Automobilový průmysl – Česká republika se přibližuje exkluzivnímu klubu výrobců

Česká republika obsadila v minulém roce 13. příčku mezi největšími producenty automobilů a meziročně si polepšila o šest míst z 19. příčky v roce 2008.

V přepočtu na 1000 obyvatel vyprodukovaly v roce 2009 automobilky v České republice více než 90 vozů, což je hned po Slovinsku druhá nejvyšší hodnota.

Česká republika rovněž patří mezi pouhých pět zemí z dvacítky největších výrobců, které v roce 2009 zaznamenaly meziroční nárůst nově vyrobených automobilů, uvádí analýza UniCredit Group na údaje Mezinárodní organizace výrobců automobilů OICA.

Automobilový sektor patřil k těm, které finanční krize zasáhla v roce 2009 nejtíživěji. Světová produkce klesala již druhý rok po sobě: v roce 2009 se produkce motorových vozidel snížila bezmála o 10 mil. jednotek.

Automobilový sektor náleží v rámci ekonomik regionu CEE (střední a východní Evropa) k nejvýznamnějším. Země CEE utrpěly pokles produkce o půl miliónu vozidel (tj. o 12 %), region však navzdory zostřenému dopadu krize na své ekonomiky dokázal posílit svůj podíl na celkové evropské výrobě. Podíl vozidel vyrobených v CEE na celkové evropské produkci v průběhu poslední dekády skokově vzrostl z 9 % v r. 1999 na 22,4 % v r. 2008 a pokračoval dále až na 24 % v r. 2009. Krize jen zvýraznila akceleraci restrukturalizace celého sektoru a pokračovalo také přesouvání výroby mezi západní a východní částí Evropy.

Výjimku tvořily Rusko s Ukrajinou, jejich ekonomiky zasáhla krize v roce 2009 obzvlášť těžce, a jelikož jejich automobilový sektor vykazuje nižší efektivitu a slabší proexportní orientaci, prožila výroba automobilů obou zemí kolaps, při němž se produkce propadla o 1,5 mil. jednotek na pouhých 800 000 vozů.

Je určitým paradoxem, že ačkoli jsou pro automobilový sektor typické obrovské kapacitní rezervy, řada výrobců pokračuje v rozšiřování svých kapacit v CEE (Fiat v Srbsku, Mercedes v Maďarsku, VW na Slovensku, Bosch se přestěhoval z Walesu do Maďarska, Renault i Toyota investují v Turecku atd.).

Tyto trendy jsou dobrým znamením pro budoucnost tohoto sektoru v CEE.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Policie ČR omlazuje vozový park. Do konce letošního roku převezme 352 vozů Škoda Kodiaq II. generace. Prvních 51 kusů už bylo předáno na polygonu automobilky Škoda Auto v Úhelnici u Mladé...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vozy na autoplyn mají našlápnuto k dalšímu rekordu. Jak se ceny LPG dotknou emisní povolenky?

Vozy na autoplyn mají našlápnuto k...

Za letošní tři čtvrtletí už bylo registrováno více nových osobních vozů na LPG než za celý loňský rok. Dá se tak očekávat, že v roce 2025 přibude na českých silnicích přes 6000 LPG...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový SEAT Ibiza a Arona: Španělský temperament v moderním kabátě

Nový SEAT Ibiza a Arona: Španělský...

SEAT to není jen její mladší a ambicióznější Cupra. Španělská automobilka slaví 75 let a dává to patřičně najevo. Do nového výročí vstupuje s modernizovanými modely Ibiza a Arona –...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kia PV5 Cargo stanovila rekord Guinnessovy knihy: Ujela 693,38 kilometru na jedno dobití

Kia PV5 Cargo stanovila rekord Guinnessovy...

Kia přepsala historii a stanovila nový globální standard dojezdu elektrických vozidel. Kia PV5 Cargo, první specializované elektrické lehké užitkové vozidlo značky a součást průkopnické řady...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda Prelude: Návrat technické ikony

Honda Prelude: Návrat technické ikony

Po pětadvaceti letech se na evropské silnice vrací legendární jméno – Honda Prelude. A vrací se v podobě, která dokonale vystihuje dnešní automobilovou éru: plně hybridní kupé e:HEV,...