Aral, dejte přednost bezpečnosti – Téma 3 – Diskopříběh aneb mladý řidič

Úvod k problematice (Téma 3: 1. pokračování)

„Tři lidé nepřežili v osobním autě Opel Kadett náraz do stromu. Tragická nehoda, při níž dva z nich zemřeli na místě a třetí při převozu do nemocnice, se stala v sobotu pozdě večer na silnici mezi Machnínem a Kryštofovým Údolím na Liberecku. Obětem nebylo více než pětadvacet let. Čtvrtý pasažér, čtrnáctiletá dívka, skončil s těžkým poraněním v liberecké nemocnici.“ (MF Dnes, 14.7.2002)


Léto je pro většinu mladých lidí obdobím příjemného uvolnění a bezstarostného užívání života. Veselé pitky s přáteli, zábavy, diskotéky, techno party, navazování nových známostí…, ale také alkohol, drogy, snaha ukázat se před kamarády, touha vyzkoušet kolik jede otcovo vypůjčené auto a spousta zbytečných prázdninových tragédií.


Mladí řidiči ve věku 18 až 25 let stojí celosvětově ve středu nehodovosti na silnicích a dopravní nehoda je v  této věkové skupině hlavním důvodem úmrtí. V letních měsících nehodovost mladých lidí dramaticky stoupá. „Zatímco v zimních a jarních měsících byl počet těžkých úrazů s přímým ohrožením života nebo se smrtelnými následky – z nich největší část tvoří dopravní nehody – kolem padesáti, v červnu jich bylo najednou sto šestnáct. Také se v létě snížil průměrný věk zraněných a stoupl počet závažných úrazů spojených s pitím alkoholu,“ říká Marek Uhlíř, tiskový mluvčí pražské záchranné služby.


Významnou podskupinou jsou takzvaní disko-řidiči: alkoholem rozjařená společnost se vrací v pozdních nočních hodinách z diskotéky nebo jiné hudební akce, mladý řidič se chce před ostatními vytáhnout se svým uměním a rychlá a nebezpečná jízda končí katastrofou. Podle policejních statistik téměř ve třetině případů nehody vznikají na základě srážky s jedním nebo více vozidly a pětina disko-nehod se stala v levé zatáčce. Příčina tohoto typu nehody je často v tom, že řidiči v dlouhých levých zatáčkách nesníží rychlost svého vozidla, které je vyneseno doprava a končí mimo vozovku .


„Ze zkušenosti se dá říct, že největší problém s „diskořidiči“ je na třecích plochách mezi velkoměstem a vesnicí, tzn. v periferních oblastech mezi Prahou a Středočeským krajem: hoši se v Praze napijí a jedou domů do Kostelce nad lesy, Radotína a podobně. Také, zvlášť v letních měsících, se část Pražanů přesunuje do chatových osad ve středních Čechách, kde jsou policejní kontroly méně frekventované a řidiči mají větší pocit beztrestnosti. Alkohol patří k folklóru „chatařů“ a ze změny struktury výjezdů do těchto míst v letních měsících je tento fakt zřejmý. Další významnou skupinou zraněných automobilistů jsou mladí lidé, kterým rodiče nechají v Praze auto a odjedou třeba do Chorvatska k moři,“ vysvětluje Marek Uhlíř.


Nezkušenost a krátká řidičská praxe nejsou sami o sobě hlavním důvodem vysoké nehodovosti mladých řidičů. Příčiny je třeba hledat v nízkém věku řidiče a jeho emocionální nezralosti.


„Mladiství jsou u každé generace „postiženi“ motoristickým opojením, kdy i malý motocykl jim umožní zmnohonásobit jejich sílu a mnohokrát zvýšit rychlost pohybu. Nové schopnosti bývají často dobrým balzámem na obtížně se rodící sebevědomí pubescenta a teenagera. Rychlost, síla a soupeřivost jsou na prvním místě jejich úvah. Je to přímo naprogramované přecenění schopností a řidičská nezkušenost, které jsou v pozadí vysoké četnosti dopravních nehod mladistvých. 25 % nehod způsobí řidiči ve věku 17 až 24 let,“ tvrdí psycholog PhDr. Seidlic. Podobný názor zastává i MUDr. Franěk, vedoucí dispečinku pražské záchranky: „Samozřejmě mají mladí lidé větší potřebu k sobě poutat pozornost a překonávat rekordy všeho druhu. Ve spojení s krátkou řidičskou praxí, vysokým sebevědomím a silným autem od tatínka je to smrtelná kombinace.“


Šéf středočeské dopravní policie mjr. Huml vidí problém i v celkovém klimatu ve společnosti. „Společnost se podle mého soudu potácí na hranici anarchie, kdy právo je pro smích a ti co se jím řídí jsou směšní. Až do doby, kdy se karta otočí a já jsem ten, kdo chce a potřebuje, aby společnost ve vztahu ke mě právo dodržela,“ říká mjr. Huml. „Mladí lidé se chovají všeobecně jinak, dravěji, se sníženým respektem k autoritám (včetně zákonů) – platí to i za volantem a alkohol jenom akcentuje rozdíly,“ doplňuje MUDr. Franěk.

Alkohol a omamné látky vůbec jsou bohužel častými spolujezdci mladých řidičů.


