Aral, dejte přednost bezpečnosti! Téma 2: Autem na dovolenou (4. pokračování)

Rozhovor s majorem Josefem Pomichálkem z dálničního oddělení Policie ČR.

Jaké jsou nejčastější příčiny nehod při výjezdu na dovolenou?


Dnes chce každý ujet největší kus cesty do místa, kde se dovolená odehraje. Většinou málokdo kouká na možnost, že přeceňuje své síly a často dochází k nevěnování se řízení. Řídí podvědomím. Ne, že by zaváhali, ale ani neví, že se blíží k místu, které může být nebezpečné. Mám na mysli zatáčku nebo sjezd z kopce. Zkrátka řečeno, člověk je unaven. Únava na něj působí postupným zvyšováním intenzity, stane se, že prostě usne. Protože také dlouho jezdím prakticky se vším, co má kola, tak vím, že když cestujete v noci a celé auto vám spí, máte puštěné polohlasem autorádio, tak se moc krásně usíná. Oči se přivírají, člověk se přestane věnovat řízení a pak už je to krůček do strašných problémů. Dopravní nehody pak vznikají usnutím, přeceněním schopností a následky jsou velice děsivé. Auto vyjíždí z  komunikace mimo, převrací se, naráží a tak. Většina cestujících je ve spánku „úplně mimo“ a proto dochází k velice ošklivým poraněním. Lidé naráží na karoserii, většina samozřejmě není připoutaná bezpečnostními pasy. Při vyšetřování nehody, při zajišťování stop, zkušený policista lehce pozná, že k tomu zaspání došlo. Pak se to posuzuje jako nevěnování se řízení. Zaspání má charakteristické znaky – vůz vyjíždí stabilní rychlostí mimo komunikaci a dochází k nehodě. Vzniká stopa výjezdní, stopy pneumatik mimo silnici. Při ohledání místa nehody pak jednoduchým zkoumáním zjistíte, zda řidič použil bezpečnostní pásy. Dál v nehodách hraje roli i požití alkoholu, i v malém množství. Hlavně v letních obdobích, kdy možnost napití je velmi vysoká. Když to shrnu, tak dopravní nehody a dovolená rovná se únava za volantem, nevěnování se řízení a částečně i alkohol.


Hraje tedy roli při nehodě čas?


Určitě. Jízda v noci má pro řidiče specifické podmínky a záleží také v jakém stavu má vozidlo, co se týče osvětlení. Každý z nás je zvyklý v noci spát, takže v  časovém intervalu obvyklého spánku má řidič tendence usínat za volantem. Roli v noci hraje i nižší provoz, spánek posádky. Na dálnici se nám to stává velice často. V nejhlubší noci nebo v době rozednívání.


Doporučujete nějakou dobu odpočinku? Řidič se může bránit, že se ještě necítí unavený, ale přitom jsou už jeho schopnosti sníženy.


Když jsem se nad tím zamýšlel, jestli lze doporučit nějakou dobu řízení, tak také záleží na kvalitě řidiče – dlouholetý, začátečník nebo profesionál. Nebo sváteční řidič, který vyjede jen na dušičky. Tu dobu si musí každý stanovit sám.


Co je nezbytností pro řidiče na dovolené? Jak nejlépe zabezpečit posádku?


Každopádně by měl mít uzavřenou perfektní pojistku. Jak na poškození, tak na zranění. A zabezpečení? To by si měli uvědomit i spolujezdci. Osvědčená praxe je s řidičem neustále komunikovat, kdy například spolujezdec má před sebou mapu a naviguje. Tím se přijde na to, jestli je třeba odpočinku. Organismus je když vás někdo baví a povídá si s vámi v mnohem větším střehu, než když je klid.


Jaké věci jsou dále potřeba k jízdě na dovolenou?


