Dopravní značka „Zimní výbava“ tentokrát ve vztahu k nákladní a autobusové dopravě

Od 1. července letošního roku je v platnosti nová vyhláška č. 202/2008 Sb., která nově zavádí dvě příkazové dopravní značky: „Zimní výbava“ a „Zimní výbava – konec“. Na co hlavně by si v souvislosti s touto novinkou měli dát řidiči nákladních vozidel a autobusů pozor?

Vyhláška uvádí v platnost dvě nové příkazové dopravní značky:

Dopravní značka „Zimní výbava“ tentokrát ve vztahu k nákladní a autobusové dopravě
Dopravní značka „Zimní výbava“ tentokrát ve vztahu k nákladní a autobusové dopravě

1) „Zimní výbava“ – tato značka přikazuje řidiči nákladního vozidla či autobusu o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3 500 kg pokračovat v jízdě jen za použití zimních pneumatik s hloubkou dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 6 mm na všech hnacích kolech, přičemž použití zimních pneumatik může být nahrazeno použitím sněhových řetězů.

2) „Zimní výbava–konec“ – tato značka ukončuje platnost příkazové dopravní značky „Zimní výbava“.

Platnost dopravní značky „Zimní výbava“

Obecně dopravní značka „Zimní výbava“ platí v období od 1. listopadu do 30. dubna. Pod značkou však může být umístěna dodatková tabulka E 12 s uvedením odlišné úpravy doby platnosti. Příkaz použití zimní výbavy vyplývající z této dopravní značky nekončí vzdálenější hranicí nejbližší křižovatky, jak tomu bývá u většiny svislých dopravních značek, ale je ukončen až dopravní značkou „Zimní výbava – konec“.

Hloubka dezénových drážek

Dopravní značka „Zimní výbava“ tentokrát ve vztahu k nákladní a autobusové dopravě
Dopravní značka „Zimní výbava“ tentokrát ve vztahu k nákladní a autobusové dopravě
Dopravní značka „Zimní výbava“ tentokrát ve vztahu k nákladní a autobusové dopravě
Dopravní značka „Zimní výbava“ tentokrát ve vztahu k nákladní a autobusové dopravě

Nejvíce pozornosti v souvislosti se zavedením dopravní značky „Zimní výbava“ by měli řidiči věnovat hloubce dezénových drážek. Vyhláška č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, sice v § 21 „Kola, pneumatiky a protiskluzové řetězy“ říká: „… činná plocha pláště pneumatiky v provozu musí mít po celém obvodu a celé šíři vrchního běhounu jasně viditelný dezén s hloubkou hlavních dezénových drážek nebo zářezů u mopedů nejméně 1,0 mm a u vozidel ostatních kategorií nejméně 1,6 mm…“, nicméně ve vyhlášce č. 202/2008 Sb., která uvádí v platnost značku „Zimní výbava“, je uvedeno: „… přikazuje řidiči motorového vozidla pokračovat v jízdě jen za použití zimních pneumatik, a to u motorových vozidel o maximální přípustné hmotnosti nepřevyšující 3 500 kg s hloubkou dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm na všech kolech a u motorových vozidel o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3 500 kg s hloubkou dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 6 mm na všech hnacích kolech…“ Proto je potřeba, aby řidiči nákladních vozidel a autobusů kontrolovali hloubku dezénu svých zimních pneumatik a měli jistotu, že je hluboký minimálně 6 mm. Zejména ke konci období platnosti značky, které končí až 30. dubna, je potřeba hloubce dezénu věnovat patřičnou pozornost. Pokud řidič používá pneumatiky značek Goodyear či Dunlop, pak mu usnadní práci značka TWI (Tread Wear Indicator) umístěná na bočnici pneumatiky, která označuje místo, kde se má hloubka dezénu měřit.

