Corona Rallye Mexiko – vítězí Loeb a Elena na Citroënu C4

Pod mexickým sluncem zněla pro Citroën Marseillaisa

Mexická rallye ve faktech:

Nejlepší časy celkově:

S. Loeb 6 – M. Grönholm 5 – P. Solberg 3 – M. Hirvonen 2 – M. Stohl 2– C. Atkinson 1 – D. Sordo 1 – M. Wilson 1.

Vedení v soutěži:

RZ 1 až 5: P. Solberg – RZ 6 až 20: S. Loeb.

Konečné pořadí Rallye Mexiko:

  • 1. S. Loeb/D. Elena (Citroën C4) 3:48:13,3 hod.
  • 2. M. Grönholm/T. Rautiainen (Ford Focus) + 55,8 s
  • 3. M. Hirvonen/J. Lehtinen (Ford Focus) + 1:27,7 min.
  • 4. D. Sordo/M. Martí (Citroën C4) + 1:43,7
  • 5. C. Atkinson/G. McNeall (Subaru Impreza) + 2:24,1
  • 6. M. Stohl/I. Minor (Citroën Xsara) + 3:45,5
  • 7. JM. Latvala/M. Antilla (Ford Focus) + 4:10,8
  • 8. M. Wilson/M. Orr (Ford Focus) + 12:22,6
  • 9. H. Solberg/C. Menkerud (Ford Focus) + 14:15,7
  • 10. M. Higgins/S. Martin (Subaru Impreza) + 20:31,2

Mistrovství světa FIA Pohár konstruktérů po 4 podnicích:

1. Ford, 58 – 2. Citroën, 43 – 3. Stobart, 19 – 4. Subaru, 19 – 5. OMVKronos Citroën, 17.

Mistrovství světa FIA pořadí pilotů po 4 podnicích:

1. M. Grönholm, 32 – 2. S. Loeb, 28 – 3. M. Hirvonen, 26 – 4. D. Sordo, 13 – 5. H. Solberg, 11 – 6. C. Atkinson, 10 – 7. P. Solberg, 8 – 8. D. Carlsson, 6 – 9. JM. Latvala, 6 – 10. T. Gardemeister, 5 – 11. M. Stohl, 5 12. G. Galli, 3 – 13. J. Kopecky, 2 – 14. M. Wilson, 1

Závěrečná etapa čtvrtého podniku mistrovství světa v rallye dopřála členům týmu Citroën Sport zazpívat si francouzskou hymnu. V Leónu totiž slavila vítězství posádka Sébastien Loeb – Daniel Elena na voze Citroën C4 WRC, druhý vůz stáje dovedla dvojice Dani Sordo – Marc Martí do cíle na čtvrtém místě.

Shodou okolností stejné pořadí bylo i po prvním dnu soutěže. Sportovní ředitel Citroën Sport Guy Fréquelin už před zahájením podniku prognózoval: „C4 WRC je pořád nové auto a Mexiko je první soutěží na šotolinovém povrchu. Jsme zvědaví na jeho sílu.“

Příliš mnoho kamenů

Premiéra to pro Citroën byla vskutku obtížná, vždyť na zahajovacích 145 kilometrech se teploty pohybovaly mezi 25 a 35 st. C, což ve spojení s povrchem kladlo velké nároky na výběr pneumatik. K tomu bylo nutné přičíst ještě nezvyklou nadmořskou výšku, která ovlivňovala výkon motorů.

Přesto navigátor Daniel Elena před startem řekl: „Budeme útočit hned od začátku!“ Jeho pilot Sébastien Loeb se sice hned po první etapě radoval z toho, že nový vůz potvrdil na aktuálním povrchu svou konkurenceschopnost, nicméně stejně jako většina dalších startujících byl rozezlen z chování neukázněných diváků. „Je to hanebné, byli jsme zasaženi kamenem hozeným divákem hned na druhé rychlostní zkoušce. Jak takové stupidity může někdo dělat?“

Z návratu na šotolinu se radoval druhý pilot Citroënu Dani Sordo: „Stejně jako Séb, i my jsme měli na trati velké množství šotoliny hned, jak jsme odstartovali. Pro mě je ale mnohem důležitější to, že jsme byli schopní držet krok s nejlepšími,“ uvedl španělský pilot i přesto, že záludné kameny mu poškodily řízení.

Sobotní pokračování Rallye Mexiko bylo pro oba tovární citroëny ještě úspěšnější. Oba totiž průběžně figurovaly na stupních vítězů. „Všechno jde dobře,“ hodnotil sobotu Loeb. „Pojedu už opatrněji, protože mám určitý náskok před soupeři. Nesmím ale udělat chybu.“

Radost měl samozřejmě také Sordo: „Nevedli jsme si špatně, že? Jsem rád, že sám na sobě vidím zlepšení oproti loňsku na některých pasážích. Trochu jsme ztratili na deváté rychlostní zkoušce, která byla úzká a daly se na ní udělat chyby. Je to nádherné být průběžně mezi nejlepšími třemi. Ještě tak pozici uhájit na posledních čtyřech zkouškách…“

