Aktivní opěrky hlav snižují riziko poranění páteře

Součást standardní výbavy automobilů Opel Vectra a Omega budou od podzimu 1999 k dispozici i pro Astru a Zafiru. Poranění krční páteře a míchy je druhým nejčastějším vážným následkem dopravních nehod. Celkové náklady na léčení v zemích EU činí zhruba 20 miliard marek ročně.

Na podzim tohoto roku se automobilka Opel stane prvním německým výrobcem automobilů, který do svých modelů bude montovat aktivní opěrky hlav. Ty výrazně snižují riziko poranění míchy a krční páteře při nárazech zezadu. Všechny vozy Omega a Vectra prodávané v západní Evropě, budou systémem aktivních opěrek hlav vybavené standardně. Na přání pak bude možné tento systém dodat i do vozů Astra a Zafira. Během posledních třiceti let se četnost poranění krčních obratlů při dopravních nehodách zdvojnásobila a dnes je druhým nejčastějším typem vážného zranění. Novým systémem aktivních opěrek hlav se Opel snaží tento nepříznivý vývoj zvrátit.


Stoupající četnost poranění krční páteře a míchy je zapříčiněna především rostoucím počtem předo-zadních nárazů. Počet kolizí tohoto typu už řadu let stoupá úměrně s rostoucí hustotou silničního provozu. I když k těmto srážkám dochází při poměrně malé vzájemné rychlosti vozidel – nejčastěji 10 až 20 km/h – je hlava resp. krk pasažéra vystaven velkému silovému namáhání, které je příčinou bolestivých poranění s častými trvalými následky. Následkem extrémního namáhání krční páteře totiž dochází k poškození cévních pletenců, vazů i nervových drah.


Aktivní opěrky hlav snižují riziko poranění páteře

Nový systém aktivních opěrek hlav dokáže výrazně snížit riziko vzniku uvedených poranění. Celý systém je čistě mechanický a do činnosti jej uvádí tlak horní části těla pasažéra na předním sedadle do opěradla, vyvolaný reakcí na náraz do zadní části vozu. Promyšlený pákový systém ukrytý v opěradle a spojený s opěrkou hlavy ji při nárazu zezadu posouvá směrem vpřed a vzhůru – to podstatně zkracuje volnou vzdálenost mezi hlavou pasažéra a opěrkou, což výrazně sníží silové namáhání krční oblasti.

Celý systém aktivních opěrek hlav je zamontovaný do horních částí opěradel předních sedadel. Jeho hmotnost činí asi jenom jeden kilogram a nijak nenarušuje umístění nebo funkčnost bočních airbagů, které jsou zabudované o něco níže po stranách opěradel. Mechanismus aktivních opěrek hlav samozřejmě nijak nesnižuje ani pohodlí a komfort jízdy. Systém aktivních opěrek může navíc pracovat opakovaně. Například při řetězových haváriích, kdy do sebe postupně naráží několik vozů, je tělo pasažéra několikrát vrženo vpřed a pak zase zpět do opěradla. Aktivní hlavové opěrky přitom pokaždé znovu stoprocentně plní svoji funkci.


Během nárazů se aktivní hlavové opěrky posouvají (v závislosti na velikosti silového zatížení opěradla) směrem vzhůru až o 20 mm a směrem dopředu až o více než 60 mm.


Aby aktivní opěrky hlav mohly efektivně snižovat riziko poranění v případě kolize, musí být nastavené do správné polohy. Pro optimální nastavení existuje poměrně jednoduchá poučka: Horní konec opěrky by měl být ve stejné výšce, jako je nejvyšší bod hlavy pasažéra.

Autorizovaný dealer a opravce OPEL

Člen koncernu TUkas

Kontakt:
AUTO-STAIGER CZ A.S.
Praha 10, Černokostelecká 621/122
+420 271 009 111
servis.opel@auto-staiger.cz

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Od roku 2020 budou vozy skupiny PSA díky společnosti SoundHound vybaveny inteligentním asistentem

Od roku 2020 budou vozy skupiny PSA díky...

Skupina PSA podepsala smlouvu o strategickém partnerství s firmou SoundHound Inc, start-upem ze Silicon Valley, jež zaujímá vedoucí postavení v oblasti technologií umělé inteligence a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Všechny modely osobních vozů skupiny PSA získaly homologaci podle protokolu WLTP a jsou nyní k dispozici zákazníkům

Všechny modely osobních vozů skupiny...

Všechny osobní vozy Peugeot, Citroën, DS, Opel et Vauxhall již prošly homologací podle protokolu WLTP*, který poskytuje vypovídající hodnoty o spotřebě paliva a emisích ve skutečném provozu. ...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Skupina PSA je evropským lídrem v oblasti lehkých užitkových vozů (LUV) a v rámci své ofenzívy obnovuje svou nabídku v segmentu malých dodávek

Skupina PSA je evropským lídrem v...

Posílení produktové ofenzívy LUV skupiny PSA v rámci Core Model Strategy plánu Push to Pass Po obnovení řady kompaktních dodávek v roce 2016 nastala další etapa modernizace nabídky LUV Nová...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Novým generálním ředitelem pro retail skupiny Auto Palace v České a Slovenské republice se stal Radek Donner

Novým generálním ředitelem pro retail...

S účinností od 1. června 2018 zastává nově pozici Generálního ředitele pro retail skupiny Auto Palace v České a Slovenské republice Radek Donner. Jedná se tak o další personální posilu v...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Opel Connect: Opel uvádí nové služby konektivity

Opel Connect: Opel uvádí nové služby...

Opel v souladu se svým strategickým plánem PACE! pokračuje v rychlé integraci technologií koncernu Groupe PSA. Po nedávném oznámení, že konstrukční tým z německého Rüsselsheimu bude...