Aktivní opěrky hlav snižují riziko poranění páteře

Součást standardní výbavy automobilů Opel Vectra a Omega budou od podzimu 1999 k dispozici i pro Astru a Zafiru. Poranění krční páteře a míchy je druhým nejčastějším vážným následkem dopravních nehod. Celkové náklady na léčení v zemích EU činí zhruba 20 miliard marek ročně.

Na podzim tohoto roku se automobilka Opel stane prvním německým výrobcem automobilů, který do svých modelů bude montovat aktivní opěrky hlav. Ty výrazně snižují riziko poranění míchy a krční páteře při nárazech zezadu. Všechny vozy Omega a Vectra prodávané v západní Evropě, budou systémem aktivních opěrek hlav vybavené standardně. Na přání pak bude možné tento systém dodat i do vozů Astra a Zafira. Během posledních třiceti let se četnost poranění krčních obratlů při dopravních nehodách zdvojnásobila a dnes je druhým nejčastějším typem vážného zranění. Novým systémem aktivních opěrek hlav se Opel snaží tento nepříznivý vývoj zvrátit.


Stoupající četnost poranění krční páteře a míchy je zapříčiněna především rostoucím počtem předo-zadních nárazů. Počet kolizí tohoto typu už řadu let stoupá úměrně s rostoucí hustotou silničního provozu. I když k těmto srážkám dochází při poměrně malé vzájemné rychlosti vozidel – nejčastěji 10 až 20 km/h – je hlava resp. krk pasažéra vystaven velkému silovému namáhání, které je příčinou bolestivých poranění s častými trvalými následky. Následkem extrémního namáhání krční páteře totiž dochází k poškození cévních pletenců, vazů i nervových drah.


Aktivní opěrky hlav snižují riziko poranění páteře

Nový systém aktivních opěrek hlav dokáže výrazně snížit riziko vzniku uvedených poranění. Celý systém je čistě mechanický a do činnosti jej uvádí tlak horní části těla pasažéra na předním sedadle do opěradla, vyvolaný reakcí na náraz do zadní části vozu. Promyšlený pákový systém ukrytý v opěradle a spojený s opěrkou hlavy ji při nárazu zezadu posouvá směrem vpřed a vzhůru – to podstatně zkracuje volnou vzdálenost mezi hlavou pasažéra a opěrkou, což výrazně sníží silové namáhání krční oblasti.

Celý systém aktivních opěrek hlav je zamontovaný do horních částí opěradel předních sedadel. Jeho hmotnost činí asi jenom jeden kilogram a nijak nenarušuje umístění nebo funkčnost bočních airbagů, které jsou zabudované o něco níže po stranách opěradel. Mechanismus aktivních opěrek hlav samozřejmě nijak nesnižuje ani pohodlí a komfort jízdy. Systém aktivních opěrek může navíc pracovat opakovaně. Například při řetězových haváriích, kdy do sebe postupně naráží několik vozů, je tělo pasažéra několikrát vrženo vpřed a pak zase zpět do opěradla. Aktivní hlavové opěrky přitom pokaždé znovu stoprocentně plní svoji funkci.


Během nárazů se aktivní hlavové opěrky posouvají (v závislosti na velikosti silového zatížení opěradla) směrem vzhůru až o 20 mm a směrem dopředu až o více než 60 mm.


Aby aktivní opěrky hlav mohly efektivně snižovat riziko poranění v případě kolize, musí být nastavené do správné polohy. Pro optimální nastavení existuje poměrně jednoduchá poučka: Horní konec opěrky by měl být ve stejné výšce, jako je nejvyšší bod hlavy pasažéra.

Autorizovaný dealer a opravce OPEL

Člen koncernu TUkas

Kontakt:
AUTO-STAIGER CZ A.S.
Praha 10, Černokostelecká 621/122
+420 271 009 111
servis.opel@auto-staiger.cz

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Opel/Vauxhall vyráží s plánem PACE! směrem k ziskové, elektrické a globální budoucnosti

Opel/Vauxhall vyráží s plánem PACE!...

Michael Lohscheller, generální ředitel společnosti Opel Automobile, včera oznámil strategický plán PACE!, jehož cílem je obnovit finanční základy podniku a zajistit udržitelnou...

VIDEO – Opel GSI, Opel rodina X,...

Moderátor Viktor Tamayo se svým štábem představuje novinky pořízené u automobilky Opel přímo z autosalonu ve Frankfurtu.

Opel na 67. frankfurtském autosalonu:...

Nejmodernější řešení: Digitální showroom 4Ka aplikace rozšířené reality umožňuje  zákazníkům nakonfigurovat si svůj Opel Insignia podle vlastního vkusu: Od představení modelové...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Opel představí BiTurbo: Nový špičkový diesel pro vlajkovou loď Opel Insigni na autosalonu ve Frankufurtu nad Mohanem (12. až  20.září 2017)

Opel představí BiTurbo: Nový...

Sekvenční přeplňování dvěma turbodmychadly, výkon 154 kW / 210 k s mohutným točivým momentem se spotřebou pouze 6,9 l na 100 km. Opel rozjel výrobu svého nového špičkového turbodieselu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Opel na 67. mezinárodním autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem představí pět světových premiér (návštěvní dny pro veřejnost 14. – 24. září 2017)

Opel na 67. mezinárodním autosalonu ve...

S novým krédem značky „Budoucnost patří všem“ se Opel nedávno začlenil do koncernu PSA, čímž vznikl skutečný evropský šampión. Grandland X: Dynamické SUV s velkým vnitřním prostorem...