Denní svícení motorových vozidel snižuje počet usmrcených

Povinnost celoročního svícení byla na území ČR zavedena novelou Zákona o silničním provozu k 1. červenci 2006.

Česká republika se tak zařadila mezi šestnáct států EU,

které stanoví povinnost denního osvětlení vozidel celoročně, resp. při jízdě na pozemních komunikacích mimo obec či v zimním období.

Problematikou celodenního svícení vozidel se zabývají dopravní odborníci již od sedmdesátých let minulého století. Ve prospěch zavedení povinnosti celodenně osvětlit motorová vozidla hovoří především to, že řidiči díky zvětšení kontrastu mezi vozidlem a jeho okolím jej dokáží lépe zaregistrovat. Obecně pak platí, že osvětlená vozidla jsou mnohem lépe viditelná. Pozitivním efektem je rovněž to, že osvětlená vozidla se ostatním účastníkům silničního provozu zdají být blíže, než ve skutečnosti jsou.

Provedené výzkumy naznačují

nedostatečná viditelnost vozidel hraje roli až při 50 % nehod, ke kterým došlo za dne, u nehod na křižovatkách se uvádí až 80% podíl. V roce 2003 byla na základě zadání Evropské komise provedena analýza 41 studií zabývajících se dopadem denního svícení automobilů na nehodovost a rovněž tak 16 studií zaměřených na efekt denního svícení na účast motocyklů při nehodách. Byl učiněn závěr, že denní svícení snižuje výskyt nehod se zraněním o 3 – 12 %, u fatálních nehod se jednalo až o 15% redukci (přičemž závěry ETSC uvádějí potenciál snížit počet usmrcených až o 20 %). Celoevropsky tak může být ročně zachráněno bezmála 2 500 lidských životů.

Dopady při zavedení povinného svícení za dne za nesnížené viditelnosti podle některých zahraničních studií přináší snížení počtu:

  • dopravních nehod s účastí 2 a více vozidel o 10 až 22 %;
  • dopravních nehod s účastí 2 a více vozidel s usmrcením o 15 %;
  • dopravních nehod s účastí 2 a více vozidel s těžkým zraněním o 10 %;
  • dopravních nehod s účastí 2 a více vozidel s lehkým zraněním o 5 %;
  • dopravních nehod motocyklů s újmou na životě nebo zdraví o 5 až 10 %;
  • srážek vozidla s chodcem o 10 až 15 %.

Rovněž tak byl analyzován celkový ekonomický dopad denního svícení vozidel

– tj. byl zvážen poměr pozitivního dopadu snížení nehodovosti a ekonomických nákladů spojených s vyšší spotřebou vozidel, povinností častějšího měnění žárovek atp. Výsledek jasně hovoří ve prospěch denního svícení – poměr nákladů/přínosů (tzv. Cost Benefit Analysis) v případě používání žárovek činí 1:4,4, v případě použití LED osvětlení dokonce 1:6,4.

V Evropě pak nově schvalovaná osobní vozidla musejí být od 7. 2. 2011 vybavena systémem denního svícení. Tyto systémy mají oproti rozsvíceným tlumeným světlům jednoznačně přínos také ve snížení spotřeby elektrické energie. Uvádí se, že světla pro denní svícení spotřebují o 25 až 30 % méně energie než rozsvícená tlumená světla a v současnosti nejvíce používané LED diody dokonce spotřebují oproti běžným žárovkám jen desetinu energie.

BESIP, Ministerstvo dopravy

Související články

TEST: Honda Civic 4D 1.0 turbo 2017

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - TEST: Audi Q5 2.0 TDI QUATTRO 2017

TEST: Audi Q5 2.0 TDI QUATTRO 2017

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ECORUN 1000 JEZER – Tomíšek s Kazdou stanovili nový rekord

ECORUN 1000 JEZER – Tomíšek s...

Dva specialisté na úspornou jízdu, kteří jsou pravidelnými účastníky soutěže Škoda EconomyRun i New Energies Rallye Český Krumlov – Marek Tomíšek a David Kazda – se letos...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - O tomto víkendu 26. a 27. srpna proběhne v ZOO Dvůr Králové další akce v rámci projektu E-safari na podporu e-mobility s názvem S Nissanem do Afriky

O tomto víkendu 26. a 27. srpna proběhne...

Návštěvníci budou mít skvělou příležitost vyrazit zdarma do safari zapůjčeným elektromobilem Nissan Leaf nebo e-NV200 a vyzkoušet si tak na vlastní kůži jízdu elektrickými vozidly. Nabídka...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vyvrcholením letošní soutěžní sezony bude určitě blížící se Barum Czech Rally Zlín 2017, která se jede od pátku 25. do neděle 27. srpna 2017

Vyvrcholením letošní soutěžní sezony...

Opel CS se se svým projektem LENZ Opel ADAM Cup velmi úspěšně etabloval v domácím rallyovém šampionátu. V letošní třetí sezoně už tento pohár v ČR – jezdí osm posádek...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Dvacetileté auto z Áček pokořilo 14 tisíc kilometrů a dojelo do mongolského Ulánbátaru

Dvacetileté auto z Áček pokořilo 14...

Nízkorozpočtová výprava 2 nezávislých cestovatelů Richarda Nemetha a Stefana Stefanova a „richhikera“ Stanislava Gálika trvala 21 dní a vedla přes 12 zemí. Tři týdny po odjezdu mladí...