Automobil, zločin a trest

Krádež automobilu už není tak snadná a počet odcizených vozů v ČR byl loni ve srovnání s předloňskem nižší. Svět Fordu se snažil zjistit příčiny a zkoumal, jak nejlépe ochránit auto před zločinci.

Automobil, zločin a trest

Loni bylo v České republice odcizeno 36 810 automobilů a celková škoda činila zhruba 3,8 miliardy Kč. Ve 23 764 případech šlo o automobily osobní. Policistům se podařilo vypátrat kolem 22% těchto aut a dopadnout kolem pěti tisíc zlodějů.

Nejnebezpečnějším místem pro auta je Praha. Kořistí zločinců se loni v hlavním městě stalo téměř deset tisíc vozů. Za českou metropolí následují severní Čechy a ušetřeny nezůstávají ani severní a jižní Morava a střední Čechy. Poněkud klidnější jsou západní a východní Čechy. Pro majitele aut jsou nejbezpečnější jižní Čechy. Nejvíce automobilů mizí ve velkých městech, ale nebezpečí krádeže hrozí kdekoliv, i na minimálně frekventovaném venkově.


Mluvčí české policie kapitánka Ivana Moosová uvádí, že takzvaná automobilová kriminalita je v České republice velmi rozšířená a představuje více než třetinu všech majetkových zločinů. Přesto se počet ukradených aut ve srovnání s rokem 1997 snížil o jeden a půl tisíce. Policisté jsou v boji proti gangům i běžným zlodějíčkům úspěšnější, majitelé aut si dávají na své čtyřkolé miláčky větší pozor a využívají dnes již poměrně rozsáhlé nabídky nejrůznějších zabezpečovacích zařízení.

Boj proti gangsterům


Automobil, zločin a trest

Největším nebezpečím jsou dobře organizovaní zločinci. V tuzemsku působí mnoho gangů z Jugoslávie, Bulharska, Polska, Ruska a Ukrajiny. Obvykle si vytipují vozidlo, které si u nich objednal „zákazník“. Poptávka po nových modelech je zejména u ruských zbohatlíků velká. Členové gangů ukradnou vůz, u kterého dokážou rychle změnit číslo karosérie i motoru stejně jako barvu laku. Ani falešné doklady pro ně nejsou žádným problémem. Vůz převezou přes hranice obvykle čeští komplici. Pak putuje buď takzvanou severovýchodní cestou do Polska a dál na východ nebo cestou východní přes Slovensko a Maďarsko na Ukrajinu nebo do balkánských zemí.

Kromě organizovaných gangsterů jsou velkým nebezpečím pro majitele aut i běžní zloději. Ti se nesoustředí jen na novější vozy, ale také na starší automobily, které pak rozebírají a prodávají na náhradní díly. Mnohdy však bývá spolupachatelem i sám majitel auta, který krádež finguje, a pak žádá peníze za „ukradené“ auto na pojišťovně. V roce 1998 zaznamenali policisté větší počet takových podvodů, jejichž obětí se stávají leasingové společnosti, autopůjčovny i pojišťovny. Odborníci odhadují, že zhruba třicet procent zjištěných krádeží jsou ve skutečnosti právě tyto podvody.


V České republice přibývá případů vykrádání aut. Zloději obvykle rozbijí nebo vypáčí okénko a odnesou si všechny cenné věci včetně autorádia.


Kriminalisté doporučují vybavit automobil dobrým zabezpečovacím zařízením, vhodně navzájem kombinovat elektronické i mechanické zabezpečovací prvky a důsledně je využívat, kdykoliv opouštíte vůz. Motoristé by nikdy neměli nechávat v autě peníze, doklady, ani cenné věci.Pokud musejí nechat ve voze zavazadla, je nejlepší uložit je tak, aby nebyla zvenčí vidět a nepřilákala tak pachatele. „A pokud se řidiči ztratí uzamykatelný závěr palivové nádrže, měl by si hned nechat vyměnit zámky vozu. Někdo by si totiž mohl vyrobit duplikáty klíče,“ říká Ivana Moosová.

Piráti na silnicích a dálnicích


Je i mnoho dalších forem „automobilového zločinu“. Nic netušící muž se postaví k přepážce banky a vyzvedne si peníze. Venku ho bedlivě sleduje skupina gangsterů, kteří si jej vytipovali jako příští oběť. Při nástupu do vozu klienta nějaký solidně vyhlížející pán upozorňuje na prasklou pneumatiku. Muž vystupuje z auta, kdosi ho udeří a jeho peníze mizí v kapse jednoho z lupičů. Jejich vůz rychle mizí ze scény. Podobných případů přibývá.


