Aleš Loprais na Dakaru podruhé za sebou vyhrává etapu a dostává se na druhé místo

I sedmá etapa se nesla ve znamení kvalitního výkonu Tatry č. 504, která dokázala postoupit o příčku výše v celkovém pořadí.

Sedmá etapa Rallye Dakar zavedla soutěžící zpět do dun pouště Atacama.

Pořadatelé ji po uvážení zkrátili, neboť řada soutěžících, kteří o volném dnu dojížděli pozdě z etapy šesté, mohlo potřebovat trochu sebrat síly. Jenže i 252 kilometrů, které pořadatelé nabídli tím, že smazali druhý úsek speciálky (mezi oběma úseky byla neutralizační zóna) se ukázalo jako velmi výživné menu, vždyť i osmý kamion v cíli, kterým byl kvalitní Kamaz kazašské Astany, už ztrácel na vítěze přes hodinu. Aleš Loprais do etapy staroval poprvé z první pozice a dařilo se mu. Od prvních kilometrů před sebe nikoho nepustil a oběma vedoucím Kamazům se postupně vzdaloval. Menší smůlu si vybral Čagin, jeho zdržel defekt, ale přesto, že dokázal do cíle etapy ztrátu mírně umazat, v závěrečné dunové pasáži stejně znovu mírně ztratil. Aleš Loprais tedy vyhrává druhou etapu za sebou a dostává se na druhou příčku – Rusa Čagina má za sebou o 12 minut.

„Dnes to byla další krásná etapa a všechno nám v ní vyšlo. Byla velmi technická a prašná, s množstvím skoků a vysokých dun. Jeli jsme své maximum a naštěstí vyhráli. Je to však těžké, tlak je obrovský a bojujeme na trati o každou vteřinu, stále máme před sebou tisíce kilometrů a jisté nemá opravdu nikdo nic. Je potěšitelné, že ostatní opravdu kvalitně zajištěné týmy nám v boji proti ,sborné‘ fandí. Tým de Rooy nám dokonce nabídl vlastní fyzioterapeuty a maséry, což je od nich velmi milé. Bojujeme dál, ale obezřetně. Nic jiného nám ostatně ani nezbývá,“ dodal k etapě Aleš Loprais.

V celkovém pořadí tedy došlo ke změně na třetím a druhém místě. Náskok Kabirova se znovu mírně ztenčil a napjatost situace dokládá i třetí místo Čagina, za jeho ztrátu může jen trojice defektů, tedy situací, které jsou v tomto sportu při obrovském nasazení čelních posádek poměrně rutinní záležitostí, byť dřinu při výměně 150kilového kola si všichni jistě rádi odpustí. Vůbec nic rozhodnuto není ani v boji o čtvrtou příčku, Echter byl dnes rychlejší než Nikolajev. Zajímavý je i souboj vozů MAN o osmé až deváté místo. Zatímco Van Vliet má k dispozici speciál, který má za sebou i vítězství na Rallye Transorientale, Němec Behringer se drží v první desítce i s kamionem sériové konstrukce. Sedmá etapa vyšla Nizozemcům, kterým se dosud tolik nedařilo, Elfrinkovi a van den Brinkovi.

Atacama pokračuje a boj o čelo kamionů také. Hned další den čeká účastníky drakonická speciálka do Copiapó, dlouhá 508 kilometrů, navíc po dlouhém přesunu spojovačkou. Cíl v Copiapó bude tradičně hned u bivaku.

7. etapa, Arcica – Antofagasta, speciálka 252 km:

Poř. St.č. Posádka Nár. Vůz Čas
1. 504 Aleš Loprais, Milan Holáň, Josef Kalina CZ Tatra 815 4×4 2:23:43
2. 502 Firdaus Kabirov, Ajdar Běljajev, Andrej Mokjejev RUS Kamaz 4326 + 0:05:03
3. 500 Vladimir Čagin, Sergej Savostin, Ildar Šajsultanov RUS Kamaz 4326-9 + 0:14:05
4. 507 Franz Echter, Detlef Ruf, Artur Klein D MAN TGS 18.480 + 0:19:53
5. 512 Eduard Nikolajev, Vjačeslav Mizjukajev, Vladimir Rybakov RUS Kamaz 4326 + 0:22:40
6. 518 Ilgizar Mardějev, Vladimir Děmjaněnko, Ajrat Mardějev RUS Kamaz 4326 + 0:29:00
7. 506 Pep Vila Roca, Moi Torrallardona, Peter Van Eerd E/NL Iveco Trakker 4×4 + 0:34:49
8. 537 Artur Ardavičus, Děnis Běrezovskij, Žanat Žalimbetov KAZ Kamaz 4326 + 1:02:45
9. 516 Johan Elfrink, Enno Hortulanus NL Mercedes-Benz Axor + 1:04:01
10. 511 Martin van den Brink, Martien Hol, Peter Willemsen NL Ginaf X2222 SP + 1:11:53

Celkové pořadí po 7. etapě:

Poř. St.č. Posádka Nár. Vůz Čas
1. 502 Firdaus Kabirov, Ajdar Běljajev, Andrej Mokjejev RUS Kamaz 4326 26:12:06
2. 504 Aleš Loprais, Milan Holáň, Josef Kalina CZ Tatra 815 4×4 + 0:16:22
3. 500 Vladimir Čagin, Sergej Savostin, Ildar Šajsultanov RUS Kamaz 4326-9 + 0:28:22
4. 512 Eduard Nikolajev, Vjačeslav Mizjukajev, Vladimir Rybakov RUS Kamaz 4326 + 1:43:55
5. 507 Franz Echter, Detlef Ruf, Artur Klein D MAN TGS 18.480 + 2:25:47
6. 518 Ilgizar Mardějev, Vladimir Děmjaněnko, Ajrat Mardějev RUS Kamaz 4326 + 3:04:22
7. 506 Pep Vila Roca, Moi Torrallardona, Peter Van Eerd E/NL Iveco Trakker 4×4 + 4:46:07
8. 503 Marcel Van Vliet, Bernard der Kinderen, Bernerd Bruynkens NL MAN TGS 18.480 + 6:21:34
9. 528 Matthias Behringer, Jochen Seiler, Hugo Kupper D/NL MAN TGA 18.480 + 6:52:06
10. 537 Artur Ardavičus, Děnis Běrezovskij, Žanat Žalimbetov KAZ Kamaz 4326 + 7:28:44

Autor: Jiří Vintr

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Češi stále riskují: Nejčastější příčiny nehod jsou rychlost, nepozornost a nedání přednosti

Češi stále riskují: Nejčastější...

Ve Spojeném království právě probíhá Road Safety Week (letos od 16. do 22. 11.), týden věnovaný prevenci a bezpečnosti silničního provozu. Do jednotlivých aktivit se zapojují partneři...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové Renault Clio: Malý městský švihák startuje na 430 tisících

Nové Renault Clio: Malý městský...

Šestá generace Renaultu Clio přijíždí do Česka. Odvážnější design, chytřejší technologie a hybrid, který zvládne 80 % městské jízdy na elektřinu. Renault vzal své ikonické Clio a dal...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Na Olympu se usadil BYD: Jak se nabíjí výkonem 1 megawatt?

Na Olympu se usadil BYD: Jak se nabíjí...

Když se dnes mluví o elektrické mobilitě, BYD stojí na vrcholku hory a vyhlíží celé odvětví z výšky. Není to náhoda – a už vůbec ne trik. Tahle technologická mašina o 120 000...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - CUPRA vypouští bestii: Leon VZ TCR přináší závodní adrenalin na běžné silnice

CUPRA vypouští bestii: Leon VZ TCR...

Závodní okruhy mají nového vyslance – a míří rovnou do ulic. CUPRA představuje Leon VZ TCR, nejsilnější Leon s pohonem předních kol v historii. Limitovaná edice pro pouhých 499 řidičů...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Peugeot Polygon: Když volant není volant a auto má duši z budoucnosti

Peugeot Polygon: Když volant není volant...

Peugeot odhalil koncepční vůz Polygon – plně funkční prototyp, který mění samotnou podstatu řízení. S revolučním volantem Hypersquare, elektronickým řízením Steer-By-Wire a překvapivě...