Například velká silná baterku, která umí i přerušované světlo. Vzal bych si s sebou i nějaké výrazné oblečení, dnes se u služebních vozidel používají reflexní vesty, ale prodávají se i v klasických oděvech. Oblečení, které je navenek dobře viditelné a zjistitelné. To hraje velkou roli v případě, když se na vozidle něco stane. Doporučoval bych to i celé posádce, protože je pak člověk vidět a může mu to zachránit život.


Na co by se naopak řidič neměl spolehnout?


Každopádně opakuji, každý by měl vědět co zvládne a co ne. Neměl by se spoléhat na to, co dělá druhé auto. Spoléhat se na druhého je dneska velmi problematické.


Je důležité si předem naplánovat trasu cesty? Existuje nějaká instituce, která to zajistí?


Doporučoval bych využít plánování cesty, dneska se dá vyhledat. Ovšem k zahození není ani využít zkušeností „silničních námořníků“, šoférů mezinárodní nákladní dopravy, kteří znají silnice, objížďky, trasy a trasičky. Navedl jste mě ale na jednu technickou pomůcku. Máme sice již možnost využívat navigačních systémů GPS, ale ty jsou stále pro většinu šoférů finančně nedostupné. Vedle nich existuje ještě klasická radiostanice CB. Věřte nebo ne, ale při jízdě se díky ní dál velice dobře komunikovat. Sice se využívá většinou v nákladní dopravě, ale má možnost využitelnosti i pro osobní dopravu. Je to malá skříňka, která se schová pod rádio. Je to velice výhodné, protože se vyhnete zácpě, nehodě. Funguje na určité frekvenci , řidiči mezi sebou navzájem komunikují a pomáhají si.


Kontrolujete připevnění jízdních kol na střechách?


To je přes léto velikánský problém. Jako doplněk k vozidlu by měl být tento úchytný systém také schválený. Pak by nemělo docházet, aby nejen kola, ale i lyže nebo kufry, ulítávaly za jízdy z auta a někoho zraňovaly. Na dálnicích se stává velice často, že dochází k určitému chvění a náklad vypadne. My to samozřejmě zjišťujeme a někdy říkáme „Člověče, jak s tím můžete jet?“ Kolo je třeba uvolněné až k neuvěření. Pak samozřejmě hrozí pokuta za nedodržení technického stavu vozidla. Přestupek je v hranici do tisíce korun.


Co nedoporučujete řidičům na cesty na dovolenou?


Netýká se jen delších přejezdů, i když těch hlavně, ale i kratších. V životě nedoporučuji, a opět vycházím z praxe, pneumatiky, které jsou protektorované. Kolikrát na našem oddělení řešíme nehody, které se staly kvůli odpaření protektorů. To jsou velké problémy. Dnes chce někdo ušetřit pár korun, ale nakonec strašně prodělá. Praxe mě přesvědčuje, že protektory nevydrží při teplotních rázech a při určitých rychlostech. Nedávno, při extrémně vysokých teplotách, jsme jen na 42 kilometrech dálnice D11 řešili mnoho takových případů. A kolik jich ani neřešíme, protože se nic nestane. Uvedu příklad:. Mezinárodní přeprava, polský kamion. Pneumatika se úplně odpařila. Protože byla na návěsu, tak zdevastovala brzdné zařízení přívěsu a vozidlo bylo neovladatelné. Jen díky nouzovému brzdovému systému ten návěs tahač zastavil. Bohužel se to neobešlo bez dalších škod. Projížděla kolem mladá rodina a narazili do sebe. Musí to být hrozný pocit, předjíždět kamion a vedle vás bouchne pneumatika. Máte jí ve výšce hlavy. Přestavte si ten tlak. To jsou velká zranění a neštěstí. Takže protektory nedoporučuji na žádné vozidlo. Na obutí vozidla kladu veliký důraz. Ovšem nezanedbávejme ani čelní sklo. Výhled se po čase snižuje, protože ho stěrače odírají. Pak sklo nemůžete ani ošetřit. Nepodceňujme i malou prasklinku v rohu, protože se z ní rázem může stát rozlezlý pavouk a co pak s prasklým sklem? Právě třeba i na dovolené. A když jsme u toho, tak nezapomeňme na tlumiče. Co se týče dálnic a vyjetých kolejí – se špatnými tlumiči je zde jízda jen krůčkem k nehodě.


