Denní svícení motorových vozidel snižuje počet usmrcených

Povinnost celoročního svícení byla na území ČR zavedena novelou Zákona o silničním provozu k 1. červenci 2006.

Česká republika se tak zařadila mezi šestnáct států EU,

které stanoví povinnost denního osvětlení vozidel celoročně, resp. při jízdě na pozemních komunikacích mimo obec či v zimním období.

Problematikou celodenního svícení vozidel se zabývají dopravní odborníci již od sedmdesátých let minulého století. Ve prospěch zavedení povinnosti celodenně osvětlit motorová vozidla hovoří především to, že řidiči díky zvětšení kontrastu mezi vozidlem a jeho okolím jej dokáží lépe zaregistrovat. Obecně pak platí, že osvětlená vozidla jsou mnohem lépe viditelná. Pozitivním efektem je rovněž to, že osvětlená vozidla se ostatním účastníkům silničního provozu zdají být blíže, než ve skutečnosti jsou.

Provedené výzkumy naznačují

nedostatečná viditelnost vozidel hraje roli až při 50 % nehod, ke kterým došlo za dne, u nehod na křižovatkách se uvádí až 80% podíl. V roce 2003 byla na základě zadání Evropské komise provedena analýza 41 studií zabývajících se dopadem denního svícení automobilů na nehodovost a rovněž tak 16 studií zaměřených na efekt denního svícení na účast motocyklů při nehodách. Byl učiněn závěr, že denní svícení snižuje výskyt nehod se zraněním o 3 – 12 %, u fatálních nehod se jednalo až o 15% redukci (přičemž závěry ETSC uvádějí potenciál snížit počet usmrcených až o 20 %). Celoevropsky tak může být ročně zachráněno bezmála 2 500 lidských životů.

Dopady při zavedení povinného svícení za dne za nesnížené viditelnosti podle některých zahraničních studií přináší snížení počtu:

  • dopravních nehod s účastí 2 a více vozidel o 10 až 22 %;
  • dopravních nehod s účastí 2 a více vozidel s usmrcením o 15 %;
  • dopravních nehod s účastí 2 a více vozidel s těžkým zraněním o 10 %;
  • dopravních nehod s účastí 2 a více vozidel s lehkým zraněním o 5 %;
  • dopravních nehod motocyklů s újmou na životě nebo zdraví o 5 až 10 %;
  • srážek vozidla s chodcem o 10 až 15 %.

Rovněž tak byl analyzován celkový ekonomický dopad denního svícení vozidel

– tj. byl zvážen poměr pozitivního dopadu snížení nehodovosti a ekonomických nákladů spojených s vyšší spotřebou vozidel, povinností častějšího měnění žárovek atp. Výsledek jasně hovoří ve prospěch denního svícení – poměr nákladů/přínosů (tzv. Cost Benefit Analysis) v případě používání žárovek činí 1:4,4, v případě použití LED osvětlení dokonce 1:6,4.

V Evropě pak nově schvalovaná osobní vozidla musejí být od 7. 2. 2011 vybavena systémem denního svícení. Tyto systémy mají oproti rozsvíceným tlumeným světlům jednoznačně přínos také ve snížení spotřeby elektrické energie. Uvádí se, že světla pro denní svícení spotřebují o 25 až 30 % méně energie než rozsvícená tlumená světla a v současnosti nejvíce používané LED diody dokonce spotřebují oproti běžným žárovkám jen desetinu energie.

BESIP, Ministerstvo dopravy

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Porsche ČR startuje projekt QHERO na podporu mladých talentů v autobranži: cílem projektu je motivace studentů k aktivnímu zájmu o obor a praxi

Porsche ČR startuje projekt QHERO na...

QHERO, projekt komplexní podpory škol a studentů automobilového zaměření, zahájili v Integrované střední škole automobilní v Brně jednatelé společnosti Porsche Česká republika Vratislav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kia se vyšplhala až na samotný vrchol seznamu nominací soutěže Světové auto roku (WCOTY), a to díky šesti nominacím modelů Kia, nově uváděných na trzích po celém světě.

Kia se vyšplhala až na samotný vrchol...

Mezi nominovanými je i gran turismo Kia Stinger: Vysoký počet nominací – jde ruku v ruce s nedávnou produktovou ofenzivou automobilky Kia. Porotci soutěže WCOTY budou hodnotit modely Picanto,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mladí lidé baží po trendy vozech – na zimu preferují SUV, v létě sahají po kupé a kabrioletech

Mladí lidé baží po trendy vozech –...

Za pět let vzrostl počet studentů a mladých do 25 let kupujících ojetiny o třetinu. Vlastnit automobil patří v dnešní době pro mnohé k základní výbavě – a jinak tomu není ani u...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Největší showroom značek Renault a Dacia otevřela skupina TUkas v Praze Malešicích pod názvem TUkas ČSAO

Největší showroom značek Renault a...

Na plochu více než 1000 m2 se vejde 13 vozů Renault, 7 vozů Dacia a 4 užitkové vozy z programu PRO+. Na fotografii zleva: Petr Lehký, Zdeněk Grund, Jiří Tůma Výstavba trvala 1,5 roku, náklady na...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Nissan LEAF získal první mezinárodní cenu

Nový Nissan LEAF získal první...

Nový Nissan LEAF první ocenění získal na každoroční slavnostní události CES Unveiled v rámci veletrhu CES (Consumer Electronics Show), který pořádá asociace CTA (Consumer Technology...