Citroen na Rallye Portugalsko (2. – 5. dubna 2009)

Citroën hodlá prodloužit vítěznou linku na trati celkem dlouhé 1164,99 km, z toho je 361,36 km měřených v 18 RZ na 12 trasách.

Po roční přestávce se do programu mistrovství světa FIA WRC vrací Portugalská rallye.

Pro Citroën, který tu před dvěma lety bodoval dvojicí vozů na stupních vítězů, je to vítaná možnost potvrdit reálné možnosti na různých druzích povrchů. Sébastien Loeb a Daniel Elena, v tomto roce ještě neporažení, by rádi pokračovali v tomto vítězném trendu. Pro Dani Sorda a Marca Martího je blízkost Španělska silnou motivací, kterou by chtěli promítnout do umístění mezi prvními třemi.

Loeb: Návrat ke konvenční rallye

Portugalská rallye se řadí mezi klasické podniky kalendáře WRC, do kterého se letos vrací s významně pozměněnou trasou s centrem na Estadio Algarve. Na tomto stadionu se také jede superspeciálka, která je pro portugalské diváky obzvlášť lákavá.

Po třech vítězstvích vstupují Loeb s Elenou do první soutěže, která se jede celá na šotolině a na které by chtěli prodloužit svou vítěznou sérii. „Citroën C4 WRC je konkurenceschopný vůz pro všechny druhy povrchů. Ostatně jsme to potvrdili v dešti v Irsku, na sněhu v Norsku a na smíšeném kyperském povrchu,“ poznamenává Sébastien Loeb, pětinásobný světový šampion. „Portugalsko znamená návrat k více konvenčnímu formátu rallye. Pokud bychom uspěli zde, znamenalo by to, že budeme silní po celý rok na dalších šotolinových tratích.“

Navíc kdyby Sébastien Loeb přidal svůj druhý úspěch v Portugalsku, mohl by se v celkovém počtu vyhraných rallye přehoupnout už na číslo 51. „Stejně jako každou jinou rallye, začnu i v Portugalsku s cílem vyhrát. Budeme se snažit jet naplno hned od začátku, jak jen to bude možné…“

Sordó: Koncentrát dalších podniků

S bodovým zápisem 19 na svém kontě mají Dani Sordo a Marc Martí velkou naději na pokračování jejich tažení i ve čtvrtém pokusu. „Je tu mnoho nových pasáží, ale těším se na tuto rallye, která je velice různorodá. Hodně se tu střídají úzké pasáže, které se ale rychle rozšiřují. Je to jakýsi koncentrát dalších rallye, které nás čekají později v sezoně – Argentiny, Řecka a Sardinie.“

Dani Sordo na jihu Pyrenejského poloostrova samozřejmě počítá s podporou fanoušků, kteří za ním přijedou ze Španělska. „Už jen kvůli nim dám do toho všechno. Je to pokaždé krásné cítit za sebou jejich podporu. Stejně jako v roce 2007, rád bych i nyní skončil na pódiu.“

Portugalskou soutěží začíná běžet nová homologace Citroënu C4 WRC. Oba vozy týmu Citroën Total WRT totiž představí drobné změny na motoru, převodovce a zavěšení.

Tři otázky pro Sébastiena Loeba

Po roce se tato rallye vrací do kalendáře mistrovství světa. Jaký je váš názor?

„Je to opravdu krásná rallye a své místo v kalendáři mistrovství světa si zaslouží. Je atraktivní díky velkému počtu fanoušků, kteří rallye milují. Pokaždé jsme byli v Portugalsku skvěle přivítáni. Je nádherné pozorovat, jak zdejší berou náš sport a že je pro ně WRC hlavní událostí. Miluji portugalské testy, které jsou velmi rozmanité co do povrchu. Možná by mohlo vyjít počasí, takže vše nasvědčuje na skvělý víkend.“

Jedná se o první výhradně šotolinovou soutěž roku. Dá se podle toho usuzovat na další průběh sezony?

