Citroen prodal v roce 2003 ve světě celkem 1 372 000 vozů

Zvýšení prodeje oproti roku 2002 o 63 112 vozů, tj. o 4,6 %.

sedm let po sobě se daří Citroënu překonávat každoroční rekordy v počtu prodaných vozů. V zemích evropské „sedmnáctky“ společného trhu dosáhly prodeje značky Citroën v kategoriích osobních i lehkých užitkových vozidel hranice 1 104 000 vozů. To při celkovém poklesu evropského trhu o 1,6% i tak pro Citroën představuje meziroční růst prodeje o 6,6 resp. 6,9%. Ve Francii, kde je trh v silné recesi (-6,2%), se podařilo Citroënu zvýšit podíl na trhu ze 14 na 14,3%. Ve zbytku světa prodal Citroën 256 000 aut, což je zlepšení proti roku 2002 o 18%. S úspěšnými prodeji korespondují také pozoruhodné sportovní výsledky této značky po celém světě.


V  segmentu malých vozů disponuje Citroën silnou a ucelenou řadou modelů, díky nimž je schopen splnit spektrum odlišných představ a přání zákazníků. V uplynulých 18 měsících se podařilo na trh uvést 3 modely v segmentu malých vozů C3, C3 Pluriel a C2. Modelu C3, který je na evropském trhu od druhého čtvrtletí 2002, se už prodalo na 342 000 kusů. Od září 2003 je na trhu C2 a také zatím plní předpokládané prodejní cíle. Skladbou modelů v této řadě reaguje Citroën na individuální přání a požadavky stylu, designu, ale i bezpečnosti. C3 Pluriel, C2 a C3 obsadily v tomto pořadí ve své kategorii čelní místa v nárazových testech bezpečnosti EuroNCAP, resp. obdržely po čtyřech hvězdičkách (31, 29 a 28 bodů).


Všechny tyto kompaktní vozy jsou pozoruhodné a žádané také díky využití nejmodernějších technologií a technických novinek. Velký úspěch přinesl výsledek robotizace v podobě převodovek SensoDrive, resp. jejich spojení s motory 1.4i a 1.6i 16V, od prosince 2003 také s agregáty 1,4 HDi 8V a 1.4i 16V.


Prodejní úspěchy zaznamenal také model Berlingo, a to díky faceliftu, který proběhl na začátku roku 2003. Číselným vyjádřením tohoto pokroku je 179 000 prodaných modelů Berlingo, tj. 8% nárůst prodejů. V roce 2003 bylo na trhy uvedeno Berlingo s označením XTR, které disponuje posíleným arzenálem bezpečnostních prvků.


K úspěchu modelu Xsara přispěl v roce 2003 především nový motor HDi (70 k), stejně jako modernizace interiéru a exteriéru. Velkou událostí roku 2003 bylo uvedení Xsary na čínský trh. Tradičním „tahounem“ většiny oblastí po celém světě zůstal model Xsara Picasso. Oživení nastalo s příchodem motoru 2.0i 16V (137 k) a spojením s automatickou adaptivní převodovkou se sekvenčním řazením.


Model C5 se během roku 2003 představil s novou šestistupňovou mechanickou převodovkou ve spojení s motorem 2,2 HDi (136 k) a filtrem FAP. Svou klientelu si našel akční model C5 by Carlsson, o který je největší zájem v Německu a ve Francii. Monospace C8 měl vyrovnané výsledky během celého roku, oživení přinesl nový motor V6 (150 kW – 208 k) a automatická převodovka se sekvenčním řazením. Řada C8 je také kombinována s motory 2.0i 16V a HDi 109 FAP.


Rok 2003 byl plně ve znamení zavádění dalších technických a technologických novinek, které představují u značky Citroën službu zákazníkovi. Převodovka SensoDrive byla zpočátku doménou modelu C3, a to od léta 2002. Stejná technologie je nabízena rovněž o vozů C3 Pluriel a C2, ať už benzínových nebo dieselových verzí. Dalším příkladem může být i systém NaviDrive. Systém NaviDrive ve výbavě se stal velice žádaným u modelu C8, C5 a C3, a to s důrazem na komplexní propojení všech hlasových funkcí, tedy s audio soustavami i mobilním telefonem. Rok 2003 byl u značky Citroën obecně ve znamení ještě výraznějšího zapojení elektroniky do výbavy vozů. Tento fakt také významně přispěl k úspornějšímu provozu jednotlivých modelů.


