Autobusové motory Scania Euro 4 a Euro 5

Společnost Scania je představila v červnu na Mezinárodní výstavě dopravy v Římě.

Tuto novinku uvítají především provozovatelé hromadné dopravy, kteří musí plnit stále přísnější ekologické normy.


Autobusové motory Scania Euro 4 a Euro 5

Nové 9litrové autobusové motory s technologií EGR mají nižší emise oxidů dusíku i pevných částic. EGR, nebo-li recirkulace výfukových plynů, snižuje emise přímo v místě jejich vzniku, tedy ve spalovacím prostoru, proto není již třeba přidávat žádná aditiva. Vozidla vybavená tímto řešením zajišťují úsporný a ekologický provoz.

„Scania si uvědomuje, jaké výhody poskytuje jednoduchý provoz na naftu a zároveň dobře ví, že je třeba za všech okolností vyhovět očekávaným emisním standardům,“ říká Hasse Johansson, viceprezident skupiny a šéf výzkumu a vývoje společnosti Scania. „Prověřenou technologii EGR jsme se nyní rozhodli použít i u autobusových motorů za účelem účinného snížení emisí tak, aby vyhovovaly normám Euro 4 a Euro 5. Tato technologie nabízí dokonalé řešení nejen v dálkové dopravě, ale i v městském provozu, kde se autobusy musí často zastavovat a rozjíždět,“ dodává Johansson.

Patentované řešení


EGR je zavedená technologie, která se používá u dieslových motorů osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel po celém světě. Na americkém trhu je používána i u těžkých nákladních vozidel.


Scania se svým továrním systémem recirkulace, posouvá EGR ještě o krok dál. Část výfukových plynů – až 18% pro Euro 4 a 25% pro Euro 5 – je před vstupem do turbodmychadla ochlazena a pak smísena s nasávaným vzduchem. Problematickým momentem je právě mísení výfukových plynů s nasávaným vzduchem o vyšším tlaku. Scania proto přišla s patentovaným řešením, které představuje zúžení směšovací trubice. Stlačený vzduch díky tomu proudí rychleji a před zúžením se vytváří oblast nízkého tlaku, kde dochází vlastně k nasátí výfukových plynů do směšovací trubice. Proudění vzduchu je regulováno jednoduchým ventilovým systémem v závislosti na zatížení motoru.


Nižší teplota spalování znamená nižší emise oxidů dusíku. Navíc vyšší vstřikovací tlaky zajistí nižší množství pevných částic a eliminují charakteristický zápach nafty.

Filtr, který nepotřebuje údržbu


Provozovatelé, kteří budou chtít snížit emise ještě výrazněji, než stanoví předpisy, si mohou objednat filtr prachových částic, který je integrován v běžném tlumiči. Filtr dokáže snížit emise pevných částic až o polovinu. U motorů Scania Euro 5 je filtr dodáván standardně.

Vysoký výkon a vynikající točivý moment


Autobusové motory Scania Euro 4 a Euro 5 vycházejí z modulárního systému Scania. K dispozici jsou 9litrové, 5válcové jednotky s výkony 230, 270 a 310 hp a velmi dobrými točivými momenty – 1050, 1250 a 1550 Nm, které umožňují plynulou jízdu s minimem řazení.


Autobusové motory Scania Euro 4 budou dodávány již od listopadu 2005 – norma vstoupí v platnost v říjnu 2006. Filtry prachových částic a motory Euro 5, budou uvedeny na trh v průběhu roku 2006 – norma Euro 5 vstoupí v platnost v říjnu 2009).

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové Renault Clio: Malý městský švihák startuje na 430 tisících

Nové Renault Clio: Malý městský...

Šestá generace Renaultu Clio přijíždí do Česka. Odvážnější design, chytřejší technologie a hybrid, který zvládne 80 % městské jízdy na elektřinu. Renault vzal své ikonické Clio a dal...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Na Olympu se usadil BYD: Jak se nabíjí výkonem 1 megawatt?

Na Olympu se usadil BYD: Jak se nabíjí...

Když se dnes mluví o elektrické mobilitě, BYD stojí na vrcholku hory a vyhlíží celé odvětví z výšky. Není to náhoda – a už vůbec ne trik. Tahle technologická mašina o 120 000...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - CUPRA vypouští bestii: Leon VZ TCR přináší závodní adrenalin na běžné silnice

CUPRA vypouští bestii: Leon VZ TCR...

Závodní okruhy mají nového vyslance – a míří rovnou do ulic. CUPRA představuje Leon VZ TCR, nejsilnější Leon s pohonem předních kol v historii. Limitovaná edice pro pouhých 499 řidičů...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Peugeot Polygon: Když volant není volant a auto má duši z budoucnosti

Peugeot Polygon: Když volant není volant...

Peugeot odhalil koncepční vůz Polygon – plně funkční prototyp, který mění samotnou podstatu řízení. S revolučním volantem Hypersquare, elektronickým řízením Steer-By-Wire a překvapivě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - MG posiluje nabídku elektrického bestselleru: MG4 electric startuje na 589 900 kč

MG posiluje nabídku elektrického...

Společnost MG Motor Česká republika představuje mimořádnou akční nabídku na plně elektrický hatchback MG4 Electric, díky níž mohou zákazníci ušetřit až 190 000 Kč. Tento model se tak...