„Chytré“ pneumatiky – ideální řešení pro dopravce

Sezonní přezouvání vozového parku je v případě nákladních vozidel a autobusů velmi náročné, nejen logisticky, ale i nákladově. To si dobře uvědomuje společnost Goodyear Dunlop Tires Czech, prodejce zimních nákladních pneumatik značek Goodyear a Dunlop, a proto již několik let nabízí dopravcům koncept „chytrých“ zimních pneumatik. „Zimní pneumatiky Goodyear a Dunlop jsou označovány za „chytré“ díky svému chytrému konstrukčnímu řešení. Pokud dopravce tyto zimní pneumatiky obuje na svá vozidla na podzim, tak během jejich zimního provozu proběhne pouze opotřebení speciálních záběrových lamel. Tím se pneumatiky postupně „změní“ na celoroční pneumatiky, které lze nadále používat i přes letní sezonu. Dopravcům tak odpadají starosti s přezutím a uskladněním pneumatik. Tento koncept „chytré“ pneumatiky nabízíme již několik let a dopravci si jej velmi pochvalují,“ vysvětluje Tomáš Vobr, vedoucí prodeje nákladních, FARM a OTR pneumatik, Goodyear Dunlop Tires Czech s. r. o.

V nabídce této společnosti jsou pneumatiky Goodyear Ultra Grip WTS pro řízené nápravy a WTD pro hnané nápravy, Dunlop SP362 pro řízené nápravy a Dunlop SP462 pro hnané nápravy.

„Určitě bych chtěl zdůraznit, že i na autobusech, kde se většinou používají vodící pneumatiky, je povinnost mít zimní pneumatiky. Obecně je nabídka zimních pneumatik pro vodící nápravu velmi malá, naše společnost však v tomto segmentu má zastoupení a dopravcům nabízí pneumatiky Goodyear Ultra Grip WTS a Dunlop SP362, které lze doporučit na záběrové pozice autobusů,“ dodává Tomáš Vobr.

V současné době probíhá akční nabídka zimních nákladních pneumatik značek Goodyear a Dunlop. Podrobné informace se zákazníci dozvědí u dealerů společnosti Goodyear Dunlop Tires Czech.

Goodyear

Goodyear je jedním z největších světových výrobců pneumatik. Společnost zaměstnává přibližně 70 000 pracovníků a své výrobky vyrábí ve více než 60 závodech ve 26 zemích světa.

Sortiment pneumatik Goodyear pro nákladní vozidla, autobusy a autokary zahrnuje přes 400 různých typů pneumatik ve více než 55 rozměrech. Pneumatikami Goodyear svá vozidla standardně vybavuje mnoho předních světových výrobců nákladních vozidel, včetně značek Volvo, Renault, Scania, DAF, MAN, Mercedes a Iveco. Goodyear také dodává pneumatiky všem významným výrobcům návěsů a přívěsů.

Díky programu Fleet First, do kterého patří servisní síť TruckForce, 24hodinová silničníasistenční služba Goodyear ServiceLine24h a elektronický systém řízení pneuhospodářství FleetOnlineSolutions™, poskytuje společnost Goodyear největší rozsah specializovaných služeb ve svém oboru.

Více informací naleznete na www.goodyearpneu.cz.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové Renault Clio: Malý městský švihák startuje na 430 tisících

Nové Renault Clio: Malý městský...

Šestá generace Renaultu Clio přijíždí do Česka. Odvážnější design, chytřejší technologie a hybrid, který zvládne 80 % městské jízdy na elektřinu. Renault vzal své ikonické Clio a dal...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Na Olympu se usadil BYD: Jak se nabíjí výkonem 1 megawatt?

Na Olympu se usadil BYD: Jak se nabíjí...

Když se dnes mluví o elektrické mobilitě, BYD stojí na vrcholku hory a vyhlíží celé odvětví z výšky. Není to náhoda – a už vůbec ne trik. Tahle technologická mašina o 120 000...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - CUPRA vypouští bestii: Leon VZ TCR přináší závodní adrenalin na běžné silnice

CUPRA vypouští bestii: Leon VZ TCR...

Závodní okruhy mají nového vyslance – a míří rovnou do ulic. CUPRA představuje Leon VZ TCR, nejsilnější Leon s pohonem předních kol v historii. Limitovaná edice pro pouhých 499 řidičů...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Peugeot Polygon: Když volant není volant a auto má duši z budoucnosti

Peugeot Polygon: Když volant není volant...

Peugeot odhalil koncepční vůz Polygon – plně funkční prototyp, který mění samotnou podstatu řízení. S revolučním volantem Hypersquare, elektronickým řízením Steer-By-Wire a překvapivě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - MG posiluje nabídku elektrického bestselleru: MG4 electric startuje na 589 900 kč

MG posiluje nabídku elektrického...

Společnost MG Motor Česká republika představuje mimořádnou akční nabídku na plně elektrický hatchback MG4 Electric, díky níž mohou zákazníci ušetřit až 190 000 Kč. Tento model se tak...