Aral, dejte přednost bezpečnosti! Téma 9, 4.část

Rozhovor s Kamilem Feiferem, freestylovým závodníkem na cyklotrialovém kole, Mistrem světa v disciplíně BMX.

Aral, dejte přednost bezpečnosti! Téma 9, 4.část

Setkal jste se někdy s nepřiměřeným chováním cyklistů v provozu? O co šlo?

Jasně, asi jako každý. Nejezdím jen na kole, ale jsem taky řidič a tady je ten zásadní problém. Člověk jedoucí na kole už najednou zapomíná, jaké to je, když sedí za volantem auta a cyklisté se mu doslova vrhají pod kola. Pak když zase sedí v autě, tak si těžko vybavuje, jak vypadají naše silnice, obzvláště po zimě, a nedochází mu, že se ty díry dají na kole projet opravdu velice obtížně, a tak se jim zase musí vyhýbat. Nejdůležitější však je, aby si každý z nás uvědomil, že silnice opravdu nepatří jenom jemu, ať už jede na čemkoliv.


Nesvádí vás jako „profesionálního cyklistu“ občas porušit předpisy? Například projet na červenou po chodníku nebo nemít přilbu a odrazky…


Upřímně řečeno, na kole, které mě živí, opravdu odrazky nemám, ale s tím zase jezdím jinde, než v běžném silničním provozu. Když trénuji, tak helmu mám, ale to se také dá jen obtížně přirovnat s normálem. S tou červenou to raději neriskuji, protože už jsem viděl dost úrazů z kola a rozhodně o další nestojím.


Jaká jízda na jízdním kole je podle vás nejbezpečnější? Jaká pravidla vedle těch obecně známých by měl cyklista dodržovat?


Vezmu-li to opravdu od těch nejmenších, tak myslím, že dopravní hřiště jsou pro ně dobrým odrazovým můstkem, kde si mohou „osahat“ silniční provoz nanečisto a pak teprve vyrazit do ulic. Povinnost nosit přilbu u dětí rozhodně vítám a jsem rád, že ji dnes již téměř všichni rodiče u svých dětí dodržují. No a co se týká obecných pravidel, tak je rozhodně důležité maximálně využívat cyklistických stezek a hlavně si nikdy nemyslet něco o nějaké „absolutní přednosti“, protože ta k ničemu nebude až budete mít přelámané nohy. Maximální opatrnost a snaha o předvídání situace spojená s pocitem společně sdílené plochy s motoristy a okolím.


Které největší chyby cyklisté při jízdě dělají? Jak jim bránit?


Kdyby byly silnice v naprostém pořádku a perfektním stavu, tak bych jim vytýkal zejména to, že jezdí moc daleko od kraje, ale copak v našem případě můžu? Také často a na poslední chvíli mění směr jízdy. Ale to je o tom samém – když najednou uvidí výmol nebo kanál, při jehož přejezdu by spíše přeletěli přes řídítka, než jej přejeli, tak to strhnou do vozovky a tam už je „pronásleduje“ auto, pod které se mohou dostat. Myslím, že se také docela přestalo používat znamení o změně směru jízdy. Jak se potom řidič má dozvědět, co právě cyklista plánuje?


Jaká je nejčastější příčina nehod cyklistů?


Jednoznačně nepozornost a stav vozovek. Pak také nesmíme zapomínat, že někteří cyklisté si pletou kolo s přepravním prostředkem. Kolo je dopravní prostředek, tak by na něm neměli vozit všemožné předměty, které při jejich držení a manipulaci během jízdy mají neblahý vliv na ovládání stroje, tím pádem na nehody a následně ohrožení jejich zdraví.


Jak na české cyklisty nahlížejí řidiči osobních automobilů? Stává se, že jim dělaji naschvály nebo jsou ohleduplnější?


