Audi nejvýkonnější sériová limuzína vyjíždí

Na nedávném mezinárodním autosalonu v Paříži představila automobilka Audi nový model Audi A8 L 6.0 quattro poháněný šestilitrovým dvanáctiválcem – největším a nejvýkonnějším dvanáctiválcem, který se kdy objevil pod kapotou sériově vyráběné limuzíny.

Dvanáctiválec zdvihového objemu šest litrů má výkon 309 kW/420 k, jeho točivý moment dosahuje hodnoty 550 Nm! Luxusní limuzína nejvyšší třídy Audi A8 L 6.0 quattro poháněná tímto motorem potřebuje ke zrychlení z 0 na 100 km/h pouhých 5,8 s a její maximální rychlost je z bezpečnostních důvodů elektronicky omezená na 250 km/h (této rychlosti mimochodem vůz dosáhne už 38 sekund po rozjezdu).


Odborníci oceňují hladkost a bezprostřednost, s jakou se šestilitrový dvanáctiválec roztáčí z nejnižších otáček až ke hranici 6000 min-1. Také průběh točivého momentu je vynikající – přes 90 procent jeho nejvyšší hodnoty 550 Nm je k dispozici už při 2500 ot/min. Díky tomu dokáže mohutná limuzína Audi A8 L quattro obdivuhodným způsobem zrychlit například při předjíždění.


Přenos výkonu dvanáctiválcového motoru na všechna čtyři kola modelu Audi A8 L 6.0 quattro zajišťuje pětistupňová samočinná převodovka tiptronic, která dává řidiči možnost i manuálního řazení jednotlivých rychlostních stupňů. Řidič může řadit buď jednoduchým „ťukáním“ dopředu a dozadu do páky voliče nebo pouhým mačkáním tlačítek na kůží obšitém volantu.


Audi je v současné době jediným výrobcem automobilů, který ve své sériové produkci používá dvanáctiválcový motor koncepce dvojitého „V“, označované také jako „W-motor“. Tato koncepce má několik výhod, jednou z nejzásadnějších je, že celý agregát – bez ohledu na vyšší počet válců a větší zdvihový objem – je stejně kompaktní, jako konvenční vidlicový osmiválec V8. Šestilitrový W-motor v Audi A8 L quattro je překvapivě malý – jeho šířka činí pouze 690 mm a délka 513 mm. Jedině díky těmto skromným rozměrům bylo možné připravit vůz s pohonem všech kol – u konvenčně stavěných vidlicových dvanáctiválců by se komponenty systému pohonu všech kol pod kapotu vozu prostě už nevešly.


Kompaktní rozměry a hojné využití lehkého hliníku a magnézia v konstrukci dvanáctiválcového motoru se odrazily i v jeho nízké hmotnosti, Audi A8 L 6.0 quattro váží pouze 1980 kg – tedy mnohem méně, než u podobně stavěné konkurence. Výkonová hmotnost modelu Audi A8 L 6.0 quattro činí jen 6,4 kg/kW (4,7 kg/k), což je hodnota srovnatelná s kvalitními sportovními vozy.


Při stavbě dvanáctiválcového W-motoru pro Audi A8 L 6.0 quattro šli konstruktéři automobilky zajímavou cestou – na rozdíl od svých předchůdců nenavrhli koncepci se třemi řadami válců, ale propojili dva ultrakompaktní vidlicové šestiválce V6, jejichž řady válců svírají mimořádně ostrý úhel rozevření jenom 15 stupňů. Tyto dvě šestiválcové jednotky jsou propojeny v širokém úhlu 72 stupňů, díky čemuž je výška celého motoru nižší, než u předchozích W-dvanáctiválců. Srdcem celého motoru 6.0 W12 je 20,5 kg těžký klikový hřídel uložený v sedmi ložiscích.


Dalším charakteristickým znakem motoru Audi 6.0 W12 je suchá kliková skříň. Olej potřebný pro mazání motoru se přivádí čerpadlem z oddělené olejové nádrže. Ta je uložena za pravým předním světlometem a s motorem je propojena dvojicí hadic. Olejové čerpadlo je poháněné řetězem přímo od klikového hřídele, vodní chladič, namontovaný na levé straně motoru, se stará o účinné chlazení motorového oleje. Také tímto řešením se Audi A8 L 6.0 quattro podobá výkonným sportovním vozům – motor s tzv. suchou olejovou skříní je totiž optimálně mazaný i při velkých příčných zrychleních, což je u sportovních vozů běžný stav.


Dva sací a dva výfukové ventily každého válce motoru Audi 6.0 W12 jsou řízené dvojicí vačkových hřídelů. Systém proměnného časování sacích i výfukových ventilů (vačkové hřídele sacích ventilů se mohou natáčet v rozmezí 52 stupňů, hřídele ovládající výfukové ventily pak v rozmezí 22 stupňů) zaručuje optimální plnění i vyprazdňování spalovacích prostorů v celém širokém spektru otáček motoru. Také díky tomu jsou dynamické parametry dvanáctiválcového motoru skutečně špičkové.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda Prelude: Návrat technické ikony

Honda Prelude: Návrat technické ikony

Po pětadvaceti letech se na evropské silnice vrací legendární jméno – Honda Prelude. A vrací se v podobě, která dokonale vystihuje dnešní automobilovou éru: plně hybridní kupé e:HEV,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota GR Yaris Aero Performance 2026 má české ceny

Toyota GR Yaris Aero Performance 2026 má...

Toyota zahájila předprodej nové sportovní verze modelu GR Yaris pro rok 2026 pod označením Aero Performance. Cena vozu inspirovaného účastí Toyoty ve světovém šampionátu rallye WRC začíná na...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Chtěli byste mít tohle ve „sklepě“? Toyota chystá mini elektromobil do 45 km/h

Chtěli byste mít tohle ve „sklepě“?...

Toyota zkoumá, jak bude vypadat městská doprava zítřka – malá, tichá a elektrická. Konsorcium vedené Toyota Manufacturing UK získalo od britské vlády podporu na studii proveditelnosti lehkého...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Peugeot Boxer Furgon: Síla, prostor a spolehlivost v každém detailu

Nový Peugeot Boxer Furgon: Síla, prostor...

Peugeot nedávno představil novou generaci robustního pracovního partnera. S nejvýkonnějším dieselovým motorem, komfortní kabinou a moderní technikou. Vyzkoušeli jsme Peugeot Boxer Furgon ve verzi...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nextbase: Počet srážek automobilů se zvěří roste, hodí se mít záznam z palubní kamery

Nextbase: Počet srážek automobilů se...

V loňském roce došlo k dalšímu nárůstu počtu automobilových nehod způsobených srážkou se zvěří. Úměrně cenám nových vozů a nákladům na opravy rostou také způsobené škody....