V Evropě je Citroën dvojkou na trhu užitkových vozů s 11% podílem (za 11 měsíců roku 2003). Tento stav je dílem důsledné inovace a modernizace modelové řady užitkových vozů. Tu zahájil už v únoru 2002 model Jumper, následovalo nové Berlingo, navíc v ekologických a hospodárných verzích GPL a GNV. Na svou premiéru v lednu na autosalonu v Bruselu čeká model Jumpy. Svou klientelu má stále model C15, který byl na trh uveden již před 20 lety.


Citroën dosáhl v roce 2003 významné sportovní úspěchy. Vozy Citroën Xsara WRC vyhrály 4 soutěže: Rallye Monte Carlo, Turecko, Německo a SanRemo, celkem třináctkrát stáli piloti stáje Citroën na stupních vítězů, aby nakonec získali korunu nejlepších v Poháru konstruktérů a titul vicemistra světa pilotů získal Sébastien Loeb. Tyto výsledky však jsou dílem celého kolektivu stáje, který prokázal, že umí vítězit na všech druzích povrchů. Podařilo se skloubit zkušenost v osobách pilotů Colina McRae a Carlose Sainze s dravostí mládí Sébastiena Loeba. Podle nových pravidel však v dalším ročníku seriálu WRC mohou startovat za jednu značku pouze dvě posádky: Citroën pro rok 2004 nominoval Loeba a Sainze.


Rok 2004 bude rokem nástupu nového modelu C2 na sportovní pole, resp. střídání osvědčeného modelu Saxo. Po 7 letech úspěchů tak Saxo končí. Pro značku Citroën získalo dva tituly mistra světa, 5 národních primátů. Model C2 je homologován pro třídy Super 1600 a C2 Challenge, první starty ho čekají od března 2004. Vozy C2 jsou přihlášeny i v národních šampionátech řady zemí.


V zemích Evropského společenství klesl automobilový trh za rok 2003 o 1,6%, nicméně značka Citroën posílila celkově o 2,7% a její podíl na trhu mírně vzrostl proti roku 2002 (z 6,6 na 6,9%). V roce 2003 se na společném trhu prodalo celkem 15 953 000 nových aut, z toho bylo 1 104 000 vozů značky Citroën. Pro značku to představuje podíl 6,9% a zlepšení o 2,7%. Osobních vozů se celkově prodalo v tomto období 14 184 000 kusů, Citroën pak 909 000 vozů a podíl 6,4%. Užitkových vozů se prodalo 1 769 000, citroënů z toho 195 000, tj. 11%podíl na trhu.


Ve Francii je podíl značky Citroën dlouhodobě stabilizovaný už pět let, v roce 2003 se posunul na 14,3%, u osobních aut činí 13,5%. Výraznější je u užitkových vozů, kde dosáhl hranice 18,7% (loni 16,8%).


Ve Španělsku je Citroën číslem 2 s podílem na trhu 11,9%. Úspěch mají zejména modely Xsara, Berlingo, Xsara Picasso (jasná jednička trhu monospaců), své zákazníky měly také kompaktní modely. C3 se stal autem roku 2003 ve Španělsku, C2 má velké šance na stejný titul za rok 2004. Jasnou jedničkou je Citroën v kategorii lehkých užitkových vozů s tržním podílem 15,2%.


V Itálii dosáhl Citroën rekordního podílu na trhu 5,7% zvýšením prodejů o 37%! Představuje to kolem 40 000 nových aut navíc proti roku 2002. Dvojkou trhu je model C3, nicméně úspěch je vyrovnaným dílem i ostatních modelů (C8, Berlingo a C2).


Ve Velké Británii se tržní podíl ustálil na 9,9% a Citroën si tak polepšil o 1,8% proti roku 2002. Skórovaly především modely C3 a Berlingo, nejlépe prodávaným citroënem však byla Xsara Picasso. Na trhu užitkových vozů jsou citroëny na 3. pozici. (podíl 8%).


V Německu má Citroën za sebou relativně stabilní období, podíl na trhu se pohybuje nad 2%. Prodalo se například 2 800 vozů C2, 2 900 vozů C3 Pluriel, 15 000 C3. V užitkových vozech je Citroën v podílu na trhu těsně pod 4%.