V bezohledné lupiče se často mění i stopaři a v poslední době se rozmáhá také pirátství na dálničních odpočívadlech. Útočníci uspí řidiče kamionu a vůz pak i se zbožím zmizí v nenávratnu. Ale i v těchto případech existuje účinná zbraň v podobě jakési „černé skříňky“, která umožní kamion i náklad lokalizovat.

Řešením je moderní technika


Ukradené vozy Ford figurují v policejních statistikách až na osmém místě, přestože auta s modrým oválem ve znaku jsou v ČR nejrozšířenějším „západním“ zahraničním automobilem. Ford má totiž velmi dobře zabezpečená auta, což mnohého zloděje odradí. Loni bylo ukradeno necelých 900 vozů této značky.


„Například Ford Focus se prodává již s novým druhem imobilizéru s plovoucím kódem, tedy část kódu je pevná a část proměnlivá,“ říká Petr Šimůnek, technik z Ford Motor Company v ČR. Zloděj se také velmi těžko dostane do „kufru“ či do kabiny. Pod uzamykatelnou kapotu vnikne zločinec jen násilím. Další z překážek je to, že ani po rozbití okna nelze otevřít dveře. Ani krádež rádia z Fordu Focus se podle Šimůnka příliš nevyplatí. „Díky originálnímu designu je pro jiné značky aut nepoužitelné. Navíc je chráněno kódem, podle kterého lze identifikovat skutečného majitele,“ dodává.

Pojišťovny přejí opatrným


Zabezpečení auta přinese jeho majiteli nejen klid v duši, ale i slevu v pojišťovně. Například pojišťovna Zürich nabízí 10 % slevu každému, kdo má ve voze imobilizér. Dalších 5 % je za mechanické zabezpečení a 20 % za aktivní vyhledávací systém. Z pojištěných vozů bylo loni ukradeno 6 %, což je hluboko pod průměrem jiných podobných ústavů.


Zürich je jednou z předních světových pojišťoven a v ČR působí poměrně krátce. Rychle si však získává oblibu například i tím, že klientům, kteří sedm let neměli na autě žádnou škodu , dává 50 % slevu.


Řidiče s dobře zabezpečenými vozy zvýhodňuje i Česká pojišťovna. Za instalaci imobilizéru, který blokuje minimálně tři mechanismy, dává 10 % slevu. Dalších 10 % slevy je za mechanické zabezpečovací zařízení. A do třetice: 20 % sleva je i za instalaci aktivního vyhledávacího systému.


Nejlepším receptem, jak chránit automobil před zločinci, je tedy co nejkvalitnější zabezpečovací technika, ale také maximální opatrnost.


Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ford Mustang Mach-E má nové baterky a prodloužený dojezd

Ford Mustang Mach-E má nové baterky a...

Jmenuje se Mach-E a před čtyřmi lety přijel jako elektrická obdoba slavného Mustangu s majestátním předkem a specifickým zadkem. Nicméně s Mustangem toho má společného asi jako petrolejka a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě Dakaru osmé místo

Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě...

Pracovní týden začal pro závodníky 44. ročníku Dakaru pěkně zostra. Pořadatelé jim nachystali nejdelší kilometráž v podobě 830 kilometrů z nichž 395 bylo měřených. Šokem pro Martina...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Martin Prokop se i po třetí etapě Dakaru drží v TOP 10

Martin Prokop se i po třetí etapě...

Krátká a rychlá třetí etapa letošního Dakaru obnášela 255 měřených kilometrů v okolí bivaku v Al Qaisumah, když pořadatel musel kvůli zaplavenému maratonskému bivaku v Al Artawiyah změnit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na elektromobil v 87 letech, pořídil si Ford Mustang Mach-E

Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na...

Pedro García (87), který celý život jezdil s auty poháněnými spalovacím motorem, dokazuje, že na budoucnost není nikdy pozdě. Rozhodl se totiž přejít na elektrický pohon a pořídil si Mustang...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokopovi v druhé etapě Dakaru chyběla rychlost, průběžně je šestý

Prokopovi v druhé etapě Dakaru chyběla...

Do druhé etapy 44. ročníku Dakarské rally vstupovali Martin Prokop s Viktorem Chytkou z Benzina Orlen Teamu po excelentním vstupu do soutěže jako třetí nejlepší posádka celkové klasifikace...