Guy Fréquelin byl po druhé etapě rovněž pln optimismu. „Mám mnoho důvodů ke spokojenosti. Naše auto je plně konkurenceschopné a spolehlivé na nejrůznějších typech povrchů. Navíc jsme dobře zvolili také pneumatiky. Séb zvýraznil své vedení, parádní den měl Dani. Nerad bych to zakřiknul, ale ještě se na posledních 62 kilometrech může leccos stát.“

Jubilejní třicítka Loeba a Eleny

A co se tedy pod mexickým sluncem poslední den přihodilo? Sébastien Loeb vyhrál s téměř minutovým náskokem, když svůj náskok kontroloval. Dani chtěl svou pozici na pódiu udržet, nicméně nakonec byl spokojený i se čtvrtou pozicí.

Guy Fréquelin zdůrazňoval význam mexického podniku dávno před startem. „Po našem karambolu v Norsku potřebujeme dobrý výsledek právě tady. Nebude to ale snadné. Mexiko je pro C4 WRC prvním „výletem“ na šotolinu a to je složitá situace s vysokými teplotami, ostrým povrchem se spoustou pastí na trati, nadmořskou výškou a řídkým vzduchem omezujícími výkony motorů. Dost neznámých najednou…“

Sébastien Loeb převzal vedení v soutěži už po 5. zkoušce, aby pak ještě přidal další čtyři nejlepší časy. „Byl jsem hodně nedočkavý, jak se auto bude chovat. Nedávné zkušenosti ze sněhu byly v tomto ohledu povzbudivé. Nezklamalo mě ani tady. C4 WRC je rychlý a výkonný vůz, řídilo se mi velice příjemně, je to vyvážené auto s obrovským potenciálem pro všechny profily zkoušek. A to je přece dobrý důvod k optimismu do budoucnosti. Pro Daniela a mě to bylo třicáté společné vítězství v mistrovství světa. To je sice krásné, ale obzvlášť spokojený jsem s naším vystoupením a s tím, co znamená pro další rallye.“

„Po zimních rallye jsem byl pod velkým tlakem právě v Mexiku,“ postěžoval si Dani Sordo. „Chtělo by to zajet dobrý čas hned na začátku,“ plánoval mladý Španěl. Ostatně slovo dodržel hned v shakedownu. „Cítím, že se zlepšuji na šotolině. Jsem rád, že jsem se zařadil mezi nejlepší. Samozřejmě by bylo krásné skončit třetí, ale v neděli už před námi a stupni vítězů byla veliká díra. S autem jsem čí dál spokojenější. Na klidu mi dodává i sebedůvěra.“

Stájový šéf Fréquelin byl pochopitelně spokojený. „C4 WRC má za sebou druhé vítězství sezony. Je důležité z hlediska zastavení případného trendu neúspěchů. Vítězství na šotolině potvrdilo vysoký standard práce všech lidí v naší stáji. Že bude naše nové auto konkurenceschopné, jsem doufal. Teď jsem navíc i příjemně překvapený. Sněhové rallye nás donutily pracovat na vylepšování auta. Že se to povedlo, o tom svědčí našich sedm nejrychlejších časů v Mexiku. Rád bych zdůraznil dobrý výkon Daniho. Přesvědčil mě o svých kvalitách a schopnosti jezdit rychle a bez chyb.“

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Češi stále riskují: Nejčastější příčiny nehod jsou rychlost, nepozornost a nedání přednosti

Češi stále riskují: Nejčastější...

Ve Spojeném království právě probíhá Road Safety Week (letos od 16. do 22. 11.), týden věnovaný prevenci a bezpečnosti silničního provozu. Do jednotlivých aktivit se zapojují partneři...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové Renault Clio: Malý městský švihák startuje na 430 tisících

Nové Renault Clio: Malý městský...

Šestá generace Renaultu Clio přijíždí do Česka. Odvážnější design, chytřejší technologie a hybrid, který zvládne 80 % městské jízdy na elektřinu. Renault vzal své ikonické Clio a dal...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Na Olympu se usadil BYD: Jak se nabíjí výkonem 1 megawatt?

Na Olympu se usadil BYD: Jak se nabíjí...

Když se dnes mluví o elektrické mobilitě, BYD stojí na vrcholku hory a vyhlíží celé odvětví z výšky. Není to náhoda – a už vůbec ne trik. Tahle technologická mašina o 120 000...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - CUPRA vypouští bestii: Leon VZ TCR přináší závodní adrenalin na běžné silnice

CUPRA vypouští bestii: Leon VZ TCR...

Závodní okruhy mají nového vyslance – a míří rovnou do ulic. CUPRA představuje Leon VZ TCR, nejsilnější Leon s pohonem předních kol v historii. Limitovaná edice pro pouhých 499 řidičů...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Peugeot Polygon: Když volant není volant a auto má duši z budoucnosti

Peugeot Polygon: Když volant není volant...

Peugeot odhalil koncepční vůz Polygon – plně funkční prototyp, který mění samotnou podstatu řízení. S revolučním volantem Hypersquare, elektronickým řízením Steer-By-Wire a překvapivě...