přitahoval, věděl jsem, že to musím jednou v životě zkusit. Proto jsem mu dal přednost před rallycrossem. Abyste uspěli, tak musíte být dobrým přítelem Pána Boha. Od třech tisíc metrů už nerostou žádné stromy a tak při rychlosti 200 km/h jen těžko odhadujete kam vlastně trať vede.“


Per Eklund, který 26.června oslavil 56.narozeniny, začal svoji kariéru už v polovině 60.let. V letech 1970 až 77 byl továrním jezdcem Saabu, s jehož modelem 96 V4 získal první úspěchy ve světových rallye. Patří mezi nejvšestrannější soutěžní jezdce, který dokázal zajet výborný výsledek na vozech mnoha značek. Za všechny jmenujme např.Saab 99, Porsche 911 a Carrera, Triumph TR 7, Fiat Ritmo, Lancia Stratos, Datsun 160 J a March, Toyota Celica, VW Golf, Subaru Legacy, MG Metro 6R4, Audi Quattro, Peugeot 205, Nissan 200 SX, Lancia Delta atd.


Mezi největší úspěchy ve světových rallye patří mj. vítězství ve Švédsku 76, druhá místa ze Švédska 73, Pobřeží slonoviny 81,Portugalska 82, Nového Zélandu 82 nebo zelené věnce z Alpenfahrt 72 a 73, 1000 jezer 80, Pobřeží slonoviny 83, RAC 84, Safari 88 a 89 a tak bychom mohli ve výčtu úspěchů pokračovat dál.


Evropskému rallycrossu se věnoval už v jeho začátcích v polovině 70.let, od roku 1993 jej jezdí pak pravidelně. Nejdříve se Subaru Legacy, v letech 1994 až 96 zkoušel štěstí s Imprezou a nyní je čtvrtým rokem věrný Saabu. V dosavadních osmi ročnících nikdy neskončil horší než šestý, v roce 98 byl třetí a loni korunoval své řidičské umění zaslouženým titulem.

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

Kontakt:
ARAVER CZ s.r.o.
Na Zerzavici 1946, 686 01 - Uherské Hradiště
572 433 315
dostalek.jiri@araver.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Auto Jarov
Osiková 2, Praha 3, 130 00
251 002 288
seat@autojarov.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stanislav Gálik se stal výkonným ředitelem inovací společnosti AAA AUTO

Stanislav Gálik se stal výkonným...

Praha, 2. února 2018 – Společnost AAA AUTO včera oficiálně uvedla novou značku AuresLab, pod kterou sjednotila veškeré inovace, na kterých pracuje. Inovační centrum povede Stanislav Gálik,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Generátor dálkových autoovladačů KD-900 se čtečkou frekvencí

Generátor dálkových autoovladačů...

Zabýváte se výrobou autoklíčů a pracujete s dálkovými ovladači? Pak jistě víte, že vybavení kvalitními a moderními přístroji může značně ulehčit práci každému klíčaři. Takovým...