Celosvětový den obětí dopravních nehod – Ekonomické následky dopravních nehod (3)

Bezpečnost silničního provozu je produktem a po něm musí být jako po běžném produktu celospolečenská poptávka!

Každý člověk si totiž primárně uvědomuje pouze následky dopravní nehody, které ho zasáhnou osobně; v pozadí každé nehody však stojí také hluboký celospolečenský dopad ekonomický, a ten je třeba zdůraznit.

V roce 2011 stály dopravní nehody více než 53 miliard korun.

  • Náklady na jednu dopravní nehodu, při které zemře člověk, se vyšplhaly na neuvěřitelných 17,6 milionu korun.
  • Nehoda s těžkým zraněním stojí 3,8 milionu korun.
  • Nehoda s lehkým zraněním vyjde českou ekonomiku na 650 tisíc korun.
  • 250 tisíc korun zaplatí stát za nehodu, která skončí pouze s hmotnými následky.

V milionových ztrátách jsou

– kromě přímých nákladů (kam patří náklady na zdravotní péči, hasiči, policie, hmotné škody, policie, soudy a pojišťovny) zahrnuty také náklady nepřímé, tedy sociální výdaje a ztráta za produkci člověka. Ty činí často většinu z celkové finanční ztráty. Například

  • v případě jednoho usmrceného člověka při nehodě převyšují nepřímé náklady částku 16,5 milionů korun, tedy asi 93 % z celkové ztráty.
  • V případě těžce zraněného člověka jsou to 2 miliony korun.
  • V případě lehce zraněného potom 160 tisíc.

Letos už policie řešila celkem 67 163 dopravních nehod. Průměrně každých 7 minut se stane další, každých 7 minut se tedy nezanedbatelné finanční ztráty navyšují. 574 osob bylo usmrceno za prvních deset měsíců letošního roku.

To, že na silnicích umírají lidé, je považováno za běžný, přirozený fenomén při provozování silniční dopravy.

To ovšem není správný pohled. Existují evropské státy, které výrazně zvýšily bezpečnost svých silnic. Aplikace zásad daných celosvětově respektovaným projektem Vize Nula výrazně pomáhá snížit počet zmrzačených a zabitých lidí v silniční dopravě. Pokud se tedy stane bezpečnost v silničním provozu produktem, který bude poptávat každý z nás, může dojít k zásadním systémovým změnám a ty nakonec povedou k příznivému obratu v oblasti dopravní nehodovosti v České republice.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Češi stále riskují: Nejčastější příčiny nehod jsou rychlost, nepozornost a nedání přednosti

Češi stále riskují: Nejčastější...

Ve Spojeném království právě probíhá Road Safety Week (letos od 16. do 22. 11.), týden věnovaný prevenci a bezpečnosti silničního provozu. Do jednotlivých aktivit se zapojují partneři...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové Renault Clio: Malý městský švihák startuje na 430 tisících

Nové Renault Clio: Malý městský...

Šestá generace Renaultu Clio přijíždí do Česka. Odvážnější design, chytřejší technologie a hybrid, který zvládne 80 % městské jízdy na elektřinu. Renault vzal své ikonické Clio a dal...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Na Olympu se usadil BYD: Jak se nabíjí výkonem 1 megawatt?

Na Olympu se usadil BYD: Jak se nabíjí...

Když se dnes mluví o elektrické mobilitě, BYD stojí na vrcholku hory a vyhlíží celé odvětví z výšky. Není to náhoda – a už vůbec ne trik. Tahle technologická mašina o 120 000...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - CUPRA vypouští bestii: Leon VZ TCR přináší závodní adrenalin na běžné silnice

CUPRA vypouští bestii: Leon VZ TCR...

Závodní okruhy mají nového vyslance – a míří rovnou do ulic. CUPRA představuje Leon VZ TCR, nejsilnější Leon s pohonem předních kol v historii. Limitovaná edice pro pouhých 499 řidičů...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Peugeot Polygon: Když volant není volant a auto má duši z budoucnosti

Peugeot Polygon: Když volant není volant...

Peugeot odhalil koncepční vůz Polygon – plně funkční prototyp, který mění samotnou podstatu řízení. S revolučním volantem Hypersquare, elektronickým řízením Steer-By-Wire a překvapivě...