Setkáváte se s cizinci, kteří vyjíždění na dovolenou naopak k nám. Co všechno si k nim můžete dovolit?


Cizinec je jako jakýkoliv jiný člověk. Veškeré jeho prohřešky se posuzují podle našich zákonů a pravidel. Pokud jde o závažné porušení, tak může zasáhnout i cizinecká policie a takového cizince vyhostit. Na naší dálnici se setkáváme spíše s polskými, běloruskými, litevskými nebo ukrajinskými cizinci, takže i ta situace technického stavu vozidla bývá často špatná.


Máte pocit, že jsme v tématu „dovolená za volantem“ něco nezmínili?


Velký problém ještě vidím v tom, že ne vždycky a včas se podaří sehnat opraváře. Zkuste dnes v noci, v sobotu nebo neděli sehnat gumaře, když prorazíte pneumatiku. I když jich například zde je v okolí dostatek, tak mimo pracovní dobu, například v sobotu nebo neděli, je i malá porucha utrpením. To má souvislost se zastavením vozidla na dálnici a to je dalším obrovským problémem. Takový řidič, který cestuje na dovolenou, je unavený a nesoustředěný a může takové odstavené auto velice snadno přehlédnout. Tuto životu nebezpečnou věc, jako neoprávněné zastavení vozu na dálnici, naši policisté tvrdě pokutují. Kdekoli na cestách je třeba odstavené vozidlo bezpečně osvětlit, aby bylo vidět. K tomu může pomoci i zmíněná baterka, kterou by měl mít řidič pro takové případy s sebou. Když jsme u toho, tak velmi důležitý je i hasící přístroj. Dnes se prodávají i takové malé a praktické, které pod sedačkou nezaberou ani tolik místa. To byste nevěřili, kolik my si jich necháváme doplňovat, kolik my hasíme aut. Letní období znamená zvýšení provozu na komunikacích a to bude mít nároky i na nás nebo na řidiče, kteří užívají silnici běžně. Lidé jedoucí na dovolenou jsou ve stresu, policisté, kteří toho mají moc, také. Lidi by si měli vzít za své, že nejsou na silnici sami a každý chce prožít dovolenou v klidu a pohodě. Všem bych přál, aby dojeli dobře a bez problémů. Ale bez přípravy by se na delší cestu neměl nikdo vydávat. Pokud se nikdo necítí na delší trasy, tak existuje řada cestovních kanceláří. Dovolená a auto vždycky patřili k sobě, ale musí být přítomný přehled a rozum. Dovolená nesmí skončit tragicky.


Zítra v pátek 4. července 2003 otiskneme rozhovor s advokátem JUDr. Karlem Frimlem.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výjimečné partnerství: Závodní tým formule 1 se bude nově jmenovat Scuderia Ferrari HP

Výjimečné partnerství: Závodní tým...

Globální spolupráce dvou předních značek HP a Ferrari zahrnuje společný závazek k inovacím, výkonu a důvěře. Logo HP se na formulích objeví již v nadcházejícím závodě F1 v Miami....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jozef Kabaň se podepíše pod design nových MG

Jozef Kabaň se podepíše pod design...

Slovenská designová star Jozef Kabaň má novou práci. Světoznámý automobilový tvůrce se stal 22. dubna 2024 oficiálně novým členem rodiny MG na pozici Vice President of Global Design Center....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Francouzské otevření nové sezony

Francouzské otevření nové sezony

Tým Rabbit Czech Racing otevřel letošní sezónu prvním podnikem mezinárodního seriálu FIA International Hill Climb Cup ve francouzském St Jean du Gard. Jezdec Adam Králík obsadil na této trati...

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...