„Posádkám a vozům, kterým se bude dařit v Portugalsku, se bude také dařit i na podobných soutěžích v Argentině, Sardinii nebo Řecku. Kalendář zahájily tři velmi specifické rallye, ale až Portugalsko je první soutěží, která má více konvenční charakter a ducha. Když vezmeme v úvahu úroveň a možnosti našich vozů C4 WRC, tak je nasnadě, jak chceme skončit. Na Kypru jsme například jeli se stejným nastavením jako ve Walesu. To jen ukazuje na to, jak se naše auto dokáže skvěle přizpůsobit všem typům povrchu.“

Do roku 2009 jste vstoupil třemi vítězstvími v řadě, což jste v kariéře dokázal poprvé. V kalendáři je celkem 12 soutěží…Dá se myslet na zisk „grandslamu”?

„Papírově, vím, že jsem schopen vyhrát každou soutěž, takže grandslam není nemožný. Tucet soutěží je ale opravdu dost. Loni jsem vyhrál 11 rallye z patnácti a pokaždé má člověk krásný pocit. Není to však přesně cíl, na který bych teď myslel. Budu brát soutěže tak, jak půjdou za sebou. Mým hlavním cílem je získat opět mistrovský titul.“

Citroën Junior Team míří poprvé do Portugalska

Rallye Portugalsko je pro Citroën Junior Team první ryze šotolinovou soutěží. Stejně jako v Norsku či na Kypru jsou na body do Poháru konstruktérů nominováni Evgeny Novikov z Ruska a zimbawský jezdec Conrad Rautenbach. Dvojici nominovaných pak doplní francouzský mladík Sébastien Ogier. Poté, co na Kypru skončila posádka Conrad Rautenbach a Daniel Barritt na pěkném šestém místě, oba muži věří, že budou v tomto duchu pokračovat i v Portugalsku.

„Po šestém místě na Kypru chceme ještě výš,“ řekl Conrad Rautenbach. „Pokusím se zrychlovat, ale hlavně chci dojet do cíle a zabodovat pro Pohár konstruktérů i do hodnocení jednotlivců.“

Evgeny Novikov po dobrých výsledcích v úvodu sezony není bez šancí ani v Portugalsku. „V C4 WRC už se cítím dobře. Je to neuvěřitelně konkurenceschopný vůz. Snažím se nasbírat co nejvíce zkušeností a hlavně dojet do cíle. Také bych chtěl zajet několik dobrých časů.“ Sébastien Ogier a Julien Ingrassia přišli na Kypru o dobrý výsledek těsně před cílem. Stávající juniorský mistr světa ale na nehodu už nemyslí. „Musíme pokračovat v tvrdé práci. Věřím, že se s každou rallye budeme zlepšovat. Portugalsko bude naší první „normální“ soutěží. Rád bych se vyvaroval zbytečných chyb, budu se plně soustředit na svou jízdu a chci dojet do cíle.“

Vodafone Rally de Portugal v kostce:

  • Povrch: šotolina
  • Centrum: Vilamoura
  • Program – Shakedown: čtvrtek 2. dubna 20 – 24 hod. nedaleko Vale Judeu.
  • Slavnostní start – čtvrtek 2. dubna od 16.45
  • Trať celkem měří 1164,99 km, z toho je 361,36 km měřených v 18 RZ na 12 trasách.

1. etapa – čtvrtek 2. dubna a pátek 3. dubna: 429,19 km, z toho 136,21 km měřených v 7 RZ na 4 trasách. Čtvrtek: RZ 1 (SSS Estadio Algarve 1, 2,21 km). Asistenční park se zavírá v 17.00. Pátek 3. dubna: Servis A (9.10, 15 min.). RZ 2 (Ourique 1, 23,42 km), RZ 3 (Silves 1, 21,54 km) a RZ 4 (Malhao 1, 22,04 km). Seskupení (13.20, 15 min.). Servis B (13.35, 30 min.). RZ 5 (Ourique 2, 23,42 km), RZ 6 (Silves 2, 21,54 km) a RZ 7 (Malhao 2, 22,04 km). Servis C (18.00, 45 min.). Cíl kolem 21.00.

