Audi A8 3.0 TDI quattro – komfort prestižní limuzíny, dynamika sportovního vozu, hospodárnost běžného osobního automobilu

0-100 km/h za 7,8 s, max. rychlost 243 km/h.

Vznětové motory, v sektoru osobních automobilů ještě nedávno více méně trpěné jen ve vozech taxi v několika málo osobních modelech – se už zabydlely i v segmentu prestižních vozů a luxusních limuzín. Vysoce ceněné turbodiesely TDI s přímým vstřikem paliva lze najít pod kapotami modelů A2, A3, A4 a A6 automobilky Audi a TDI agregát pohání dokonce i „vlajkovou loď“ celé značky – prestižní limuzínu nejvyšší třídy Audi A8. Tento turbodiesel 3.0 TDI se chlubí nejlepšími výkonovými parametry ze všech srovnatelných agregátů.


Vidlicový šestiválec 3.0 TDI v Audi A8 dává při otáčkách 4000 min-1 výkon 171 kW (233 k), fascinující je však především jeho točivý moment, který už při otáčkách 1400 min-1 dosahuje svého maxima 450 Nm (!), které si drží až do hranice otáček 3250 min-1. Za tyto obdivuhodné parametry vděčí motor 3.0 TDI řadě vyspělých technologií, jako je např. turbodmychadlo VTG s proměnnou geometrií lopatek rozváděcího kola, mezichladiči stlačeného vzduchu, možnosti regulace sacích kanálů a především pak systému přímého vstřikování nafty do válců „common-rail“, který pracuje s tlaky až 1600 barů. Motor 3.0 TDI je prvním velkosériově vyráběným vznětovým agregátem, který je vybaven piezoelektrickými vstřikovači, jež s podporou výkonné řídicí jednotky Bosch EDC-16CP umožňují dokonale přesné dávkování i časování vstřikovaného paliva.


Vysoký výkon a především velmi příznivý průběh mohutného točivého momentu motoru 3.0 TDI se pozitivně odrážejí v dynamických vlastnostech modelu Audi A8: Vznětový šestiválec dokáže tuto velkou luxusní limuzínu, jejíž pohotovostní hmotnost díky hojnému využití lehkých materiálů (především hliníku) činí jen 1830 kg, „rozhýbat“ z klidu na 100 km/h za pouhých 7,8 s, což je výkon, se kterým se mohou měřit jen některé ryze sportovně laděné verze osobních automobilů poháněných zážehovými motory. Přenos výkonů motoru 3.0 TDI na všechna čtyři kola Audi A8 má na starosti šestistupňová automatická převodovka tiptronic a centrální diferenciál Torsen, který samočinně rozděluje přenášený výkon mezi kola přední a zadní nápravy.


Pod plným plynem se Audi A8 3.0 TDI quattro rozjíždí až na rychlost 243 km/h. Ve světle obdivuhodné akcelerace a vysoké maximální rychlosti je o to pozoruhodnější hospodárnost tohoto turbodieselu – v průměru se spokojí jenom s 8,4 l nafty na 100 km jízdy, což je jen o nepatrně víc, než je dnes obvyklá spotřeba modelů střední třídy s poháněnou jednou nápravou. Při jízdách mimo městské aglomerace má spotřebu dokonce jen 6,4 l/100 km.


Kromě špičkových výkonových parametrů se vyšlechtěný turbodiesel 3.0 TDI chlubí i další výraznou předností – mimořádnou čistotou výfukových spalin: s rezervou plní emisní limity normy Euro 4, která začne platit až v roce 2005. Tlak automobilky Audi na problematiku životního prostředí je však pověstný, a tak Audi bude nabízet pro model A8 poháněný motorem 3.0 TDI/171 kW i filtr pevných částic, který ještě dále snižuje množství motorem produkovaných odpadních látek, především sazí. Částicový filtr zachycuje pevné nečistoty ve výfukových plynech a ty se při teplotách 350 až 500 oC ekologicky příznivě přemění na CO2. K tomuto tzv. pasivnímu regeneračnímu procesu dochází průběžně bez zásahu dalších systémů především v situacích, kdy vůz jede rychlostmi odpovídajícími dálničnímu provozu. Pouze pokud se vůz pohybuje převážně nižšími rychlostmi v městském provozu, dochází čas od času (vždy po ujetí asi 1000 až 1200 km) k tzv. aktivní regeneraci, při které se na určitou dobu automaticky zvýší teplota výfukových plynů až na 600 oC, čímž dojde k rychlé regeneraci filtru.


Limuzína A8 3.0 TDI quattro je na trhu v České republice k dostání za cenu od 2 049 000 Kč.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Hyundai na veletrhu v Hannoveru představí vodíkové nákladní auto

Hyundai na veletrhu v Hannoveru...

Elektricky poháněné nákladní vozidlo s palivovými články bude uvedeno na trh v roce 2019 Nákladní vozidlo dává najevo své ekologické vlastnosti osobitým designem Plány pro evropský trh...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Elektrické SUV Audi e-tron se v San Franciscu představilo s pneumatikami Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV

Elektrické SUV Audi e-tron se v San...

Audi si pro své první elektrické SUV vybralo ultra-výkonné pneumatiky Goodyear Společnost Audi dnes odhalila model e-tron, první plně elektrické SUV z produkce této německé automobilky. Goodyear...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Elektrizující potěšení z jízdy: Audi e-tron

Elektrizující potěšení z jízdy: Audi...

Výkon až 300 kW a elektrický pohon všech kol pro mimořádné provozní vlastnosti Dojezd více než 400 kilometrů dle WLTP a rychlé nabíjení výkonem až 150 kW Virtuální vnější zpětná...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Rekordní TERIBEAR s podporou ŠKODA AUTO

Rekordní TERIBEAR s podporou ŠKODA AUTO

ŠKODA AUTO počtvrté generálním partnerem charitativních běhů Nadace Terezy Maxové dětem Pražský Vítkov a Mladá Boleslav: 10 dnů, přes 19 000 účastníků, 346 384 km a 10 179 375 Kč na...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Investice do budoucnosti: Závod ŠKODA AUTO ve Vrchlabí podporuje nadějné studenty

Investice do budoucnosti: Závod ŠKODA...

ŠKODA AUTO pravidelně umožňuje žákům a studentům získat praktické zkušenosti v závodě ve Vrchlabí ŠKODA poskytuje možnost exkurzí ve výrobě a v tréninkovém centru pro žáky...