Denní svícení motorových vozidel snižuje počet usmrcených

Povinnost celoročního svícení byla na území ČR zavedena novelou Zákona o silničním provozu k 1. červenci 2006.

Česká republika se tak zařadila mezi šestnáct států EU,

které stanoví povinnost denního osvětlení vozidel celoročně, resp. při jízdě na pozemních komunikacích mimo obec či v zimním období.

Problematikou celodenního svícení vozidel se zabývají dopravní odborníci již od sedmdesátých let minulého století. Ve prospěch zavedení povinnosti celodenně osvětlit motorová vozidla hovoří především to, že řidiči díky zvětšení kontrastu mezi vozidlem a jeho okolím jej dokáží lépe zaregistrovat. Obecně pak platí, že osvětlená vozidla jsou mnohem lépe viditelná. Pozitivním efektem je rovněž to, že osvětlená vozidla se ostatním účastníkům silničního provozu zdají být blíže, než ve skutečnosti jsou.

Provedené výzkumy naznačují

nedostatečná viditelnost vozidel hraje roli až při 50 % nehod, ke kterým došlo za dne, u nehod na křižovatkách se uvádí až 80% podíl. V roce 2003 byla na základě zadání Evropské komise provedena analýza 41 studií zabývajících se dopadem denního svícení automobilů na nehodovost a rovněž tak 16 studií zaměřených na efekt denního svícení na účast motocyklů při nehodách. Byl učiněn závěr, že denní svícení snižuje výskyt nehod se zraněním o 3 – 12 %, u fatálních nehod se jednalo až o 15% redukci (přičemž závěry ETSC uvádějí potenciál snížit počet usmrcených až o 20 %). Celoevropsky tak může být ročně zachráněno bezmála 2 500 lidských životů.

Dopady při zavedení povinného svícení za dne za nesnížené viditelnosti podle některých zahraničních studií přináší snížení počtu:

  • dopravních nehod s účastí 2 a více vozidel o 10 až 22 %;
  • dopravních nehod s účastí 2 a více vozidel s usmrcením o 15 %;
  • dopravních nehod s účastí 2 a více vozidel s těžkým zraněním o 10 %;
  • dopravních nehod s účastí 2 a více vozidel s lehkým zraněním o 5 %;
  • dopravních nehod motocyklů s újmou na životě nebo zdraví o 5 až 10 %;
  • srážek vozidla s chodcem o 10 až 15 %.

Rovněž tak byl analyzován celkový ekonomický dopad denního svícení vozidel

– tj. byl zvážen poměr pozitivního dopadu snížení nehodovosti a ekonomických nákladů spojených s vyšší spotřebou vozidel, povinností častějšího měnění žárovek atp. Výsledek jasně hovoří ve prospěch denního svícení – poměr nákladů/přínosů (tzv. Cost Benefit Analysis) v případě používání žárovek činí 1:4,4, v případě použití LED osvětlení dokonce 1:6,4.

V Evropě pak nově schvalovaná osobní vozidla musejí být od 7. 2. 2011 vybavena systémem denního svícení. Tyto systémy mají oproti rozsvíceným tlumeným světlům jednoznačně přínos také ve snížení spotřeby elektrické energie. Uvádí se, že světla pro denní svícení spotřebují o 25 až 30 % méně energie než rozsvícená tlumená světla a v současnosti nejvíce používané LED diody dokonce spotřebují oproti běžným žárovkám jen desetinu energie.

BESIP, Ministerstvo dopravy

Související články

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny jsou ještě výhodnější

Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny...

Toyota vyrukovala s jarní ofenzivou. Velkou část modelů lze pořídit s ještě větším zvýhodněním. V akční nabídce je teď také Prius s plug-in hybridním pohonem nebo Highlander. Nová...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Superb dostupná další pohonné jednotky včetně nového plug-in hybridu

Superb dostupná další pohonné jednotky...

Čtvrtá generace modelu Superb vstupuje na český trh v dalších variantách. Nabídku motorizací obohacuje výkonný zážehový motor 2,0 TSI, karosářskou verzi kombi lze nově objednávat i s...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda v Milánu představí vizi udržitelnosti

Honda v Milánu představí vizi...

Honda na festivalu Milan Design Week, který se uskuteční ve dnech 16. až 21. dubna, představí svůj rozvíjející se přístup k udržitelnějšímu produktovému designu a poprvé v Evropě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - LBX je tak trochu jiný Lexus do města

LBX je tak trochu jiný Lexus do města

LBX je zcela novým modelem pro nový trh značky Lexus v Evropě. Má ambice změnit pravidla hry a stát se klíčovým modelem k dalšímu růstu značky v tomto regionu. LBX, dosud nejkompaktnější...