2. etapa – sobota 4. dubna: 467,30 km, z toho 145,18 km měřených v 6 RZ na 3 trasách. Servis D (08.40, 15 min.). RZ 8 (Santa Clara 1, 22,61 km), RZ 9 (Almodovar 1, 27,18 km) a RZ 10 (Vascao 1, 22,80 km). Seskupení (13.05, 15 min.). Servis E (13.20, 30 min.). RZ 11 (Santa Clara 2, 22,61 km), RZ 12 (Almodovar 2, 27,18 km) a RZ 13 (Vascao 2, 22,80 km). Servis F (18.00, 45 min.). Cíl kolem 21.00.

3. etapa – neděle 5. dubna: 268,50 km, z toho 79,97 km měřených v 5 RZ na 3 trasách. Servis G (6.50, 15 min.). RZ 14 (Loulé 1, 22,65 km) a RZ 15 (S. Bras Alportel 1, 16,23 km). Service H (10.01, 30 min.). RZ 16 (Loulé 2, 22,65 km), RZ 17 (S. Bras Alportel 2, 16,23 km) a RZ 18 (Estadio Algarve 2, 2,21 km). Cíl kolem 14.10. Slavnostní pódium v 14.45 hod.

Statistika posádek Citroën

Sébastien Loeb/Daniel Elena – WRC debut: Katalánsko 1999 (Saxo Kit-Car, vypadli). WRC startů: 116. První vítězství WRC: Německo 2002 (Xsara WRC). WRC vítězství celkem: 50. WRC titulů: 5 (2004 – 2008).

Dani Sordo: WRC debut: Katalánsko 2003 (18.). WRC startů: 62. Juniorský titul: 2005 (C2 S1600).

Marc Martí: WRC debut: Katalánsko 1992 (21.). WRC startů: 128. Juniorský titul: 2005 (C2 S1600).

Posádky Citroën v Portugalsku:

Sébastien Loeb / Daniel Elena: druhý start – 2007 (C4, 1.).

Dani Sordo: druhý start – 2007 (C4, 3.).

Marc Martí: čtvrtý start – 2007 (C4, 3.), 2000 (vypadl) a 1998 (20.).

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

Kontakt:
ARAVER CZ s.r.o.
Na Zerzavici 1946, 686 01 - Uherské Hradiště
572 433 315
dostalek.jiri@araver.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro auta DS

PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro...

V průběhu roku 2024 získají modely DS Automobiles novou, jednodušší strukturu nabídky, vycházející ze dvou verzí s označením PALLAS a ÉTOILE. Cílem je zajistit větší přehlednost a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Průměrné emise CO2 nových automobilů v roce 2023 v Česku nepatrně klesly. Premiantem je Citroën

Průměrné emise CO2 nových automobilů...

V uplynulém roce si v oblasti osobních vozidel připsaly nejvíce registrací značky Škoda (35,0 %), Hyundai (9,1 %), Volkswagen (8,6 %), Toyota (7,9 %) a Kia (5,2 %). Jak je na tom český trh a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stellantis a Hype nasazují v Paříži první flotilu 50 bezbariérových taxíků na vodíkový pohon

Stellantis a Hype nasazují v Paříži...

Skupina Stellantis – první výrobce na světě, který uvedl na trh sériová užitková a osobní vozidla na vodíkový pohon – a Hype, nezávislý subjekt nabízející čistě vodíková řešení...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Koncepční bohyně zvítězila v anketě GQ CAR AWARDS 2023!

Koncepční bohyně zvítězila v anketě...

Koncepční vůz DS E-TENSE PERFORMANCE, navržený jako vysoce výkonná laboratoř, která má urychlit vývoj technologií pro další generace vozů DS Automobiles, získává nové ocenění v anketě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Sláva na Hradě:  DS Automobiles a pak nový prezident

Sláva na Hradě: DS Automobiles a pak...

Pár dní před zvolením nové hlavy státu představila značka DS Automobiles na Pražském hradě své dva vrcholné modely, novou DS 7 E-TENSE 300 a limuzínu DS 9 E-TENSE 360. Modely mohli obdivovat...