V Belgii a Lucembursku je automobilový trh v lehké recesi, nicméně Citroën dokázal posilovat své pozice. Podíl na trhu vzrostl z 10,5 v roce 2002 na 11,2%, mezi osobními vozy jsou citroëny na 3. pozici (podíl 10,7%), mezi užitkovými jsou dokonce leadery trhu (podíl 15,8%). Prodeje v této části světa vzrostly meziročně o 12%.


V Nizozemsku zaznamenala značka při velkém propadu trhu pozoruhodných úspěchů. Citroën si polepšil o 7% a jeho tržní podíl už dosahuje 5,9%, a to vyrovnanou zásluhou všech modelů.


Ve Švýcarsku Citroën „narostl“ o 24% v osobních i užitkových vozech. Při celkovém propadu trhu o 9% posílil Citroën svůj podíl na trhu na 4,6%. Nejvíce „táhne“ Xsara Picasso, ale i C8 a C3 Pluriel. Prodeje užitkových verzí vzrostly o 26%.


V Rakousku vylepšilo bilanci druhé pololetí, kdy šly prodeje o 30% nahoru a podíl na rakouském trhu se proti loňsku přehoupl přes 3% (3,5).


V Portugalsku automobilový trh poklesl o 15%, nicméně Citroën si připsal téměř devítiprocentní nárůst. Novinka, C2 už je dokonce v Portugalsku jedničkou v segmentu B.


Ve Skandinávii má Citroën největší podíl na trhu v Dánsku (10,5%) a je třetí mezi prodejci. Největší skok ale zažilo Švédsko, kde se prodalo o 30% více citroënů než ve stejném období 2002. Solidní podíl 4% zaujímá značka také v Norsku.


Ve střední a východní Evropě se prodalo 256 000 nových citroënů, což značí nárůst 18%. Největšího skoku ale dosáhli prodejci v Číně, kde se prodalo 104 000 nových vozů Citroën (+22%). Největší úspěch měla pětidveřová Xsara a dvě nové verze místního modelu Elysée (VIP a VTS), stejně jako model ZX.


Nárůst prodejů byl zaznamenán ve většině zemí střední Evropy, v Polsku o 19%, v Maďarsku o 14%, v Chorvatsku dokonce o 20% s tržním podílem 9,5%.


Skromnější výsledky byly zaznamenány v Jižní Americe. I přes značné hospodářské problémy této části světa se podařilo Citroënu posílit své pozice na trhu o 1,5% oproti roku 2002.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

Kontakt:
ARAVER CZ s.r.o.
Na Zerzavici 1946, 686 01 - Uherské Hradiště
572 433 315
dostalek.jiri@araver.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro auta DS

PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro...

V průběhu roku 2024 získají modely DS Automobiles novou, jednodušší strukturu nabídky, vycházející ze dvou verzí s označením PALLAS a ÉTOILE. Cílem je zajistit větší přehlednost a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Průměrné emise CO2 nových automobilů v roce 2023 v Česku nepatrně klesly. Premiantem je Citroën

Průměrné emise CO2 nových automobilů...

V uplynulém roce si v oblasti osobních vozidel připsaly nejvíce registrací značky Škoda (35,0 %), Hyundai (9,1 %), Volkswagen (8,6 %), Toyota (7,9 %) a Kia (5,2 %). Jak je na tom český trh a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stellantis a Hype nasazují v Paříži první flotilu 50 bezbariérových taxíků na vodíkový pohon

Stellantis a Hype nasazují v Paříži...

Skupina Stellantis – první výrobce na světě, který uvedl na trh sériová užitková a osobní vozidla na vodíkový pohon – a Hype, nezávislý subjekt nabízející čistě vodíková řešení...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Koncepční bohyně zvítězila v anketě GQ CAR AWARDS 2023!

Koncepční bohyně zvítězila v anketě...

Koncepční vůz DS E-TENSE PERFORMANCE, navržený jako vysoce výkonná laboratoř, která má urychlit vývoj technologií pro další generace vozů DS Automobiles, získává nové ocenění v anketě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Sláva na Hradě:  DS Automobiles a pak nový prezident

Sláva na Hradě: DS Automobiles a pak...

Pár dní před zvolením nové hlavy státu představila značka DS Automobiles na Pražském hradě své dva vrcholné modely, novou DS 7 E-TENSE 300 a limuzínu DS 9 E-TENSE 360. Modely mohli obdivovat...