Bylo by to fajn, kdybychom se mohli bavit o větší ohleduplnosti, ale to bychom lhali. Jsou to spíš, jak sám říkáte, naschvály, ale mám dojem, že si za to mohou obě strany rovnoměrně. Řidiči a jejich arogance, podpořená dojmem, že jsou vládci silnic, umocněná čtyřmi koly a hromadou železa okolo sebe. Cyklisté si ovšem zase myslí, že mají všude přednost a to je další kámen úrazu. Následků je denně víc než dost.


Co vás na cyklistech na našich silnicích nejvíce štve?


Že v noci nesvítí.


Máte obchod s jízdními koly. Můžete nám nějak popsat bezpečnostní výbavu kol, která by neměla při jízdě chybět?


Podle mě jsou nejzásadnější brzdy, na těch já si zakládám a mám je vždycky v perfektním stavu, protože můžou v rozhodujících okamžicích pomoci, ať už na silnici nebo při závodech. Celkový bezvadný technický stav je opravdu velice důležitý, nepodceňujte jej.


Jak se vyvíjí bezpečnost vybavení nebo samotných jízdních kol?


Vyvíjí se úměrně požadavkům zákazníků, které jsou určitě vysoké, ale nemůžete chtít po kole za pět tisíc, aby umělo to, co kolo za čtyřicet. Když je vyvíjen tlak na výrobce kvůli nižší ceně, tak to někde musejí ošidit.


Dokážete si představit pád z vašeho kola v případě, že byste neměl kolenní, loketní chrániče a přilbu?


Dokážu, mám několik takových za sebou. Chtěl bych ale podotknout, že to bylo hlavně v době, kdy jsem ještě neměl rozum nebo finance na veškeré potřebné vybavení. Byly to školácké chyby a moje hloupost. Proto dnes radím začínajícím cyklistům, aby rozhodně na tuto stránku více dbali, bezprostředně to totiž také souvisí s délkou jejich sportovního života.


Procházejí jízdní kola nějakými zkušebnami, existují normy bezpečnosti, atd.?


Jako na každý výrobek, který jde do prodeje, jsou pochopitelně i na kola technické zkušebny, které vydávají atesty a schvalují je způsobilými k danému účelu. Nejsem si ovšem jist, jak je tomu opravdu u všech kol, která se u nás prodávají, ale to už je spíš otázka pro někoho jiného.


Zítra v pátek 7. května 2004: Aral, dejte přednost bezpečnosti! Téma 9, 5. část: Rozhovor s Pavlem Vojtkem, Mobilním doručovatelem Messenger Service.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - CUPRA vyrobila svůj miliontý vůz: Je to víc než jen číslo

CUPRA vyrobila svůj miliontý vůz: Je to...

CUPRA dosáhla nového milníku. Ve svém výrobním závodě Martorell vyrobila svůj 1 000 000. vůz. Stala se jím CUPRA Formentor, nejikoničtější a nejúspěšnější model značky. CUPRA s duchem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vlajková loď značky DS překonala 500 kilometrů po dálnici na jedno nabití

Vlajková loď značky DS překonala 500...

Nová DS N°8, stoprocentně elektrická vlajková loď značky DS Automobiles, potvrzuje svou výjimečnou efektivitu. V testech uskutečněných v několika evropských zemích zvládla po dálnicích...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Poloviční vsetínská radost

Poloviční vsetínská radost

Letošní ročník Carlson–PARTR Rally Vsetín uzavřel sezónu jednodenních soutěží v celkové klasifikaci Poháru 2+. Posádka týmu ACCR Lak Racing21 Vojtěch Štajf a František Rajnoha bohužel...

Přijíždí nový francouzský hatchback...

Značka DS znovu dokazovala, že automobil může být víc než jen dopravní prostředek. Nový model DS N°4 kombinuje tři typy elektrifikace, chytrou konektivitu a interiér navržený jako salón na...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota testuje, jestli její auta správně voní/hqdefault.jpg">

Toyota testuje, jestli její auta...

Automobilka Toyota je známa svou precizností a důrazem na kvalitu. Své vozy podrobuje různým testům, které mají ověřit jejich bezpečnost, spolehlivost nebo uživatelský komfort, přesto asi...