„Většina dospělých, pokud před jízdou požije alkohol, se snaží jet spíš pomaleji a s maximální opatrností, mladí bohužel ztrácejí pud sebezáchovy a jezdí spíše rychleji než ve střízlivém stavu,“ poukazuje na rozdíly vedoucí nymburské záchranné služby MUDr. Zuska. Opilý člověk samozřejmě hůře reaguje v okamžiku krize a alkohol stojí za mnoha případy neposkytnutí pomoci po způsobení havárie.


Odborníci se shodují, že změny v metodice výuky mladých řidičů by mohly situaci částečně zlepšit, ale těžiště problému leží ve všeobecné výchově a celkových postojích společnosti. Řidič bez odpovědnosti, ohleduplnosti a respektu k ostatním je potenciální zabiják. V lepším případě zničí život sobě, ale ve většině případů ho bohužel zničí jiným.

Víte že…


Každý třetí řidič, který se podílel na dopravní disko-nehodě, nepoužil bezpečnostní pásy? Spolujezdci na zadních sedadlech byli připoutáni pouze výjimečně a jejich skutečný počet byl často větší než je kapacita míst na zadních sedadlech?


Alkohol vede k poruchám zrakového vnímání, roste tendence nebezpečně riskovat, zhoršuje se odhad vzdálenosti a prodlužuje reakční čas?


Marihuana prodlužuje reakční čas a zhorší schopnost řídit motorové vozidlo minimálně na 10 hodin?


LSD (tripy) vyvolává halucinace a pronikavě zhoršuje schopnost řídit motorové vozidlo i po více než 12 hodinách?


Každý pátý mladistvý jezdí rád rychle a riskantně, ale pro řidičky začátečnice je atraktivita těchto zvláštních motivů jen z poloviny tak vysoká jako u jejich stejně starých vrstevníků?


Rychlost fascinuje především mladé lidi s nižším vzděláním?


Zvláštní motivy pro rychlou jízdu u mladých lidí

1. Sebepotvrzení, snaha působit příznivým dojmem na své okolí:


„Na obtížných úsecích, například na silnicích plných zatáček, rád ukazuji druhým, jak se něco takového jezdí.“


„Je to dobrý pocit předjíždět ostatní.“

2. Hledání své vlastní identity a testování sebe sama:


„Na volné silnici si rád vyzkouším, jak dobře sám dovedu jezdit.“


„Po zvládnutí riskantní situace se hned potom cítím opravdu dobře.“

3. Hledání napětí, okouzlení:


„Bez určitého polechtání nervů je jízda autem nudná.“


„Při jízdě automobilem chci něco zažít.“


S výškou úrovně vzdělání se snižuje počet těch mladých lidí, kteří souhlasí s výše uvedenými tvrzeními; studenti souhlasí s výše uvedenými motivy mnohem méně než výdělečně činní mladiství se základním vzděláním a vyučení.


2. pokračování zítra: Rozhovor s PhDr. Jiřím Seidlicem.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autorizovaný dealer a opravce OPEL

Člen koncernu TUkas

Kontakt:
AUTO-STAIGER CZ A.S.
Praha 10, Černokostelecká 621/122
+420 271 009 111
servis.opel@auto-staiger.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Automobilka Opel a fotbalový klub Borussia Dortmund BVB pokračují v úspěšném partnerství – dosavadní smlouva o spolupráci byla 3.srpna 2017 prodloužena o dalších 5 let

Automobilka Opel a fotbalový klub...

Logo automobilky Opel tak bude  na rukávech dresů hráčů Borussia Dortmund i v sezoně 2017/18. Opel je členem skupiny strategických partnerů vítěze německého poháru – na rozdíl od...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Opel Grandland X bude mít světovou premiéru na 67. mezinárodním autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem (dny pro veřejnost: 14. – 24. září)

Nový Opel Grandland X bude mít světovou...

Nový model se krátce nato objeví i v showroomech prodejců automobilů Opel. Grandland X si přiváží celou řadu nejmodernějších asistenčních systémů, mezi které patří například: Systém...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Sportovní verze pro labužníky volantu: nový Opel Insignia GSi – Světová premiéra 14.-24. září 2017 na mezinárodním autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem

Sportovní verze pro labužníky volantu:...

Nový Opel Insignia GSi bude možné objednávat od druhé poloviny října 2017. Nový Opel Insignia GSi je lákavou sportovní limuzínou pro zákazníky – kteří hledají něco mimořádného....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Opel představuje nové motto značky, nové logo a novou kampaň na model Insignia s Jürgenem Kloppem

Opel představuje nové motto značky,...

„Budoucnost patří všem“ – to tvrdí nové motto automobilky Opel. Nové logo Opel: Opel systematicky demokratizuje technologie budoucnosti a zpřístupňuje je každému Tento přístup je...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Všestranný městský crossover Crossland X právě vstupuje na český trh – cena za dobře vybavený model Crossland X Selection začíná na 309 900 CZK

Všestranný městský crossover Crossland...

Při využití financování přes Opel Finance činí cena dokonce jen 289 900 CZK. Základní verze „Selection“ má ve standardní výbavě mimo jiné – ESP, asistent pro rozjezd do kopce,...