Audi uvádí televizní spot na bezestupňovou automatickou převodovku multitronic

Technické školení za 35 sekund.

Audi uvádí televizní spot na bezestupňovou automatickou převodovku multitronic

Tvůrcům televizního reklamního spotu „The Fan“ (Fanoušek) stačilo 35 sekund na to, aby ukázali na hlavní přednost technologicky tak složitého zařízení, jakým je bezestupňová automatická převodovka multitronic dodávaná do vozů Audi!

Obsah 35 sekundového spotu: Obstarožní, ale zachovalý rudý kabriolet klouže osamělou silnicí. Řidič, evidentní ctitel Elvise Presleyho, se oddává expresivní hudbě, trhá volantem do rytmu songu, prudce šlape na plyn a vzápětí zase brzdí. Společnost mu dělá malá figurka rockera zavěšená u čelního skla vozu, která „tančí“ podle toho jak sebou vůz při jízdě škube. Takové zacházení samozřejmě automatická převodovka letitého kabrioletu nemůže dlouho vydržet a kouřící vůz zůstává bezmocně trčet u krajnice.


Audi uvádí televizní spot na bezestupňovou automatickou převodovku multitronic

Naštěstí „Elvisovi“ brzy zastavuje elegantní mladá dáma s Audi A4, která jej nejenom vezme do vozu, ale dovolí mu i založit do přehrávače jeho oblíbenou kazetu. Audi A4 se řítí silnicí, motor ukazuje svůj výkon a spokojený Elvis v nestřeženém okamžiku lepí přísavku na čelní sklo Audi A4, aby na ni mohl zavěsit svůj gumový talisman. Ale co to? I když slečna za volantem motor nijak nešetří a často razantně zrychluje, postavička na skle se téměř ani nehne. A tak musí figurku probudit k životu cvrnknutí prsty, ale i tak se talisman po krátkém zakmitání rychle uklidňuje…. několikasekundový příběh vrcholí, nyní je už úplně jasné, v čem je ten zásadní rozdíl: multitronic – na rozdíl od sebelepších automatických převodovek – prostě ani trochu neškube, změna převodového poměru je naprosto plynulá!

Tento reklamní spot, který pro Audi připravila agentura Saatchi & Saatchi, zvítězil v nabité kategorii „Automobily“ v posledním ročníku ankety Epica Awards, která oceňuje nejlepší evropské reklamní spoty a kreativní návrhy. Finále posledního – už patnáctého – ročníku ankety Epica Awards proběhlo koncem ledna tohoto roku v Praze. Na osm stovek reklamních společností ze čtyř desítek zemí do soutěže přihlásilo přes šest tisíc spotů a inzerátů. O vítězích v jednotlivých kategoriích i o celkovém vítězi rozhodovala porota, ve které zasedají představitelé třech desítek specializovaných magazínů zabývajících se marketingem a reklamou.


Audi uvádí televizní spot na bezestupňovou automatickou převodovku multitronic

Bezestupňová převodovka multitronic, což je ve své podstatě elektronicky řízený variátor se nejprve objevila v modelech Audi A6/A6 Avant se zážehovými šestiválci o objemu 2,4 a 2,8 l. V současné době je multitronic už i ve verzích s dvoulitrovým čtyřválcem 2.0/96 kW, přeplňovaným čtyřválcem 1.8 T/110 kW, šestiválcem 2.4/125 kW, třílitrovým šestiválcem 3.0/162 kW a šestiválcovým trubodieselem 2.5 TDI/114 kW. Multitronic i v modelové řadě Audi A4 je k dispozici ve spojení se stejnými motory jako v řadě Audi A6.

Na rozdíl od jiných známých systémů CVT (Continuously Variable Transmission) však používá Multitronic řadu vylepšených prvků, mimo jiné speciální článkový řetěz, který je schopný přenášet i velmi vysoké výkony, resp. točivé momenty, což až dosud výrazně limitovalo nasazení variátorů do vozů vyšších tříd.


Multitronic překonává všechny dosud známé samočinné převodovky mimořádně širokým rozpětím převodových poměrů. O změnu převodového poměru se stará speciálně konstruovaný dvojitý hydraulický píst, který reaguje velmi rychle a přesně na pokyny řídicí elektronické jednotky. Ta shromažďuje a porovnává celou řadu provozních dat a informací.


Elektronický řídicí systém bezestupňové převodovky multitronic například zvolí „těžký“ výsledný převod při klidné jízdě ustálenou rychlostí přes 60 km/h. Díky tomu je taková jízda velmi hospodárná. Pokud však řidič prudce sešlápne pedál plynu až k podlaze, řídicí procesor bleskově navolí v převodovce lehký převodový poměr, aby se motor mohl rychle dostat do vysokých otáček, kde dává maximální výkon. Při běžné jízdě pak multitronic volí optimální převodový poměr mezi těmito dvěma extrémními polohami.


Příjemným doplňkem automatické převodovky multitronic je možnost manuálně „řadit“ šest pevně definovaných virtuálních rychlostních stupňů. Pro manuální volbu virtuálních převodových stupňů může řidič využít dva integrované kolébkové spínače na volantu (příplatková výbava).


Vyspělý řídicí systém převodovky multitronic zajistí nejenom komfortní jízdu bez obvyklého mírného škubání vozu při každém přeřazení, ale zaručuje i výborné jízdní výkony a velmi nízkou spotřebu. Audi A6 s motorem 1.8 T zrychluje z klidu na rychlost 100 km/h s touto převodovkou za 9,6 s , což je dokonce o 0,1 s rychleji než vůz se standardní manuální pětistupňovou převodovkou, přičemž průměrná spotřeba vozu s multitronicem – 8,5 l/100 km – je stejná jako u modelu s mechanickou převodovkou.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Češi stále riskují: Nejčastější příčiny nehod jsou rychlost, nepozornost a nedání přednosti

Češi stále riskují: Nejčastější...

Ve Spojeném království právě probíhá Road Safety Week (letos od 16. do 22. 11.), týden věnovaný prevenci a bezpečnosti silničního provozu. Do jednotlivých aktivit se zapojují partneři...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové Renault Clio: Malý městský švihák startuje na 430 tisících

Nové Renault Clio: Malý městský...

Šestá generace Renaultu Clio přijíždí do Česka. Odvážnější design, chytřejší technologie a hybrid, který zvládne 80 % městské jízdy na elektřinu. Renault vzal své ikonické Clio a dal...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Na Olympu se usadil BYD: Jak se nabíjí výkonem 1 megawatt?

Na Olympu se usadil BYD: Jak se nabíjí...

Když se dnes mluví o elektrické mobilitě, BYD stojí na vrcholku hory a vyhlíží celé odvětví z výšky. Není to náhoda – a už vůbec ne trik. Tahle technologická mašina o 120 000...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - CUPRA vypouští bestii: Leon VZ TCR přináší závodní adrenalin na běžné silnice

CUPRA vypouští bestii: Leon VZ TCR...

Závodní okruhy mají nového vyslance – a míří rovnou do ulic. CUPRA představuje Leon VZ TCR, nejsilnější Leon s pohonem předních kol v historii. Limitovaná edice pro pouhých 499 řidičů...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Peugeot Polygon: Když volant není volant a auto má duši z budoucnosti

Peugeot Polygon: Když volant není volant...

Peugeot odhalil koncepční vůz Polygon – plně funkční prototyp, který mění samotnou podstatu řízení. S revolučním volantem Hypersquare, elektronickým řízením Steer-By-Wire a překvapivě...